تصور کنین که می‌خواین در یک جلسه مهم به عنوان سخنران شرکت کنین. جلسه در ارتباط با بحران کشورها در خصوص کمبود آب هستش. خب به نظر شما بدون اینکه مطالعه کنین و همه جوانب موضوع رو بسنجین آیا می‌تونین یک سخنرانی خوب و جذاب داشته باشین؟ آیا با سخنرانی تکراری که مخاطب اون رو خیلی شنیده، می‌تونید چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنین؟ مخاطب همیشه دنبال مطالب جدید، بررسی همه جانبه، پاسخ به نیاز و راهکاره. اگه از این موضوع غافل بشین نمی‌تونین مخاطب رو تا آخر جلسه نگه دارین و از شما به عنوان کسی که مثه بقیه سخنرانی تکراری انجام میده یاد می‌کنن.

 خب برای داشتن یک محتوای اصولی و با کیفیت هم نیاز هستش تا شما در ارتباط با مهمترین مباحثی که در اون زمینه کاربر به دنبالش هست، تحقیق کنید. ما در اصطلاح به این تحقیق می‌گیم: (تحقیق کلمات کلیدی). این تحقیق و بررسی به اندازه‌ای مهم هستش که گوگل هم بهش توجه می‌کنه. اگه می‌خواین محتوای تولیدی خودتون رو بهتر و اصولی‌تر به مخاطب ارائه کنید پس این مقاله رو از دست ندین.

کلمه کلیدی چیست؟

Keyword یا همان کلمه کلیدی، نقطه عطف میان کاربر و اطلاعاتی است که موتورهای جستجو در اختیار مخاطب قرار خواهند داد. با کمک این ‌کلمات، مخاطب می‌تواند اطلاعات را در ارتباط با موضوع مورد نظر خود به راحتی به دست آورد. کلمات کلیدی ترکیبی از کلمات مختلف هستند که به کاربر کمک می‌کنند خدمات سایت شما یا محصولاتی که در سایت قرار داده‌اید را مشاهده و بررسی کنند.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

Keyword Resaerch  یا همان تحقیق کلمه کلیدی به عملکردی گفته می‌شود که در آن به دنبال کلمات پرطرفداری خواهیم بود که مخاطبان هدف در موتورهای جستجو آن را تایپ کرده‌اند و به دنبال آنها می‌گردند. پس از اینکه این کلمات کلیدی به دست آمد با یک برنامه‌ریزی اصولی و استراتژی هدفمند برای اینکه رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل با افزایش روبرو شود در محتوا آنها را به کار خواهیم گرفت. اگر بخواهیم یک عملکرد درست از تحقیق کلمات کلیدی برای کسب و کار را در نظر بگیریم لازم است به اولویت بندی بهترین واژگان کلیدی و تحلیل و مقایسه آنها با رقبا اشاره داشته باشیم.

 با کمک این بررسی می‌توان یک آگاهی از نیاز مخاطب و شیوه صحبت با آن را به دست آورد. همین موضوع سبب می‌شود تا محتوایی با کیفیت را تولید کرد. با توجه به اینکه نیاز مخاطبان هر روز جدیدتر می‌شود، تحقیق کلمه کلیدی هیچگاه به اتمام نخواهد رسید و شما باید برای اینکه محتوایی ارزشمند را تولید کنید همواره در حال بروزرسانی محتوا و کلمات کلیدی باشید.

چرا تحقیق کلمات کلیدی اهمیت دارد؟

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی زمانی مشخص می‌شود که شما متوجه خواهید شد که تنها از طریق همین روش است که به نیاز کاربر دست پیدا می‌کنید. گاهی محتوایی را تولید می‌کنیم که اصلاً کسی به دنبال آن نیست. همین موضوع موجب می‌شود که هم وقت شما هدر برود و هم هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید در راهی اشتباه خرج شود. اگر می‌خواهید بی‌راهه نروید، پس لازم است با اصول تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید و شیوه اجرای آن در کار خود را بشناسید.

 احتمالاً شما هم با سایت‌های روبرو شده‌اید که بی‌هدف دست به تولید محتوا می‌زنند و هیچ مخاطبی ندارند و ترافیک سایت آنها هم اصلاً بالا نیست. همین موضوع یعنی بی‌توجهی به تحقیق کلمات کلیدی و راحت عبور کردن از یک موضوع مهم. با تحقیق کلمات کلیدی شما می‌توانید به پاسخ سوالات زیر دست پیدا کنید:

  • برای کدام کلمه کلیدی به پست جدید نیاز داریم؟
  • برای به دست آوردن رتبه در یک کلید واژه چقدر باید تلاش کرد؟
  • چه درصدی از اشخاصی که یک کلید واژه خاص را جستجو می‌کنند، می‌توانند به مشتری تبدیل شوند؟
  • از چه نوع محتواهایی استفاده کنیم تا بتوانیم در یک کلمه کلیدی رتبه خوبی را به دست آوریم؟

تحقیق کلمه کلیدی موجب خواهد شد پاسخ این سوالات را به شکل صحیح به دست آورید و در جهت افزایش رتبه سایت خود به درستی بکوشید.

آشنایی با مفاهیم کاربردی در تحقیق کلمات کلیدی

قبل از اینکه به سراغ انتخاب کلمات کلیدی بروید، لازم است در ارتباط با بعضی از مفاهیمی که در این کار ممکن است با آن مواجه شوید، اطلاعاتی کسب کنید. این عبارت‌های متداول که در تحقیق کلمات کلیدی وجود داشته هر کدام نیاز به بررسی ویژه‌ای دارند. در ادامه شما را با برخی از این مفاهیم بیشتر آشنا می‌کنیم.

کلمات کلیدی اصلی

کلمات کلیدی اصلی عبارت‌هایی هستند که از یک یا دو کلمه تشکیل شده‌اند و بیشترین میزان جستجو در میان کاربران را دارند. معمولاً به دست آوردن رتبه‌های عالی در گوگل آن هم به وسیله این کلمات بسیار سخت و دشوار است.

کلمه کلیدی کانونی

عبارت یا کلمه کلیدی کانونی به کلماتی می‌گویند که شما قصد دارید با کمک آن کاری کنید که زمانی که کاربر آن را سرچ می‌کند گوگل همان نتیجه دلخواه مخاطب را به وی نشان دهد. یا به زبان دیگر می‌توانیم اینگونه بگوییم که کلمه کلیدی کانونی، واژه‌ای است که  با جستجوی آن در گوگل، مخاطب می‌تواند همان را پیدا کند.

کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تایل‌ها عبارت‌هایی هستند که طولانی بوده و از چند کلمه تشکیل شده و نسبت به کلمه کلیدی اصلی کمتر آن را جستجو می‌کنند. از کلمات کلیدی طولانی بیشتر در زمینه‌های تخصصی استفاده می‌کنند.

کلمات کلیدی بدنه

کلمات کلیدی بدنه را عبارت‌هایی دو یا سه کلمه‌ای باید بدانیم که معمولاً از میزان جستجوی بالایی هم برخوردار هستند. با کمک کلمات کلیدی بدنه این شانس را دارید تا بتوانید رتبه‌های خوبی را در گوگل به دست آورید.

هدف از جستجو

از مفاهیم کلیدی که در تحقیق کلمات کلیدی با آن مواجه می‌شوید هدف از جستجو است. هدف از جستجو یعنی اینکه شما در پی این هستید که بدانید کاربر چه درخواستی دارد و در پی رفع نیاز او باشید. در هدف از جستجو شما روی کلمه کلیدی تمرکز نمی‌کنید؛ بلکه به دنبال اهدافی هستید که کاربر به شکل واضح آنها را بیان نکرده است. هدف از جستجو به شما کمک می‌کند تا مشکل کاربر را بشناسید و راه حل‌هایی را برای آن در نظر بگیرید.

استراتژی کلمه کلیدی

استراتژی کلمات کلیدی یعنی اینکه شما بر اساس کلمات کلیدی که پیدا کرده‌اید، تصمیم می‌گیرید که چه محتوایی را ایجاد کنید؟ چه چیزی را انتشار دهید؟ آیا از کلمات کلیدی کوتاه الان باید استفاده کنید یا بلند؟ حتی این استراتژی به شما کمک می‌کند تا نوع محتوا را انتخاب کنید و محل انتشار آن را نیز تعیین کنید.

سختی کلمه کلیدی

Keyword Difficulty یا همان سختی کلمه کلیدی در خصوص رقابت برای اخذ رتبه‌های بالای گوگل است. گاهی برای به دست آوردن رتبه روی یک کلمه کلیدی رقابت بسیار سنگین است؛ از این رو در تحقیق کلمات کلیدی باید به این موضوع توجه کرد. با کمک پیچ اتوریتی شما می‌توانید میزان سختی کلمه کلیدی را بررسی کنید.

روش پیدا کردن کلمات کلیدی

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد؛ اما اولین چیزی که شما باید نسبت به آن شناخت داشته باشید این است که چگونه یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. اصلاً این مشتری چگونه می‌تواند با سایت شما آشنا شود؟ مشتری بالقوه با کمک چه کلمات کلیدی می‌تواند به سایت شما برسد؟ به شکل کلی تحقیق کلمات کلیدی کار خیلی سختی نیست اما به شرط اینکه بتوانید دو نکته را رعایت کنید.

اولین نکته این است که شناخت خوبی را از کسب و کار خود داشته باشید و بدانید یک مشتری دقیقاً به دنبال پیدا کردن چه چیزی در کسب و کار شماست. نکته دوم این است که بتوانید با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی کار کنید و نسبت به آنها شناخت کافی را داشته باشید. در ادامه شما را با ۳ روش تحقیق کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.

روش اول: مشورت با همکاران

کلمات کلیدی بنیادی می‌توانند پایه و اساسی باشند برای تحقیق کلمات کلیدی. با توجه به اینکه شما از این کلمه می‌توانید جایگاه اصلی کسب و کار خود را تشخیص دهید و رقبایتان را بشناسید پس می‌توانید با مشورت گرفتن از همکاران و کارمندان خود یک طوفان فکری داشته باشید و بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید. کلمات کلیدی مرتبط را لیست کنید و هر کدام را در دسته‌بندی‌هایی خاص قرار دهید.

 به عنوان مثال اگر شما در حال بررسی کلید واژه چای هستید، پس کلمات کلیدی همچون چای‌ساز، چای سبز، چای لاهیجان، چای ماسالا را می‌توانید به عنوان کلمه کلیدی کار خود در نظر بگیرید. گاهی یک کلمه کلیدی بنیادی به تنهایی از ارزش چندانی برخوردار نیست و فقط می‌تواند مخاطب را در راستای هدفشدر موتورهای جستجو به سوی زمینه کاری شما بکشاند. اما گام بعدی که شما باید برای این کلماتی کلیدی بردارید و به دنبال چیزی باشید که مخاطب در پی آن است.

روش دوم: بررسی رقبا

روش دومی که می‌توانید با تکیه بر آن تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید آنالیز و بررسی رقبا است. شما باید ارزیابی کنید که رقبایتان با کمک چه کلمات کلیدی توانسته‌اند ترافیک سایت خود را افزایش دهند. پس رقبا را بشناسید و سپس لیستی از کلمات کلیدی که در شیوه قبلی به آن اشاره داشتیم را مورد بررسی قرار دهید. کلمات کلیدی که پیدا کرده‌اید را جداگانه جستجو کنید و ببینید چه سایت‌هایی توانسته‌اند در آن کلمه کلیدی جایگاه اول گوگل را به دست آورند.

 در صورتی که هیچکدام از سایت‌هایی که دارای رتبه‌های اول هستند شبیه سایت شما نباشند، می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبطی که خود گوگل به شما پیشنهاد می‌کند، استفاده کنید. فراموش نکنید که در تحقیق کلمات کلیدی لازم است رقبایتان را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای کلید واژه‌های مد نظر خود بگیرید.

 نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم این است که سایت‌های بزرگ همچون دیجی کالا را نمی‌توانید رقیب برای خود در نظر بگیرید؛ زیرا این سایت‌ها دارای ترافیک بسیار بالایی هستند و مشتریان فراوانی دارند و شما به راحتی نمی‌توانید با آنها بر سر یک کلمه کلیدی بجنگید. رقبای شما سایت‌هایی بوده که شبیه سایت خودتان هستند. شما باید با این سایت‌ها رقابت داشته باشید.

روش سوم: استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

معمولاً با بررسی رقبا می‌توانید به نتایج خوبی در خصوص یافتن کلید واژه‌ها برسید. اما اگر هنوز هم نمی‌دانید از کدام کلمات کلیدی استفاده کنید و کدام کلمه برای کسب و کار شما می‌تواند مفید باشد و شما را در جایگاه نخست گوگل قرار دهد، بهترین کار استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. شیوه کار با این ابزارها به این شکل است که یک کلمه کلیدی بنیادی را به آن ارائه خواهید کرد و این ابزارها بر اساس آن کلمه، می‌توانند از پایگاه داده خود کلید واژه‌های مرتبط را به شما معرفی کنند.

بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار متنوع هستند و شما با هر کدام از آنها که راحت هستید می‌توانید به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه کار کنید و به بررسی کلمات کلیدی بپردازید. از بهترین ابزارهایی که لازم است هزینه‌های دلاری برای آنها پرداخت کنید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Semrush
  • KWfinder
  • Ahref

اگر به دنبال ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هستید که رایگان در اختیار شما قرار بگیرند بهتر است به سراغ ابزارهای زیر بروید:

  • گوگل ترندز
  • افزونه کروم Keywords Surfer
  • افزونه کروم Keywords Everywhere
  • Keywords People Use
  • چت جی پی تی

چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز است؟

بهتر است بدانید اولین قدمی که شما باید برای بهینه‌سازی سایت خود بردارید، دقیقاً همین تحقیق کلمات کلیدی است. همین موضوع می‌تواند لزوم تحقیق کلمه کلیدی را به شکل واضح بیان کند. زمانی که شما می‌خواهید به گسترش کسب و کار خود بپردازید و خدمات جدیدی را ارائه کنید مهم‌ترین قدم برای شما تحقیق کلمه کلیدی است. پیدا کردن ایده‌های نوین برای تولید محتوا را باید از دیگر مواردی بدانیم که شما لازم است گامی به سوی تحقیق کلمات کلیدی بردارید.

سخن پایانی

خیلی بیشتر از این هم می‌شد در ارتباط با تحقیق کلمات کلیدی با شما صحبت کنیم؛ اما حقیقتاً تکرار مکررات بود و مهم‌ترین مسئله برای ما این بود که شما به یک شناخت کافی از تحقیق کلمات کلیدی برسید. تحقیق کلمات کلیدی همونطور که متوجه شدین کار سختی نیست و حتی می‌تونین اون را به وسیله ابزارهایی که معرفی کردیم هم انجام بدین. فراموش نکنید وقتی در حال فرایند تحقیق کلمات کلیدی هستین حتماً نیاز کاربر رو اولویت خودتون قرار بدین و سعیتون بر این باشه که بهترین محتوا رو بر اساس اون کلمات کلیدی در اختیار مخاطب بزارین. اگه در ارتباط با تحقیق کلمات کلیدی سوالی دارین، می‌تونین اون رو از کارشناسان کاروکانتنت بپرسین تا خیلی سریع پاسخ بگیرین.

سوالات متداول

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یعنی شما به دنبال پرطرفدارترین کلماتی باشید که کاربر آن را در موتورهای جستجو تایپ کرده است و در ارتباط با کسب و کار شما می‌باشد.

بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کدام‌ها هستند؟

گوگل ترندز، چت جی پی تی، ahref،Semrush،KWfinder

دسته بندی شده در: