الگوریتم اینستاگرام چیست؟ شاید این سوال شما هم باشه و ذهنتون رو به خودش مشغول کرده. اگه شما هم از اون دسته افرادی هستین که این روزها قصد پیدا کردین فعالیت خودتون رو توی اینستاگرام بیشتر از قبل کنین و به قول معروف به کسب درآمد برسین، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به اون توجه ویژه‌ای داشته باشین الگوریتم اینستاگرام هستش. قوانین و مقرراتی که این شبکه اجتماعی برای فالوورهاش در نظر داره اگه به درستی رعایت بشه، قطعاً می‌تونه هر شخصی رو به یک درآمد ایده آل برسونه. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات خیلی بیشتری در ارتباط با الگوریتم‌های اینستاگرام و شیوه کار کردن اون در اختیار شما قرار بدیم تا متوجه بشین چطور می‌تونین جذب فالوور داشته باشین و هوشمندانه‌تر عمل کنین؛ پس تا پایان با ما همراه باشین.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

در خصوص الگوریتم اینستاگرام و توضیح آن بهتر است به سراغ نزدیک‌ترین تصور ذهنی از این شبکه اجتماعی برویم. قطعا تاکنون متوجه شده‌اید هیچگاه پست‌ها، ریلزها و IGTV که به دو کاربر حتی در یک زمان واحد در اینستاگرام نشان داده می‌شوند، یکسان نیستند. حتی قطعاً به این نتیجه هم رسیده‌اید که تمامی این موارد در قالب‌های خاصی برای افراد به نمایش در می‌آیند. اما علت این نظم و خاص بودن چه چیزی می‌تواند باشد؟

 علت این امر دقیقاً همین الگوریتم اینستاگرام است که مشخص می‌کند چه صفحاتی به چه کاربرهایی نمایش داده شود. به عبارتی بر اساس جستجوهایی که یک کاربر انجام می‌دهد اینستاگرام متوجه علاقه او می‌شود و از آن به بعد آن دسته از پست‌ها را به کاربر نمایش خواهد داد. البته این الگوریتم هرچند وقت یکبار با بروزرسانی‌هایی مواجه می‌شود و تغییراتی خواهد داشت. این الگوریتم‌ها که در اصل هوش مصنوعی هستند حتی هر لحظه هم در حال آپدیت شدن بوده و شما باید بتوانید خود را با آن وفق دهید و کار با شیوه این الگوریتم‌ها را فرا بگیرید.

 

بهت پیشنهاد میکنم برای تولید محتوای با کیفیت توی اینستاگرام این مقاله رو بخونی.

 

الگوریتم اینستاگرام در هر بخش چگونه کار می‌کند؟

شیوه کار کردن اینستاگرام تنها به یک الگوریتم ختم نمی‌شود؛ یعنی این ذهنیت را نداشته باشید که تمام بخش‌های اینستاگرام تنها بر اساس یک قانون در حال پردازش هستند. همانطور که می‌دانید اینستاگرام از چهار بخش یعنی فید، استوری، ریلز و اکسپلور تشکیل می‌شود؛ بنابراین هر کدام از این بخش‌ها توسط الگوریتمی اختصاصی کار می‌کنند. در ادامه شما را با شیوه کار کردن هر کدام از این قواعد آشنا می‌کنیم:

فید

اگر بخواهیم در خصوص الگوریتم اینستاگرام در قسمت فید صحبت کنیم باید اینگونه بگوییم که این الگوریتم به دنبال پست‌هایی می‌گردد شما دنبال کننده آنها هستید. معیاری که الگوریتم اینستاگرام در قسمت فید به آن توجه دارد بر اساس موارد زیر در نظر گرفته خواهد شد:

  • پست‌هایی که در اینستاگرام نسبت به آنها عکس العملی تاکنون نشان داده‌اید.
  • داده‌ها و اطلاعات مرتبط با پست‌ها مانند اینکه تاکنون یک پست چه تعداد لایک را دریافت کرده یا در چه زمانی آپلود شده باشد.
  • اطلاعاتی در خصوص اینکه چه فردی پست را آپلود کرده و شما با آن شخص چه نوع تعاملی دارید.
  • میزان کیفیت عکس یا ویدیو هم روی این الگوریتم اثرگذار است؛ همچنین متن یا کپشنی که برای پست می‌گذارید هم در انتخاب و نمایش آنها به کاربران بی‌تأثیر نیست.

اکسپلور

صفحه جستجو یا اکسپلور بر این اساس تعریف شده که کاربران بتوانند محتواهای جدید را با در نظر گرفتن علاقه و انتخاب خود مشاهده کنند. معیاری که الگوریتم‌های اینستاگرام برای نمایش پست‌ها به مخاطب در این بخش دارند این است که شما چه پست‌هایی را قبلاً مشاهده یا  لایک کرده‌اید. به عبارتی تاریخچه فعالیت شما است که معیار اصلی به نمایش درآمدن پست‌ها می‌باشد. الگوریتم اینستاگرام در اکسپلور با توجه به موارد زیر کار می‌کند:

  • اطلاعات مرتبط با شخصی که پست را آپلود می‌کند.
  • اطلاعات پست‌ها همچون تعداد لایک‌ها، هشتگ‌هایی که استفاده شده، تعدادی دفعاتی که آن پست ذخیره شده یا آن را به اشتراک گذاشته‌اند.

استوری

الگوریتم‌هایی که برای استوری اینستاگرام در نظر گرفته شده تقریباً کاری شبیه الگوریتم‌های فید را انجام می‌دهند و بر اساس همان معیارها استوری‌های ابتدای لیست را برای شما در نظر می‌گیرند. از مهمترین این فاکتورها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • میزان تعامل شما و کاربران
  • استوری‌هایی که تماشا کرده‌اید.
  • اطلاعات در ارتباط با زمان آپلود، لایک و کاربری که استوری را آپلود کرده است.

 

ایده های خلاقانه برای تولید محتوا توی اینستاگرام رو یادت نره.

ریلز

قطعاً ریلز را می‌شناسید؛ هدف اینستاگرام از ایجاد ریلز این بود که مخاطب را بتواند بیشتر سرگرم کند؛ از این رو معمولاً محتواهایی که در این بخش وجود دارند شامل مواردی است که همان آنها را دنبال می‌کنید و هم شاید خیلی علاقه به آنها ندارید. الگوریتم متعلق به ریلز هم مانند الگوریتم‌های سه بخش دیگر که در خصوص آنها توضیحاتی ارائه دادیم معیارهای متفاوتی را برای نشان دادن و پخش هر ریلز به کاربر در نظر گرفته که مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  • اطلاعاتی در خصوص افرادی که ویدیوهای ریلز را آپلود می‌کنند.
  • فعالیت شما در ریلز که تعیین کننده علایق شماست.
  • اطلاعات مرتبط با هر ویدیو که آپلود می‌شود.

 

اگه هنوز با ریلز اینستاگرام خیلی آشنا نیستی اصلا نگران نباش، فقط همینجا کلیک کن.

 

محتواهایی که توسط الگوریتم اینستاگرام به کاربران پیشنهاد نمی‌شود

 افرادی که در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند این موضوع را درک کرده‌اند که اینستاگرام غالباً برای کاربران  شرایطی را فراهم کرده تا در آن فعالیت داشته باشند. اما موضوعی که برای اینستاگرام و الگوریتم‌های آن اهمیت دارد، این است که امنیت کاربران از همه چیز برای او مهمتر هست. اگر متوجه شود که پستی آسیب رسان است و می‌تواند کاربران را به خطر اندازد آنها را محدود کرده و به نمایش نمی‌گذارد. اما از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود اینستاگرام این محدودیت‌ها را روی برخی پست‌ها اعمال کند موارد زیر هستند:

  • در صورتی که ویدیو یا تصویر واترمارکی را دارا باشد یا اینکه رزولیشن بالایی برای آن در نظر نگیرد.
  • اگر یک محتوا سیاسی باشد یا توسط مقامات دولتی و حکومتی تولید شود آنها را محدود می‌کند و به دیگران نمایش نمی‌دهد.
  • آن دسته از محتواهایی که توسط کاربران برچسب اطلاعات کذب خورده باشد.
  • محتواهایی که حاوی انحرافاتی باشند.به عبارتی مواردی که  حساس باشند؛ مثلاً آزار و اذیت کودکان را در پی داشته باشد در ریلز و صفحه اکسپلور قابل نمایش نیست.

 

کپشن نویسیت با ما.

چگونه با وجود الگوریتم‌ها پست خود را در اکسپلور نمایش دهیم؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که شاید دغدغه ذهنی شما هم باشد این است که چگونه می‌توانیم با وجود الگوریتم‌های مختلفی که اینستاگرام روی هر بخش اعمال کرده پست‌های خود را در اکسپلور به نمایش بگذاریم؟
برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد اما از مهم‌ترین آنها مواردی هستند که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

محتوایی تولید کنید که کاربر به آن علاقه داشته باشد

یکی از موضوعات مهمی که شما باید آن را صدر تمامی تولید محتواهای خود در اینستاگرام قرار دهید شناسایی علاقه کاربر است. در نظر بگیرید که مخاطب بیشتر به دنبال چه نوع پست‌هایی است؟ آیا از پست‌های با جنبه سرگرمی و طنز استقبال می‌کند یا اینکه به دنبال محتواهای علمی است؟ با در نظر گرفتن علایق آنها اقدام به تولید محتوا کنید.

فعالیت خود را افزایش دهید

یکی از دیگر روش‌ها که بسیار اهمیت دارد این است که فعالیت خود را در اینستاگرام افزایش دهید. به پست دیگر کاربران سر بزنید و نظر خود را برای آنها کامنت کنید. پست‌ها را لایک کرده و سعی کنید با ارتباط مداوم فعالیتی همیشگی داشته باشید. یکی از کارهایی که در این راستا می‌توانید انجام دهید این است که زیر پست‌های خود اشخاص اثرگذار را تگ کنید؛ مثلاً افرادی که اینفلوئنسر هستند یا به عنوان یک شخص مطرح که در جامعه زندگی می‌کنند.

استفاده اصولی از هشتگ‌ها داشته باشید

هشتگ‌ها را بی‌حد و اندازه برای پست‌های خود استفاده نکنید. هشتگ‌ها نقش مهمی در اینستاگرام دارند اما این به آن معنی نیست که می‌توانید از هر طریقی  از آنها کمک بگیرید. استفاده بیش از اندازه از هشتگ‌ها می‌تواند موجب نمایش یک رفتار اسپم از سوی شما باشد. تعداد هشتگ‌ها را بین ۵ تا ۹ مورد در نظر بگیرید؛ زیرا این تعداد بهترین تعداد برای یک پست است.

برای انتشار پست و استوری زمانبندی داشته باشید

از جمله فاکتورهای مهمی که در الگوریتم‌های اینستاگرام موضوع مهمی شناخته می‌شود این است که شما بتوانید بر اساس یک زمان‌بندی مناسب به انتشار پست و استوری بپردازید. بهترین زمان برای انتشار، زمانی است که کاربران شما در اینستاگرام فعال هستند و می‌توانند پست و استوری شما را مشاهده کنند.  بر اساس الگوریتم‌های ایتستاگرام، باید پس از انتشار پست تا چند دقیقه بعد تعاملات زیادی از جمله لایک و کامنت را دریافت کنید. این اطلاعات را می‌توانید بر اساس فعالیت‌های کلی که کاربران شما انجام می‌دهند در نظر بگیرید.

تداوم در انتشار پست را فراموش نکنید

اینکه گاهی پست بگذارید و گاهی نگذارید، نمی‌تواند به شما کمک کند که فالوور به دست آورید و در اکسپلور به نمایش گذاشته شوید. در انتشار پست‌ها شما باید مداومت به خرج دهید و به صورت مرتب کار انتشار را انجام بدهید. بر اساس صحبت‌هایی که سخنگویان خود اینستاگرام اعلام کردند انتشار دو پست در هفته در فید و دو استوری به صورت روزانه یک عملکرد مناسب برای افراد تازه کار به حساب می‌آید.

سخن‌ پایانی

الگوریتم‌های اینستاگرام بر اساس عوامل مختلفی، به افراد کمک می‌کنند تا پست‌های متنوعی را بر اساس سلایق خود مشاهده کنند. اگر شما هم مایل هستید پست‌ها و استوری‌هایتان در معرض دید کاربران مختلف قرار بگیرد، لازم است با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنایی پیدا کنید و بتوانید بر اساس آنها فعالیت داشته باشید. اینگونه می‌توانید تکنیک‌های مختلف را روی پیج خود اعمال کنید و علاوه بر جذب فالوور به یک درآمد ایده‌آل هم برسید. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داشتیم اطلاعات کافی در خصوص چگونگی کار کردن الگوریتم اینستاگرام را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه کار کردن با اینستاگرام دارید لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی شده در: