روانشناسی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی است که به مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتار در موجودات می‌پردازد. یکی از مواردی که در آن اهمیت دارد، پادکست‌های روانشناسی است که برای سلامت روان بسیار مفید است. پادکست‌های روانشناسی زیادی وجود دارند که در حوزه‌های مختلف مطالبی را بیان می‌کنند که می‌توان آن‌ها را گوش داد‌. وجود این فایل‌های صوتی کمک زیادی برای رسیدن شما به اهداف می‌کند که جدا از فایده‌اش، می‌تواند لذت‌بخش باشد.

آشنایی با علم روانشناسی

روانشناسی علمی است که با استفاده از روش‌های علمی روان و رفتار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. با کمک علم روانشناسی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و امید به زندگی را بالاتر برد. در این زمینه پادکست‌های روانشناسی مختلفی وجود دارند که با گوش دادن آن‌ها می‌توان کمک بزرگی به خود کرد. علم روانشناسی چهار هدف دارد که عبارتند از:

  • توصیف: در این هدف روانشناس به دنبال چیستی رفتار است و می‌تواند به راحتی درست یا غلط بودن آن را تشخیص دهد. به طور مثال بررسی می‌کند تا علت اضطراب یا خودکشی را متوجه شود‌. پس از آن که علت را به دست آورد، از راه‌های مختلف آن را حل می‌کند.
  • تبیین: هدف از تبیین چرایی رفتار است؟ یعنی ما به دنبال علت انجام یک رفتار هستیم. به طور مثال در این صورت می‌توان علت اضطراب را متوجه شد.
  • پیش بینی: این هدف روانشناسی یعنی باید بفهمیم یک رفتار چه زمانی بروز می‌کند. با بررسی حرف‌ها و رفتار فرد باید بفهمیم مثلا اگر فرد پرخاشگر است، این رفتار در چه مواقعی بروز خواهد کرد. با این کار می‌توان آن را مدیریت کرده و به مرور از بین برد‌.
  • کنترل: والاترین هدف روانشناسی کنترل است که تقویت رفتارهای هنجار و جلوگیری از رفتارهای ناهنجار است.

 

اگه اهل ادبیاتی و دنبال بهترین پادکست های ادبی هستی، اینجا کلیک کن.

آشنایی با پادکست‌های روانشناسی برتر

روانشناسی یکی از شاخه‌های گسترده‌ای است که پادکست‌های آن در حوزه‌های مختلف موجود است. بهترین پادکست‌های روانشناسی در ۴ حوزه دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

حوزه اول روان کاوی

در روان کاوی به رفتار و فرآیندهای روانی آن پرداخته می‌شود. این کار با تحلیل دقیق ناخودآگاه انسان انجام می‌شود. در روانکاوی از طریق ناخودآگاه و خاطرات کودکی ریشه بیماری‌های فرد را پیدا می‌کنند تا آن‌ها را درمان کنند.‌ در حوزه روان کاوی دو پادکست خود داریم که شامل پادکست رواق و پادکست هم آوا می‌شود. در زیر به بررسی این موارد می‌پردازیم:

  1. پادکست رواق: این پادکست یکی از نمونه‌های عالی روانکاوی است که ریشه غم‌ها، ترس‌ها، احساسات و آرزوهای افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف آن کشف فردی مخاطبان از ابعاد اصیل است و محتوای سنگینی دارد. در این حوزه مثال‌های بسیاری آماده است که به زبان ساده بیان شده و شنیدنی و قابل درک است.
  2. پادکست هم آوا: این پادکست روانشناختی مسائل را از منظر روانکاوی و هر آنچه که ممکن است فرد تجربه کند، بررسی می‌کند. درباره اشتباهات روابط احساسی و ارتباط با دیگران در آن موضوعاتی مطرح می‌شود. این پادکست مسائل را به صورت تخصصی و علمی و دقیق بررسی می‌کند.

حوزه دوم خودشناسی

در این حوزه ۳ پادکست وجود دارد که به شرح ذیل هستند:

  1. پادکست ناجی: یکی از بهترین پادکست‌های این حوزه ناجی است که توسط پری ساخته شده است. در این صوت کتاب‌ها و متن‌های معتبری که در زمینه خودشناسی وجود دارند، ساده و قابل درک بیان می‌شوند. این مباحث کمک می‌کند تا نسبت به خود و محیط اطراف حس بهتری داشته باشید. همچنین سطح آگاهی ما در زندگی را بالا برده و به زندگی بهتر داشتن کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت این پادکست مجموعه‌ای از خلاصه بهترین کتاب‌های روانشناسی دنیا است که بسیار آسان و واضح بیان شده است. کتاب‌هایی چون اثر مرکب، هنر شفاف اندیشیدن، نیمه تاریک وجود، تئوری انتخاب و … تا اکنون خلاصه شده‌اند. طبق آمار به دست آمده این فایل صوتی بهترین پادکست فارسی روانشناسی است.
  2. پادکست روانشناسی شخصیت: با گوش داون این فایل صوتی بهتر می‌توانید شخصیت خود را بشناسید. این فایل اعتبار خوبی داشته و از اساتیدی مثل دکتر هلاکویی، دکتر سرگلزایی و دکتر مکری اعتبار در آن کمک گرفته شده است. موضوعات این پادکست متنوع بوده و بهترین انتخاب برای روانشناسی شخصیت محسوب می‌شود. در آن روانشناسان مطرح موضوعاتی مثل اختلالات شخصیت، روابط دوستانه و عاشقانه، تاثیر آسیب‌های کودکی در بزرگسالی، تنهایی و … را بررسی می‌کنند.
  3. پادکست روانشناسی آرامش: یکی دیگر از پادکست‌های روانشناسی در حوزه خودشناسی پادکست روانشناسی آرامش است که هدف آن برقراری آرامش است. این فایل صوتی دقایقی آرام را به همراه احساسات مثبت برای شما فراهم می‌کند. در آن داستان‌های انگیزشی کوتاه نیز بیان می‌شود که در کنار آرامش داشتن حس انگیزش را نیز در فرد ایجاد می‌کند. این پادکست توانسته نظر علاقمندان زیادی را در حوزه سلامت روان جلب کند. مسایل آن توسط روانشناسان و روان پزشکان مجرب بیان و بررسی می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان گفت یکی از پادکست‌های روانشناسی معتبر است.

حوزه سوم توسعه فردی

 بدون شک شما عزیزان نیز می‌خواهید حین آن که زندگی بهتری داشته باشید، روابط اجتماعی و فردی خوب و موثری با دیگران بسازید. در این حوزه یاد می‌گیرید تا مهارت‌های خود را پرورش دهید تا بتوانید برنامه ریزی درستی برای دستیابی به حداکثر توانمندی خود در زندگی پیدا کنید. به طور مثال یکی از مهارت‌هایی که در تمام طول زندگی خود به آن نیاز دارید، برنامه‌ریزی و مدیریت استرس است. با فراگیری و آموزش یدن این مهارت‌ها می‌توانید در زندگی پیشرفت کنید. در این حوزه دو پادکست وجود دارد که عبارتند از:

  1. پادکست هلی تاک: در هر ایپزود این فایل صوتی یک مهارت توسعه فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهم نیست که شما چند سال دارید یا دارای چه شغلی هستید، این پادکست به تمامی افراد کمک می‌کند تا سطح زندگی خود را بالا ببرند و پیشرفت کنند. مطالب آنها کاملا کاربردی و سنجیده است و مخاطبان، آن را به عنوان یک پادکست روانشناسی موفق می‌شناسند.
  2. پادکست لم: در این پادکست لم یا قلق‌های مورد نیاز زندگی آموزش داده می‌شود. در این فایل صوتی توانایی‌های کوچکی که کاربردی هستند، موضوع بحث است. با دانستن این موضوعات می‌توان کیفیت زندگی و کار خود را بالا برده و در نتیجه میزان رضایتمندی بیشتری از زندگی خود داشته باشید. موضوعات این پادکست سه محور اصلی دارد که عبارتند از:
  • مهارت‌های شخصی: این مهارت‌ها شامل مدیریت استرس و اعتماد به نفس است.
  • حضور موثر در محیط کار: این محور شامل مدیریت زمان، تمرکز و … می‌شود.
  • ارتباط موثر با دیگران: این محور مثل نه گفتن، مذاکره درست شنیدن و … است.

 

اگه خیلی با پادکست آشنا نیستی، اصلا نگران نباش اینجا همه چیز رو برات توضیح دادیم.

حوزه چهارم سبک زندگی

 از زمان‌های خیلی پیش انسان‌ها تلاش می‌کنند تا سبک زندگی خود را بشناسند. سبک زندگی نشان از ارزش‌ها و گرایش‌های یک فرد یا گروه است. سبک زندگی ارتباط نزدیکی با فرهنگ مردم دارد و بدون شناخت رفتارهای انسانی داشتن یک سبک زندگی سالم کمی سخت است. سالم بودن سبک زندگی به این معنا است که فرد باید از عواملی که سلامت روان را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را از بین می‌برد، دور باشد. سبک زندگی دو پادکست دارد که عبارتند از:

  1. پادکست سلامت روان با گودگودک: در چهارمحال و بختیاری گودگودک به معنی قاصدک است. در این فایل صوتی کتاب‌های معتبر دنیا در زمینه سبک زندگی و خودیاری خلاصه و بیان می‌شود. این پادکست مهارت‌هایی را به شما می‌آموزد که همیشه به درد می‌خورد، اما در مدرسه هیچ آموزشی درباره آن به فرد ارائه نمی‌شود. رویکرد این پادکست کاربردی است و سبک زندگی قرن ۲۱ را به شما می‌آموزد.
  2. پادکست رادیو راه: یکی دیگر از بهترین پادکست‌های روانشناسی پادکست رادیو راه است. برنامه کتاب باز هر شب از شبکه نسیم پخش می‌شود که مهمانان و کارشناسان مختلف در آن حضور دارند. این افراد کسانی هستند که به رشد سرانه مطالعه کشور کمک کرده و قدمی در این راه برداشته‌اند. یکی از کارشناسان این برنامه دکتر مجتبی شکوری است که تجربیات خود و دانش آموزانش را با هم ادغام و مسائل روانشناسی را در رابطه با آن بیان می‌کند. در هر جلسه‌ای که این برنامه برگزار می‌شود، یک کتاب هم معرفی می‌شود که اطلاعات مفیدی را درباره آن به مخاطب می‌دهند.‌ تمامی این جلسات جمع شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند تا در نهایت پادکست رادیو راه ایجاد شده است.

سخن‌ پایانی

روانشناسی علمی است که اهمیت زیادی داشته و شاخه‌های مختلفی دارد. یک روانشناس کمک می‌کند تا مشکلات فرد ریشه‌یابی گردد و به بهترین روش ممکن برطرف شود. در این زمینه پادکست‌های روانشناسی مختلفی موجود است که برترین آن‌ها را به ۴ حوزه تقسیم می‌کنند. هر کدام از این حوزه‌ها شامل چند پادکست است که درباره مسائلی صحبت می‌شود. با گوش دادن این فایل‌های صوتی می‌‍توان میزان رضایتمندی خود از زندگی را بالا برد و انگیزه بیشتری برای زندگی و کار به دست آورد.

سوالات متداول

اهداف علم روانشناسی را بیان کنید؟

توصیف، تبیین، پیش بینی، کنترل

حوزه سوم پادکست‌های روانشناسی دارای چند پادکست است؟

 پادکست هلی تاک و پادکست لم