حقیقتا انتخاب واژه سئو برای اینستاگرام رو باید کمی مبالغه انگیز بدونیم. چرا؟ چون اصلا با یک تحقیق ساده متوجه میشین که سئو یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو؛ اما خب این واژه رو برای اینستاگرام در نظر گرفتن. اینستاگرام شبکه اجتماعی جدیدی نیست که خیلی بخواهیم در ارتباط باهاش صحبت کنیم یا بخواهیم اصلاً روی این شبکه مانور بدیم. موضوع ما همون سئو اینستاگرام هستش و هدفمون اینه تا اطلاعات بیشتری رو در ارتباط باهاش به دست بیارین و بتونین پیجتون رو بالا بکشین. البته این بالا کشیدن پیج اینستاگرام با بالا آوردن سایت فرق داره و برای بهتر کردن وضعیت پیج اینستاگرام لازمه اصولی رو رعایت کنین که ما اون رو سئو اینستاگرام نامگذاری می‌کنیم. اگه برات جالب شده که با این موضوع بیشتر آشنا شی بهت پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا آخر این مقاله با ما باش.

بیشتر بخوانید:آموزش تولید محتوا در اینستاگرام

سئو اینستاگرام چیست؟

همانطور که در ابتدا هم به این موضوع اشاره داشتیم اصلاً واژه سئو برای اینستاگرام واژه غلط بوده که متاسفانه خیلی این روزها رواج پیدا کرده است. به دلیل اشتباه بودن این موضوع را اشاره داشتیم؛ اما به شکل کلی اگر بخواهیم در خصوص این واژه نادرست یعنی سئو اینستاگرام صحبت کنیم باید اینگونه آن را تفسیر کنیم که بهینه کردن محتواهای اینستاگرام برای نمایش در میان نتایج جستجویی که کاربران به دنبال آن هستند را سئو اینستاگرام می‌گویند.

زمانی که یک کاربر یک هشتگ مرتبط با موضوعی که نتایج اینستاگرام شما هم در خصوص آن است را سرچ می‌کند اگر محتوای پیج شما بهینه شده باشد، حسابتان یا محتوایی که آن را سئو کرده‌اید برای او نشان داده خواهد شد. لازم است به این موضوع اشاره داشته باشیم که اینستاگرام اینکه یک شبکه اجتماعی قوی محسوب می‌شود؛ اما نمی‌توان آن را مانند یک صفحه وب دانست. برای سئوی اینستاگرام لازم است کارهای خاصی روی آن پیاده شود تا بتوان فالوورهای بیشتری را به دست آورد.

پیشنهاد مطالعه:تولید محتوا چیست؟

آموزش مرحله به مرحله سئو اینستاگرام

به صورت کلی با سئو اینستاگرام آشنا شدید و یک تعریف جامع از آن را توانستیم بیان کنیم. اما موضوعی که الان حائز اهمیت است این بوده که چگونه می‌توانیم اینستاگرام خود را سئو کنیم؟ در ادامه آموزش مرحله به مرحله اینستاگرام را به شما آموزش خواهیم داد. این مراحل را روی پیج پیاده کنید تا بتوانید شاهد رشد فالوورها و بازدیدهای پیج خود باشید.

مرحله اول: بهینه کردن نام کاربری

برای بهینه کردن نام کاربری پیج خود لازم است از نامی استفاده کنید که ساده باشد و به آسانی بتوان آن را خواند. از نامی استفاده کنید که مخاطب به آسانی بتواند متوجه موضوع پیج شما شود. در صورتی که پیج شما تجاری است به شما پیشنهاد می‌کنیم از نام تجاری شرکت یا کسب و کارتان برای پیج خود استفاده کنید.

مرحله دوم: بهینه کردن بیو و عکس پروفایل

در این مرحله باید مشخصات یا همان بیوپیج خود را با کمک کلمات کلیدی مهمی که با برند شما همخوانی دارد بهینه کنید. در این بخش در خصوص اینکه در چه زمینه‌ای فعال هستید می‌توانید صحبت کنید تا دنبال کنندگان بدانند هدف شما اصلاً از ایجاد پیج چیست. علاوه بر اینکه بیو باید بهینه شود، لازم است یک عکس با کیفیت و با مفهوم را به عنوان تصویر پروفایل خود انتخاب کنید.

افزودن یک عکس جذاب می‌تواند تاثیر زیادی بر مخاطب داشته باشد. اگر پیج شما یک پیج کاری محسوب می‌شود، پس بهتر است عکس پیج را در خصوص کسب و کار خود قرار دهید یا اگر لوگویی برای کار خود دارید آن را در پروفایل قرار دهید.

مرحله سوم: بهینه کردن برچسب جغرافیایی پیج

اگر می‌خواهید مخاطب به آسانی به شما دسترسی پیدا کند بهینه کردن اطلاعات موقعیت مکانی خود را فراموش نکنید؛ به خصوص اگر پیج شما یک پیج کاری محسوب می‌شود. با بهینه کردن برچسب جغرافیایی اینستاگرام می‌توانید آدرس محل کار خود را قرار دهید. قطعاً با این کار متوجه جذب فالوور بیشتر و همچنین افزایش بازدیدهای پیج خود خواهید شد.علاوه بر این، اینستاگرام هم شما را بیشتر جدی می‌گیرد و با این ترفند می‌توانید رشد بهتری را به پیج خود بدهید.

مرحله چهارم: بهینه سازی متن‌های پیج

متن‌هایی که در پست‌های کپشن‌های خود قرار می‌دهید لازم است از کلماتی نشات بگیرد که در حوزه کاری شما هستند.در نظر داشته باشید که نوشتن کپشن را باید با انشا نویسی یکی نکنید. ما در کپشن قرار است با حداقل‌ها، حداکثرترین اطلاعات را به مخاطب خود ارائه دهیم. برای کپشن نویسی لازم است مخاطب خود را بشناسیم. هدف خود را تعیین و سپس اضافه نویسی را فراموش کنیم و به اندازه، یک متن جذاب را برای مطالعه کاربر بنویسیم.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

مرحله پنجم: رسیدگی به هشتگ‌ها

بهینه سازی هشتگ‌ها موجب تعامل بیشتر کاربر با شما خواهد شد. اگر بخواهید بیش از پیش به چشم آیید لازم است هشتگ‌گذاری‌های هدفمندی را انجام دهید. سعی کنید از هشتگ‌های جدیدی که با کلمات کلیدی شما هم تطبیق دارند استفاده کنید. هشتگ‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید تا تاثیر آن را خیلی زود مشاهده کنید. شما می‌توانید با استوری و پست‌های خود از هشتگ‌گذاری‌های پیج‌هایی که محبوب هستند هم استفاده کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید و با ایده گرفتن از آنها شما هم هشتگ‌های مرتبط را قرار دهید.

مرحله ششم: فعال باشید

حداقل در روز به مدت ۳۰ دقیقه با دیگران در تعامل باشید و پست‌های خود را با آنها به اشتراک بگذارید و نظراتی که برای پست‌های شما قرار داده شده را پاسخ دهید. با فعال بودن البته بروزرسانی‌های مداومی که روی پیج خود قرار می‌دهید کاربر مایل می‌شود تا شما را دنبال کند. این در حالی است که حتی اگر اینستاگرام هم متوجه شود شما فعال نیستید دیگر هیچ اهمیتی به شما نداده تمام زحماتی که برای پیج خود کشیده‌اید را هدر خواهید داد.

پیشنهاد مطالعه:ریلز اینستاگرام چیست؟

فاکتورهای مهم برای سئو اینستاگرام

در ارتباط با مراحل سئو کردن پیج مواردی را برای شما توضیح دادیم. حال اگر بخواهید در کنار این مراحل به افزایش سئو اینستاگرام خود هم بپردازید، لازم است تا موارد زیر را به کار بگیرید:

کلمات کلیدی مناسب را بشناسید

از هر کلمه کلیدی برای حساب خود استفاده نکنید. برای این کار لازم است به بررسی کلمات کلیدی که در زمینه کسب و کارتان هستند، بپردازید؛ پس از اینکه آنها را با کمک موتور جستجوی گوگل بررسی کردید، می‌توانید مهم‌ترین آنها را انتخاب کنید و برای پیج خود در نظر بگیرید. پس از اینکه آنها را ارزیابی کردید لازم است هر کدام را در دسته‌بندی‌های خاصی قرار دهید. کلمات کلیدی اصلی و فرعی را تعیین کنید و با کمک آنها به افزایش میزان بازدید پیج خود بپردازید.

بیشتر بدانید: انتخاب کلمه کلیدی در تولید محتوا

از alt تصاویر استفاده کنید

در سئو اینستاگرام یکی از مسائلی که خیلی اهمیت دارد متن جایگزین یا همان آلت تصاویر است. با کمک این متن، تصاویر شما به درستی شناسایی می‌شوند و زمانی که کاربران به دنبال موضوع خاصی هستند عکس‌هایی که شما در پیج قرار داده‌اید برای آنها به نمایش گذاشته می‌شود. اینستاگرام معمولاً متن alt را به شکل کاملاً خودکار پر خواهد کرد؛ از این رو بهتر است به جای اینکه اینستاگرام این کار را انجام دهد شما با بهترین کلمات کلیدی این بخش را کامل کنید.

در اینستاگرام حتماً از ویدیو استفاده کنید

یکی از موضوعاتی که در اینستاگرام به شدت محبوبیت دارد این است که کاربران مایل هستند از ویدیوهایی جذاب بازدید کنند.همانطور که می‌دانید اینستاگرام تنها برای تصاویر نیست و شما می‌توانید ویدیوهایی را هم برای کار خود در نظر بگیرید. این روزها فرمت‌های مختلفی در اینستاگرام وجود دارد و به کاربران این امکان را داده تا به هر شکلی که راحت هستند به درج ویدیو بپردازند. IGTV، ریلز، استوری‌های اینستاگرام همگی بسترهایی هستند که به شما کمک می‌کنند ویدیوهایی را با دیگران به اشتراک بگذارید و به جذب فالوور بپردازید.

برای سفارش نریشن کافی است با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید.

از کاربران بخواهید شما را تگ کنند

یکی از مهمترین سیگنال‌هایی که می‌تواند به اینستاگرام کمک کند تا پیج‌های مهم را پیدا کنند این است که شما توسط کاربران منشن شوید. برای این کار شیوه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما از مهمترین آنها این است که بتوانید محتوایی با کیفیت تولید کرده و آن را منتشر کنید. همین موضوع سبب می‌شود تا مخاطبان پست شما را شات گرفته یا استوری کنند. هر چقدر که این کار تکرار شود اینستاگرام متوجه اهمیت شما خواهد شد.

لایو بگذارید

شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی منظم لایو برگزار کنید. این لایو می‌تواند به صورت تکی باشد یا اینکه با کاربران یا حتی افراد معروف به شکل مشترک انجام شود. در لایوهای خود بهترین موضوعات و بهترین صحبت‌ها را داشته باشید تا بتوانید اعتبار خود را به مراتب بالا ببرید. از اشخاصی برای لایو مشترک استفاده کنید که دارای محبوبیت و معروفیت هستند.

سئو اینستاگرام در گوگل

برای اینکه بتوانید در اینستاگرام به آنچه که می‌خواهید دست پیدا کنید تنها محبوبیت نمی‌تواند به شما کمک کند. پیج اینستاگرام در گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا کاربران به شکل هدفمندی به سراغ شما بیایند. برای ایندکس شدن پیج اینستاگرام در گوگل باید کارهایی را انجام دهید؛ زیرا ایندکس شدن اکانت اینستاگرام در موتور جستجوی گوگل به راحتی نیست.

برای سئو اینستاگرام در گوگل باید کلمات کلیدی مهم را بشناسید. بیوگرافی، کپشن‌ها، هشتگ‌ها و نام کاربری خود را بهینه کنیدگ اکانت اینستاگرام خود را عمومی کرده و با بیزینسی کردن آن قدم برای سئو کردن در گوگل بردارید. از لینک‌های اینستاگرام خود در سایت استفاده کنید و برند خود را به گوگل بشناسانید. این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا هر زمان کاربری در گوگل هم کلمه کلیدی پیج شما را که کاملاً بهینه شده سرچ کند با اینستاگرام شما روبرو شود.

در اینستاگرام این کارها را انجام ندهید

اگر تصور می‌کنید که تنها گوگل دارای الگوریتم‌های قوی برای شناسایی افراد متخلف بوده بهتر است بدانید این فرضیه کاملاً اشتباه است. اینستاگرام هم با کمک الگوریتم‌هایی که دارد، می‌تواند افرادی که قوانین آن را می‌خواهند دور بزنند را شادوبن کند. از کارهای سئو سیاه در اینستاگرام پرهیز کنید، این کارها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از محتواهایی که کپی محسوب می‌شوند
  • کمک گرفتن از ربات‌هایی که باعث افزایش فالوور خواهند شد.
  • خریداری فالوور
  • فالو کردن افراد به صورت متوالی
  • استفاده زیاد از کلمات کلیدی

جمع‌بندی

سئو اینستاگرام را در این مقاله به صورت کامل برای شما شرح دادیم تا بتوانید با این آموزش فعالیت بهتری را در پیج خود داشته باشید. مرحله به مرحله مواردی که بیان کردیم را سرلوحه کارهای خود برای گسترش پیج در اینستاگرام قرار دهید تا شاهد رشد روز افزون فالوورها و بازدید پیج خود باشید. مواردی را که به شکل ممنوعه اعلام کردیم را تحت هیچ شرایطی انجام ندهید؛ زیرا تمام زحماتی که برای پیجتان کشیده‌اید را به باد خواهید داد. بهترین کار این است که به شکل مداوم روی پیج فعالیت داشته باشید و با محتواسازی‌های اصولی کاربر را به سمت خود هدایت کنید. در صورتی که شما هم تجربه‌ای در زمینه سئو اینستاگرام دارید لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • سئو اینستاگرام چیست؟

بهینه کردن محتوای اینستاگرام برای نمایش در میان نتایج جستجوی این شبکه اجتماعی را سئوی اینستاگرام می‌گویند.

  • چه کارهایی را برای سئو اینستاگرام انجام دهیم؟

بهینه سازی نام کاربری، بهینه‌سازی تصاویر و بیو، بهینه سازی متن، استفاده از هشتگ‌های مناسب، فعالیت مداوم، استفاده از کلمات کلیدی

دسته بندی شده در: