محتوای سئو شده (SEO Content) یک سری دستورالعمل هایی را می طلبد که باید ضمن رعایت این دستورالعمل ها به کسب رتبه بالا برای سایت های گوناگون اقدام کرد. محتوا در اشکال و انواع مختلف امروزه جایگاه مهمی را از آن خود کرده اند؛ به همین دلیل بررسی موضوعی مانند سئو محتوا را نمی توان موضوع کمی در نظر گرفت. ما در ادامه شما را با چک لیست محتوا سئو شده بیشتر آشنا خواهیم کرد و به بررسی آن خواهیم پرداخت.

محتوا چیست؟

محتوا چیست؟

محتوا را می توان در اشکالی نظیر متن، صدا، ویدیو، اینفوگرافیک یا حتی ترکیبی در نظر گرفت. در این بین، پست های وبلاگ یک سایت، صفحه های ثابت، صفحه های محصولات و صفحه های فرود را می توان در معرفی انواع محتوا قرار داد. می توان گفت یکی از پر استفاده ترین فرمت های محتوا را پست های وبلاگ سایت به خود اختصاص می دهند که شاید ترکیب متن، تصاویر و ویدئو باشد. حال شما باید دستورالعمل هایی را پیاده کنید تا بتوانید یک محتوای سئو شده را به وجود آورید.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

این نکته را به خاطر بسپارید که اگر از هدفی که به آن فکر می کنید شناختی نداشته باشید، محتوا به هیچ عنوان راندمان خوبی نخواهد داشت و نمی توانید بازدهی اثر بخشی را انتظار داشته باشید. در حقیقت، هدف اصلی سئو بهینه سازی محتوا است.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو (Search Engine Optimization) به فرایندی گفته می شود که در طی آن وب سایت را می توان بهینه سازی کرد. یعنی سایت باید بیشتری بازدید را در موتورهای جستجوگر از آن خود کند. به هر حال فعالیت در صفحات وب برای جذب مخاطب است و در این بین، محتوا نقش مهمی را به خود اختصاص می دهد.

امروزه سئو را به 3 دسته سئو داخلی، فنی و خارجی تقسیم بندی می کنند. حال محتوا سئو شده زیر مجموعه سئو داخلی است. سئو داخلی ابتدای کار خود را با بهینه سازی عنوان شروع می کند. در اصل باید قواعد و دستورالعمل هایی را رعایت کرد که بتوان نتیجه پایانی که جذب مخاطب است را به بهترین شکل ممکن به دست آورد. این چنین محتوایی می تواند رتبه خوبی در گوگل را به دست آورده و بازدهی سایت را نیز افزایش دهد.

هدف محتوا سئو شده چیست؟

به نظر شما محتوا سئو شده چه هدفی را دنبال می کند؟

این نوع محتوا می تواند رتبه بالایی را در موتورهای جستجو به دست بیاورد. محتوا زمانی که از اصول سئو پیروی کند، می تواند برای مخاطب خود بسیار کاربردی و البته ارزشمند باشد. به این دلیل که مخاطب برای رفع نیاز خود به صفحات وب مراجعه می کند. محتوا حتی اگر سئو شود، قطعاً از لحاظ فنی هم می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

محتوایی که به سئو نیاز دارد یعنی به دنبال یک برنامه ریزی استاندارد است که به صورت منظم و منسجم بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد؛ به همین دلیل است که سئو محتوا همیشه یک سری استراتژی های خاص را پیاده سازی می کند تا به واسطه این استراتژی ها بتوان محتوا را به شکلی ایده آل برای کسب رتبه بالاتر آماده کرد.

بررسی چک لیست سئو محتوا

بررسی چک لیست سئو محتوا

چنانچه بخواهیم چک لیست محتوا سئو شده را در اختیار شما قرار دهیم، می توان گفت شما این چنین می توانید دستورالعمل هایی را دنبال کنید که به افزایش ترافیک سایت شما کمک کند.

  1. موضوع محتوا را به صورت واضح مشخص کنید تا بدانید در مورد چه چیزی می خواهید محتوای خود را تولید کنید.
  2. در ابتدا بهتر است تحقیق کلمات کلیدی را نادیده نگیرید؛ چرا که در چک لیست محتوای سئو شده کلمات کلیدی اولین و مهمترین نقش خود را ایفا می کند.
  3. کلمات کلیدی باید به صورت مناسب، مفهومی و کاملاً ماهرانه در عنوان و متن محتوا مورد استفاده قرار گیرد که البته برخی از افراد متاسفانه استفاده از کلمات کلیدی را در عنوان شاید آنچنان که باید و شاید مهم برآورد نمی کنند.
  4. بهینه سازی تگ عنوان یکی دیگر از مواردی است که در چک لیست باید مورد بررسی قرار دهید.
  5. سعی کنید در محتوای خود به هدف کاربر توجه کنید و از همان ابتدای محتوا مشخص کنید که قرار است چه چیزی را دنبال کنید.
  6. نوشتن محتواهای طولانی و خلاقانه صد درصد می تواند به بهینه سازی محتوا کمک کرده و سئو سایت را تضمین کند.
  7. سعی کنید پیوندهای داخلی را در محتوای مرتبط در وبسایت خود متصل کنید که این یکی دیگر از تکنیک های اصلی برای سئوی محتوا به شمار می آید. خوانایی محتوا یکی دیگر از مواردی است که می تواند در چک لیست سئو محتوا جای گیرد.
  8. برخی نشانه گذاری طرحواره را نیز می‌توان برای شرح اصلی محتوا در نظر گرفت که معمولاً در موتورهای جستجوی نشانه گذاری ها را نیز مورد بررسی قرار می دهند.
  9. دسته بندی صفحات مرتبط، باعث می شود تا بتوان محتوا را به بهترین شکل ممکن دنبال کرد.

آموزش تولید محتوا با موبایل با ترفندها و تکنیک های روز

·موضوع محتوا

اهمیت موضوع را برای تولید محتوا به هیچ عنوان نباید فراموش کرد. به این علت که محتوا اگر موضوع درست و مشخصی نداشته باشد، نمی تواند ساختار منسجمی را دنبال کند یا از استراتژی هایی اصولی سئو پیروی کند؛ به همین دلیل لطفاً در ابتدا موضوع محتوا را مشخص کنید و متناسب با آن به دستورالعمل های کلیدی دیگر نیز توجه کنید. توجه داشته باشید که موضوع اگر جذاب باشد، قطعاً مخاطب را ترغیب خواهد کرد. معمولاً موضوع را براساس نیاز کاربر انتخاب می کنند.

·چگونه به تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم؟

حال که به بررسی چک لیست محتوا سئو شده به صورت مختصر و مفید پرداخته ایم، بهتر است بدانید که تحقیق کلمات کلیدی یک استراتژی بسیار مهم و کلیدی به شمار می آید؛ به همین دلیل باید تحقیق در این حوزه را به صورت جامع و کامل در نظر گرفت؛ چرا که مهمترین تکنیک برای یک سئوی موفق صد درصد تحقیق کلمات کلیدی است و چنانچه اهمیت و جایگاه کلمات کلیدی را نادیده بگیرید، نمی توانید آنچنان که باید و شاید به بازدهی بالای سایت خود بیندیشد.

 این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که با توجه به موضوع محتوا می توانید به جستجوی کلمات کلیدی و تحقیق در مورد آن بپردازید؛ چرا که برای پیدا کردن ایده های جدید، بهینه سازی محتوا و گسترش کسب و کار در ارائه خدمات ما بدون شک، کلمات کلیدی باید مورد بررسی قرار بگیرند.

تحقیق کلمات کلیدی

 شما در ابتدا بهتر است بدانید که باید شناخت درستی در مورد حوزه کاری خود داشته باشید تا به درستی به جستجو و تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط بپردازید. پس اگر درک کافی از حوزه کاری خود نداشته باشید، صد درصد دریافتن کلمات کلیدی مناسب نیز دچار مشکل خواهید شد؛ همچنین باید با ابزار تحقیق کلمات کلیدی آشنا باشید تا در کمترین زمان ممکن قادر باشید به نتیجه ای ایده آل برسید. 

·بهینه سازی تگ عنوان

بهینه سازی تگ عنوان نیز یکی دیگر از گزینه های عالی و ضروری برای بهینه سازی محتوا است؛ چرا که تگ عنوان در در اصل چکیده ای از کل متن را شامل می شود که می تواند ارتباط معنایی خود را با متن حفظ کند. به هیچ عنوان نباید از ۶۰ کاراکتر بیشتر استفاده کرد و همچنین از کلمه کلیدی اصلینیز باید در عنوان استفاده کنید. معمولاً عنوان بیشترین تأثیر را برای بالا بردن ترافیک از آن خود می کند و یکی از تکنیک های مهم برای محتوا سئو شده به شمار می آید. به خاطر داشته باشید که از اعداد، کمیت ها و صفات مثبت می توان برای بالا بردن سئو سایت نیز استفاده کرد.

·بهینه سازی زیر عنوان ها

بهینه سازی زیر عنوان ها را نیز موضوع مهمی در بهینه سازی محتوا باید در نظر گرفت. تگ های H2-H3 و… همگی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. در ابن بین حداقل یکی از زیرعنوان ها باید از کلمه کلیدی اصلی درون خود استفاده کرده باشد. البته استفاده از کلمات کلیدی مرتبط را نمی توان نادیده گرفت. هر 200 الی 250 کلمه را باید به یک زیر تیتر اختصاص دهید. متأسفانه برخی به این نکته به ظاهر ساده هیچ توجهی ندارند. در صورتی که این موضوع بسیار مهمی به شمار می آید.

آموزش تولید محتوا در یوتیوب معرفی ایده ها، ابزارها، روش ها و توصیه ها

·کلیدواژه هدف در پاراگراف اول

بدون هیچ اغراقی پاراگراف اول را می توان یکی از مهم ترین و موثرترین قسمت های محتواهای متنی معرفی کرد؛ به همین علت، کلمه کلیدی اصلی را در پاراگراف اول جای می دهند تا تأثیر اصلی محتوا را به رخ بکشد. معمولاً در 100 کلمه ابتدایی محتوا از کلمه کلیدی اصلی استفاده می کنند.

·ترغیب کاربر

شما برای اینکه بتوانید مخاطب خود را ترغیب کنید تا محتوای شما را دنبال کند، بهتر است از همان ابتدا هدف کاربر را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار وی قرار دهید. می‌توان گفت برآورده کردن هدف کاربر یکی دیگر از نکات مهمی است که در بررسی محتوای سئو شده مورد توجه قرار می گیرد. در حال حاضر، گوگل تنها به رفاه و رضایت کاربران خود می ‌اندیشد و چنانچه محتوا به ترغیب مخاطب خود بپردازد، صد درصد گوگل نیز سایت مورد نظر را مورد عنایت و لطف خود قرار می دهد و با بالا رفتن رتبه سایت، می توان گفت محتوا می تواند کیفیت خود را به بهترین شکل ممکن به رخ بکشد.

·محتوای طولانی

 درست است که کیفیت محتوا همیشه در اولویت قرار می گیرد، اما بهتر است بدانید که محتوایی طولانی و با کیفیت غوغا به پا می کند و به همین دلیل، گوگل به محتوای طولانی رتبه بالاتری می دهد و می توان گفت این چنین محتوایی را در دسته بندی محتوا سئو شده می توان قرار داد. عمدتاً امروزه برای بهینه سازی محتوای طولانی از یک فهرست مطالب استفاده می کنند که این چنین کاربر بتواند محتوای مورد نظر خود را بیابد. هر چقدر کاربر برای یافتن محتوا بتواند پروسه ساده تری را طی کند، قطعاً زمان بیشتری را به بررسی محتوای شما اختصاص خواهد کرد.

· خوانایی محتوا

خوانایی محتوا یکی دیگر از ویژگی هایی است که محتوای سئو شده به خود اختصاص می دهد. شما چنانچه از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید، صد درصد میتوانید به خوانایی مناسب محتوای خود کمک کرده و کاربر را به شکل ساده تری نسبت به بررسی محتوای ترغیب کنید؛ همچنین در قسمت های مهم محتوا اگر از حروف برجسته استفاده کنید به جذابیت محتوا به صورت مفهومی تر کمک خواهید کرد. استفاده از فونت مناسب و به اندازه و همچنین ترسیم لیست در کنار فاصله مناسب پاراگراف ها همگی به خوانایی آسان محتوا کمک می کنند.

·اولویت آپدیت محتوا

آپدیت محتوا حقیقتاً نسبت به تولید محتوا در استراتژی بالا رفتن رتبه سایت نقش مهم تری را برعهده می گیرد. شما باید در ابتدا کلیه محتواهای تولید شده در سایت خود را بروز رسانی کرده و سرعت انجام تولید محتوا را کاهش دهید؛ چراکه آپدیت محتوا در الویت قرار می گیرد.

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز چیست؟

آپدیت محتوا

 متأسفانه برخی از افراد از قدرت واقعی آپدیت محتوا بی خبر هستند و به همین دلیل، تنها به تولید محتوا فکر می اندیشند. بهتر است بدانید شما با بروزرسانی محتوا می توانید زامبی پیج را نابود کنید و با هزینه کمتری رتبه خوبی به دست بیاورید. نکته مهم دیگر افزایش کیفیت محتوا است که همین امر می تواند به برندینگ سایت شما هم کمک کند. زامبی پیچ به صفحه ای از سایت گفته می شود که ترافیکی ندارد و حتی ضمن ایندکس شدن در گوگل، افراد علاقه مند به بررسی این صفحات نیستند. بدین ترتیب بهتر است استراتژی محتوای سئو شده را به این شکل نیز در نظر بگیرید.

چگونه مثل یک حرفه ای در گوگل جستجو کنیم؟

·استفاده از تصاویر با کیفیت

تصاویر همیشه غوغا می کنند که البته منظور ما تصاویر با کیفیت با حجمی بسیار مناسب است. تصاویر به تعاملی شدن محتوا به بهترین شکل ممکن کمک می کند. توضیحات ALT نیز می تواند برای تصاویر به کار آید. اینگونه گوگل می تواند موضوع محتوا را به خوبی از طریق تصاویر متوجه شود.

البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که حجم بالای فایل های تصویری می تواند تأثیر بسیار منفی روی سئو محتوا بگذارد.به این دلیل که سرعت بارگذاری اطلاعات را کاهش خواهد داد و این خود باعث خواهد شد که رتبه سایت پایین بیاید.

·چگالی کلمات کلیدی و ارتباط معنایی واژگان

به هیچ عنوان نباید چگالی کلمات کلیدی را از یاد برد. به این دلیل که تکرار بیش از حد کلمات کلیدی باعث از بین رفتن خوانایی محتوا می شود. بهتر است بدانید که امروزه در نظر گرفتن چگالی کلمه کلیدی موضوع کمی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. می توان از کلمات مرتبط استفاده کرد تا ارتباط معنایی واژگان نیز حفظ شود و این یک تکنیک عالی به شمار می آید.

از نظر سئو کلمات کلیدی 0.5 الی 2.5 درصد را به خود اختصاص می دهند. یعنی برای یک محتوای 1000 کلمه ای به صورت کاملاً حداقلی می توان 5 بار از کلمه کلیدی استفاده کرد. استفاده کم یا بیش از اندازه از کلمه کلیدی ضربه مهلکی به محتوا وارد می آورد.به همین علت استفاده از کلمات کلیدی مرتبط را می توان یک گزینه عالی در نظر گرفت.

·لینک داخلی و لینک خارجی

برای کسب اعتبار بیشتر محتوا می توان از لینک خارجی استفاده کرد. برای آن دسته از افرادی که چندین سایت را مدیریت می کنند، این کار یک کار ایده آل و معقولانه است. به این دلیل که می توان چندین سایت را با صفحات مختلف به یکدیگر مرتبط کرد. لینک داخلی نیز گزینه ای است که برای جلوگیری از کپی در محتوا به کار می آید. این موارد به  محتوای سئو شده کمک میکند.

·بهینه سازی توضیحات متا

خلاصه محتوا که به آن توضیحات متا می گویند، یکی دیگر از بخش های مهمی است که در سئو محتوا جایگاه مهمی دارد. معمولاً با جستجوی عبارتی در گوگل، چندین سایت معتبر را گوگل معرفی می کند. هر کدام از این سایت ها را با یک عبارت آبی رنگ و درست می توان مشاهده کرد. این عبارت یعنی توضیحی است که در مورد محتوای سایت در اختیار کاربر قرار داده می شود. به همین دلیل است که توضیحات متا را باید موضوع بسیار مهمی در نظر گرفت. توضیحات متا را 160 کاراکتر می توان در نظر گرفت.

سخن پایانی

مختصر ولی مفید به بررسی محتوای سئو شده پرداختیم.  جایگاه مهم محتوا را نمی توان با توجه به انواع و اشکال آن نادیده گرفت.   اگر در این مورد با سؤال یا ابهام خاصی روبرو شدید، با کارشناسان ماهر و با تجربه ما در این سایت در ارتباط باشید.

دسته بندی شده در: