بازاریابی موتور جستجو چیست؟ اگر تاکنون در ارتباط با بازاریابی موتورهای جستجو چیزی به گوشتان رسیده پس بهتر است اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید تا بتوانید شرایط بهتری را برای کار خود رقم بزنید. این روزها هر مالک کسب و کاری می داند برای اینکه بتواند یک رشد چشمگیر را در کار خود ایجاد کند، لازم است در دنیای دیجیتال هم فعالیت داشته باشد. بازاریابی موتورهای جستجو به عبارتی یک نوع از بازاریابی اینترنتی به حساب می آید که با کمک تبلیغات پولی برای ارتقای وبسایت ها در نظر گرفته می شود. بازاریابی موتور جستجو را باید از جمله بهترین شیوه ها برای بهبود رتبه یک سایت در نظر بگیریم. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم اطلاعات بیشتری در خصوص بازاریابی موتور جستجو در اختیار شما قرار دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو چیست؟

بازاریابی موتور جستجو (SEM) فرایندی است که از موتورهای جستجو برای به دست آوردن رتبه بالاتر سایت استفاده می کنند. رتبه سایت هم زمانی افزایش می یابد که سایت بازدید بالایی داشته باشد. یک کارآفرین آمریکایی به نام Danny Sullivan در سال 2001 از اصطلاح موتور جستجو برای اولین بار استفاده کرد.

می توان گفت از دهه 90 میلادی، موتورهای جستجو پیشرفت خود را به رخ کشیدند. ناگفته نماند که در این دوره، موتورهای جستجو حکم یک واسطه مجازی را داشتند. اولین موتور جستجویی که امکان تبلیغات کلیکی را فراهم کرده است، کمپانی گوگل در سال 2000 بود.

یکی از تکنیک های اصلی دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری، نتایج جستجو (SERP) هستند. موتورهای جستجو، با دریافت پول به شما کمک می کنند تا در طی پروسه ای کوتاه، سایت شما با نتایج قابل قبولی ابهت خود را به رخ بکشد. زمانی که تبلیغات گوگل و سئو را با یکدیگر ترکیب کنید با  SEM روبرو می شوید که معمولاً کلمات کلیدی به کمک این روش می آیند.

سئو چیست؟

بیشتر بخوانید:بازاریابی محتوا چیست؟

سئو چیست؟

حال که قصد داریم در مورد بازاریابی موتور جستجو و تفاوت آن با سئو با شما صحبت کنیم، بهتر است اطلاعاتی هرچند مختصر هم در مورد سئو داشته باشید. Search Engine Optimization که مخفف آن SEO است، روشی برای بهبود رتبه سایت به شمار می آید که این روش به صورت هدفمند می تواند استراتژی ها و تکنیک هایی را پیاده کند.

سئو می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند و مهم تر از همه در بازدید سایت هم تأثیر واضحی داشته باشد. سئو یکی از مهم ترین گزینه های تبلیغاتی به شمار می آید که با کمترین هزینه نتایج طبیعی تری را برای بالا بردن رتبه سایت به وجود می آورد.

سئو درون صفحه، سئو بیرون صفحه، سئو کلاه سفيد و سئو کلاه سیاه همگی جزء مقوله های مهم مرتبط با سئو هستند. سئو یک روش ایده آل و ارگانیک برای ایجاد اعتماد و اعتبار یک سایت به حساب می آید. هرگاه تجربه کاربری بیشتر باشد، یعنی سئو توانسته هدف خود را به درستی دنبال کند. این نکته را به خاطر بسپارید که سئو همیشه روی چرخه خرید تأثیر بسزایی می گذارد.

سئوکار همیشه باید برای به دست آوردن نتیجه ای ایده آل، از یک زیرساخت بسیار قوی و فنی برای طراحی سایت استفاده کند. جامع بودن تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی را هم نباید نادیده گرفت که یکی از وظایف اصلی سئوکار به شمار می آید.

بررسی تفاوت seo و sem

تفاوت SEM و SEO

حال که به معرفی و بررسی روش کار بازاریابی موتور جستجو SEO پرداخته ایم، باید به تفاوت این 2 هم اشاره ای داشته باشیم. گوگل برای معرفی سایت شما به کاربران به دنبال فاکتورهایی است که سئو یک سری فاکتورهایی را ارائه می دهد و موتورهای جستجو یک سری فاکتورهای دیگر را.

گوگل اگر سئو را معیار معرفی سایت شما قرار دهد، طبیعتاً میزان بازدید کاربران از وب سایت شما، سرعت لود صفحات سایت، تعداد کلیک لینک ها، میزان ماندگاری کاربران در سایت و… از جمله فاکتورهای سئو به شمار می آیند که گوگل را ترغیب می کند تا به افرایش رتبه سایت شما اقدام کند.

زمانی که گوگل فاکتورهای SEM را معیار افزایش رتبه سایت قرار دهد، پرداخت هزینه توسط شما و جستجوی کلمات کلیدی مشخص شده به ارتقاء سایت کمک خواهد کرد. می توان اینگونه در نظر گرفت که در اصل، سئو یک قسمتی از موتورهای جستجو را در بر می گیرد.

SEM و SEO چه شباهت هایی دارند؟

SEM و SEO چه شباهت هایی دارند؟

برای برند شدن در نتایج جستجو می توانید از هرکدام از این 2 روش استفاده کنید. هر دو باعث می شوند که ترافیک سایت شما افزایش یابند. برای دیده شدن در SERP قطعا هر 2 روش به کار می آیند. برای شناخت کاربر از SEM و SEO می توان استفاده کرد.

شناخت کاربر با درک نیازهای آن ها حاصل می شود و این چنین شما می توانید محتوای ارزشمندی تولید کنید که سایت شما حرفی برای گفتن داشته باشد. تحقیق کلمات کلیدی در هر 2 روش مدنظر جایگاه مهمی را به خود اختصاص می دهد.SEM  و SEO باید بهینه سازی مداومی داشته باشند که عملکرد مناسبی را بتوانند ارائه دهند.

SEM چه خدماتی را ارائه می دهد؟

SEM چه خدماتی را ارائه می دهد؟

SEM به انتخاب کلمات کلیدی می پردازد و مهم تر از همه وضعیت سایت مورد نظر و رقبای آن را هم بررسی می کند. در بسیاری از شرایط هم می توان انتظار داشت که SEM ساختار سایت را هم اصلاح کند. برای تنظیم متا و عناوین سایت و معرفی سایت به موتورهای جستجو هم نباید خدمات SEM را نادیده گرفت.

از جمله خدمات دیگری که می توان در نظر گرفت، استفاده از برنامه های PFI است. شما برای تجزیه و تحلیل آمار سایت خود هم می توانید به خدمات SEM اعتماد کنید. مهم ترین مزیتی که می توان برای بازاریابی موتور جستجو در نظر گفت، بالا بردن رتبه سایت است که با دریافت هزینه امکان پذیر است. شما این اختیار را دارید که موتور جستجوگر مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن سرمایه گذاری کنید.

SEMیا SEO کدام مقرون به صرفه هستند؟

SEMیا SEO کدام مقرون به صرفه هستند؟

حقیقتاً همیشه شبهاتی در مورد بازاریابی موتور جستجو و سئو بابت این که کدام روش مقرون به صرفه تر است، وجود دارد. نمی توان گفت کدام یک می تواند گزینه قابل قبول تری باشد؛ ولی به صورت اصولی می توان ابتدای کار را با موتورهای جستجو آغاز کرد ولی به صورت همزمان روی سئو هم کار کرد.

سئو باعث می شود که نرخ پرش به شدت کاهش پیدا کند و مهم تر از همه سایت مورد نظر، به یک سایت کاربر پسند تبدیل شود که تنها در این حالت می توان گفت بازاریابی موتورهای جستجو هم با توجه به هزینه ای که دارد، به هدر نخواهد رفت. این نکته را باید مدنظر داشته باشید که چنانچه کاربر بعد از کلیک روی سایت شما، بعد از مدت زمان کوتاهی از سایت خارج شود، قطعاً مبلغ بیشتری را گوگل از شما برای هر کلیک دریافت می کند.

سئو پروسه ای دراز مدت را مدیریت می کند؛ در صورتی که موتورهای جستجو با دریافت هزینه می توانند سایت شما را در کمترین زمان ارتقاء دهند ولی همین پولی بودن تبلیغات نمی تواند به نفع شما در طولانی مدت باشد.

بیشتر بخوانید:تبلیغات در پادکست

معرفی ابزار بازاریابی موتور جستجو ( SEM

ابزارهای SEM

بازاریابی موتور جستجو (SEM) ابزارهای مخصوص به خود را دارد. Bing Ads و Google Ads 2 نوع بسیار پراستفاده ابزار SEM را تشکیل می دهند. در این میان باید Google Ads (گوگل ادز)  2 دسته بندی را شامل می شود، شبکه جستجوی گوگل که به انگلیسی Google Search Network و مخفف آن GSN می شود که به موتور جستجوی گوگل اشاره می کند. شبکه نمایشی گوگل به انگلیسی Google Display Network و مخخف آن GDN است که به یوتیوب و جیمیل اشاره دارد.

به خاطر داشته باشید که چنانچه مارکترها بخواهند در موتورهای جستجویی نظیر Bing و Yahoo تبلیغاتی را انجام دهند باید از Bing ads استفاده کنند. Bing Ads را اگر از لحاظ وسعت شبکه بخواهیم با Google Ads مقایسه کنیم، شبکه کوچکتری دارد و البته باید هزینه تبلیغات بسیار کمتری را هم برآورد کنید. همین هزینه کمتر، قطعاً باعث می شود تا راحت و آسان تر بتوان برای سایت رتبه به دست آورد. به این خاطر که Google Ads  شبکه جامع تری دارد، بسیار کاربردی تر است.

پیشنهاد مطالعه:سرچ حرفه ای در گوگل

متأسفانه برخی این گونه تصور می کنند که هرچقدر بودجه تبلیغاتی بیشتری داشته باشند، در این مسیر به موفقیت بیشتری دست خواهند یافت. باید این نکته را به خاطر داشت که تنها کسانی برنده هستند که از تبلیغات تأثیر گذار استفاده کنند. معمولاً کلمات رقابتی بسیار هدفمند را می توان برای تأثیر گذاری هرچه بیشتر این تبلیغات مناسب دانست. با این حساب تنها میزان بودجه یک معیار برای برنده شده در SEM به شمار نمی آید. شاید برخی از کاربران هنوز با این موضوع آشنا نشده باشند که برای ظاهر شدن تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو، تبلیغات وارد حراج و جایگاه باید بشوند.

سخن پایانی

بازاریابی موتور جستجو چیست را توضیح دادیم و در خصوص این نوع از بازاریابی مواردی را بیان کردیم تا بتوانید با کمک آن به اهداف خود هر چه سریع تر دست پیدا کنید. بازاریابی موتورهای جستجو را باید از انواع بازاریابی های دیجیتال بدانیم که با کمک آن می توان شاهد جذب ترافیک به سمت سایت بود. هدف اصلی که این مدل از بازاریابی دارد بهبود ترافیک سایت است و با کمک آن می توان بازدید کنندگان سایت را به خریدار تبدیل کرد. در این مقاله سعی داشتیم هر آنچه که در ارتباط با بازاریابی موتورهای جستجو می تواند به شما کمک کند را بیان کنیم. اگر علاوه بر مطالبی که در این مقاله از آنها یاد کردیم نیاز به راهنمایی بیشتری دارید کارشناسان ما آماده هستند اطلاعات بیشتری را در این خصوص به شما ارائه کنند.

سوالات متداول

  • بازاریابی موتور جستجو چیست؟

بازاریابی موتور جستجو نوعی از بازاریابی اینترنتی به شمار می آید که با کمک آن می توان شاهد افزایش ترافیک سایت بود.

  • بازاریابی موتور جستجو چه مزایایی دارد؟

از مهمترین مزایایی که می توان برای بازاریابی موتور جستجو بیان کرد این است که می توانید با پرداخت هزینه بسیار کم کسب و کار خود را خیلی سریع رونق دهید. افزایش ترافیک ارگانیک سایت و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل از دیگر مزایای بازاریابی موتورهای جستجو است.

دسته بندی شده در: