زمانی که در ارتباط با تولید محتوای متنی یا هر نوع خدمات محتوایی صحبت می‌شود، اولین چیزی که ذهن مخاطب و البته کارفرما را به خود درگیر می‌کند اعتماد سازی است. از این رو در بیشتر سایت‌ها بخش بلاگ را قرار می‌دهند و این گونه ذهن خواننده وبلاگ درگیر برند خواهد شد و به نوعی اعتمادسازی به وجود می‌آید. هر چقدر که شما اطلاعات بیشتری در ارتباط با کسب و کار خود در محتوا قرار دهید و آن را به صورت رایگان با کاربر به اشتراک بگذارید، بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با بازاریابی محتوا آشنا می‌کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

بازاریابی محتوا چیست؟

پیشنهاد مطالعه:تاپیک کلاستر یا محتوا خوشه ای چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

در بازاریابی محتوا تلاش کسب و کار و برند در پی به اشتراک گذاری اطلاعاتی آگاهی بخش یا سرگرم‌کننده به مخاطب است؛ از همین رو کارفرما برای این مدل از بازاریابی به شیوه‌های مختلفی همچون سفارش تولید پادکست و تولید محتوای دیجیتال می‌پردازد.

در بازاریابی محتوا هیچکس کاربر را به خرید مجبور نخواهد کرد؛ اما پس از مدتی تغییر رفتار کاربر قابل مشاهده است و قطعاً می‌توانید او را در میان خریداران و طرفداران سایت خود ببینید. بر اساس تعریفی که موسسه “Content Marketing Institute” ارائه داده در ارتباط با بازاریابی محتوا می‌توان اینگونه گفت:

هدف این شیوه از بازاریابی جذب و نگهداری مشتریان به وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است، نه اجاره آن

اهمیت بازاریابی محتوایی

هدف از به وجود آمدن بازاریابی محتوا

از شگفت‌انگیزترین بازدهی‌ها برای هر کانتنت مارکتینگی قطعاً بازدهی سرمایه خواهد بود. تولید یک محتوا برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی به صورت کامل و مطلوب از مزایای این بازگشت سرمایه محسوب می‌شود. با کمک تولید محتوای حرفه‌ای برای وب سایت می‌توانید به آسانی در میان موتورهای جستجو رتبه خوبی را به دست آورید و سئو سایت را هم به مراتب تقویت کنید.

اهداف بازاریابی محتوایی

تفاوت‌های تبلیغات و بازاریابی محتوا

اگر بخواهیم از لحاظ مفهومی به دو واژه تبلیغات و بازاریابی نگاه کنیم، قطعاً تفاوت‌های فراوانی میان این دو وجود دارد. تبلیغات تنها بخش کوچکی از بازاریابی را می‌تواند به خود اختصاص دهد؛ به عبارتی زمانی که از بازاریابی یاد می‌کنیم ذهن مخاطب باید به سمت و سوی یک استراتژی جامع و کامل برود. بازاریابی محتوایی تنها به دنبال قانع کردن مخاطب به خرید یا ارائه خدمات نیست؛ بلکه در بازاریابی محتوایی قرار است شما به اطلاعات و دانشی که مخاطب دارد، بیفزایید. در این نوع از بازاریابی قصد ما ایجاد احساس نیاز در کاربر است؛ در حالی که تبلیغات نمی‌توانند به این شکل عمل کنند و تنها محصولاتی را بر سر راه کاربر قرار می‌دهند و مخاطب را به خرید یا درخواست خدمات سوق خواهند داد.

انواع بازاریابی محتوایی

انواع بازاریابی محتوایی

برای بازاریابی محتوایی شیوه‌های متفاوتی وجود دارد که از میان آنها شما باید بر اساس استراتژی که خود یا سازمانتان دارید، بهترین را انتخاب کنید. از متداول‌ترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

شبکه‌های اجتماعی

در دنیا بیش از ۵/۳ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند و هر کدام از آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ از این رو بازاریابی محتوایی به واسطه شبکه‌های اجتماعی یک موضوع بسیار مهم تلقی می‌شود. اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و… از بهترین و معروف‌ترین پلتفرم‌هایی هستند که بیشترین کاربر در آنها حضور دارد.  با کمک این پلتفرم‌ها شما می‌توانید فعالیت بسیار خوبی داشته باشید و مخاطبان را به خود جذب کنید و اطلاعات فراوانی را در اختیارشان قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

بلاگ

بلاگ از مهمترین بخش‌های سایت محسوب می‌شود. می‌توان گفت بلاگ یک روش بسیار خوب برای نشان دادن حسن نیت شما به کاربر است؛ زیرا اطلاعات فراوانی را در این بخش می‌توانید در اختیار او قرار دهید و اعتماد سازی را از همینجا شروع کنید.بلاگ‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توانیم به‌ هاب اسپات و بکلینکو  و… اشاره داشته باشیم. اعتمادسازی میان شما و کاربر موجب می‌شود که به مرور زمان برندتان در ذهن او حک شود و زمانی که صحبت از محصول یا ارائه خدمتی می‌شود، نام شما خیلی سریع به ذهن او خطور کند.

اینفوگرافیک

بازاریابی محتوا از طریق تولید اینفوگرافیک روشی بسیار اثر گذار به حساب می‌آید. شما با کمک این شیوه از تولید محتوا می‌توانید اطلاعات فراوانی را به شکل جمع و جور به مخاطب ارائه کنید. تکراسا از بهترین نمونه‌های فارسی در زمینه اینفوگرافیک محسوب می‌شود.

ویدیو

تصاویر نسبت به متن و هر نوع محتوای دیگری خیلی بهتر می‌توانند در ذهن مخاطب اثر داشته باشند. جذابیت بصری و شنوایی که ویدیوها دارند به راحتی می‌توانند مخاطب را هیجان زده کنند و نام برند شما را خیلی خوب به ذهن بسپارند.

پادکست

پادکست‌ها از جدیدترین کانتنت‌هایی هستند که روز به روز به طرفداران آنها هم افزوده می‌شود؛ از این رو سفارش تولید پادکست برای کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه کمتر کسی فرصت دارد این روزها به مطالعه بپردازد، استفاده از پادکست‌ها می‌تواند شریک لحظات فراغت کاربران باشد.

مهمترین مزایای بازاریابی محتوایی

مهمترین مزایای بازاریابی محتوایی

برای بازاریابی محتوایی مزایای بسیار زیادی را می‌توانیم بیان کنیم که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

بهبود خدمات مشتری

استراتژی‌های یک کانتنت مارکتینگ حرفه‌ای این است که بتواند مطالب آموزشی مختلفی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در محتوای خود با توجه به اینکه از پرسش‌های متداول استفاده می‌کنید، راهی فوری و پاسخگویی سریع را برای بهبود خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهید دنبال خواهید کرد. با به اشتراک‌گذاری مطالب آموزشی در انجمن‌ها یک شیوه اصیل از تبلیغات را انجام داده‌اید.

تبدیل لید به مشتری

زمانی که از بازاریابی محتوای قوی استفاده کنید، کسب و کار شما می‌تواند در فرایند جلب مشتری عملکرد بهتری داشته باشد. در گذشته، بازاریابی‌ها این مدل از مارکتینگ را نقد می‌کردند و امروزه خود در تلاش هستند تا بتوانند روی این مدل از بازاریابی به شکل مطلوب عمل کنند. برای تبدیل سرنخ‌ها به مشتری باید مخاطب خود را به درستی بشناسید، نیازهای او را شناسایی کرده و بهترین راهکار را به او ارائه دهید.

بهبود روابط عمومی

با وجود اینترنت موانع بسیار زیادی که قبلاً در میان کسب و کارها و بازار هدف وجود داشت از بین رفته است اگر به دهه‌های گذشته نگاه کنید تنها راه تبلیغ محصولات و خدمات تلویزیون بود که شیوه‌ای گران قیمت هم محسوب می‌شد؛ اما اکنون با وجود پلتفرم‌ها و سایت‌های متفاوتی که در فضای مجازی وجود دارند می‌توان بازاریابی محتوایی را با اشکال مختلفی انجام داد و با مشتریان خود روابط عمومی خوبی را ایجاد کرد.

برقراری ارتباط با کاربران و طرفداران نیاز به مدیریت روابط عمومی خاصی نیاز ندارد و شما با کمک پست‌های وبلاگی و محتواهای متفاوتی که در این رسانه‌ها قرار می‌دهید، می‌توانید به بازاریابی کسب و کار خود بپردازید.

پیشنهاد مطالعه:سئو منفی چیست؟

بهبود سئو سایت

برای بهبود سایت خود نیاز دارید تا از محتوایی که اصولی تولید شده است، استفاده کنید. محتوایی که شما در گوگل قرار می‌دهید با توجه به جستجوهای کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. به جرات می‌توان ‌گفت هر چقدر یک محتوا حرفه‌ای‌تر باشد قطعاً کاربر را بیشتر در سایت شما نگه می‌دارد. همین موضوع باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود و گوگل هم این موضوع را در نظر گرفته و رتبه شما را در نتایج بهبود خواهد بخشید. در ارتباط با بازاریابی محتوایی و سئو نیل پاتل اینگونه می‌گوید:

” سئو نیازمند محتواست. کانتنت مارکتینگ هم یعنی محتوا. سئو بدون کانتنت معنایی ندارد. شما نیازمند واژگان، نوشتارها، مطالب و کلیدواژه‌ها هستید. می‌دانم که خیلی کلیشه‌ای شده است اما باید بگویم محتوا سلطان است”

اصول بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

 از مهمترین دلایلی که مردم در پی دنبال کردن برندها در شبکه‌های اجتماعی هستند محتوای جذاب است؛ بنابراین از اهمیتی که تولید محتوای باکیفیت دارد، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. از مهمترین اصول بازاریابی محتوایی می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

محتوایی ارزشمند تولید کنید

شما باید محتوایی را تولید کنید که واقعاً اطلاعات مفید و مطالب خوبی در آن نهفته باشد. یک محتوای جذاب باید دارای نکاتی باشد که بتواند توجه مخاطب را به کسب و کار شما جلب کند. مقالات آموزشی که با واژه “چطور” شروع می‌شود در جلب مشتری اثر بسیار زیادی دارند. محتوای تولید باید به شکلی باشد که ارزش زمان گذاشتن برای بررسی را داشته باشد. هر چقدر که یک کانتنت بتواند راهنمایی‌های بیشتری را برای مخاطب به همراه داشته باشد، برند شما به شکل تبلیغات دهان به دهان بیشتر معروف خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:کسب درآمد از تولید محتوا

منابع هر محتوا را بیان کنید

زمانی که قصد دارید محتوای خود را به اشتراک بگذارید، فراموش نکنید منابع کار را هم ذکر کنید. ذکر منبع نشان می‌دهد که شما برای محتوای خود وقت گذاشته‌اید و منابع موثقی را انتخاب کرده‌اید.

احساس مخاطب را درگیر کنید

در بازاریابی محتوایی زمانی که قصد تولید محتوا را دارید، نباید به شکل کامل همه چیز را صرف احساسات کنید. تنها باید اطلاعاتی را قرار دهید که می‌توانند احساس مخاطب را برانگیزند. با این کار می‌توانید به مخاطبان خود بیفزایید و به هدف خود هم برسید. جف بولاس درباره برانگیختن احساس مخاطب اینگونه می‌گوید:

“از آنجا که پژوهش‌هایی که از وارتون به دست آمده نشان می‌دهد که بیشتر افراد مزاح و شوخی طبعی را دوست دارند و چنین محتوایی را به طور مرتب به اشتراک می‌گذارند، پس به کارگیری شوخ طبعی به شدت موثر است. شرکت‌های بزرگ همواره از ترفند شوخ‌طبعی بهره می‌گیرند تا برند خود را از دیگر برندها متمایز کنند.”

سرعت عمل را فراموش نکنید

همیشه سرعت موجب می‌شود مردم نسبت به یک کار و یک اقدام از خود واکنش نشان دهند؛ بنابراین شما باید با محتوای خود حس سرعت عمل را در مخاطب به وجود آورید. تلاش خود را انجام دهید تا بتوانید مطالب شما به نوعی مطرح شود که موجب سرعت عمل مخاطب و برقراری ارتباط با شما شود. برای این کار می‌توانید “کال تو اکشن” داشته باشید و مخاطب را به  انجام کاری هدایت کنید.

مراحل انجام بازاریابی محتوا

مراحل انجام بازاریابی محتوا

انجام هر کاری علاوه بر اینکه لازم است استراتژی‌های خاص خود را داشته باشد، نیاز به مراحل مختلفی دارد. برای بازاریابی محتوا شما باید ۱۰ مرحله را انجام دهید که این مراحل موارد زیر هستند:

  • هدف خود را تعیین کنید.
  • جامعه هدف خود را مشخص کنید.
  • استراتژی اختصاصی را برای خود بچینید.
  • کانال‌هایی که قصد فعالیت در آنها را دارید، تعیین کنید
  • یک تیم قوی تشکیل دهید.
  • ایده‌پردازی داشته باشید.
  • تقویم محتوا ایجاد کنید.
  • شروع به نوشتن کنید؛ تصاویر و ویدیوهایی که نیاز دارید را آماده کنید.
  • محتوای تولیدی را انتشار دهید.
  • در مرحله آخر حتماً محتوا را مورد بررسی و تجزیه قرار دهید.

ابزار‌های مورد نیاز برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی محتوا

برای آغاز کار خود در حوزه بازاریابی محتوا لازم است بر برخی از ابزارها تسلط کافی را داشته باشید. با کار کردن و تسلط نسبی به این موارد می‌توانید کار خود را شروع کنید:

سیستم مدیریت محتوا

این سیستم را شما باید روی سایت خود نصب کنید و با کمک آن مطالبی را که می‌خواهید، بارگذاری کنید. عکس و ویدیو را بین محتوا قرار دهید و به هر شکلی که می‌خواهید، می‌توانید آنها را انتشار دهید.

ابزار تجزیه و تحلیل

از معروف‌ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل، گوگل آنالیتیکس است. با کمک این ابزار می‌توانید به شکل بسیار کاربردی، کار بازاریابی محتوایی را در پیش بگیرید.

نرم افزارهای مدیریت پروژه

نرم افزارهای مدیریت پروژه به شما می‌توانند کمک کنند تا بدانید کارها در چه روالی هستند و آیا همه چیز بر اساس تقویم محتوایی شما پیش می‌رود یا اینکه مشکلی در این روند وجود دارد. از جمله نرم‌افزارهای مدیریت پروژه که استقبال خوبی تاکنون از آن صورت گرفته، ترلو است. شما می‌توانید با کمک ترلو ستون‌هایی را ایجاد کنید و در آنها پروژه‌های خود را قرار داده و با تیم خود یک روال ثابت را برای کار طی کنید.

نرم افزارهای طراحی

نرم افزارهای طراحی همچون ادوب فتوشاپ و ادوب پریمر می‌توانند برای طراحی عکس‌ها، ویرایش ویدیو‌ها و طراحی اینفوگرافیک‌ها به شما کمک کنند.

سخن پایانی

کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی محتوایی چیست را با یکدیگر مرور کردیم و در ارتباط با مزایا و روش انجام آن هم صحبت کردیم. اگر کانتنت مارکتینگ بر اساس قواعد و برنامه‌ریزی شکل بگیرد،به طور قطع می‌تواند هر کسب و کاری را با موفقیت‌های فراوانی روبرو کند. فراموش نکنید در کانتنت مارکتینگ اشتراک‌گذاری مطالب از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف صورت می‌گیرد و پیش از هر چیز باید جامعه هدف خود را تعیین کنید. بررسی جامعه هدف، تدوین یک استراتژی منظم، بارگذاری مطالب در فضای مجازی و… از جمله روش‌های موفقیت در بازاریابی محتوا است. اگر در خصوص بازاریابی محتوا نیاز به راهنمایی‌های بیشتری دارید ما در کارو کانتنت آماده هستیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما ارائه کنیم.

سوالات متداول

  • بازاریابی محتوایی چیست؟

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی درونگرا به حساب می‌آید که برای حفظ مشتریان قبلی و البته به دست آوردن مشتریان جدید به‌کار گرفته می‌شود. در این نوع از بازاریابی، محتوایی با مطالب آموزشی و سرگرم کننده به مخاطب ارائه می‌شود و نتیجه کار را باید اعتماد میان مخاطب و کسب و کار دانست.

  • انواع بازاریابی محتوای کدام‌ها هستند؟

متداول‌ترین بازاریابی محتوایی را باید بلاگ نویسی، شبکه‌های اجتماعی، تولید پادکست، طراحی اینفوگرافی و ساخت ویدیو بدانیم.

دسته بندی شده در: