یکی از سختی‌های کار ما محتوانویس‌ها یا حتی تایپیست‌ها همین سر و کله زدن با کیبورد هستش. البته این دغدغه الان دیگه وجود نداره. لااقل من دیگه این مشکل رو ندارم؛ چون میدونم چجوری خیلی راحت و بی دردسر صدا رو به متن تبدیل کنم. یعنی چی؟ یعنی یاد گرفتم که به جای کار کردن با انگشتام از صدام استفاده کنم تا هر چی که میگم فوری به متن تبدیل شه. اگه شما هم از نوشتن خسته شدین و دنبال راه‌هایی برای آسون نوشتن هستید و نمی‌دونید باید چجوری بهترین متن رو خیلی فوری و بدون مشکل تایپ کنید این مقاله خیلی میتونه بهتون کمک کنه؛ پس تا آخر با ما باشین.

تبدیل صوت به متن آنلاین

روش‌های تبدیل صوت به متن آنلاین

برای تبدیل صوت به متن آنلاین شیوه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مهمترین آنها را توضیح خواهیم داد:

تبدیل صدا به متن گوگل

گوگل داکز از جمله شیوه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا ویس را به متن کنید. اما باید برای استفاده از آن مرورگر کروم را به‌کار بگیرید. از مهمترین مزایایی که گوگل داکز دارد این است که حتی می‌تواند لهجه‌های خاص را هم متوجه شود و آنها را به متن تبدیل کند. برای استفاده از گوگل باید ابتدا وارد اکانت جیمیل خود شوید و در قسمت راست بالای صفحه روی گزینه اپ کلیک نمایید؛ سپس باید به گوگل داکز وارد شوید. منوی Tools  را انتخاب کرده و روی Voice Typing  بزنید. الان به آسانی می‌توانید شروع به صحبت کردن کنید تا گوگل داکز صدای شما را به متن تبدیل کند.

استفاده از سایت تایپو

از جمله سایت‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا صدای خود را به متن تبدیل کنید سایت تایپو است. زمانی که وارد سایت می‌شوید به شما پیغام می‌دهد که برای استفاده باید از مرورگر کروم بهره بگیرید. استفاده از تایپو نیازی به ورود به جیمیل ندارد و شما با یک رابط گرافیکی خیلی بهتری مواجه هستید. از جالب‌ترین نکاتی که در حین استفاده از تایپو نظر شما را به خود جلب می‌کند این است که حتی علائم نگارشی را هم می‌شناسد و اگر در حین سخن گفتن کلمه ویرگول را استفاده کنید خواهید دید که ویرگول را تایپ خواهد کرد.

سایت فارس آوا

سایت فارس آوا از دیگر سایت‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع فایل‌های صوتی خود را به متن تبدیل کنید. این سایت به دو سبک متن را به شما تحویل خواهد داد. روش اول این است که فایل صوتی را بارگذاری می‌کنید و منتظر خواهید ماند تا تبدیل به متن شود. اما در روش دوم خود شما باید صحبت کنید تا مطالب بیان شده به متن تبدیل گردد. در ساعت اول استفاده از فارس آوا برای شما رایگان است؛ اما بعد از آن شما باید در قبال خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید مبالغی را پرداخت نمایید. فارس آوا می‌تواند پادکست شما را هم به متن تبدیل کند.

سایت ioType

اگر به دنبال سایتی هستید که فایل‌های صوتی شما را خیلی راحت به متن تبدیل کند و البته تعرفه کمی هم داشته باشد، پیشنهاد ما به شما سایت آی‌او تایپ است. این سایت قدرت تشخیص واژه‌های تخصصی بسیار بالایی دارد و همچنین امکان بازبینی متن را هم فراهم کرده است. برای استفاده از این سایت هم می‌توانید با میکروفون موجود در سایت کار کنید یا اینکه فایل صوتی خود را بارگذاری کرده تا به شما یک فایل متنی دقیق را تحویل دهد.

سایت Dictation

یکی از برنامه‌های آنلاینی که با گوگل کروم می‌توان با آن کار کرد Dictation است. این نرم‌افزارمی‌تواند متن تولید شده را در مرورگر ذخیره کند و چیزی را در هیچ وب سایتی آپلود نخواهد کرد. Dictation قابلیت کار کردن با زبان‌های مختلف را دارد. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید متن را کپی کنید، انتشار دهید یا آن را چاپ کنید. شکلک‌ها، علائم نگارشی، براکت‌ها، کاراکترهای خاص، نقل قول‌ها و… از جمله هوشمندی‌هایی است که می‌توانیم برای این وب سایت نام ببریم.

نرم افزارهای تبدیل صوت به متن

نرم افزارهای تبدیل صوت به متن

با کمک نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید صدای خود را به متن تبدیل کنید. این نرم‌افزارها را می‌توانید از مایکت، کافه بازار، اپل استور و… دانلود کنید. البته برخی از آنها نیازی به نصب ندارند و به راحتی در دسترس قرار هستند. از بهترین نرم‌افزارهای تبدیل صدا به متن می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

نرم افزار Braina

Braina از جمله برنامه‌های کاربردی است که به شکل رایگان می‌توان از آن استفاده کرد. این برنامه بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و شما می‌توانید از آن به عنوان نرم‌افزاری برای تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند ۱۰۰ زبان را پشتیبانی کند و برای ویندوز قابلیت دسترسی دارد. شما به آسانی می‌توانید نرم‌افزار Braina را روی سیستم خود نصب کنید.

نرم افزارApple Dictation

این نرم افزار برای افرادی که با مک کار می‌کنند قابل استفاده است؛ زیرا در مک تعبیه شده و کاربران هم می‌توانند با فعال سازی آن  کار خود را انجام دهند. نرم افزار Apple Dictation پردازش بسیار خوبی دارد و شما می‌توانید حتی با لهجه هم صحبت کنید و شاهد کیفیت بالای این نرم‌افزار باشید. در ضمن برای استفاده از نرم‌افزار هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نخواهد شد.

نرم افزار dragon

دراگون یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها در حوزه تبدیل صوت به متن است. با کمک این نرم افزار موبایلی می‌توانید هر صدایی را به متن تبدیل کنید. یادگیری عمیقی که این نرم‌افزار دارد به راحتی توانسته با هر محیط و صدایی سازگاری پیدا کند شما می‌توانید آن را تنظیم کنید و دستورات مورد نظر را برای ویرایش متن را روی dragon  اعمال کنید. در ضمن دراگون بدون هیچ مشکلی با ویندوز ۷_۱۰ می‌تواند کار کند.

اکستنشن Speechnotes

Speechnotes دفترچه‌ای آنلاین محسوب می‌شود که به شما کمک خواهد کرد صوت را به متن تبدیل کنید. حتی این قابلیت را دارد تا مطلبی که نوشته شده است را برای شما بخواند. اما باید به این مطلب اشاره کنیم که تنها با گوگل کروم کار خواهد کرد. از مزایایی که می‌توانیم برای این دفترچه یادداشت نام ببریم این است که به شکل خودکار ذخیره خواهد شد و می‌توانید آن را دانلود و ایمیل کنید.

 از دیگر ویژگی‌هایSpeechnotes این است که می‌توان با ۱۰ زبان با آن کار کرد و به شکل رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه با گوگل کروم کار می‌کند به آسانی می‌تواند تعداد کلمات و دکمه دسترسی سریع را به نوار کروم اضافه کند و کار شما را راحت‌تر سازد.

نرم‌افزارهایی تبدیل صوت به متن فارسی

معروف‌ترین نرم‌افزارهایی تبدیل صوت به متن فارسی

به صورت متداول ما ایرانی‌ها به دنبال متون فارسی هستیم؛ پس آشنایی با نرم‌افزارهایی که می‌توانند صوت را به متن فارسی تبدیل کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. از معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند موارد زیر هستند:

  • متن یار
  • زی تایپ
  • بگو می‌نویسه
  • Voice to text
  • Speech Texter
  • تایپ صوتی هوشمند

نکاتی که باید در زمان تبدیل صدا به متن رعایت کنید

نکاتی که باید در زمان تبدیل صدا به متن رعایت کنید

در زمان تبدیل صوت به متن و تولید محتوای متنی موارد مختلفی را شما باید رعایت کنید؛ زیرا بررسی نکردن هر کدام از آنها می‌تواند برای شما مشکلاتی را به بار آورد و کیفیت کارتان به مراتب پایین می‌آید. از جمله این نکات موارد زیر هستند:

  • زمانی که می‌خواهید صدای خود را به متن تبدیل کنید کلمات را واضح و شمرده بیان کنید تا در متن شما اشکالی وجود نداشته باشد.
  • بهتر است یک بار به شکل کامل مطالب مورد نظر را به متن تبدیل کنید و در آخر اشکالات ویرایشی و نگارشی را به شکل دستی برطرف کنید.
  • اگر با گوشی‌های آیفون کار می‌کنید بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که هیچ برنامه خاصی برای تبدیل صدا به متن برای این گوشی‌ها وجود ندارد که بتواند از زبان فارسی پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.
  • سعی کنید برای تبدیل صوت به متن از سرویس‌های گوگل استفاده کنید؛ زیرا علاوه بر اینکه دقت بالایی دارند کاملاً رایگان بوده و سرعت خوبی را هم دارا هستند.

سخن پایانی

تبدیل صدا به متن از مهمترین کارها برای افرادی همچون نویسندگان، منشی‌ها، مدیران و کارمندان، دانشجویان، خبرنگاران و.. است. برای اینکه بتوانید راحت‌تر کارهای خود را انجام دهید و زمان کمی را هم صرف تایپ کردن مطالب کنید بهترین گزینه استفاده از نرم‌افزارها و سایت‌هایی است که در این مقاله به آنها اشاره داشتیم. استفاده از این ابزارها به تسریع روند نوشتن شما کمک شایانی خواهند داشت.  در این مطلب قصد داشتیم به شما کمک کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین مطالب را در اختیار داشته باشید. اگر از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنید که نام آن در این مقاله نیست لطفاً نام آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • بهترین سایت‌های تبدیل صدا به متن کدام‌ها هستند؟

تایپو، فارس آوا، آی‌او تایپ

  • بهترین نرم‌افزارهای تبدیل صوت به متن کدام‌ها هستند؟

Apple Dictation, dragon, Braina

دسته بندی شده در: