سئو داخلی از جمله مباحث فوق العاده مهمی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید رتبه‌های خوبی را در گوگل به دست آورید. به جرات می‌توانیم بگوییم اگر می‌خواهید بدون اینکه کیفیت محتوای خود را از دست بدهید در رتبه‌های بالای گوگل بمانید بهترین کار این است که On page Seo خود را تقویت کنید. با کمک سئو داخلی است که شما می‌توانید علاوه بر اینکه به گوگل ثابت کنید سایت فوق العاده‌ای دارید، می‌توانید یک تجربه کاربری خوبی را هم برای مخاطبان رقم بزنید. برای اینکه بتوانید سئوی داخلی را خوب پیش ببرید لازم است ابتدا با این مبحث به خوبی آشنا شوید و سپس کارهایی که در ادامه با آنها اشاره خواهیم داشت را روی سایت خود پیاده کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سئو داخلی

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یا On page Seo به تمامی کارهایی می‌گویند که شما برای بهینه سازی سایت خود انجام می‌دهید. در سئوی داخلی تمامی فرایندها باید داخل خود سایت انجام شوند. برای این کار روش‌های مختلفی را می‌توانید انجام دهید که از جمله آنها تولید محتوای متنی و لینک دادن صفحات داخلی به یکدیگر، انتخاب درست تگ‌ها، استفاده از تصاویر با کیفیت، کدنویسی، نمای سایت، استفاده از کلمه‌های کلیدی مناسب و… هستند.

کارهایی که  به آن اشاره کردیم موجب می‌شوند نرخ کلیک سایت شما بالاتر برود و هر چقدر که این نرخ کلیک‌ها بیشتر شود افزایش ترافیک را به دنبال خواهد داشت. افزایش ترافیک به گوگل این سیگنال را می‌دهد که این سایت منبع خوبی برای کاربران بوده و می‌تواند رتبه‌های بالایی را برای آن در نظر گرفت. هر چقدر که بهینه سازی صورت بگیرد بیشتر می‌توانید در رتبه‌های بالا قرار بگیرید و کاربران و گوگل هم توجه خاصی را قطعاً به شما خواهند داشت.

نکات مهم سئوی داخلی

چرا سئوی داخلی مهم است؟

یکی از موضوعاتی که هیچگاه قدیمی نمی‌شود و همیشه گوگل به آن توجه می‌کند همین سئوی داخلی است. گوگل تاکنون الگوریتم‌های فراوانی را معرفی کرده واکثر آنها به نحوی سئو داخلی را مورد بررسی قرار می‌دهند. به این موضوع توجه داشته باشید که مهم‌ترین مسئله برای گوگل تجربه کاربری است. همانطور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم سئو داخلی می‌تواند تجربه کاربری خوبی را برای مخاطب به وجود آورد.

پس این یعنی سئوی داخلی نقش بسیار زیادی در بهینه سازی یک سایت را خواهد داشت. هر چقدر که یک صفحه فاکتورهای بیشتر و اثرگذارتری از سئو داخلی را داشته باشد قطعاً رضایت کاربر را هم در پی دارد. گوگل در خصوص پیاده سازی استراتژی‌های on page Seo مباحث مختلفی را تاکنون بیان کرده اما از مهمترین گفته‌هایی که تاکنون در این خصوص داشته می‌توانیم به این جمله اشاره کنیم:

“از جمله مهم‌ترین سیگنال‌های ارتباط داده‌ها با یکدیگر، زمانی دریافت خواهد شد که محتوا دارای کلمه کلیدی موجود در عبارت‌های مورد جستجوی کاربران باشد”

همین جمله کفایت می‌کند که متوجه شوید سئو داخلی چقدر می‌تواند در بهینه‌سازی و گرفتن رتبه‌های برتر در گوگل به شما کمک کند.

مهمترین فاکتورها در سئو داخلی

مهمترین فاکتورها در سئو داخلی

اگر ذهن شما هم به این موضوع مشغول شده که چگونه باید سئوی داخلی سایت خود را تقویت کنیم تکنیک‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را برای شما شرح خواهیم داد:

تگ‌عنوان

هر مقاله‌ای باید برای اینکه مشخص کند در خصوص چه موضوعی قرار است در آن صحبت شود تگ عنوان داشته باشد. در تگ عنوان حتماً کلمات کلیدی مهم را قرار دهید؛ زیرا زمانی که کاربر در پی یک کلمه کلیدی است گوگل می‌تواند به راحتی سایت شما را به او معرفی کند.

URL

URL آدرسی است که با کمک آن می‌توان به صفحاتی که در اینترنت وجود دارند دسترسی پیدا کرد. در url سعی کنید از اصطلاحات و کلمات کلیدی که طولانی و سخت هستند استفاده نکنید؛ زیرا این موضوع برای کاربران تجربه خوبی را رقم نمی‌زند. ‏url زمانی مناسب است که دقیق باشد، کوتاه باشد و کاربر به راحتی بتواند آن را تایپ و جستجو کنید. اگر می‌خواهید url  شما کاربر پسندتر باشد بهتر است به جای اینکه از کلمات فارسی استفاده کنید معادل آن را به زبان انگلیسی بنویسید.

توضیحات متا

توضیحات متا از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که شما می‌توانید برای سئوی داخلی آن را به کار بگیرید. با کمک توضیحات متا شما می‌توانید یک خلاصه از صفحه را به کاربر نشان دهید. اینگونه مخاطب متوجه می‌شود که شما قرار است در خصوص چه موضوعی صحبت کنید و آیا آن محتوا نیازش را برطرف می‌کند یا نه. در توضیحات متا لازم است کلمه کلیدی اصلی را  استفاده کنید.

محتوا

محتوا مهم‌ترین بخش هر سایتی محسوب می‌شود. احتمالاً شما هم تاکنون این جمله را بارها و بارها شنیده‌اید و شاید حتی برایتان تکراری شده باشد که می‌گویند محتوا پادشاه است. زمانی که شما در محتوای خود کلمات کلیدی مختلف استفاده می‌کنید، گوگل متوجه می‌شود که شما قصد دارید در ارتباط با چه موضوعی به صحبت بپردازید. البته در محتوا نباید فراموش کنید که لازم است از کلمات کلیدی فرعی و مترادف‌های کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید. برای تولید محتوای متنی یا حتی تولید محتوای تصویری لازم است بدانید که در چه جایی کلمه کلیدی را به کار بگیرید که مورد پسند کاربر و گوگل باشد.

لینک دهی داخلی

اگر بعد از تولید محتوا از ما بخواهند که یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی در On page Seo را معرفی کنیم قطعاً لینک دهی داخلی انتخاب ما است. لینک دهی داخلی برای سئو آن پیج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا گوگل با کمک آن می‌تواند متوجه شود که میان صفحات سایت شما ارتباط وجود دارد. علاوه بر این کاربری که در حال بررسی صفحات سایت شما است زمانی که یک مبحث را به درستی نمی‌شناسد و شما با کمک لینک داخلی آن را به صفحاتی از سایت خود ارجاع می‌دهید که در خصوص آن مطلب جدید صحبت کرده‌اید، به آسانی می‌تواند به سایت شما اعتماد کند و در آن بماند.

همین موضوع موجب شده تا نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا کند و مدت زمان حضور کاربر به مراتب افزایش یابد. لینک‌های داخلی مزایای بسیار زیادی دارند که از مهمترین آنها می‌توانیم به این اشاره داشته باشیم که شما به وسیله یک انکر تکست بهینه شده می‌توانید رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را به راحتی بهبود بخشید. علاوه بر این به دیگر صفحات سایت خود این کمک را خواهید کرد تا به وسیله خزندگان گوگل مورد بررسی قرار بگیرند.

زیرعنوان‌ها

زمانی که محتوای متنی را در سایت خود قرار می‌دهید لازم است زیر عنوان‌های کار را به درستی بچینید و میان آنها ارتباطی مناسب را برقرار کنید. این تگ‌ها به کاربر این امکان را می‌دهند تا متوجه شود قرار است در هر قسمتی چه مطلبی را مطالعه کند. عنوان بندی در محتواهای متنی نقش مهمی را ایفا می‌کند و شما می‌توانید از تگ‌های h1, h2, h3 در کار خود استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر از طریق روش‌های مختلفی اتفاقات افتاد. شما با کمک دو روش می‌توانید تصاویری که در سایت خود قرار می‌دهید را بهینه کنید. اولین روش این است که حتماً تصاویرتان از تگ alt برخوردار باشد و فراموش نکنید که در این تگ حتماً کلمه کلیدی را مورد استفاده قرار دهید. با کمک تگ alt گوگل متوجه می‌شود عکسی که در سایت خود قرار داده‌اید در خصوص چه چیزی است. دومین روش برای بهینه‌کردن تصویر این است که تا جایی که امکان دارد حجم آن را پایین آورید؛ اما به شرطی که کیفیت عکس کاهش پیدا نکند.

UX

طراحی قوی سایت می‌تواند روی ذهن مخاطب اثر مثبتی بگذارد. زمانی که شما بتوانید سرعت صفحات را بالا ببرید و آن را رسپانسیو کنید قطعاً کاربر تعامل بهتر و بیشتری را می‌تواند با صفحات سایت شما برقرار کند. به شکل بسیار موثری می‌توانید روی این موضوع تمرکز کافی را داشته باشید و ویژگی‌هایی که ممکن است کاربر را به سایت علاقمند کند روی کار پیاده کنید. البته افزایش سرعت و رسپانسیو بودن را باید از روش‌های مهم سئو تکنیکال بدانیم.

کلمات کلیدی

کلمه‌های کلیدی در لیست مهم‌ترین تکنیک‌هایی هستند که شما باید برای سئوی داخلی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا با کمک این کلمات است که کاربر به سمت سایت شما هدایت خواهد شد. کلمات کلیدی باید مرتبط با موضوع سایت شما انتخاب شوند. علاوه بر همه این موارد لازم است چگالی کلمات کلیدی را در کار خود رعایت کنید.

اگر بخواهید به شکل پر تکرار کلمات کلیدی را استفاده کنید، علاوه بر اینکه مخاطب آن را نمی‌پسندد از نظر الگوریتم مرغ مگس‌خوار هم کار شما اسپم بوده و می‌تواند سئوی سایت شما را به خطر بیندازد. بین ۱ تا ۳ درصد بهترین میزان چگالی کلمات کلیدی برای یک صفحه است. برای اینکه از تکرار و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی پرهیز کنید می‌توانید Lsi را در کار خود مورد استفاده قرار دهید.

نکات سئو داخلی

چقدر از تاثیر هاست بر سئو سایت خبر داری؟ مقاله شو حتما بخون.

نکات مهم در سئو داخلی

در سئو داخلی برخی نکات وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید قطعاً نقش بسیار مهمی در کیفیت کار شما خواهد داشت. این نکات را می‌توانیم به شکل زیر بیان کنیم:

نکاتی درباره محتوا

از جمله مهمترین نکات در خصوص محتوا این است که حتماً در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اول کار از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید. مطلب را کاملاً یکتا بنویسید و به شکلی آن را به نگارش درآورید که پرمعنا و کامل باشد. متن را باید ویرایش کنید تا غلط املایی و گرامری در آن وجود نداشته باشد. تا جایی که امکان دارد از کلمات کلیدی بلند در کار خود استفاده کنید و اندازه تصاویر و متن alt را هم در نظر بگیرید.

نکاتی درباره لینک دهی داخلی

در لینکدهی داخلی از انکر تکست‌هایی استفاده کنید که با کلمات کلیدی مناسبی بهینه‌سازی شده باشند. در لینک‌دهی‌های داخلی از متون کوتاه استفاده کنید. برای دو صفحه متفاوت تحت هیچ شرایطی از انکر تکست‌هایی که یکسان هستند استفاده نکنید.

نکاتی درباره تگ‌ها

از مهمترین نکاتی که در خصوص تگ‌ها باید به آن دقت کنید این است که سعی کنید از کلمات جذابی برای آنها استفاده کنید؛ مثلا واژه جذاب‌ترین، بدترین، برترین و… می‌تواند مخاطب را ترغیب کند تا محتوا را مورد بررسی قرار دهد. اگر این امکان وجود دارد عنوان‌ها را به شکل سوالی طرح کنید. طول عنوان شما نباید از ۶۰ کاراکتر بیشتر باشد. حداقل در یکی از عنوان‌های فرعی‌تان لازم است کلمه کلیدی وجود داشته باشد.

نکاتی درباره ساختار سایت

در خصوص ساختار سایت همانطور که بیان کردیم سایت شما لازم است رسپانسیو باشد؛ زیرا با توجه به اینکه کاربران به کمک وسایل مختلفی در اینترنت فعالیت می‌کنند پس باید بتوانند به راحتی به سایت شما دسترسی پیدا کنند. حتما سرعت بارگیری صفحات را به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسانید. کاهش ری دایرکت‌ها، استفاده کردن از حافظه کش مرورگر هم از مواردی است که می‌تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک کند.

سخن پایانی

سئو داخلی نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه‌بندی یک سایت دارد. برای بهبود این رتبه‌بندی لازم است از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد که در این مقاله به مهم‌ترین آنها اشاره داشتیم. اگر بتوانید تمامی مواردی که بیان شد را در کار خود استفاده کنید قطعاً می‌توانید قله‌های گوگل را به آسانی فتح کنید. در کنار سئوی داخلی می‌توانید سئوی خارجی کار را هم به جلو پیش ببرید تا دو بال هماهنگ برای پرواز شما به سمت پیروزی‌های سایتتان باشند. در صورتی که سوالی دارید یا اینکه موضوعی را نتوانسته‌ایم به شکل کامل بیان کنیم حتماً در کامنت‌ها از ما بپرسید تا سوالات شما را پاسخ دهیم.

سوالات متداول

  • سئوی داخلی چیست؟

سئو داخلی به شیوه‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در سایت انجام خواهد شد و به کمک آنها می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

  • چگونه می‌توانیم سئوی داخلی را بهبود دهیم؟

برای بهبود سئوی داخلی لازم است تا کارهایی همچون لینک دهی داخلی، تولید محتواهای مناسب، url‌های درست و اصولی، استفاده درست از تگ‌ها، آلت تصاویر و.. را انجام دهیم.

دسته بندی شده در: