شاپیفای چیست؟ در بین کسانی که با نرم‌افزارهای خرید و فروش کار می‌کنند، کمتر کسی است که نام شاپیفای را نشنیده باشد. این پلتفرم برای ساخت فروشگاه‌های آنلاین به‌کار می‌رود و به‌دلایل مختلفی، مانند قیمت کم و بازدهی بالا، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در این حوزه محسوب می‌‌شود. اگر می‌خواهید با شاپیفای، ویژگی‌ها، عملکرد و نحوه استفاده از آن را بدانید، در اداممه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با شاپیفای و عملکرد آن

آشنایی با شاپیفای

شاپیفای چیست؟ این سوالی است که شاید برای شما به‌عنوان یک بازرگان یا برنامه‌نویس پیش آمده باشد. امروزه با گسترش فضای اینترنت و دسترسی آسان بیشتر افراد جامعه به آن، بسیاری از مشاغل برای افزایش سود و مشتریان خود از این بستر استفاده می‌کنند. ساخت فروشگاه آنلاین یکی از راه‌های تبلیغ کسب‌وکار است که نسبت به برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام، رویکرد حرفه‌ای‌‌تری دارد و بازدهی بهتری هم دارد.

به‌دلیل اینکه برای کدنویسی سایت و طراحی فضای آن، به یک یا چند فرد متخصص نیاز داریم، پس هزینه ایجاد سایت فروشگاهی نیز بالا می‌رود و مسیر رشد کسب‌وکارهای کوچک ناهموار خواهد شد. پلتفرم شاپیفای این مشکل را حل کرده است. این پلتفرم مبتنی بر ابر، نیازی به کدنویسی و طراحی سایت نداشته و با ارائه قالب‌های آماده، کار شما را در ایجاد وبسایت مخصوص فروشگاهتان راحت‌تر می‌کند. این پلتفرم ای‌کامرس نه‌تنها برای کسب‌وکارهای کوچک کاملا کارآمد است، بلکه کسب‌وکارهای بزرگ و پرفروش هم می‌توانند از امکانات آن برای گسترش حوزه فعالیتشان استفاده کنند.

شاپیفای تنها ساخت سایت فروشگاهی را برایتان آسان‌تر نمی‌کند؛ بلکه با ارائه امکاناتی مانند چت با مشتری و درگاه پرداخت ایمن در ارتقای کسب‌وکارتان نیز موثر است. به این موارد، پشتیبانی مداوم و پیگیری مشکلات را نیز اضافه کنید.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از شاپیفای

 ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از شاپیفای

برای ساخت فروشگاه در شاپیفای لازم نیست آن را نصب کنید یا هاست تهیه کنید؛ نحوه کار با آن هم بسیار ساده است.

  • در مرحله اول، اکانت شاپیفای خود را ایجاد کنید. با مراجعه به سایت com می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود، اکانت بسازید. ممکن است برای ورود به این سایت نیاز به وی‌پی‌ان داشته باشید.
  • بعد از وارد کردن ایمیلتان، روی Start free trial بزنید تا امکان استفاده رایگان از امکانات سایت را به مدت 14 روز کسب کنید. بعد از این مدت، در صورت رضایت از عملکرد آن، می‌توانید برای خرید بسته‌ها اقدام کنید.
  • در صفحه مربوطه، برای اکانت خود رمز و برای فروشگاهتان هم یک اسم تعیین کنید؛ سپس گزینه create your store را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد، باید مشخصات شغل و کسب‌وکارتان را بنویسید. این مشخصات شامل زمان راه‌اندازی فروشگاه، نوع فروش و میزان درآمد می‌شوند. با زدن گزینه Next به صفحه بعدی منتقل خواهید شد.
  • در این مرحله سوالاتی درباره اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، کد پستی، آدرس محل زندگی و شماره گوشی پرسیده شده است.
  • وقتی روی Enter my store بزنید، پنل فروشگاهتان برای شما باز خواهد شد.

بعد از انجام این مراحل، باید قالب سایتتان را انتخاب کنید. شما می‌توانید در قسمت Online store یکی از 9 قالب رایگان را انتخاب کنید یا از بین 54تای دیگر که هزینه دارند، یکی را بخرید. برای رفتن به صفحه قالب‌های رایگان، گزینه Explore free themes را بزنید. اطلاعات هر قالب و گزینه تغییر رنگ، در صفحه مربوط به آن قرار دارد. در نهایت Add to theme library را انتخاب کنید تا قالب در پنل مدیریت ذخیره شود. اعمال قالب از طریق پنل مدیریت امکان‌پذیر است. بعد از انجام این مراحل، نوبت به قرار دادن محصولات در فروشگاه می‌شود.

از طریق گزینه Products در منو، به Add product بروید و در صفحه بازشده اطلاعات مربوط به محصول را بنویسید؛ سپس Active یا Draft بودن محصول را نیز مشخص کنید. با انتخاب Active، صفحه محصول بلافاصله منتشر می‌شود اما Draft، صفحه نوشته‌شده را فقط در پنل نگهداری می‌کند و برای سایر افراد قابل مشاهده نخواهد بود. گزینه Add file برای آپلود عکس محصول است.

گزینه Pricing همانطور که از نامش پیدا است، برای تعیین قیمت کالای شما درنظر گرفته شده و شامل کادر Price و Compare at price است؛ مورد اول برای قیمت اصلی است و مورد دوم نیز مربوط به قیمت اولیه محصولاتی است که تخفیف خورده‌اند. در واقع اگر شما روی قیمت محصولتان تخفیف زده‌اید، قیمت اولیه را در کادر Compare at price می‌نویسید و قیمت بعد از تخفیف را در بخش price وارد می‌کنید.

در صفحه مربوط به محصول، اطلاعات دیگر مانند نوع، نام تولیدکننده، تعداد موجود در انبار، اطلاعات ارسال کالا، وزن و دسته‌بندی (Collection) را نیز مشخص کنید و چند تگ مرتبط به کالا را اضافه کنید. درصورتی که می‌خواهید محصولتان کد یا بارکد داشته باشد، بخش Inventory را هم تکمیل کنید. اگر گزینه Continue selling when out of stock را فعال کنید، ثبت سفارش‌ها دیگر وابسته به تعداد محصول در انبار نیست و همیشه انجام می‌شود. برای محصولات مجازی، حتما گزینه this is a physical product را غیرفعال کنید.

در قسمت Edit website SEO می‌توانید سئوی سایت را انجام دهید. انجام سئو برای بالاتر بودن رتبه سایت در نتایج سرچ گوگل و افزایش تعداد بازدیدکنندگان، ضروری است. بعد از انجام همه تنظیمات و تغییرات لازم، روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا محصول بارگذاری شود.

مزایا و معایب شاپیفای

مزایا و معایب شاپیفای

انتخاب شاپیفای به‌عنوان پلتفرم ساخت وبسایت فروش آنلاین، مزایا و معایبی دارد؛ به همین دلیل لازم است با دانستن این موارد، بهترین تصمیم را بگیرید.

مزیت‌های استفاده از پلتفرم شاپیفای عبارتند از:

  • عملکرد آسان: پلتفرم شاپیفای فضای ساده‌ای دارد و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • پشتیبانی قوی: شاپیفای از تیم پشتیبانی توانمند و آماده برخوردار است که همواره به رفع مشکلات کاربرانشان کمک می‌کنند.
  • امکانات کامل: در شاپیفای امکاناتی مانند ایجاد کد تخفیف و اضافه کردن مالیات به سفارش‌ها وجود دارد که می‌تواند شما را از هر پلتفرم دیگری بی‌نیاز کند.
  • امکان اضافه کردن قابلیت‌های دیگر به سایت: قابلیت‌های زیادی مانند چت آنلاین در پلتفرم شاپیفای وجود دارند که با پرداخت هزینه یا بدون آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.
  • گستردگی کاربرد: از شاپیفای می‌توان برای فروش هر نوع کالای فیزیکی یا مجازی، ارائه خدمات و حتی اجاره محصول استفاده کرد.

با وجود تمام مزایایی که برای این پلتفرم نام بردیم، باز هم از عیب دور نیست. از معایب شاپیفای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرقابل استفاده در ایران: در سایت شاپیفای علاوه‌بر اینکه زبان فارسی پشتیبانی نمی‌شود، با واحد ریال هم نمی‌توان خرید انجام داد؛ به همین دلیل تنها کسانی که می‌خواهند محصولشان را در کشورهای دیگر بفروشند، می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • قیمت زیاد سرویس‌ها: به‌دلیل اینکه خرید سرویس‌های شاپیفای براساس دلار انجام می‌شود و قیمت دلار هم در ایران زیاد است، تهیه این سرویس‌ها به‌صورت ماهانه برای کاربران ایرانی مشکل است.
  • محدودیت در قالب‌های رایگان: قالب‌های رایگان پلتفرم شاپیفای معمولا در تعداد کم ارائه می‌شود و قالب‌های دیگر هم هزینه زیادی دارند؛ پس در صورتی‌که این قالب‌ها نتوانستند رضایتتان را جلب کنند، ممکن است مجبور شوید تا 4 میلیون تومان تنها برای یک قالب خرج کنید.

قیمت اکانت شاپیفای

زمانی که اکانت خود را در سایت شاپیفای ایجاد کنید، به مدت 14 روز نیازی نیست هزینه‌ای بپردازید؛ اما بعد از این مدت باید یکی از پکیج‌ها را تهیه کنید تا سایتتان مسدود نشود. قیمت هر پکیج براساس زمان و امکاناتی که دارد، متفاوت است. کم‌هزینه‌ترین این پکیج‌ها، قیمتی حدود 31 دلار در ماه دارد. این پکیج بیسیک شاپیفای است و اگر کسب‌وکارتان به آن صورت پا نگرفته است، این پکیج برایتان مناسب است.

دو پکیج پیشرفته‌تر به‌ترتیب ماهیانه 81 دلار و 429 دلار قیمت دارند. شاپیفای قسمتی از درآمدتان از این سایت را به‌عنوان کارمزد می‌گیرد و میزان این کارمزد در پکیج‌هایی با قیمت بالاتر، کمتر است؛ بنابراین، بهتر است بعد از مدتی، سرویس‌های ارزان را کنار بگذارید و آن‌هایی که قیمت بیشتری دارند را بخرید.

سخن پایانی

در حال حاضر داشتن فروشگاه آنلاین نسبت به دیگر رقبا یک برتری محسوب می‌شود و استفاده از پلتفرم‌های مختلف فضای مجازی ماندن شاپیفای، فروش محصوات یا خدماتتان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. دانستن پاسخ سوال‌هایی مانند “شاپیفای چیست؟“یا “این پلفترم چه امکاناتی دارد؟” به بازرگانان کمک می‌کند تا برای گسترش کسب‌وکارشان از هر فرصتی استفاده کنند و نیاز نباشد تا هزینه‌ زیادی برای تاسیس سایت خود بپردازند. شاپیفای یک پلتفرم محبوب و در دسترس برای همه افراد جهان است که مزایای زیادی دارد و امکان ساخت سایت در زمان کم و هزینه پایین را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

  1. آیا شاپیفای در ایران قابل استفاده است؟ عدم پشتیبانی از زبان فارسی و واحد پول ایران، استفاده از این پلتفرم را بسیار سخت می‌کند؛ اما درصورت استفاده از درگاه‌های پرداخت واسط، واحد دلار و همچنین داشتن یک وی‌پی‌ان قوی، نمی‌توان کار کردن با آن را در ایران غیرممکن دانست.
  2. مزایای فروشگاه‌ساز شاپیفای چه هستند؟ این سایت برای کاربران استفاده راحتی دارد، امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد و از آن می‌توان برای فروش هر نوع محصولی کمک گرفت.

دسته بندی شده در: