برای رسیدن به موفقیت توی هر کاری، لازمه که از قاعده و قانون اون کار پیروی کنیم. تولید محتوا هم به همین آسونیا نیست. اگه بخواین محتوایی که تولید کردین درست و حسابی باشه و هم به چشم گوگل بیاد و هم مخاطب خوشش بیاد، باید اصول سئو محتوا رو توی کار پیاده کنید. بزارید آمار جالبی که سایت Statista  درباره محتوا منتشر کرده رو براتون بگم. این سایت اینجوری آمار داده که سال ۲۰۲۱ سایت های وردپرسی بیشتر از ۷۰ میلیون محتوا رو منتشر کردن. خب این همه محتوا تولید شده و میدون رقابت خیلی نفس گیره. حالا باز هم می خوای همینطوری  چندتا متن بنویسی و با ۴ تا نرم افزار رنگ و روی اون رو  قشنگ کنی؟ بهتره بدونی کار از این حرفا گذشته جانم! اگه بخوای توی این میدون عملکرد خوبی داشته باشی و همیشه محتواها و سایتت گل مجلس باشه، پس لازمه سئو محتوا رو خوب یادبگیری و همه محتواهای تولیدیتو بر اساس اون بچینی. اگه خیلی با این قواعد و اصول آشنا نیستی اصلا نگران نباش. ما اینجاییم که همه چیز رو بهت آموزش بدیم، فقط کافیه ادامه این مقاله رو همراه ما باشی.

سئو محتوا چیست؟

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئوکلیک کنید

سئو چیست؟

قبل از این که در مورد سئو سایت با شما صحبت کنیم، بهترین کار این است که به شما بگوییم، سئو چیست.  search engine optimizationکلمه ای است که مخفف آن SEO است. این کلمه به بهینه ساختن برای موتورهای جستجو مرتبط است. SEO می تواند جایگاه سایت را در گوگل حفظ کند و رتبه خوبی را برای سایت به ارمغان بیاورد.

زمانی که سایتی بازدید کننده بیشتری داشته باشد، قطعاً در بین دیگر سایت های موجود در صفحات وب حرف بیشتری برای گفتن دارد و بیشتر به چشم می آید. سئو با استفاده از ساختن لینک های خارجی، تولید محتوای مناسب و خلاقانه، به کار گیری تکنیک های محتوایی و کدنویسی سایت پیاده سازی می شود.

نقش الگوریتم ها در سئو محتوا

بیشتر بخوانید:ثبت سایت در گوگل مهم ترین کاری است که بعد از راه اندازی سایت مورد توجه قرار می گیرد.

اهداف سئو محتوا

سئو محتوا به این دلیل این چنین موضوع مهمی به شمار می آید که می تواند به برندسازی به ساده ترین شکل ممکن کمک کند. برای بالا بردن ترافیک سایت محتوای سئو شده نقش مهمی را بر عهده گرفته است. ناگفته نماند که محتوا همیشه بهترین راهکار تبلیغاتی به شمار می آید، به گونه ای که در بازدید سایت مورد نظر شما بسیار مؤثر واقع می شود و می تواند رتبه خوب و قابل تأملی را برای سایت مورد نظر در موتور جستجو به نمایش بگذارد. محتوایی با کیفیت که از اصول سئو پیروی می کند، طبیعتاً برای کسب و کارهای اینترنتی بسیار پربازده خواهد بود تا به سود و درآمد بالایی دست پیدا کنند.

نقش الگوریتم ها در سئو محتوا

احتمالاً زمانی که کلمه سئو به گوش شما خورده است با کلماتی همچون سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو خاکستری روبرو شده اید. هرکدام از این انواع گفته شده می تواند با توجه به تکنیک های اصولی و هوشمندانه خود به نفع یا حتی ضرر شما باشد. انواع سئو در دو دسته بندی سئو خارجی و سئو داخلی به کار می آیند. به همین دلیل به معرفی و بررسی هرکدام در ادامه خواهیم پرداخت.

· سئو کلاه سفید (White Hat)

سئو کلاه سفیدیک روش هوشمندانه و کاملاً قانونی است. شما قادر هستید با رعایت نکات و تکنیک های اصولی بدون اینکه به دور زدن قوانین گوگل فکر کنید، مخاطبین زیادی را به مطالعه محتوای خود ترغیب کنید. بدین ترتیب، گوگل محتوای شما را در صفحات اولیه گوگل قرار خواهد داد.

 به هر حال شگردهایی برایسئو کلا سفید وجود دارد که استفاده از کلمات کلیدی اولین تکنیک به شمار می آید. به گونه ای که شما اگر چگالی کلمات کلیدی را در محتوای خود رعایت کنید، به بهترین شکل ممکن می توانیدیک محتوای کاملاً اصولی و قانونمند را البته در کنار قواعد دیگر در سایت مورد نظر بارگذاری کنید.

به خاطر داشته باشید که بارگذاری سریع از جمله روش‌های دیگری است که در سئو کلاه سفید مورد بررسی قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که شما باید از لینک های خارجی نیز استفاده کنید که متأسفانه برخی از طراحان سایت در هنگام بررسی سئو محتوا معمولاً به این موضوع توجهی نشان نمی دهند و همین امر باعث کاهش بازدهیSEO محتوا می شود.

استفاده از متاتگ ها نیز از جمله روش ها و تکنیک های اصلی دیگر در کنار نوشتن یک محتوای جذاب، خلاقانه و کاملاً یونیک یا به قول معروف بدون کپی به شمار می آید. هرگونه کپی در تولید محتوا، قطعاً سایت را نزد گوگل بی ارزش خواهد کرد.

اهداف سئو محتوا

 

بیشتر بخوانید:تأثیر هاست بر سئو کم نیست!

. دلایل اهمیت سئو کلاه سفید

دلایلی که می توان گفت سئو کلاه سفید نسبت به دیگر انواع سئو می تواند اهمیت بیشتری داشته باشد، 3 ویژگی آن یعنی امنیت، سازگاری و هزینه آن است. در سئوکلاه سفید شما همگام با قوانین گوگل می توانید به پیشبرد سایت خود کمک کنید و طبیعتاً رعایت این قوانین باعث می‌شود تا در دراز مدت، رتبه و اعتبار سایت شما حفظ شود که به همین دلیل، سازگاری یک ویژگی منحصر به فرد دیگر برای سئو کلاه سفید به شمار می آید.

گزینه سوم هزینه مقرون به صرفه این نوع سئو محتوا است؛ چرا که اگر شما از روش های سئو کلاه سیاه و سئو خاکستری استفاده کنید، متوجه خواهید شد که باید چه هزینه بالایی را با چالش و نگرانی های فراوان بپردازید. در صورتی که اگر صبور باشید، می توانید در طولانی مدت از ساده ترین روش و کم هزینه ترین سئو، یعنی سئو کلاه سفید با توجه به تکنیک هایی که برای آن بیان کرده ایم، استفاده کنید.

·سئو کلاه سیاه (Black Hat)

متأسفانه برخی از افراد علاقه دارند تا یک شبه مسیری که باید زمان کافی را برای نتیجه ایده آل آن در نظر بگیرند را طی کنند و به همین دلیل، از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. شاید در ابتدا شما مسیر راحتی را از طریق این نوع سئو بررسی کنید، اما اگر نتیجه و عواقب آن را مدنظر قرار دهید، صد درصد از همان ابتدای راه از انتخاب خود پشیمان خواهید شد.

زیرا شما باید از محتوایی که کیفیت خوبی ندارد و غالباً کپی است، در این نوع سئو استفاده کنید. محتوای تکراری در کنار استفاده از روش کلاکینگ و همچنین به کارگیری لینک های خارجی بی کیفیت نیز شما را با مجازات های سنگین گوگل روبرو میکند.

پیشنهاد مطالعه:تشخیص محتوای کپی دیگر کار سختی نیست!

 همچنین استفاده از کامنت هایی که به هیچ عنوان واقعی نیستند و گزارش های جعلی که به ظاهر رقبا از بین می برند، همگی از جمله شگرد های موجود در سئو کلاه سیاه به شمار می آیند که نباید نادیده گرفته شوند، توجه داشته باشید که گوگل بعد از بررسی سئو محتوا اگر متوجه شود که شما از سئو کلاه سیاه استفاده می کنید، که البته به مرور زمان متوجه این امر می شود باید به کاهش رتبه و به قول معروف ریزش آن بیندیشید. لطفا ًتوصیه ما را جدی بگیرید و به هیچ عنوان به سراغ این نوع سئو نروید؛ زیرا نتیجه آن تنها به اتلاف هزینه و زمان شما ختم خواهد شد.

·سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری نیز میانه روی 2 نوع دیگر سئو یعنی سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. معمولاً برای استفاده از این نوع سئو، طراحی دوباره سایت که به دور زدن قوانین گوگل مرتبط می شود را باید در نظر گرفت. در صورتی که برای سئو کلاه سفید آپدیت محتوا بسیار موثر است.

 همچنین زمانی که شما نسبت به خرید لینک از سایت های معتبر اقدام می کنید، یعنی سئو کلاه خاکستری را برای سئو محتوا در نظر گرفته اید. بدین ترتیب که شما از افراد گوناگون تقاضا می کنید که برای محتوای شما کامنت بنویسند که این خود در تکنیک های سئو کلاه خاکستری جای می گیرد. در صورتی که در سئو کلاه سفید نوشتن کامنت تنها  به تمایل و استقبال مخاطب مرتبط است و می توان گفت سئو خاکستری تنها به دنبال فریب گوگل است.

سئو داخلی

سئو داخلی می تواند آمار بازدید سایت شما را افزایش دهد. البته روش ها و تکنیک هایی وجود دارد که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. این روش ها شامل:

·عنوان مناسب

عنوان محتوا را یک موضوع کم اهمیت در نظر نگیرید. زمانی که شما عنوان مناسبی را برای محتوای خود انتخاب کنید، روند ایندکس کردن سایت نیز بسیار آسان خواهد شد. معمولاً حداکثر کاراکتری که برای یک عنوان مناسب همراه با کلمه کلیدی می توان در نظر گرفت، 55 کاراکتر است.

· کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مهمترین ویژگی در سئو محتوا است. برخی از افراد با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی متأسفانه به کاهش بازدهی سئو کمک کرده که حتی خواننده را نیز از مطالعه ادامه محتوا نیز دلسرد می کنند. به خاطر داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی نامربوط نیز باعث می شود تا شما سئو داخلی موفقی را تجربه نکنید.

· ساختار محتوا

هر محتوایی ساختار خاصی دارد، یعنی شما باید استفاده از تگ را نادیده نگیرید و با این موضوع آشنا باشید که چه زمانی از هدینگ ها باید استفاده کنید. عمدتاً از هدینگ1 برای عنوان اصلی و به ترتیب هدینگ های 2 و 3 نیز در بخش های دیگر محتوا جای می گیرند. یک محتوا نویس حرفه ای همیشه دقت بالایی برای استفاده از هدینگ ها را مدنظر قرار می دهد.

· متا توضیحات جذاب

متا توضیحات که با ۱۶۵ کاراکتر نوشته می شود و عمدتاً باید از کلمات کلیدی نیز در نوشتن آن استفاده کنید. باید به گونه‌ای باشد که مخاطب شما بتواند یک آگاهی حداقل کلی از محتوای را به دست آورد. هر چقدر از متا توضیحات جذاب تری استفاده کنید، صد درصد خواننده را به مطالعه محتوای خود بیشتر ترغیب کرده اید. معمولاً متاتگ در بخش زیرین عنوان اصلی در صفحه اصلی گوگل به نمایش در می آید.

تصاویر

کاربرد تصاویر و عکس هایی که حجم مناسب و کیفیت بالایی دارند را نیز از یاد نبرید و متأسفانه برخی به دلیل استفاده از تصاویری که حجم بالایی دارند، باعث دیر لود شدن صفحه در سایت مورد نظر می شوند و همین امر به دلسرد شدن مخاطب برای بازدید از سایت ختم خواهد شد.

همیشه از عکس و تصاویری استفاده کنید که حجم پایینی دارند. سعی کنید متن زیر عکس را نیز مناسب بنویسید تا تصویر مورد نظر را به درستی معرفی کند. به هیچ عنوان استفاده از تصاویر را نادیده نگیرید؛ زیرا اگر عکسی وجود نداشته باشد، پروسه ایندکس کردن سایت چندان راحت و آسان نخواهد بود.

بیشتر بدانید:تولید محتوای تصویری چیست؟ هرآنچه باید بدانید

  • ریسپانسیو

ریسپانسیو سایت با گوشی از جمله مهم ترین نکات در سئو داخلی است. به این علت که در حال حاضر افراد زیادی از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و اگر سایت شما در گوشی موبایل به درستی نمایش داده نشود، حتی محتوای باکیفیت و یونیک شما به چشم نمی آید. لطفاً واکنش گرا با موبایل را به هیچ وجه موضوع کوچکی در نظر نگیرید.

سئو خارجی

استفاده از لینک های خارجی، به کارگیری شبکه های اجتماعی و گواهی SSL همگی جزء روش هایی به شمار می آیند که در سئو خارجی مورد بررسی قرار می گیرند. خرید لینک‌های اسپم متأسفانه از سایت‌های غیر معتبر یکی از روش های سئو کلاه سیاه است که می تواند سئو خارجی را تحت تأثیر بسیار بدی قرار دهد. به همین دلیل باید محتوایی یونیک و ارزشمند تهیه کنید تا سایتی خارجی بتواند به صورت نرمال و کاملاً طبیعی عملیات لینک دهی را انجام دهند.

برند سازی و لینک سازی در شبکه های اجتماعی را نیز نادیده نگیرید. همان گونه که می دانید امروزه شبکه های اجتماعی جایگاه ویژه ای را در سبک زندگی انسان به دست آورده اند. مسأله به همین جا ختم نمی شود؛ چرا که گواهی SSL بهترین جایگزین برای Htpp به شمار می آید. به گونه ای که شما می توانید توسط گواهیSSLبه  Htpps دست پیدا کنید.

بدون سئو محتوا، رتبه‌های گوگل را فراموش کنید

ابزار تحلیل گر سایت

سؤال بسیاری از کاربران از مشاورین این مجموعه این است که باید چگونه متوجه شویم که سئو محتوا به درستی انجام شده است؟

گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، سایت woorank، spyfu و Gooolepagespeed insights بهترین ابزارهایی هستند که برای اطلاع از سئو متن به شمار کمک می کنند. به عنوان مثال گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل گر است که توسط گوگل عرضه شده که شاید در ایران با اسم های مختلف دیگری همچون گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز نیز شناخته شده است.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان است که کار کردن با آن نیز به هیچ عنوان سخت نیست. اینگونه متوجه خواهید شد که آیا محتوای تولید شده شما جذاب، کاربر پسند و واضح بوده است؛ همچنین اطلاع پیدا می کنید که چند نفر از سایت شما بازدید کرده اند. البته مزایای استفاده از ابزارهای تحلیل گر بیش از این 2 مورد است و ما تنها به صورت نمونه به بیان این 2 دلیل پرداخته ایم.

نقش الگوریتم ها در سئو محتوا

الگوریتم هیلتاب و الگوریتم پاندا 2 الگوریتمی هستند که محتواهای کپی را تشخیص داده و بدین ترتیب سایت شما را جریمه می کنند؛ به همین دلیل باید همیشه محتوای سایت خود را به روزرسانی کنید. الگوریتم پنگوئن برای سئو محتوا نقش مهمی را ایفا می کند، به گونه ای که به شناسایی لینک های اسپم می پردازد.

استفاده بیش از اندازه و غیرطبیعی از کلمات کلیدی شما را با الگوریتم مرغ مگس خوار مواجه خواهد کرد. متأسفانه این الگوریتم به کاهش رتبه سایت شما مرتبط است. الگوریتم رنگ برین به این موضوع اهمیت می دهد که چه مقدار زمانی را کاربر در سایت شما گذرانده است. می توان گفت هرچقدر سایت کلیک بیشتری بخورد، قطعاً این الگوریتم سایت را برای رتبه بالاتر به گوگل معرفی می کند.

 در پایان مبحث نقش الگوریتم ها در سئو محتوا باید به الگوریتم فرد اشاره کنیم که به ارزیابی تعداد لینک های خارجی در محتوا می پردازد. با توجه به پیچیده شدن الگوریتم های موتورهای جستجو، دیگر افراد به راحتی قادر نخواهند بود از استراتژی های غیراخلاقی برای افزایش رتبه سایت خود استفاده کنند.

راهنمای تولید محتوا

به عنوان یک محتوا نویس سعی کنید در ابتدا به هدف کاربر مورد نظر خود توجه کنید. یعنی این نکته را مدنظر قرار دهید که آیا می توانید به سؤالات کاربر در این محتوا پاسخ دهید و وی را به هدفی که دارد نزدیک کنید یا خیر.

طول محتوا یکی دیگر از نکات مهم دیگری است که در محتوا نویسی باید به آن دقت کنید. معمولاً 2100 الی 2400 کلمه طول استانداردی به حساب می آید. البته کمتر از این اعداد نیز محتوا می تواند رتبه خوبی را از آن خود کند، بلکه به غنی بودن محتوا در کنار طول آن باید توجه شود، به گونه ای که محتوا هرچقدر بتواند کاربر را بیشتر در سایت نگه دارد، قطعاً قدم بزرگی را ثبت کرده است.

یونیک بودن محتوا را به هیچ عنوان دست کم نگیرید؛ چرا که گوگل اگر متوجه کپی در محتوای شما شود، قطعاً سئو محتوا را رد خواهد کرد و همین امر به ضرر شما خواهد بود. خلاقیتی که در نوشته شما موج می زد، قطعاً محتوا را به یک اثر منحصر به فرد تبدیل خواهد کرد.

نقش الگوریتم ها در سئو محتوا

پیشنهاد ویژه!آموزش تولید محتوا به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان

سخن پایانی

میبینی خیلی هم سخت نبود. فقط باید سئو محتوا رو بشناسی و بدونی کدوم قانون رو کجا پیاده کنی. بهت که گفته بودم ما همه چیز رو فراهم کردیم و از جنبه های مختلف این نظام گوگل پرده برداشتیم تا بتونی محتوایی تمیز و حرفه ای رو تولید کنی. تکنیک هایی که سئو محتوا داره می تونه باعث بشه سایت و محتوا بهینه سازی شن و توی رتبه های خوبی از گوگل قرار بگیری. اگه بازم سوالی داشتی کافیه برای ما کامنت بزاری؛ خیلی زود سوالت رو کارشناس های کاروکانتنت پاسخ میدن.

سوالات متداول

  • یادگیری سئو محتوا چقدر زمان لازم دارد؟

سئو محتوا نیاز به زمان زیادی ندارد. شما با مطالعه این مقاله مهم ترین نکات سئو محتوا را به آسانی فرا گرفته اید.

  • در سئو داخلی باید به چه مواردی توجه کنیم؟

در سئو داخلی عنوان مناسب، کلمات کلیدی، تصاویر، متا توضیحات جذاب، ساختار محتوا و رسپانسیو از مهم ترین قواعد و اصولی هستند که مورد توجه قرار خواهند گرفت.

دسته بندی شده در: