نوشتن مقاله دانشجویی نیازمند قلمی توانا بوده و از اهمیت بسیار زیادی هم برخوردار است. نگارش مقالات دانشجویی و چاپ آنها می‌تواند منجر به قوی شدن رزومه‌های شغلی و تحصیلی شود. اگر دانشجو قصد داشته باشد تا مقاطع دکترا هم پیش برود داشتن مقالات معتبر و گرفتن پذیرش آن مزیت بسیار زیادی را برای او خواهد داشت. با توجه به این اهمیت برخی به فکر سفارش و مقاله افتاده و برخی هم تلاش می‌کنند تا با شرکت در کارگاه‌های مقاله‌نویسی از طریق موسسات مختلف شیوه نوشتن مقالات دانشجویی را فرابگیرند. اگر این روزها شما هم قصد دارید مقاله دانشجویی بنویسید اما به درستی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید ما به شما در این مقاله کمک می‌کنیم تا بتوانید با اصول نگارشی مقاله دانشجویی بیشتر آشنا شوید پس تا پایان همراه ما باشید.

چگونه مقاله دانشجویی بنویسیم؟

انواع مقالات دانشجویی

برای نوشتن مقاله دانشجویی ابتدا لازم است تا با انواع مقالاتی که مد نظر جامعه دانشگاهی است بیشتر آشنا شوید. به صورت کلی در جوامع دانشگاهی مقالات را به چهار دسته پژوهشی، مروری، تحلیلی و گردآوری تقسیم خواهند کرد. در ادامه هر کدام از این مقالات را بیشتر برای شما توضیح می‌دهیم:

مقاله پژوهشی

در خصوص مقاله پژوهشی باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که مقالات پژوهشی برگرفته از تحقیقاتی هستند که به تازگی به اتمام رسیده‌اند و یافته‌های تحقیقاتی به مقاله، کتاب، سمینار و… متکی هستند.

مقاله مروری

 مقالات مروری برای تحلیل اساسی و یک ارزیابی انتقادی جهت متونی نوشته خواهد شد که پیش از این منتشر شده‌اند. نویسنده مقالات مروری با کمک یکپارچه سازی، مقوله بندی و ارزشیابی متون منتشر شده در حال بررسی روند پیشرفت پژوهش‌هایی است که در حال حاضر قصد انجام شدن را دارند.

نحوی نوشتن محتوای وب سایت

مقاله تحلیلی

در مقالات تحلیلی، نویسنده با کمک منابع پژوهشی و نظراتی که دارد شروع به نوشتن می‌کند. مقالات تحلیلی بیشتر برای دانشجویانی که در مقاطع دکترا مشغول فعالیت هستند به کار گرفته می‌شود. در این مدل از مقاله این امکان وجود دارد که نظریه‌های قبلی بسط پیدا کند یا اینکه نسبت به آنها تامل بیشتری شود یا شبهاتی به آنها وارد کرد.

مقاله گردآوری

در مقالات گردآوری قرار نیست کار جدیدی صورت بگیرد یا اینکه یک نوآوری را به دیگران عرضه کنند؛ بلکه مقاله در خصوص نقطه نظرهای مختلفی است که در منابع مختلف چاپ و درج شده و الان در خصوص یک موضوع گردآوری شده است. معمولاً از مقالات گردآوری در مقطع کارشناسی استفاده می‌کنند.

انواع مقالات دانشجویی

مراحل نوشتن مقاله دانشجویی

برای نوشتن مقاله دانشجویی لازم است مراحلی را طی کنید تا بتوانید مقاله‌ای اصولی و قانونمند را بنویسید. اما اگر نمی‌دانید که برای نوشتن مقاله دانشجویی باید چه مراحلی را طی کنید، ما این مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد:

انتخاب موضوع مقاله

از مهمترین مراحلی که شما باید برای نوشتن مقاله دانشجویی طی کنید این است که یک موضوع برای مقاله خود انتخاب کنید. موضوع مقاله نباید آنقدر گسترده باشد یا آنقدر محدود باشد که نتوانید چیز خاصی برای آن پیدا کنید. با توجه به رشته‌ای که در آن مشغول تحصیل هستید و البته علاقه‌ای که در خصوص نوشتن مقاله دارید، دست به انتخاب یک موضوع جذاب بزنید.

تند نویسی در تولید محتوا

تحقیق و بررسی منابع

پس از اینکه موضوع خود را انتخاب کردید، باید برای پیدا کردن منابعی همچون مقاله، کتاب، سایت‌های علمی پژوهشی و… اقدام کنید. اطلاعاتی که پیدا می‌کنید را همراه با نام منبع یادداشت کنید. سعی کنید از منابعی استفاده کنید که جدید هستند و اطلاعات بروزی را به شما ارائه می‌کنند.

تهیه پیش نویس

ساده و خیلی روان بنویسید و از نوشتن متون خیلی سنگین که حتی شاید خودتان هم از خواندن آن خسته شوید، خودداری کنید. برای ویرایش مقاله عجله نکنید؛ ابتدا هر آنچه که پیدا کرده‌اید را بر اساس ساختار قانونمندی که در ادامه در خصوص آن بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد در کار بگنجانید. مقاله شما باید یک هدف تعیین شده داشته باشد و در آن سوالاتی که ممکن است به وجود آید را پاسخ دهید.

ویرایش مقاله

پس از این که کار نوشتن مقاله به اتمام رسید لازم است محتوا را از لحاظ ساختاری و کیفیت مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که مشغول نوشتن مقالات انگلیسی هستید حتماً در خصوص ترجمه اصطلاحات بررسی‌های لازم را انجام دهید. پس از اینکه کیفیت و ساختار مقاله ویرایش شده لازم است به سراغ نقطه گذاری و املایی کلمات بروید. برای این کار شما می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی همچون گرامرلی استفاده کنید.

ساختار مقاله

همانطور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره داشتیم یک مقاله باید ساختار اصولی و قانونمندی داشته باشد. برای نوشتن مقاله دانشجویی و قرار دادن هر متن در جای خود لازم است با ساختار مقاله ابتدا آشنا شوید. این ساختار را می‌توانیم به شکل زیر بیان کنیم:

عنوان مقاله

موضوع یا همان عنوان مقاله باید کاملاً واضح باشد که شما قصد دارید در خصوص چه چیزی صحبت کنید. عنوان مقاله باید به صورتی انتخاب شود که خواننده ترغیب شود متن را مطالعه کند.

چکیده مقاله

در چکیده مقاله شما باید یک گزارش کار از مراحل پژوهش، پرسش‌ها، اهداف و نتایجی که از مقاله به دست آورده‌اید را خلاصه وار بنویسید.

مقدمه مقاله

در قسمت مقدمه لازم است در خصوص تاریخچه پژوهش و تحقیقاتی که قبلاً در خصوص موضوع مورد نظر کار شده صحبت کنید. از این طریق پیشینه‌ای را برای آغاز طرح به خواننده ارائه خواهید کرد.

روش تحقیق

روش تحقیق یعنی اینکه شما با کمک چه شیوه‌هایی اقدام به نوشتن مقاله کرده‌اید؟ روش‌های کتابخانه‌ای، آماری و.. شیوه‌هایی هستند که برای نوشتن مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بحث و نتیجه گیری

در این قسمت شما باید اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید در زیر عنوان‌های مختلفی که در مقاله استفاده می‌کنید، قرار دهید. پس از اینکه نوشتن بدنه مقاله به اتمام رسید، نتیجه‌گیری را باید لحاظ کنید. در نتیجه‌گیری شما باید خلاصه‌ای از هر آنچه که در مقاله به دست آورده‌اید را ارائه کنید.

منابع و مآخذ

منابعی که برای نوشتن مقاله استفاده کرده‌اید باید در انتهای کار درج شده تا مشخص شود منابع مورد استفاده کدام بوده و اعتبار آنها چقدر است.

مراحل نوشتن مقاله دانشجویی

نکات مهم برای نگارش مقاله دانشجویی

شما هر کدام از انواع مقالات دانشجویی را که بخواهید، بنویسید لازم است برخی از نکات را رعایت کنید تا مقاله‌ای با کیفیت داشته باشید. مقاله باید علاوه بر سادگی به درستی نوشته شده باشد و هیچ اشتباه گرامری و اشتباه دستوری در آن وجود نداشته باشد. زمانی که شما می‌خواهید یک مقاله را بنویسید لازم است با ساختار و قواعد آن مقاله آشنا باشید. پس از اینکه کار به اتمام رسید حتما مقاله را بررسی کنید و اگر لازم است نکته‌ای را به آن اضافه کنید حتماً این کار را انجام دهید تا مقاله‌ای کامل را تحویل دهید. زمانی که مقاله خود را نوشتید آن را در یکی از مجلات معتبر داخلی یا خارجی به چاپ برسانید تا بتوانید برای رزومه تحصیلی و کاری خود از آن استفاده کنید. داشتن مقالاتی که در مجلات معتبر به چاپ رسیده است امتیاز خوبی را می‌تواند برای مصاحبه‌های تحصیلی برای شما به همراه داشته باشد.

نکات مهم برای نگارش مقاله دانشجویی

سخن پایانی

 نوشتن مقاله دانشجویی موضوعی است که بیشتر دانشجویان با آن مواجه می‌شوند. برای اینکه دانشجویان بتوانند مقالات خود را به درستی بنویسند لازم است از قواعدی پیروی کنند و در خصوص ساختار یک مقاله اطلاعات لازم را به دست آورند. ساختار استاندارد مقاله را در این مطلب برای شما بیان کردیم. از جمله اهمیتی که مقالات دانشجویی دارند این است که برای مصاحبه‌های تحصیلی و کاری می‌توان به آنها استناد کرد و امتیازاتی را به دست آورد. مقاله شما حاصل تلاش و بررسی اطلاعاتی است که داشته‌اید؛ بنابراین با دقت هر چه تمام‌تر مراحل مقاله‌نویسی را انجام دهید و یک مقاله دانشجویی مورد قبول را به مجلات مختلف معتبر تحویل دهید. در این مطلب داشتیم که در خصوص شیوه نوشتن مقاله دانشجویی هر آنچه که لازم است را برای شما بیان کنیم. اگر علاوه بر مطالبی که در این مقاله از آنها یاد کردیم نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در کارو کانتنت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  • انواع مقالات دانشجویی کدامند؟

مقالات پژوهشی، مقالات تحلیلی، مقالات مروری، مقالات گردآوری

  • ساختار مقاله شامل چه مواردی است؟

عنوان مقاله، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتیجه، منابع و ماخذ

دسته بندی شده در: