استراتژی تولید محتوا در سئو همانند یک نقشه راه است که مبدا و مقصد شما را مشخص کرده و مسیر دسترسی به هدف را نشان می دهد. مانند هر کار دیگری، پیشرفت در زمینه سئو و کسب و کارهای آنلاین نیز نیازمند یک برنامه دقیق و منظم است که به درستی جزئیات کارهایی که باید انجام شود را تعیین کند. اگر شما هم به تازگی یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرده اید یا قصد دارید وب سایت خود را ساماندهی کنید، تنظیم یک استراتژی محتوا همه جانبه چیزی است که به آن نیاز دارید. منسجم نبودن مطالب سایت و پراکندگی موضوعات علاوه بر اینکه باعث سردرگمی کاربران می شود، انتشار محتواهای جدید را برای شما سخت خواهد کرد. پس اگر به فکر بهبود رتبه سایت و افزایش فروش خود هستید، فرصت را تلف نکنید و چگونگی تدوین استراتژی محتوا را بیاموزید. در ادامه این مطلب تمام آنچه باید درمورد استراتژی محتوا بدانید ذکر شده است.

استراتژی تولید محتوا

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

استراتژی تولید محتوا چیست؟

در یک تعریف کلی باید گفت استراتژی تولید محتوا برنامه ای است که مدیر وب سایت برای توسعه سایت خود در نظر گرفته و بر اساس آن اقدامات خود را اولویت بندی می کند. هنگامی که یک وبمستر استراتژی محتوای خود را تدوین می کند، مشخص کرده است که قصد دارد از چه منابعی در کدام قسمت از سایت خود بهره بگیرد و هدف او از انجام این اقدامات چیست. برای اینکه بتوانید رتبه سایت خود را ارتقا ببخشید توصیه می شود یک استراتژی محتوا مبتنی بر سئو تنظیم کنید. این کار موجب می شود با پیمودن هر یک از گام های استراتژی، به هدف افزایش ترافیک سایت و بالا رفتن فروش نزدیک شوید. داشتن یک برنامه جامع و منظم برای تولید محتوا سبب انسجام بخشی به فعالیت های سایت شما شده و کمک می کند تا چیزی را از قلم نیندازید. استراتژی محتوا می تواند در قالب یک فایل اکسل، جدول، فهرست کارها و… نوشته شود. تنظیم استراتژی محتوا تنها یک بار صورت می گیرد و تا پایان کار باید طبق آن پیش بروید.

در تدوین استراتژی تولید محتوا مهم است که واقع بین باشیم و اهداف قابل دستیابی را برای رشد سایت خود در نظر بگیریم. داشتن یک استراتژی قدرتمند و اصولی می تواند تعداد زیادی از مشتریان را به سوی کسب و کار شما سرازیر کند. تدوین استراتژی تولید محتوا کمک می کند تا از مسیر خود منحرف نشوید و فعالیت‌ ها، هزینه ها و اقدامات سایت را در راستای هدف اصلی خود هدایت کنید. در اغلب موارد استراتژی محتوا انعطاف پذیر بوده و می توان بخش های ناموفق و مازاد آن را حذف و اصلاح کرد.

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا( Content Strategy) و بازاریابی محتوا( Content Marketing) دو مفهومی هستند که اغلب به جای یکدیگر استعمال می شوند اما در عمل تفاوت هایی با هم دارند و دو موضوع جداگانه محسوب می شوند. در بازاریابی محتوا عمده فعالیت ها بر بازاریابی و فروش متمرکز است و صاحبان سایت ها از تولید محتوا به عنوان ابزاری برای بالا بردن تعداد مشتریان خود استفاده می کنند. در مقابل، بازاریابی محتوا لزوما تبلیغاتی نیست بلکه بیشتر روی نحوه انتشار، تکرار و ایجاد محتوا تاکید دارد. استراتژی محتوا جایگاه هدایتگری و راهنمایی دارد و به اموری مثل برنامه ریزی تصمیمات و امور داخلی سایت می پردازد. به طور کلی استراتژی محتوا از بخش های زیر تشکیل می شود:

  • هدف گذاری
  • توصیف چشم انداز و ارزش های برند
  • توصیف خدمات و محصولات
  • تحقیق کلیدواژه
  • شناخت مخاطب
  • راهنمای نوشتن متن بر اساس ساختار سئو
  • مدیریت کانال های توزیع محتوا
  • تحلیل رقبا
  • شاخص های عملکرد

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟

بیشتر بخوانید:تاپیک کلاستر یا محتوا خوشه ای چیست؟

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟

بدون داشتن استراتژی محتوا، مدیریت کردن فعالیت های سایت بسیار دشوار است. فرض کنید هر بار که می خواهید مطلب جدیدی را در یکی از صفحات سایت منتشر کنید، مجبور هستید زمان زیادی را صرف تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا و نحوه به کارگیری بک لینک ها در آن بکنید. حتی ممکن است دچار تردید شوید که آیا واقعا این عنوان با سایر مقالات سایت شما همخوانی دارد و به هدف کسب و کارتان مرتبط است؟ بدون یک برنامه ریزی دقیق احتمال اینکه در میانه راه از مسیر اصلی خود خارج شوید وجود دارد.

هنگامی که اقدام به تدوین استراتژی محتوا می کنید، اهداف کسب و کار و برند خود را مشخص کرده اید؛ بنابراین برای تولید محتواهای جدید تنها کافی است آن را با استراتژی خود مطابقت دهید تا ببینید با اهدافتان سازگاری دارد یا خیر. به طور کلی استراتژی محتوا سبب می شود تمام اقداماتی که برای بهبود سایت خود انجام می دهید هم راستا بوده و به شکلی منسجم به سوی هدف نهایی شما حرکت کنند.

مزایای استراتژی محتوا

بیشتر بخوانید: تولید محتوا با موبایل+ مهمترین نکاتی که باید بدانید

مزایای استراتژی محتوا

تدوین استراتژی های محتوا ممکن است در نگاه اول سخت و پیچیده به نظر برسد اما هنگامی که انجام آن را به پایان برسانید متوجه خواهید شد که به طور چشمگیری در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کرده اید. نوشتن استراتژی محتوا نوعی تضمین به حساب می آید و با داشتن آن می توانید اطمینان حاصل کنید که فعالیت های شما برای بازاریابی و توسعه کسب و کارتان به نتیجه مطلوب خواهد رسید. استراتژی محتوا احتمال شکست خوردن پروژه های شما را تا جای ممکن کاهش می دهد و باعث می شود با خاطر آسوده برای بهینه سازی سایت خود سرمایه گذاری کنید. در زیر برخی از مزیت های استراتژی محتوا نام برده شده اند:

  • تولید محتوای هدفمند در راستای اهداف کسب و کار
  • افزایش احتمال موفقیت و دستیابی به هدف
  • پیشی گرفتن از رقبا
  • کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
  • کاهش هزینه های سایت
  • بهبود سئو سایت
  • یکپارچگی و انسجام محتواهای سایت

نحوه نوشتن استراتژی محتوا

بیشتر بخوانید:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

نحوه نوشتن استراتژی محتوا

تولید محتوای مفید و جذاب رمز اصلی موفقیت در عرصه کسب و کارهای اینترنتی است که بر جذب مشتریان بیشتر تمرکز دارد. لازمه داشتن فعالیت موثر و باکیفیت در سایت، این است که از یک برنامه جامع و دقیق پیروی کنید. این برنامه که استراتژی محتوا نامیده می شود باید با دقت زیادی تنظیم شده و جزئیات به طور کامل در آن درج شود. به این ترتیب با صرف زمان و هزینه کمتری می توانید اقدامات خود را مطابق با استراتژی تدوین شده پیش ببرید و به جایگاه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کنید. در ادامه ۶ گام اصلی برای نوشتن استراتژی محتوا ذکر شده است:

  1. هدف گذاری کنید.

در گام اول باید با خودتان روراست باشید و اهدافی که می خواهید برای رسیدن به آن تلاش کنید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید اهداف شما باید واقع بینانه باشند و بر اساس وضعیت فعلی کسب و کار شما چندان دور از تصور به نظر نرسند. تعیین هدف باعث می شود بهتر بتوانید فعالیت های لازم برای دستیابی به آن را اولویت بندی کنید. همچنین داشتن یک هدف مشخص می تواند انگیزه و روحیه شما را برای فعالیت منظم و اصولی افزایش دهد.

  1. مخاطبان خود را بشناسید.

شناخت مخاطبان به شما کمک می کند لحن صحبت، حجم محتوا، عنوان موضوعات و… را متناسب با ویژگی آن ها انتخاب کنید. بنابراین باید تشخیص دهید که اغلب مخاطبان سایت شما از چه قشری هستند، چه رده سنی را شامل می شوند و به چه محتواهایی علاقه دارند. به عنوان مثال اگر شما یک سایت علمی با موضوعات پزشکی دارید، استفاده از جملات علمی و اصطلاحات خاص پزشکی مشکلی را ایجاد نمی کند اما اگر صرفا یک وب سایت اطلاعات عمومی هستید که مخاطبان شما طیف گسترده ای از افراد را در بر می گیرد، محتوای شما باید برای همه کاربران قابل فهم باشد.

  1. رقبا را تحلیل کنید.

وب سایت هایی که در زمینه شغلی شما فعالیت می کنند پیدا کنید و رتبه و ترافیک آن ها را بررسی کنید. تجزیه و تحلیل سایت هایی که رتبه بالایی در نتایج جستجو دارند به شما کمک می کند راه موفقیت آن ها را کشف کرده و برای پیشرفت سایت خود اعمال کنید. با تحلیل رقبا می توانید از اقدامات آن ها الهام گرفته و نحوه مدیریت سایت خود ا بهبود ببخشید. در ضمن می توانید بررسی کنید که رقبای شما برای رتبه گیری سایت خود از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند تا در نتایج جستجو به مخاطبان نمایش داده شوند.

  1. نوع محتوای مناسب را انتخاب کنید.

بسته به نوع کسب و کار شما ممکن است یک نوع محتوا مناسب تر باشد و بهتر بتواند به نیازهای مشتریان پاسخ دهد. همچنین امکان دارد ترکیبی از چند نوع محتوا مثل محتوای متنی و ویدیوها، کارایی سایت شما را بالاتر ببرد. معمولا برای سایت هایی که به فروش محصولات مشغول هستند استفاده از تصاویر باکیفیت از کالاها ضروری است. در مشاغل دیگر نیز می توانید با کمک چند نوع مختلف از محتوا، مطالب جذاب تر و مفیدتری را به کاربران خود ارائه دهید و رضایت آن ها را جلب کنید.

  1. کلمات کلیدی را پیدا کنید.

موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی را یکی از فاکتورهای ارزیابی سایت ها قرار داده و به آن ها توجه زیادی می کند. به کارگیری کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع باعث می شود در نتایج جستجوی مخاطبان به عنوان یک پاسخ مفید شناسایی و نمایش داده شوید. برای اینکه بدانید کاربران عمدتا در ارتباط با کسب و کار شما چه عباراتی را جستجو می کنند، می توانید از ابزارهای مختلفی مثل کنسول جستجوی گوگل کمک بگیرید.

  1. تقویم محتوایی ایجاد کنید.

به عنوان آخرین گام نوشتن استراتژی تولید محتوا لازم است تقویم محتوایی سایت خود را ایجاد کرده و محتواهای خود را مطابق برنامه منتشر کنید. آپدیت منظم سایت تاثیر زیادی بر سئو و بهینه سازی سایت شما خواهد داشت و کیفیت فعالیت ها را افزایش می دهد.

چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟

پیشنهاد مطالعه:شیوه نامه محتوا چیست؟

سخن پایانی

اگر در تولید محتوا برای سایت خود گیج شده اید و نمی دانید چه موضوعاتی با هدف اصلی کسب و کار شما هماهنگ است، زمان آن رسیده که برای تدوین یک استراتژی محتوای قدرتمند اقدام کنید. استراتژی تولید محتوا شما را برای پیشبرد فعالیت های وب سایت راهنمایی می کند و اقدامات شما را برای دستیابی هرچه سریع تر به اهدافتان سازماندهی می کند. استراتژی محتوا یک برگه اکسل، چک لیستی از اقدامات یا یک جدول است که نشان می دهد قصد دارید در چه زمانی چه فعالیتی را در کدام بخش از سایت خود انجام دهید. در این مطلب تلاش کردیم تعریف کاملی از استراتژی تولید محتوا و مزیت های استفاده از آن ارائه کنیم و گام های اساسی برای نوشتن استراتژی سئو را برای شما عزیزان شرح دهیم.

دسته بندی شده در: