پیدا کردن ایده برای تولید محتوا از جمله مهمترین موضوعاتی بوده که احتمالا ذهن شما را هم به خود درگیر کرده است. تولید محتوا همانطور که می دانید باید بر اساس قاعده و قانون انجام شود و تنها همین که چند منبع را پیدا کنید و بر اساس آن ها دست به تولید محتوا بزنید، کفایت نمی کند. تولید محتوا کار چندان راحتی نیست و لازم است برای اینکه کار شما خوب از آب درآید، حتما ایده هایی را برای آن  داشته باشید. ایده یابی جهت تولید محتوا برای نویسندگان سایت یا حتی اشخاصی که در شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد؛ از این رو در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم شما را هر چه بیشتر با موثرترین راه های ایده یابی تولید محتوا آشنا کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

ایده یابی تولید محتوا

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

چرا تولید محتوا مهم است؟

اکثریت به این آگاهی رسیده اند که محتوا تا چه اندازه می‌تواند در زندگی بخش بزرگی را در بر گیرد و به همین دلیل، افراد برای کسب آگاهی بیشتر در حوزه های مختلف و خصوصاً کسب و کار به مقوله تولید محتوا اهمیت بیشتری می دهند؛ چرا که یک تولید محتوای مناسب، خلاقانه و هوشمندانه می‌تواند به راحتی کاربران را به سمت خود جذب کرده و آمار بازدید سایت را بالا ببرد.

محتوا نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ چرا که برای خرید و فروش محصولات معمولاً مشتریان باید آگاهی کاملی نسبت به محصول مورد نظر داشته باشند تا بتوانند خریدی آگاهانه را تجربه کنند. پس می توان گفت یافتن منابعی که بتواند به یافتن ایده تولید محتوا کمک کند، با توجه به اهمیت ساختار تولید محتوا را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت.

برخی تصور می‌ کنند که تولید محتوا تنها به صورت متنی مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که در حقیقت این چنین نیست؛ چرا که محتواهای بصری مانند ویدئوها,پادکست نیز می‌توانند فرآیند تولید محتوا را در بر گیرند و شما با توجه به فضایی که در آن فعالیت می‌کنید، باید نیاز مخاطب را بشناسید و سپس محتوایی مناسب و ارزشمند را به صورت متنی و یابصری تولیدکنید.

چرا ایده تولید محتوا مهم است؟

برای یافتن ایده تولید محتوا به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

از جمله ویژگی هایی که شما باید در هنگام یافتن انواع ایده تولید محتوا در نظر بگیرید، می توان به ۵ ویژگی اشاره کرد. اولین ویژگی می تواند پاسخ به نیاز کاربر باشد و به همین جهت، شما باید در ابتدا این نکته را بررسی کنید که آیا محتوای شما به صورت متنی یا بصری می تواند به نیاز کاربر و یا به قولی خواننده پاسخ مناسبی ارائه دهد و اگر پاسخ منفی است، بهتر است بودجه و زمان خود را صرف تولید محتوای مورد نظر نکنید.

ویژگی دوم می تواند برطرف کردن چالش ها و دغدغه های کاربران باشد؛ چرا که اکثر افراد برای اینکه بتوانند پاسخ مناسبی برای دغدغه های ذهنی خود داشته باشند، معمولاً به سراغ محتوا های گوناگون می روند و به همین دلیل معقولانه است چالش ها و دغدغه افراد را در سنین مختلف و جنسیت های متفاوت مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین نرم افزارهای تولید محتوا

ویژگی سوم این است که شما محتوای خود را با توجه به نیاز کاربر ارائه دهید؛زیرا در غیر این صورت نتیجه قابل انتظاری از محتوای مورد نظر حاصل نخواهد شد. اگر بخواهیم به ویژگی چهارم اشاره کنیم، توجه به جنبه سرگرمی محتوا از جمله موارد کلیدی دیگری به شمار می آید که شما در هنگام ایده یابی باید به آن توجه کنید. آخرین ویژگی نیز اهمیت بار آموزشی و یادگیری محتوای مورد نظر است که این خود جایگاه مهمی را از آن خود کرده است.

برای یافتن ایده تولید محتوا به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

ایده یابی تولید محتوا

در مورد تعریف تولید محتوا و ویژگی هایی که باید برای پیدا کردن ایده تولید محتوا مورد بررسی قرار دهیم با شما صحبت کرده ایم. بهتر است در ادامه شما را با منابعی که می‌توانند به شما برای ایده یابی انواع تولید محتوا کمک کند هم اشاره ای داشته باشیم. در حال حاضر اکثر افراد به خوبی می دانند که اگر به محتوا نویسی علاقه دارند، پس باید با شگرد و تکنیک های ایده یابی مناسب تولید محتوا هم آشنا شوند، در غیر این صورت در کوتاه مدت سردرگم خواهند شد و چه بسا از انجام تولید محتوا دلسرد شوند، پس در ادامه شما را با منابعی کاربردی به صورت مختصر ولی مفید آشنا خواهیم کرد.

100ها ایده برای تولید محتوا

1.کلید واژه مناسب

این نکته را مد نظر داشته باشید که برای یافتن بهترین ایده تولید محتوا شما باید از کلید واژه های اختصاصی استفاده کنید. احتمالاً بدانید که با انتخاب یک عنوان مناسب صددرصد میتوانید به بهینه سازی سئو نیز کمک کنید. از جمله کلید واژه هایی که میتوانید در عنوان ذکر کنید،می توان به چرا، چه زمانی، چی، چطور، کجا، چه کسی، نکات، راهنما، آموزش و لیست اشاره کرد.

ابزارهای متفاوتی در گوگل وجود دارندکه می‌توانند به شما برای یافتن کلید واژه های مناسب کمک کنند. ما نمی توانیم تنها به معرفی یک نرم افزار اختصاصی بپردازیم؛ چرا که ابزارهای متنوعی در این بین وجود دارند که شما بهتر است با توجه به بازدهی و ساختاری که نرم افزار مورد نظر ارائه می دهد به امتحان آن بپردازید. اگر نتیجه ای که مدنظر بود، حاصل شد در طولانی مدت برای یافتن کلید واژگان مناسب مورد استفاده و کاربرد دهید.

1.کلید واژه مناسب

2.استفاده از نظرات کاربران

احتمالاً شما به عنوان یک محتوا نویس ماهر و کاربلد که تجربه خوبی دارید، با اهمیت این موضوع آشنا هستید که در بازاریابی آنلاین و غیر حضوری، جذب مخاطب تا چه حد می تواند برای کسب سود بیشتر و افزایش محبوبیت سایت مورد نظر در گوگل تأثیر گذار باشد.

ولی متأسفانه برخی از محتوا نویس ها نسبت به اهمیت این موضوع هنوز آگاهی خوبی به دست نیاورده اند. به همین دلیل، حتی شاید اطلاع نداشته باشند که از همین طریق می توانند ایده تولید محتوا را در سریع ترین زمان ممکن بیابند. حال سؤالی که به وجود می آید، این است که این روند چگونه امکان پذیر است؟

توجه داشته باشید که شما از طریق نظرات مخاطبان و مشتریان خود می توانید با ایده های منحصر به فردی آشنا شوید و زمانی که با نظرات این افراد روبرو شوید از شگرد بسیاری از محتوا نویس های حرفه ای استفاده کرده و از همین نظرات به عنوان منبع ایده یابی خود در زمینه تولید محتوا استفاده کنید. توصیه ما این است که سعی کنید در قسمت پایانی محتوای خود، از مخاطب بخواهید که نظر خود را یا حتی اگر با سؤالی رو به رو شده است را با شما در میان بگذارد.

پیشنهاد مطالعه:سناریو نویسی در تولید محتوا

استفاده از نظرات کاربران

3.شناسایی دقیق حوزه کاری

به هر حال شما برای یک حوزه و فعالیت خاصی احتمالاً قصد تولید محتوا دارید و به همین دلیل، بهترین راه برای یافتن ایده تولید محتوا این است که سعی کنید، حوزه کاری مورد نظر را به خوبی بشناسید. در هر زمینه ای که سایت مورد نظر فعالیت دارد، قطعاً اخبار مرتبطی وجود دارد که به راحتی می‌توان از این اخبار برای منبع ایده مناسب تولید محتوا استفاده کرد. به این دلیل که شما را با موضوعات جالبی روبرو می‌کند و همین موضوعات جذاب قطعاً ترغیب کننده نیز هستند.

حتی شما اگر از سایت های خارجی استفاده کنید، به راحتی تنها برای یک موضوع شاید محتواهای متنوعی را بتوانید در طولانی مدت تولید کنید. این نکته را همیشه و در هرکاری اگر قصد دارید موفق شوید به خاطر بسپارید، اگر شما از این شاخه به آن شاخه بپرید، قطعاً نمی توانید کار خود را به درستی به پایان برسانید. به همین علت، در هنگام پیدا کردن ایده برای انجام تولید محتوا سعی کنید به صورت تخصصی در حوزه و فعالیت خود در تلاش باشید. این چنین نتیجه کار می تواند نتیجه قابل قبول تری به مراتب باشد.

شناسایی دقیق حوزه کاری

4.محتواهای آموزشی

توصیه ما به شما این است که سعی کنید به استعداد، توانمندی و علایق خود نیز به شکل خلاقانه ای توجه کنید؛ چرا که شما با آموزش هر آنچه که به خوبی به آن تسلط دارید، می توانید در طولانی مدت محتواهای جذاب و خارق العاده ای را خلق کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که حتی شاید به مرور زمان مخاطبان محتوای از شما سوالاتی داشته باشند و شما قادر باشید، راهنمایی‌های لازم را در حوزه آموزشی خود ارائه دهید.

طبیعتاً همین امر خود باعث خواهد شد تا ایده های متنوع و متفاوتی به مرور زمان به وجود بیایند. متأسفانه برخی از افراد چندان به این مقوله توجهی ندارند و همین امر باعث می شود تا در زمینه یافتن ایده تولید محتوا دچار مشکل شوند، این نکته را به خاطر بسپارید که شما در هر حوزه ای که استعداد و توانایی خاصی دارید قطعاً برای گروهی در جامعه می تواند جذاب و کاربردی باشد؛ به همین ترتیب، از ارائه آموزش در قالب های تولید محتواهای متنی و بصری سعی کنید، هراس و ترسی نداشته باشید و با اعتماد به نفس آغاز کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش تولید محتوا+معرفی ابزار های مورد نیازه+توصیه های بسیار مهم

محتواهای آموزش

5.کمک گرفتن از رقبا

همیشه و در هر حوزه ای رقابت وجود دارد و در این میان، شما اگر فرد باهوشی باشید، به راحتی می توانید از موضوعاتی که رقبای شما مورد استفاده قرار میدهند، ایده های منحصر به فردی را بیابید. البته منظور ما این نیست که کلمه به کلمه را کپی کنید. بلکه ماهیت محتوا را متوجه شده و سپس از طریق آن به یافتن ایده تولید محتوا بیندیشید. این کار هوشمندانه را بسیاری از محتوا نویس های حرفه ای و ماهر انجام می دهند.

کافیست در حوزه فعالیت خود سایت های معتبر گوگل را مورد بررسی قرار دهید و سپس ایده خود را از محتواهای مورد قبول رقبا پیدا کنید. سعی کنید همیشه در هر حوزه ای که فعالیت می کنید رقبای خود را یک پل و فرصت در نظر بگیرید تا بتوانید پیشرفت خوبی را در کوتاه مدت تجربه کنید.

کمک گرفتن از رقبا

6.اهمیت شبکه های اجتماعی برای ایده تولید محتوا

قدرت شبکه های اجتماعی را نادیده نگیرید. به این دلیل که بسیاری از اخبار و انجمن هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند، همیشه در حال بروزرسانی هستند و به همین دلیل، شما نیز می توانید برای اینکه ایده تولید محتوا را در کمترین زمان ممکن بیابید، شبکه های اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

به هر حال بسیاری از کانال های خبری موضوعات مرتبط با آن چیزی که شما به آن فکر می کنید را پوشش می دهند و حرف و حدیث های زیادی را می توان دنبال کرد. در این بین، پیشنهاد ما به شما این است که از دل این اخبار بهترین ایده را برای تولید محتوای خود پیدا کنید.

اهمیت شبکه های اجتماعی

بیشتر بخوانید:تولید محتوای دیجیتال چیست؟

7.بروز رسانی مطالب پرطرفدار

بروزرسانی مطالب نیز می‌تواند یک راهکار ساده و البته خلاقانه باشد؛ چرا که اگر به نظرات کاربران و مخاطبان خود توجه کنید، به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد که چه مطالبی بیشترین بازدهی و علاقه مندی را به دنبال داشته اند.

شما می توانید از همین مطالب استفاده کرده و به آپدیت آن‌ها بپردازید که در حال حاضر بسیاری از محتوا نویس ها نیز از این تکنیک غافل نمی شوند و خصوصاً مطالبی که چندین سال از بازدید آن ها گذشته است، صددرصد به آپدیت نیاز دارند و این خود باعث می شود تا علاوه بر ارزش گذاری بر کار خود به مخاطبان نیزیادآوری کنید که به علاقه و بازدید آنها تا چه اندازه اهمیت می دهید.

بروز رسانی مطالب پرطرفدار

8.مشورت با افراد موفق

مشورت کردن همیشه نتیجه معقولانه ای به همراه دارد و بهتر است برای پیدا کردن ایده تولید محتوا نیز از افراد مؤفق، کاربلد و باتجربه در حوزه کاری خود نیز مشورت بگیرید. متأسفانه برخی از افراد به دلایل مختلف شاید مشورت کردن در این زمینه را چندان گزینه معقولانه ای در نظر نگیرند.

در صورتی که به راحتی می توان به نتیجه ایده آلی از این طریق دست یافت. به هر حال افراد با تجربه به دلیل تجربه بیشتر خود قادر خواهند بود، شما را با بسترهای عمیق تر و گسترده تری از موضوع مورد نظر آشنا کنند و همین امر نیز به شما کمک می کند تا به صورت خلاقانه ایده های منحصر به فردی را بتوانید پیدا کنید.

مشورت با افراد موفق

9.خلاصه یا نقد فیلم های آموزشی

صفحات وب رامی توان بستر بسیار مناسبی برای فیلم های آموزشی در حوزه های گوناگون در نظر گرفت. اگر بخواهیم به یک ایده منحصر به فرد و هوشمندانه برای تولید محتوا اشاره کنیم، می توان گفت نقد و یا حتی خلاصه این فیلم های آموزشی نیز می تواند یک گزینه کارآمد برای یک محتوا نویس حرفه ای به حساب آید.

تنها کافیست فیلم های پرطرفدار آموزشی را پیدا کرده و سپس به صورت خلاصه و هنرمندانه در مورد فیلم مورد نظر یک محتوای جذاب و مخاطب پسند تولید کنید. برخی از محتوا نویس ها نیز نقد این فیلم های آموزشی را روش مناسبی به عنوان یک منبع معتبر ایده یابی برای تولید محتواهای خود معرفی می کنند.

10.سایت های خارجی برای ایده تولید محتوا

شاید باور نکنید اما سایت های خارجی یک منبع عالی و کم هزینه برای یافتن ایده تولید محتوا به شما می آیند. تنها کافیست کلید واژه مورد نظر خود را در سایت مورد نظر وارد کرده تا با انبوهی از مقالات روبرو شوید، بسیاری از افراد برای نوشتن محتوا معمولاً سایت های خارجی را منبع اصلی خود برای پیدا کردن ایده ای به روز انتخاب می کنند. به عنوان مثال می توان گفت سایت خارجی  Quora یک سایت معتبر آموزشی است که امروزه در این حوزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

11.فیلم های پربازدید یوتیوب و آپارات

یوتیوب و آپارات 2 گزینه عالی و منحصر به فرد برای پیدا کردن موضوعات مخاطب پسند برای تولید محتوا به شمار می آیند. به گونه ای که محتوا نویس ها میتوانند محبوب ترین ویدیو هایی که بازدید بالایی را از آن خود کرده اند را انتخاب کرده و سپس به تولید محتوای متنی فیلم مورد نظر بپردازند.

بیشتر بخوانید:قوانین یوتیوب برای تولید محتوا

شاید این روش تا به حال چندان مورد توجه نبوده است، اما با یک بار امتحان صد درصد افراد مشتاق در این زمینه را ترغیب می کند تا به تکرار مجدداً آن بیندیشند. بدین ترتیب می توان گفت، یافتن ایده تولید محتوا چندان کار سختی نیست. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یوتیوب در سطح جهانی شهرت خود را حفظ کرده است و قطعاً ویدیو های پربازدید آن می توانند بسیار کاربر پسند باشند.

فیلم های پربازدید یوتیوب و آپارات

12.سرچ حرفه ای در گوگل 

شاید کمی مسخره به نظر بیاید، اما قسمت سرچ گوگل را یک قسمت ساده و تکراری در نظر نگیرید. شما می توانید در این قسمت کلمه مورد نظر و مرتبط با حوزه کاری و فعالیت خود را سرچ کنید و سپس با انواع و اقسام مختلف موضوعات روبرو شوید و همین امر می تواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان ممکن بتوانید یک ایده عالی و منحصر به فرد را برای تولید محتوای خود بیابید. می‌توان این چنین گفت که قسمت سرچ گوگل خود یکی از منابع اصلی برای پیدا کردن ایده ای تازه و کاملاً بروز برای محتوا نویسان می تواند به شمار آید.

جستجوگر گوگل

13.نقد محصولات مشابه

زمانی که شما در بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت می کنید، می توانید محصولات مشابه را بیابید و سپس به نقد این محصولات بپردازید. علاوه بر اینکه شما را در مدت زمان طولانی از پیدا کردن ایده تولید محتوا بی‌نیاز می‌کند، می‌تواند تاثیر مستقیمی روی بازاریابی بگذارد و بازدید بالایی را برای محتوای مورد نظر شما به ارمغان بیاورد؛ چرا که تصمیم گیری را برای مشتریان آسان کرده و می توانند خریدی آگاهانه را تجربه کنند. خصوصاً در حوزه خرید و فروش گوشی های موبایل این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

14.بازگو کردن تجربیات

در حال حاضر مردم به دنبال مطالعه محتواهایی هستند که قادر باشند با تجربیات شخصی افراد مختلف آشنا شوند و به همین دلیل، اگر ذهن خلاق و ایده پردازی داشته باشید، می‌توانید در مورد سبک زندگی خود، شکست هایی که داشته‌اید و موفقیت هایی که تجربه کرده اید، محتوا تولید کنید. در حال حاضر محتواهای این چنینی بسیار مورد استقبال قرار می گیرند و می توانند مخاطب پسند باشند.

15.راهنمای خرید محصول

می توان گفت در استراتژی بازاریابی آنلاین، خرید و فروش محصولات گوناگون آنچنان که فکر می کنید کار آسانی نیست و به همین دلیل، شما می توانید به بررسی محصولات از جنبه های گوناگون بپردازید. این چنین مقاله ای تحت عنوان راهنمای خرید محصول را تولید کنید که این خود می تواند در دراز مدت به عنوان ایده تولید محتوا یک گزینه عالی و کارآمد باشد.

صد درصد این خود راندمان بالایی به همراه خواهد داشت؛ چرا که کاربران برای تصمیم گیری ساده تر نیاز دارند تا اطلاعات مفید و قابل توجهی در مورد محصول مورد نظر را به دست آورند و همچنین زمانی که کاربر بداند که در هنگام خرید هر محصولی باید به چه نکاتی دقت کند، احتمال این که به مشتری تبدیل شود نیز بسیار افزایش می یابد و این خود زمینه فروش بالایی را در سایت های خرید و فروش محصولات به وجود می آورد.

16.پرسش از کاربران

شما چنانچه در بخش های مختلف محتوای خود سوالاتی را مطرح کنید، احتمالا کاربران پاسخ های جالبی را ارائه می دهند و این خود می‌تواند شما را با منبع اصلی ایده برای تولید محتواهای بیشتری آشنا کند. بدین ترتیب سعی کنید از پرسیدن سوالات گوناگون هراسی نداشته باشید؛ چرا که با پاسخ های جالبی روبرو خواهید شد. طرح سوال به هیچ عنوان کار سختی نیست؛ چرا که کافیست شما با کلمات بازی کنید و از کلید واژه های مناسب محتوا برای طرح سوال خود استفاده کنید.

بهترین روش برای ایده تولید محتوا

سخن پایانی

موثرترین راه های ایده یابی تولید محتوا را بیان کردیم و الان این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با کدام شیوه و کدام ایده کار خود را رونق بخشید. البته علاوه بر مطالبی که در خصوص ایده یابی از آنها صحبت کردیم، موارد متعدد دیگری هم وجود دارد که با توجه به عرصه فعالیت شما و حوزه ای که در آن مشغول به کار هستید، می تواند به شما در راستای ابتکار عمل و خلق محتوایی جذاب کمک کند. اگر در خصوص تولید محتوا یا پیدا کردن ایده برای آن نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید، کارشناسان ما در کاروکانتنت آماده هستند شما را راهنمایی کنند.

دسته بندی شده در: