برای استودیوی خانگی از پرده سبز استفاده می‌شود؛ زیرا بدن و پوست انسان رنگ سبز ندارد و قابلیت تمایز آن بیشتر است. با کمک این پرده می‌توان پس زمینه مناسبی برای فیلمبرداری و عکاسی فراهم کرد و جلوه زیبایی به کارهای خود بخشید. در برخی مواقع از رنگ‌های دیگر نیز استفاده می‌شود، اما این رنگ پارچه مناسب‌تر است. البته برای خرید این پرده باید نکاتی را رعایت کرد که در این مقاله آن را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع جنس پرده سبز برای استودیو

پرده سبز برای استودیو خانگی در جنس‌های مختلفی موجود است. هر یک از این جنس‌ها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرکاربردترین این پرده‌ها به شرح ذیل هستند:

·پرده سبز مخمل

مخمل از پارچه‌های کروماکی پرطرفدار است که به عنوان پس زمینه فیلم و عکس در آتلیه‌ها از آن استفاده می‌شود. فون‌های مخمل در رنگبندی مختلف موجود است که برای عکاسی از بزرگسال، محصول و کودکان مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرده ضخامت زیادی داشته و دارای کرک بوده اما رویه آن نرم است و دارای خاصیت ضد چروک و انعطاف پذیر است. این پارچه زود کثیف شده و باید شسته شود، اما شستن آن باید درست و با دقت انجام شود. اگر این پارچه درست شسته نشود، باعث آسیب دیدن بافت شده و پس از مدتی دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. بهتر است این پارچه را به خشک شویی بدهید تا شسته شود. این پارچه در دو سایز مختلف ۳ در ۵ و ۲ در ۳ موجود است که اندازه بزرگ آن برای عکاسی و فیلمبرداری قدی مناسب است. سایز کوچک آن، برای عکاسی پرتره از نیم تنه به بالا و عکاسی محصول مناسب است.‌ این فون‌ها به صورت رولی در بازار فروخته می‌شوند و تقریبا قیمت بالایی دارند.

· پرده سبز مخمل شطرنجی

یکی دیگر از انواع پرده سبز برای استودیوی خانگی پرده سبز مخمل شطرنجی است. بافت این پارچه ظریف است و به خوبی جلوی بازتاب نور را گرفته و اجازه نمی‌دهد، سایه روی فیلم و یا عکس بیفتد. یکی از بهترین پارچه‌های کروماکی این نوع پارچه‌ها هستند که دارای استحکام بالایی هستند. این پارچه در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود، اما رنگ سبز آن برای پس زمینه استودیوی خانگی مناسب‌تر است.

·پرده سبز کاغذی

با استفاده از این پرده می‌توان تکنیک کروماکی را پیاده کرده و از مزایای آن استفاده کرد.‌حجم این پرده کم بوده و جا به‌جایی و حمل آن آسان است. این نوع پرده دارای قیمت پایینی بوده و برای شروع کار انتخاب مناسبی است؛ زیرا دیگر نیاز به پرداخت هزینه بالا نخواهد بود. هنگام کار با این پرده کمی بازتاب نور خواهید داشت که شاید مشکلاتی را ایجاد کند.

·پرده سبز پلی استر

در بافت این نوع پرده سبز الیاف پلی‌استر به کار رفته است. این پارچه قیمت مناسبی داشته و در برابر چروک مقاومت خوبی دارد و خیلی دیر چروک می‌شود که یکی از نکات مثبت و محبوبیت آن است. برخی افراد پارچه پلی‌استر را بهترین پارچه کروماکی می‌دانند و برای عکاسی حرفه‌ای نیز از آن استفاده می‌کنند.

·فون پارچه ای

بهترین پرده کروماکی فون با پارچه بافت است که در دو جنس کرباس و موسلین موجود است. در زیر این دو جنس پارچه را بررسی می‌کنیم:

پارچه کرباس: جنس این پارچه از پنبه و کتان بوده و دارای بافتی ساده و ضد چروک است. مقاومت بالایی در برابر آب دارد؛ به همین دلیل شستن آن کار سختی است. در شستن و حمل و نقل آن باید دقت لازم به کار رود تا آسیبی نبیند.

پارچه موسلین: یکی از رایج‌ترین پارچه‌هایی که به عنوان پس زمینه تصاویر و فیلم‌ها استفاده می‌شود، موسلین است. جنس آن نخ است و به دلیل آنکه نور را جذب می‌کند، هیچ سایه‌ای نمی‌اندازد که بزرگ‌ترین مزیت آن محسوب می‌شود. این پارچه زود چروک می‌شود، اما اگر آن را در یک جای ثابت نگه دارید، راحت می‌توان آن را با استفاده از بخارشور صاف کرد. بهتر است در زمان جمع کردن آن را تا نزده و از رول استوانه‌ای استفاده کنید.‌ در این صورت خیلی کمتر چروک می‌شود و برای استفاده بعدی اتو زدن آن راحت‌تر خواهد بود.

اهمیت انتخاب پرده سبز برای استودیو

می‌توان از پرده‌های مختلفی برای پس زمینه فیلم‌ها و عکس‌های خود استفاده کرد، اما در این صورت آن چنان که باید کیفیت کار بالا نمی‌رود. پرده سبز طوری است که صورت و بدن فرد با آن متفاوت بوده و بیشتر نما خواهد داشت. هر چند که فرد لباس در رنگ‌های مختلف می‌پوشد، اما باز هم رنگ سبز جذابیت زیادی را به تصاویر تولیدی شما می‌دهد. بیشتر افرادی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند، نیز پرده سبز رنگ را برای کار خود انتخاب می‌کنند. پرده سبز رنگ را اگر به درستی و مناسب کار خود انتخاب کنید، با یک بار هزینه می‌توانید زمان طولانی از آن استفاده کنید.‌ رنگ سبز جزء رنگ‌های قوی محسوب می‌شود و تقریبا از هرچیزی چون رنگ چشم، لباس، چشم، مو و لوازم جانبی متمایز است.

نکات مهم خرید پرده سبز برای استودیو خانگی

برای انتخاب پرده سبز برای استودیو خانگی باید نکاتی را در نظر بگیرید. به این صورت بدون شک انتخاب بهتری را تجربه کرده و عکس‌های جذاب و زیبایی را ثبت خواهید کرد. برخی از این نکات به شرح ذیل هستند:

  • رنگ پرده عکاسی: رنگ سبز انواع مختلفی دارد که از کم رنگ تا پر رنگ رده‌بندی می‌شود. در هنگام تهیه پرده رنگ سبز روشن فسفری را انتخاب کنید؛ زیرا برای پس زمینه بهتر بوده و جلوه بیشتری دارد.‌
  • پرده بدون بازتاب نور: پرده‌هایی که جنس آن‌ها شبیه کاغذ روغنی بوده و نور را منعکس می‌کنند، انتخاب مناسبی نیستند. هنگام نورپردازی بعضی پرده‌ها روی سوژه سایه انداخته و در زمان ادیت ویدیو مشکل ایجاد می‌شود.‌ در نتیجه بهتر است در زمان خرید پرده سبز برای استودیو حتما به این مورد توجه کنید.
  • دارا بودن قابلیت کشسانی: داشتن خاصیت کشسانی در پارچه تنظیم آن را راحت می‌کند. این پرده در زمان وصل و تنظیم شدن زیاد جا به‌جا می‌شود؛ به همین دلیل اگر نرم بوده و دوباره به حالت اولیه برگردد، بهتر است.
  • قابلیت حمل پرده: یکی دیگر از نکات مهم در خرید پرده سبز برای استودیو خانگی توجه به قابلیت حمل آن است. محل نصب پرده و ثابت بودن و با اینکه قرار است آن را مدام جا به‌جا کنید، به شما کمک می‌کند تا بهترین پرده را انتخاب کنید.‌ به طور مثال اگر قرار است جای خود را تغییر دهید، بهتر است از پرده‌هایی استفاده کنید که در یک ساک دستی کوچک قرار داده می‌شوند.
  • عدم استفاده از پرده چروک: پرده‌های ضخیم دیر چروک می‌شوند و انتخاب مناسبی هستند. معمولا پرده‌هایی که نازک هستند، زود چروک شده و در تصویر سایه ایجاد می‌کنند و کار نهایی شما قابل قبول نخواهد بود. اتو زدن این پرده سخت است؛ زیرا اندازه آن بزرگ بوده و طبیعتا تا تمام آن اتو شود، قسمت‌های دیگر دوباره چروک خواهد شد. ضخامت پرده در کیفیت فیلم و محتوایی که می‌خواهید، تولید کنید، موثر است. به طور مثال پرده‌هایی که در رول‌های استوانه‌ای شکل موجود هستند، چین و چروک کمی داشته و استفاده از آن‌ها بهتر است. در صورت خرید پرده به صورت مستقیم بهتر است آن را دور یک وسیله استوانه بپیچید.‌
  • کیفیت و دوام پارچه: پرده سبز برای استودیو باید کیفیت و دوام بالایی داشته باشد. اگر پرده شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، یک بار برای آن هزینه کرده و تا مدت‌ها از آن استفاده می‌کنید. در این حالت نیاز به چندین بار هزینه نبوده و در مصرف هزینه صرفه جویی می‌شود. اگر پارچه خوب باشد، خیالتان راحت بوده و در موقع شستشو نیز کمتر آسیب دیده و دیرتر خراب می‌شود.
  • ابعاد پرده: هدفتان را از خرید این پرده مشخص کنید. مثلا اگر قرار است برای فیلمبرداری از آن استفاده کنید، قطعا باید پرده‌ای با ابعاد بزرگ انتخاب کنید. در صورتی که هدف شما استفاده برای عکاسی است، با پرده با ابعاد کوچک‌تر نیز می‌توان کار خود را انجام داد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی راهنمای جامع خرید پرده سبز برای استودیو خانگی پرداختیم. یکی از تجهیزات برای راه اندازی استودیوی خانگی پرده سبز است که در جنس‌های مختلف و ابعاد مختلف موجود است. بهتر است اول هدف خود را مشخص کرده سپس به دنبال تهیه پرده بروید؛ زیرا پرده سبز فیلمبرداری با عکاسی از نظر سایز متفاوت بوده است؛ همچنین اگر قرار است همیشه جای خود را عوض کنید، نیز باید یک پارجه با قابلیت حمل راحت‌تر انتخاب کنید. در هنگام خرید این پارچه باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید، که نکات لازم در بالا ذکر کردیم.

سوالات متداول

انواع جنس پرده سبز برای استودیو خانگی چیست؟

پرده سبز مخمل، پرده سبز مخمل شطرنجی، کاغذی و فون پارچه ای

در خرید پرده سبز برای استودیو خانگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

رنگ پرده، بدون بازتاب نور، قابلیت کشسانی، قابلیت حمل و نقل، عدم استفاده از پرده‌های چروک، کیفیت و دوام، ابعاد پرده

دسته بندی شده در: