سئو کلاه سیاه همان ترفندهایی است که گاهی برخی از افراد برای فریب موتور‌های جستجو از آن استفاده می‌کنند؛ اما در حقیقت این موتورهای جستجو نیستند که فریب می‌خورند؛ زیرا با استفاده از سئو کلاه سیاه شاید برای مدت زمانی بتوانید یک رتبه خوب را در گوگل داشته باشید اما حواستان باشد که الگوریتم‌های گوگل به زودی به سراغ شما می‌آیند و سایت شما را با جریمه‌های سنگینی روبرو خواهند کرد. در این مقاله از سری مقالات کارو کانتنت سعی داریم در خصوص سئو کلاه سیاه و کارهایی که نباید در این زمینه انجام دهید بیشتر با شما صحبت کنیم. اگر این روزها موضوع استفاده از سئوی کلاه سیاه، ذهن شما را هم به خود درگیر کرده است پس تا پایان همراه ما باشید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه روش‌هایی هستند که با کمک آنها می‌توان خیلی سریع در رتبه‌های خوبی از نتایج جستجو قرار گرفت؛ در حالی که این تکنیک‌ها و روش‌ها با الگوریتم‌های پیشنهادی گوگل و استانداردهایی که دارد، کاملاً متعارض هستند. خدمات سئو و استفاده از آن‌ها زمانی که به صورت کاملا قانونی بخواهد انجام شود کمی زمان بر خواهد بود؛ از این رو برخی از افراد تصمیم می‌گیرند برای اینکه خیلی سریع به اهداف خود برسند دست به استفاده از روش‌هایی بزنند که گوگل را فریب دهند. برخی از افراد این تصور را دارند که سئو کلاه سیاه تنها به لینک سازی‌های خارجی اختصاص دارد در حالی که حتی در تولید محتوا هم برخی افراد کلاه سیاه را به‌کار می‌گیرند و در این زمینه هم سئو کلاه سیاه وجود دارد. به صورت مختصر و با یک زبان ساده در خصوص سئو کلاه سیاه باید این‌گونه بیان کنیم که، بهینه سازی موتورهای جستجو بر خلاف قاعده و اصولی که گوگل دارد را سئو کلاه سیاه می‌نامند.

استراتژی‌ها سئو کلاه سیاه

تکنیک‌های کلاه سیاه که نباید آن‌ها را انجام دهید

سئو کلاه سیاه شیوه‌های مختلفی را دارد و وبمسترانی که می‌خواهند خیلی سریع توسط گوگل به دیگران معرفی شوند هر کدام را که بخواهند استفاده خواهند کرد تا تنها برای مدت زمان بسیار کوتاهی در میان نتایج صفحات اول این موتور جستجو قرار بگیرند. از تکنیک‌های کلاه سیاه که خیلی در میان افراد کلاهبردار در سئو رواج دارد و همیشه موجب شده‌اند تا یک سایت به مشکل برخورد کند، موارد زیر هستند:

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

از جمله شیوه‌هایی که برخی از سئوکاران از آنها استفاده می‌کنند و در گذشته کمی برای آنها کارساز بود همین استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد در کار است. در این روش، وبمستر برای اینکه یک صفحه را بتواند سئو کند به تکرار بسیار زیاد از کلمه کلیدی اصلی خواهد پرداخت. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی اصلی کار ارزیابی محتوا توسط گوگل باشد، چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ بار در یک مقاله ۳ هزار کلمه‌ای آن هم به شکل کاملاً غیر طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در گذشته از این شیوه بسیار استفاده می‌کردند؛ اما پس از مدتی گوگل با کمک الگوریتم‌هایی که مورد استفاده قرار داد خیلی سریع این سایت‌ها را پیدا کرده و آنها را جریمه کرد. در حال حاضر استفاده زیاد از کلمه کلیدی موجب می‌شود تا صفحه سئو نشود و حتی در مواردی هم باعث پنالتی شدن آن خواهد شد.

استفاده کردن از کلمه کلیدی بی ربط

یکی از خلاقیت‌های جالبی که گاهی برخی از همکاران از آن استفاده می‌کنند و البته  اشتباه است و روشی کاملاً غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود این است که از کلمات کلیدی که هیچ ارتباطی به صفحه و سایت آن‌ها ندارد استفاده می‌کنند. فرض کنید شخصی که می‌خواهد یک صفحه آفرود با کلمه کلیدی آموزش تولید محتوا را داشته باشد و با به‌کارگیری کلمه کلیدی کسب درآمد اینترنتی در همان صفحه بخواهد آن را توسط این کلمات کلیدی سئو کند.

 زمانی که از سئوکار در زمینه علت این کار می‌پرسید، می‌گوید احتمالاً کسی که بخواهد از طریق اینترنت به یک درآمد برسد به تولید محتوا هم علاقه دارد. این استدلال اشتباه است و حتی زمانی که مخاطب وارد سایت می‌شود و متوجه شود که این مقاله ارتباطی با جستجوی او دارد خیلی سریع صفحه را ترک می‌کند. الگوریتم‌هایی که گوگل دارد متوجه این واکنش کاربران خواهند شد و همین موضوع موجب می‌شود نرخ پرش آن صفحه بالا برود و خیلی راحت آن کلمه کلیدی اصلی هم با کاهش رتبه مواجه شود.

به‌کارگیری محتوای کپی

 در گذشته گوگل نمی توانست تشخیص دهد که یک محتوا کپی است یا نه؛ اما به لطف وجود الگوریتم پاندا اگر سایتی از محتوای کپی استفاده کند توسط گوگل با جریمه‌های بسیار زیادی روبرو خواهد شد. استفاده از محتوای کپی به جز اینکه موجب کاهش رتبه یک سایت می‌شوند و برای آن پنالتی را به وجود می‌آورند فایده‌ دیگری ندارد. برخی از سئوکاران زمانی که متوجه می‌شوند یک سایت توانسته به وسیله یک مقاله و کلمه کلیدی رتبه خوبی را بگیرد همان مقاله را در سایت خود کپی کرده و برای مدت کوتاهی در نتایج گوگل رتبه یک را به دست آورند؛ اما زمانی که گوگل متوجه این تقلب شود قطعاً سایت شما را با جریمه‌های بسیار شدیدی روبرو خواهد کرد.

 به این موضوع دقت داشته باشید تنها کپی کردن کامل یک مقاله سئو کلاه سیاه محسوب نمی شود؛ بلکه برخی از افراد تصور می‌کنند اگر عنوان‌ها و عبارت‌بندی‌های یک مقاله را تغییر دهند می‌توانند کار را از کپی بودن بیرون آورند. در حالی که این زرنگ بازی‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند گوگل را گول بزند و خیلی راحت آنها را تشخیص خواهد داد.

پنهان کردن متن

یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه این است که مدیر سایت یا سئو کار متنی را در سایت قرار خواهد داد اما به شکلی که تنها گوگل می‌تواند آن را مشاهده کند و برای مخاطبان و کاربران قابل نمایش نیست. این شیوه از روش‌های قدیمی کلاه سیاه محسوب می‌شود و به این شکل است که از صفحه متحرک یا فلش استفاده خواهد شد تا قسمتی از اطلاعات برای مخاطب مخفی باشد؛ اما برای گوگل در  HTMLقابل مشاهده بوده و می‌تواند آن را ببیند.

استفاده از کامنت‌های اسپم

احتمالا تاکنون دیده‌اید که افراد مختلفی زیر پست‌ها کامنت می‌گذارند یا اینکه لینک سایت خود را زیر پست‌های شما قرار می‌دهند و این لینک‌ها هیچ ارتباطی با موضوع سایت  ندارند. به این نوع از کامنت‌ها کامنت‌های اسپم گفته می‌شود و یکی از روش‌های کلاه سیاه محسوب می‌شود. شاید فکر کنید که این نوع از کامنت‌ها می‌توانند اثر مثبتی روی سایت داشته باشند در حالی که بهتر است بدانید معمولاً سایت‌ها لینک‌های ورودی به دیگران را به شکل نوفالو در آورده و این موضوع موجب شده تا هیچ تأثیری این نوع لینک روی رتبه یک سایت نداشته باشد.

خرید لینک

از دیگر روش‌هایی که در سئو کلاه سیاه استفاده خواهد شد خرید لینک است. خرید لینک را باید بدترین روش این نوع از سئو بدانیم. متاسفانه برخی از سایت‌هایی که بسیار معروف هستند هم از این شیوه استفاده می‌کنند. مت کات که به عنوان یکی از متخصصین برتر سئو در دنیا شناخته می‌شود بیان می‌کند که بیشتر افراد برای اینکه بتوانند لینک‌های ورودی بیشتری را دریافت کنند و خیلی زود به صفحات اول بروند به خرید لینک اقدام خواهند کرد و این کار در لیست روش‌ها و تکنیک‌هایی است که سئو کلاه سیاه دارد. دور زدن قانون گوگل نه تنها موجب بالا آوردن سایت نخواهد شد بلکه با برخوردهای شدید و هم مواجه می‌شوید.

تولید محتوا خودکار

از جمله شیوه‌هایی که هنوز هم برخی از سئوکارها از آن استفاده می‌کنند، این است که سایت را توسط یک ربات مدیریت خواهند کرد. ربات‌ها به شکلی مدیریت می‌شوند که حتی محتوایی هم تولید کنند در حالی که این ربات‌ها کارهایی کپی شده را معمولاً تحویل می‌دهند و در سایت قرار خواهند داد. گوگل امروزه این توانایی را دارد که محتوای کپی را پیدا کرده و آن سایت را جریمه کند.

استفاده فراوان از لینک‌های داخلی

سئو کلاه سیاه روش‌های بسیار زیادی دارد و همین تعدد روش‌ها است که موجب شده هر شخصی به هر نحوی که باشد بخواهد از آنها استفاده کند و از قوانین گوگل سر باز بزند. یکی از شیوه‌هایی که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که از لینک‌های داخلی خیلی استفاده می‌کنند. به صورت کلی و استاندارد شما می‌توانید از لینک‌های داخلی در متن صفحه‌های خود استفاده کنید تا کاربر به راحتی بتواند به دیگر مطالب سایت شما دسترسی پیدا کند. اما اگر با هدف سئو کردن صفحه‌های مختلف بخواهید اقدام به ایجاد لینک‌های داخلی کنید یک تجربه منفی کاربری محسوب می‌شود و از آن به عنوان تکنیک کلاه سیاه یاد می‌شود؛ از این رو موتور‌های جستجو آن را کاری اشتباه در نظر می‌گیرند و سایت را با افت رتبه مواجه خواهد کرد.

تکنیک‌های کلاه سیاه که نباید آن‌ها را انجام دهید

سخن پایانی

سئو کلاه سیاه از خطرناک‌ترین شیوه‌هایی بوده که ممکن است گاهی برخی بخواهند از آن برای سایت خود استفاده کنند. جریمه‌هایی که گوگل برای این سایت‌ها در نظر می‌گیرد باعث شده تا دیگر کمتر کسی به سراغ این روش سئو برود. فراموش نکنید با قاعده و قانون گوگل هیچگاه بازی نکنید؛ زیرا نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد بلکه در طولانی مدت شاهد ضرر‌هایی که به سایت شما وارد می‌شود هم باید باشید. استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه ریسک بسیار بالایی دارد و خیلی سریع توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی خواهند شد. اگر علاوه بر مطالبی که در خصوص سئو کلاه سیاه در این مقاله از آنها یاد کردیم شما هم شیوه‌های دیگری را در این خصوص می‌شناسید لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • سئو کلاه سیاه چیست؟

مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌هایی که برای فریب دادن گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک سایت در نتایج بالایی در میان نتایج جستجو قرار بگیرد را سئو کلاه سیاه می‌گویند.

  • تکنیک‌های سایه‌های کلاه سیاه کدام است؟

استفاده از کلمات کلیدی بی ربط، محتوای کپی شده، استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، قرار دادن نادرست لینک‌ها، به‌کارگیری لینک‌های پولی، استفاده از محتوای پنهانی، تولید محتوا خودکار، کامنت‌های اسپم و… تنها برخی از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه به حساب می‌آیند.

دسته بندی شده در: