زمانی که وارد کار تولید محتوا شدم و در ابتدای کار هر شخصی که از من می پرسید چه کاره ای؟ و می گفتم در حوزه تولید محتوا فعالیت دارم انگار در ارتباط با موضوعی مبهم با آنها صحبت می کردم. حقیقتاً توضیح حیطه کاری تولید محتوا کمی سخت بود؛ به خصوص به آن افرادی که خیلی در زمینه دنیای اینترنت هم تجربه ای نداشتند. امروز که تصمیم گرفتم یک مقاله جدید را بنویسم بهترین گزینه و موضوع را تولید محتوا دانستم.  تولید محتوا به یک حوزه ختم نمی شود بلکه زیرشاخه های مختلفی دارد. این کار اگر با علاقه همراه باشد قطعاً می تواند به مرور زمان افراد را در کار خود با پیشرفت و محبوبیت روبرو کند. فقط باید بتوانید ایده های ناب را پیدا کنید و به درستی هدف و خود را به مخاطب القا کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با تولید محتوا به دست آورید.

صفر تا صد تولید محتوا و جدیدترین روش های تولید محتوا

 

تولید محتوا

تولید محتوا چیست؟ مطمئنا اگر این سوال را از محتوا نویسان مختلف بپرسید، می بینید که هر کدام پاسخ متفاوت خود را می دهند. دنیای بازاریابی محتوا (Content Marketing) به قدری بزرگ و پیچیده است که نمی‌توان یک تعریف مشخص و ثابت برای آن تعیین کرد. با توجه به تغییراتی که در بازاریابی محتوا ایجاد شده است می توان ادعا کرد که دنیای محتوا، آینده روشنی در پیش رو خواهد داشت. به طور کلی تولید محتوا یک استراتژی اثبات شده است که می‌تواند به رشد و توسعه سایت شما کمک کند.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

تولید محتوا چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با شنیدن اصطلاح تولید محتوا از خود بپرسید تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا یکی از شاخه های محبوب دیجیتال مارکتینگ است که طی آن، ایده های موضوعی توسط گروهی خلاق تولید می شوند. در واقع از طریق تولید محتوا می توانید محصولات یا خدمات یک کسب و کار را به شکل جذابی برای مشتریان معرفی نمایید. تولید محتوا به اشکال مختلف از جمله صوتی، تصویری و متنی صورت می گیرد. در نهایت این اطلاعات را می توانید به عنوان محتوای وبلاگ، ویدیو، اینفوگرافی و… نیز استفاده کنید.

چرا تولید محتوا اهمیت زیادی دارد؟

محتوا نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد. در واقع همین محتوا است که می تواند به بسیاری از سوال های شما پاسخ دهد، شما را از مسائل مختلف آگاه بسازد یا به روش های مختلف سرگرم تان کند. یکی از روش های تاثیرگذار برای جذب مخاطب بیشتر، تولید محتوای با کیفیت است. از طریق تولید محتوای قوی می توانید مخاطبان را جذب کرده و درآمد خود را افزایش دهید.

 

آموزش تولید محتوا در یوتیوب معرفی ایده ها، ابزارها، روش ها و توصیه ها

فرقی نمی کند که تولید محتوای انجام شده برای تبلیغ خدمات و محصولات است، یا انتشار اندیشه های شما؛ در هر صورت محتوا باید طوری باشد که مخاطب را درگیر شما و فعالیت تان کند. بدون شک کسب و کارهای بزرگ دنیا از طریق همین روش تولید محتوا است که توانسته اند، به موفقیتی بزرگ دست پیدا کنند. پس اگر شما هم می خواهید مانند این افراد در حوزه کاری خود بدرخشید، بهتر است زودتر دست به کار شوید و با تولید محتوای با کیفیت، مخاطبین خود را افزایش داده و یک قدم به اهداف خود نزدیک تر شوید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

به نظر شما ساخت یک بنای ساختمانی بدون طراحی و معماری امکان پذیر است؟ استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید قبل از خلق محتوا در نظر گرفته شود. بدون شک میزان اهمیتی که برنامه ریزی محتوا دارد، به اندازه اهمیت طراحی برای ساخت خانه است. تولید محتوا بدون در نظر گرفتن استراتژی موجب دور شدن شما از اهدافتان خواهد شد.

استراتژی محتوا شامل موارد مختلفی می شود. در واقع با در نظر گرفتن این برنامه می توانید نام تجاری، لحن محتوا و حتی شیوه تبلیغات خود را تعیین نمایید. در ادامه همه این موارد را به شکل مفصلی معرفی خواهیم کرد.

 انتخاب هدف محتوا چه اهمیتی دارد؟

برای شروع تولید محتوا اولین قدمی که باید برداشته شود، انتخاب استراتژی محتوا است که باید در جهت اهداف بازاریابی کسب و کار شما باشد. انتخاب و تعیین اهداف هوشمندانه به شما و برندتان کمک می کند تا مخاطبین بیشتری را جذب سایت خود کرده و در نهایت تولیدات خود را افزایش دهید.

یکی از این اهداف SMART، افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت است که باید

پرسونای مشتری در تولید محتوا

ایجاد استراتژی محتوا به انتخاب فرمت محتوا، محدود نمی شود. قبل از هر کاری بهتر است برای خود مشخص کنید که مخاطب اصلی شما چه کسی است؟ کجا می توانید آن ها را پیدا کنید و قصد دارید با چه روشی با آن­ها صحبت کنید؟ برای اینکه بتوانید تولید محتوای موفقی داشته باشید، باید سعی کنید تا حد امکان، با مخاطبان صمیمی باشید و با آن ها ارتباط برقرار کنید؛ در این صورت مخاطب جذب محتوای شما شده و از آن استقبال خواهد کرد.

با توجه به اینکه برقراری ارتباط با تک تک مخاطبین امکان پذیر نیست، می توانید از پرسونای مشتری استفاده کنید. پرسونای مشتری همان شخصی است که با تولید محتوا سعی می کنید به آن برسید. در واقع این شخصیت مجازی به عنوان نماینده مخاطبان و مشتریان واقعی شما، خدمت می کند. با بکارگیری برخی از ترفندها، گمان ها و کمی پرس وجو، می توانید تصویر واقعی یک مشتری که از محصول یا خدمات شما راضی است را ایجاد کنید.

 

اهمیت مخاطب در تولید محتوا

زمانی که مخاطب وارد سایت شما می شود، اولین چیزی که به دنبال آن می گردد، مطمئنا تصویر زنده ای از محصول شما نیست. در واقع مشتری به دنبال مقاله یا چک لیستی می گردد که بتواند به کمک آن ها مشکلات خود را برطرف نماید. با توجه به اینکه بررسی و تحلیل همه راه حل ها، برای مخاطب امکان پذیر نیست؛ پس به یک راهنما نیاز دارد که بتواند محصولات را معرفی کرده و سپس او را برای انتخاب محصول شما تشویق نماید؛ بنابراین بهتر است همیشه مخاطب خود را در این مرحله قرار دهید تا در کنار حل مشکلات آن ها، به اهداف خود نیز برسید.

چرا باید محتوا را ممیزی کنیم؟

ممیزی کردن محتوا به شما کمک می کند تا تمام کارها و مراحلی را که قبلا انجام داده اید را مشاهده کرده و آن ها را به شکل مناسبی مرتب کنید. در نهایت می توانید در کارهای جدید خود از آن ها استفاده کنید. طی فرایند ممیزی کردن محتوا، ممکن است مجبور شوید که مقاله را مجددا بازنویسی کنید؛ همچنین این امکان وجود دارد که برخی از بخش های محتوا را طوری تغییر دهید که موجب جذب پرسونای شما شود.

مراحل ممیزی کردن محتوا به شرح ذیل است:

  1. جمع آوری محتوا در یک صفحه گسترده
  2. ساخت و تکمیل چندین ستون برای تعیین کلمات کلیدی، پرسونای خریدار، قالب و عنوان اصلی محتوا
  3. ایجاد ستون هایی برای اندازه گیری های کلیدی از جمله سایز صفحه نمایش، اشتراک گذاری ها، درگیری مخاطبین و…
  4. بازنویسی یا ادغام پست های ناقص و غیر استاندارد، بر اساس ستون ها

 

آموزش تولید محتوا با موبایل با ترفندها و تکنیک های روز

اهمیت انتخاب فرمت مناسب در تولید محتوا

یکی دیگر از فاکتور های مهمی که باید در تولید محتوا رعایت شود، انتخاب فرمت مناسب است. یک محتوا زمانی می تواند مخاطبان را به خود جلب کند که دارای قالبی راحت و مطابق سلیقه آن ها باشد. به طور معمول محتوا در فرمت های مختلفی نظیر متن، ویدئو، پست، اسلاید، کتاب الکترونیکی یا صوتی، گرافیک و… تولید می شود.

فرقی نمی کند که کدام قالب را انتخاب می کنید؛ اما سعی کنید پس از انتخاب بهترین گزینه، تولید محتوا خود را روی یک کادر ثابت ادامه دهید. از طریق پاسخ به سوالات زیر می توانید قالب مناسب برای تولید محتوا را انتخاب نمایید.

  1. آیا استفاده از این قالب برای مخاطبان آسان است؟
  2. پرسونای شما، اغلب در چه ساعاتی آنلاین است؟
  3. ایجاد کدام قالب آسان تر است؟
  4. آیا امکان تولید این نوع محتوا در سطح رقابتی وجود دارد؟

پروموت محتوا چیست؟

پروموت محتوا زمانی اهمیت دارد که محتوا و پست های شما توسط مخاطبین دیده شوند. زمانی که شما یک پست را منتشر می کنید، در حالت ایده آل دوست دارید پست توسط همه مخاطبین دیده و استقبال شود. اما در واقعیت این طور نیست؛

اغلب صاحبان کسب و کار به خصوص تازه کاران، در کنار تولید محتوای با کیفیت، سعی می کنند آن ها را از طریق دوستان یا شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ نمایند؛ تا به اندازه کافی توسط مخاطبان دیده شوند؛ بنابراین می توان ادعا کرد که پروموت محتوا، به اندازه خود محتوا، برای استراتژی محتوا اهمیت دارد.

تبلیغات محتوا باید توسط پرسونای شما انجام بگیرد. در واقع باید بررسی کنید که مخاطبان چه زمانی وقت آزاد دارند؟ چه زمانی آنلاین هستند و بیشتر تمایل دارند که چه محتوایی را استفاده نمایند؟ برای تبلیغات محتوا می توانید از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغ با کلیک روی صفحه، تکرار محتوا و هم نشری یا انتشار محتوا توسط کانال های مرتبط اقدام کنید.

پروموت محتوا چیست؟

 

چند نوع محتوا متنی داریم؟

قبل از انتخاب نوع محتوا متنی، بهتر است مخاطبان خود را شناسایی کرده و سپس بر اساس سلیقه و نیاز آن ها، تولید محتوا کنید. در این صورت مطمئن باشید که می توانید مخاطبانی را جذب کنید که محتوا شما را می پسندند و برای آن ها وقت می گذارند. در حال حاضر سه نوع محتوا متنی داریم که در ادامه هر کدام را به شکل مجزا معرفی خواهیم کرد.

محتوای بلاگ

محتوای بلاگ یکی از تاثیرگذارترین انواع محتوا متنی است که با هدف معرفی سایت به مخاطب تولید می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما دارای یک برند هستید. در این صورت با استفاده از انتشار پست هایی در مورد خدمات خود، اهداف تیم خود و وجه تمایز خود با دیگران، می توانید خدمات و محصولات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.

 

نکته مهمی که در مورد محتوای بلاگ وجود دارد، این است که تعداد کلمات این محتوا نباید بیش از حد طولانی باشد؛ چرا که ممکن است حوصله مخاطب سر رفته و از خواندن آن منصرف شود. تعداد کلمات مطلوب برای محتوا بلاگ، حدود 700 تا 1000 کلمه است.

محتوای دسته بندی یا کتگوری

محتوای دسته بندی برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک مناسب است. در چنین وب سایت هایی که امکان استفاده از همه لغات دنیای واقعی وجود ندارد شما می توانید این کلمات را بر اساس نحوه معرفی محصولات خود به دیگران استفاده کنید. به طور معمول در محتوای دسته بندی، حداکثر 200 کلمه استفاده می شود.

پست مهمان

پست مهمان یکی از انواع محتوا متنی است که نقش مهمی در افزایش مخاطبین و تعامل آن ها با سایت شما دارد. جالب است بدانید که اغلب شرکت ها و موسسات برای اینکه بتوانند تعامل خود را با خوانندگان افزایش دهند، از پست مهمان استفاده می کنند. برای تولید پست مهمان، بهتر است تعداد کلمات را در نظر داشته باشید؛ چرا که می تواند موجب محدودیت شما در نوع نگارش شود.

چند نوع محتوا متنی داریم؟

 تولید یک محتوا با کیفیت چه مراحلی دارد؟

داشتن اطلاعات کافی در رابطه با یک موضوع کافی نیست! شما برای اینکه بتوانید این اطلاعات را به دیگران ارائه دهید باید با مراحل تولید محتوا آشنا شوید. در اولین قدم باید نوع محتوا، مخاطبان و در نهایت محیطی که قرار است محتوا در آن منتشر شود را تعیین نمایید. به طور کلی فرآیند تولید محتوا شامل چند مرحله می شود که در بخش بعدی به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. با رعایت این مراحل می توانید در زمان کم، بهترین محتوا را تولید کنید.

توجه به تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی اولین مرحله تولید محتوا است. کلمات کلیدی به واژگانی گفته می شود که معمولا توسط مخاطبین در گوگل جستجو می شوند. یافتن این کلمات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که موجب نمایش سایت شما در اولین نتایج جستجو گوگل می شود. با تحقیق کلمه کلیدی می توانید کلمات مرتبط با موضوع محتوا خود را پیدا کرده و به کمک آن رتبه خود را در گوگل ارتقا دهید.

ایده پردازی و سازماندهی محتوا

پس از تعیین کلمات کلیدی محتوا، نوبت ایده پردازی و خلاقیت شما است. فردی که مسئولیت تولید محتوا را بر عهده دارد باید از توانایی و خلاقیت بالایی برخوردار باشد، تا بتواند ایده های جذابی را برای تولید محتوا به کار ببرد. برای ایده پردازی خلاق در تولید محتوا، می توانید از کتاب های مرتبط با موضوع، سایت رقیبان، مطالعه مقاله های مرتبط و… نیز کمک بگیرید.

مؤثرترین راه های ایده یابی تولید محتوا

طبق مطالعات انجام شده می توان ادعا کرد که روش خوشه ای یا ‌(topic clusters)، بهترین مدل برای سازماندهی محتوا است. استفاده از این مدل به این صورت است که لیست کاملی از کلمات کلیدی را تهیه کرده و سپس آن ها را در بخش های مختلف و مرتبط، به محتوا پیوند می دهند.

قواعد نگارشی در تولید محتوا

نگارش محتوا، اهمیت زیادی در رشد و توسعه سایت شما دارد. در واقع این محتوا ها هستند که می توانند مخاطبین را جذب سایت شما کرده یا حتی آن ها را دور کنند. سعی کنید برای تولید محتوا از مقالات رقبای موفق استفاده کنید. پس از تکمیل شدن محتوا، حتما چندین مرتبه محتوا را با صدا بلند بازخوانی کنید و در صورت وجود مشکل و اشتباه، آن را برطرف نمایید.

در نگارش محتوا می توانید راهکار های زیر را دنبال کنید:

  • سعی کنید تا حد امکان از ویژگی های پرسونای خود استفاده کنید.
  • فایده محتوا خود را در عنوان ذکر کنید و تکلیف مخاطب را روشن نمایید.
  • محتوا تک و خاص ایجاد کنید و سبک منحصر به فرد خود را داشته باشید.
  • برای تشویق خوانندگان به مطالعه مطالب سایت، از توضیحات متا، عنوان مناسب و تیزرها استفاده کنید.
  • یک ایده جالب پیدا کنید و با کمک آن محتوا خود را تقویت نمایید.
  • از بزرگنمایی و اقرار خودداری کنید.
  • تا حد امکان مختصر و مفید بنویسید تا مخاطب بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

ویرایش محتوا

نحوه ویرایش محتوا یک امر ذهنی و کاملا سلیقه ای است. افراد مختلف این کار را معمولا به روش های دلخواه خود انجام می دهند؛ به طور مثال یک نفر ترجیح می دهد ویرایش محتوا را بعد از آماده شدن آن انجام دهد. در مقابل برخی افراد این کار را به روزهای آتی موکل می کنند تا برای این کار تمرکز بیشتری داشته باشند. در ویرایش محتوا برخی به دستور زبان حساس بوده و برخی نیز محتوا محاوره ای را ترجیح می دهند؛ در هر صورت تولید محتوا شامل مواردی مختلفی است که شما به عنوان یک ویراستار باید آن ها را در نظر بگیرید.

دیتا اینتری

پس از بازخوانی و ویرایش محتوا نوبت آن است که آن را در محیط مناسبی منتشر نمایید. برای این کار به CMS ها نیاز خواهید داشت. با استفاده از این سیستم می توانید محتوا خود را، با چند کلیک ساده، در وب سایت نمایش دهید.

سیستم مدیریت محتوا به شما این امکان را می دهد تا تمام محتواهای خود را به یکدیگر متصل کرده در یک مکان مشخص ذخیره کنید. در نهایت می توانید آن ها را از طریق لینک، به پلتفرم های مختلف از جمله ایمیل ارتباط دهید. در دیتا اینتری نیز این امکان وجود دارد که مطالب خود را بلافاصله منتشر کنید؛ همچنین می توانید آن را به حالت پیش نویس نگه داشته و در مواقع لازم، آن را بارگذاری نمایید.

 تولید یک محتوا با کیفیت چه مراحلی دارد؟

چه ابزار هایی برای تولید محتوا وجود دارد؟

برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می کنند CMS ها ابزار تولید محتوا هستند، باید بگوییم که این سیستم نقشی در تولید محتوا ندارد و تنها به شما کمک می کند تا محتوا خود را به راحتی مدیریت کنید. اما چه ابزارهایی برای تولید محتوا وجود دارد؟ اگر تاکنون با این ابزار ها آشنا نشده اید، نگران نباشید در این بخش به معرفی تمام ابزار های تولید محتوا خواهیم پرداخت.

  • نرم افزار Canva: این ابزار به شما کمک می کند تا انواع تبلیغات ها را با طراحی بسیار جذاب برای هر پلتفرمی ایجاد کنید. Canva دارای قابلیت زیبایی شناختی است که به کمک آن می توانید در محتوا خود از رنگ ها، تصاویر و متن های مختلف رایگان استفاده کنید.
  • ابزار Giphy: با این ابزار می توانید به جای ایموجی، از گیف های مرتبط استفاده نمایید. در پایگاه داده Giphy میلیون ها گیف وجود دارد که می توانید در محتوا خود از آن ها استفاده کنید.
  • نرم افزار Vidyard: این ابزار قدرتمند به شما کمک می کند تا محتوا ویدیویی خود را تولید کنید. از طریق امکانات این ابزار می توانید محتوا خود را سفارشی سازی کرده و سپس منتشر نمایید.
  • سیستم MakeMyPersona: با استفاده از این ابزار می توانید پرسونای مشتری خود را ایجاد کنید.
  • نرم افزار Anchor: این نرم افزار به شما کمک می کند تا انواع پادکست ها را با کیفیت بسیار بالا تولید نمایید. نرم افزار Anchor قابلیت های بی نظیری دارد و برای افراد تازه کار مناسب خواهد بود.

FINAL CUT PRO X

FINAL CUT PRO X از جمله ابزارهای تولید محتوای قدرتمند اپل به حساب می آید که تاکنون توانسته در عرصه فیلم و تولید محتوای ویدیویی به خوبی بدرخشد. بهتر است به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که اگر از کاربران ویندوز هستید، نمی توانید از FINAL CUT PRO X استفاده کنید.iTunes  و Photos از ابزارهای سیستم عامل اپل محسوب می شوند که به راحتی می توانند با FINAL CUT PRO Xارتباط بگیرند. از نکات مثبتی که می توانیم برای این نرم افزار نام ببریم این است که به خرید حق اشتراک اصلاً نیاز ندارید.

وظایف کارشناس تولید محتوا

یکی از موضوعاتی که باید همیشه در نظر داشته باشید این هست که کارشناس تولید محتوا باید در ارتباط با تمامی انواع محتوا آشنایی های نسبی داشته باشد. یعنی باید تولید محتوای متنی، تولید محتوای صوتی، تولید محتوای ویدیویی، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی و…. را بشناسد و در حد معمولی حداقل بتواند کارها را انجام دهد. اما هیچکس نمی تواند از یک کارشناس تولید محتوا انتظار داشته باشد که به شکل حرفه ای در تمامی این موارد کار کند.

یک پزشک عمومی را در نظر بگیرید؛ او تمامی بیماری ها را می شناسد و اگر بیماری به او مراجعه کند و مشکلی معمولی داشته باشد، می تواند با چند نسخه بیماری شخص مریض برطرف کند. اما اگر بیمار با یک سندروم شدید مواجه باشد دکتر عمومی نمی تواند آن را حل کند و باید به سراغ یک متخصص در آن زمینه برود.

مهمترین وظیفه ای که کارشناس تولید محتوا دارد این است که بتواند در ارتباط با انتشار محتوا اصولی عمل کند. محتوا را بر اساس ابزارهای مورد نیاز و توانایی های نویسندگی و البته کاری خود به درستی تولید کند. روی ویرایش محتوا تسلط کافی را داشته باشد و در ارتباط با روش های تحقیق برای جمع آوری اطلاعات در ارتباط با موضوع محتوا حرفه ای عمل کند.

آیا چت جی پی تی می تواند بازار تولید محتوا را در دست بگیرد؟

از جمله مهم ترین دغدغه هایی که این روزها ذهن اشخاص زیادی به خصوص تولید کنندگان محتوا را به خود مشغول ساخته، این است که چت جی پی تی می تواند جایگزین آنها برای تولید محتوا شود؟ اساساً این مسئله از پایه اشتباه است اگر تصور کنید این ربات هوشمند بتواند جایگزین انسان شود. انسان همواره در حال رشد و پیشرفت است، در حالی که یک ربات بر اساس داده ها و اطلاعاتی از پیش تعیین شده می تواند پاسخ شما را بدهد. اگر تاکنون با ChatGPT کار کرده باشید قطعاً متوجه شده اید زمانی که در ارتباط با یک موضوع ثابت با آن صحبت می کنید پاسخ هایی تکراری و شبیه به هم را به شما می دهد.

 این در حالیست که اگر همان موضوع را به دو شخص بدهید هر کدام جواب های متفاوت با جمله بندی های جدید را می توانند در اختیار شما قرار دهند و این یعنی ایده پردازی که مسئله ای بسیار مهم برای گوگل محسوب می شود؛ زیرا همین ایده پردازی ها و نوآوری ها است که می تواند مخاطب را به خود جلب کند. پس در پاسخ به سوال اینکه آیا ربات های هوشمند می توانند آینده شغلی تولید کنندگان محتوا را تهدید کنند یا خیر؟ باید به قطعیت بگوییم خیر هیچ رباتی نمی تواند جایگزین انسان در تولید محتوا شود.                     

بازارکار تولید محتوا در ایران

بازار کار تولید محتوا در ایران از استقبال بی نظیری برخوردار است و هر روزه به استخدام کارشناسان تولید محتوا افزوده می شود. در این راستا اشخاص زیادی هستند که می خواهند وارد کار تولید محتوا شوند و به عنوان کارآموز هم فعالیت می کنند. تولید محتوا از شغل هایی است که به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد و شما تنها باید با تجربه و تکرار مداوم فعالیتتان، آن را به شکل حرفه ای فرا بگیرید. به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید در بازار کار تولید محتوا نتیجه خوبی را به دست آورید حتماً زمینه های کاری خود را گسترش دهید و خود را منحصر به یک شاخه از این حوزه نکنید.

بیشتر بخوانید:معرفی ده تا از بهترین نرم افزارهای تولید محتوا

اهمیت سئو محتوا را فراموش نکنید

سئو محتوا نقش مهمی در رتبه بندی سایت، و در نتیجه موفقیت کسب و کار شما دارد. از طریق سئو محتوا می توانید سایت خود را در صدر نتایج گوگل قرار دهید؛ اما این موضوع به شرطی امکان پذیر خواهد بود که، محتوا از کیفیت بالایی برخوردار باشد. لازم به ذکر است که گوگل در صورت برخورد با محتوای بی کیفیت و استفاده از روش های غیر استاندارد سئو، سایت شما را جریمه خواهد کرد.

برنامه محتوایی خود را داشته باشید

تولید محتوا برای پلتفرم های مختلفی انجام می شود. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، محتوا می ‌تواند در قالب های مختلفی تولید شود. شما زمانی می توانید یک محتوای موفق تولید کنید که بتوانید آن را با پلتفرم مورد نظر خود تطبیق دهید. برای این کار پیشنهاد می شود برنامه محتوایی خود را داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد دارید کسب و کار خود را از طریق وب سایت معرفی کنید؛ بهتر است یکی از انواع محتواهای سایت را انتخاب کرده و به صورت ثابت از آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

چرا باید آنالیز محتوا کنیم؟

 آخرین مرحله در فرآیند تولید محتوا، آنالیز کردن مطالب است. شما بدون در نظر گرفتن این موضوع نمی توانید نقاط ضعف و قوت محتوای خود را پیدا کنید به طور کلی یک محتوا شامل چندین داده می شود که شما میتوانید هنگام آنالیز محتوا از آنها استفاده کنید؛ بنابراین می توانید به کمک اهداف خود، پارامترهای مختلف را تنظیم نمایید. به علاوه خواسته های شما از تولید محتوا، کمک می کند تا معیارهای مهم را انتخاب کرده و مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

 آنالیز محتوا به چند روش انجام می شود که عبارتند از:

  • بررسی تعداد مخاطبین صفحات سایت
  • میزان ترافیکی که توسط موتورهای جستجو جذب شده است. 
  • درصد مخاطبانی که بعد از مشاهده صفحه، سایت را ترک می کنند.
  • درصد مخاطبین درگیر با CTA 
  • تعداد بازدید کنندگانی که با سایت شما تعامل دارند.

به هنگام تولید محتوا به موضوعات ترند اهمیت دهید

بیشتر بخوانید:محتوای سئو شده چیست + چک لیست محتوا سئو شده

انتخاب موضوع محتوا، از اهمیت بالایی برخوردار است. عنوان محتوا باید طوری باشد که کاربر را در یک نگاه جذب کرده و درگیر نماید. استفاده از موضوعات ترند می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند؛ چرا که این موضوعات توسط افراد زیادی در روز جستجو می شوند و این موضوع، خود می تواند به ارتقاء رتبه سایت شما کمک کند. 

سخن پایانی

تولید محتوا موضوعی بود که در این مقاله سعی داشتیم به شکل کامل و جامع به آن بپردازیم. تولید محتوا در دنیای ارتباطات و دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و لازم است با تمامی فوت و فن های آن آشنا شوید. اگر به تولید محتوا علاقه داشته باشید، علاوه بر اینکه می توانید درآمد خوبی را به دست آورید روز به روز به کیفیت کارتان هم افزوده می شود. فراموش نکنید تولید محتوا برای سایت نیازمند اصول و قوانین سئو است. حتماً این قواعد را در کار خود پیاده کنید تا هم گوگل بتواند شما را به رتبه های بالا برساند و هم مخاطب همیشه به دنبال کارهای شما باشد.

سوالات متداول

تولید محتوا چیست؟

انتخاب کردن موضوع و تولید محتوا طبق اصول بازاریابی محتوا را، تولید محتوا می گویند.

طول مقالات باید چقدر باشد؟

مسئله کمیت اهمیت دارد، اما نباید آن را فدای کیفیت کنیم. مقاله ای که تولید می شود باید جامع و کامل باشد و بتواند نیاز مخاطب را پاسخ دهد.

چه تعداد محتوایی در طول هفته برای قرار دادن روی سایت لازم است؟

برای اینکه روی سایت محتوا قرار دهید، باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برای قرار دادن تعداد محتوا روی سایت پیشنهاد ما به شما این است که حداقل در طول هفته ۳ محتوا را که استاندارد باشند، روی سایت منتشر کنید.

چند نوع محتوای متنی داریم؟

محتوای وبلاگ، محتوای دسته بندی یا کتگوری، پست مهمان

چگونه در محتوا نویسی از رقبا بهتر باشیم؟

برای اینکه بتوانید رقبای خود را پشت سر بگذارید لازم است تا عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. بر این اساس می ‌توانید شیوه کار آنها را بررسی کرده و با یک برنامه ریزی منسجم برای پیشرفت و عملکرد خود تلاش نمایید.

چگونه بهترین موضوع را پیدا کنیم؟

برای اینکه بهترین موضوع را بتوانید برای مقالات خود پیدا کنید، باید روی کلمات کلیدی دقت زیادی داشته باشید و آنها را به صورت کامل جستجو کنید.

دسته بندی شده در: