تنها صدا است که می‌ماند؛ احتمالاً شما هم این جمله را همیشه گوشه ذهن خود دارید. ریتم و آهنگ برخی آواها و صداهای جذاب به خاطراتی در ذهن ما تبدیل شده است. این خاطرات را به اندازه‌ای قوی هستند که گاهی اگر برخی صحنه‌ها را هم ببینیم ناخودآگاه آن صدا در ذهن ما تداعی می‌شود. اگر بخواهیم در ارتباط با موضوع مهمی صحبت کنیم آن هم به شکلی که همیشه در ذهن مخاطب هدف قرار بگیرد لازم است از صدایی جذاب و ماندگار استفاده کنیم. نریشن همان ابزار ماندگاری ما است و می‌تواند حتی کسب و کارهای مختلف را در ذهن مخاطب حک کند. در این مقاله تا پایان همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با نریشن در اختیار شما قرار دهیم.

نریشن چیست؟

نریشن چیست؟

نریشن که کلمه‌ای انگلیسی است و در فارسی توانسته جای خود را باز کند به متن خوانی و به شکل کلی به گویندگی گفته می‌شود. فرقی نمی‌کند که قرار است در ارتباط با چه مطلبی به گویندگی پرداخته شود و نریشن را برای آن آماده کنند، بلکه مهم این است با هنر گویندگی که نریتور دارد بتواند همه چیز را در قالب صدا و احساس به مخاطب انتقال دهد. نریشن از تخصص‌های حرفه‌ای حوزه ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال به حساب می‌آید و این روزها طرفداران فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید:مراحل ساخت پادکست

مهمترین کاربردهای نریشن

از نریشن در زمینه‌هایی همچون برنامه‌های صداگذاری روی انیمیشن و فیلم و برنامه‌های رادیویی به صورت متداول استفاده می‌شود. نریشن این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده و از آن به عنوان یک تخصص فوق العاده جذاب یاد می‌کنند. با توجه به اینکه بیشتر افراد درگیر کار و مشغله‌های زندگی خود هستند کمتر کسی فرصت می‌کند تا به سراغ خواندن کتاب برود؛ از این رو یکی از کاربردهای نریشن همین انجام کتاب‌های صوتی است. از دیگر کاربرد‌هایی که می‌توانیم برای نریشن با آنها اشاره داشته باشیم موارد زیر هستند:

  • تبلیغات
  • مستند‌های مختلف
  • پادکست‌ها
  • دوبله
  • صداگذاری
  • تلفن گویا

بیشتر بخوانید:پادکست چیست؟

مراحل سفارش نریشن

برای انجام نریشن لازم است آن را به مجموعه‌هایی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید؛ زیرا هر کسی نمی‌تواند کار نریشن را انجام دهد و این کار به مهارت و ابزارهای خاصی نیاز دارد. اگر قصد سفارش نریشن دارید باید مراحل زیر را طی کنید:

ارائه متن به نریتور

ابتدا باید متن خود را به نریتور ارائه دهید تا آن را بررسی کند. اگر سناریوی از قبل طراحی شده‌ای ندارید اصلا نگران نباشید؛ زیرا ما در کاروکانتنت آماده‌ایم بهترین سناریو را مطابق کسب و کار و سفارشتان به شما ارائه دهیم.

انتخاب گوینده

برای اینکه بتوانید صدای گویندگان را گوش دهید وارد پروفایل شخصی هر کدام از آنها شده و با توجه به نمونه کارهایی که در سایت قرار گرفته، می‌توانید گوینده‌ای که مورد پسند است را انتخاب کنید.

انتخاب جزئیات گویندگی

جزئیات گویندگی شامل نوع و سبک گویشی است که می‌خواهید در فایل صوتی به آن توجه شود. بهتر است اطلاعاتی در ارتباط با این موارد به گوینده بدهید تا نتیجه کار چیزی باشد که دلخواه شما است.

ثبت اولیه سفارش

بعد از اینکه موارد بالا را هماهنگ کردید لازم است سفارش خود را به ثبت برسانید. پس از پرداخت هزینه کوتاه‌ترین زمان ممکن فایل صوتی به شما تحویل داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:سئوی محتوای صوتی

ویژگی‌های نریتور

نریتور شخصی است که گویندگی نریشن را انجام داده و با توجه به درخواستی که کارفرما از او دارد باید کار را تحویل دهد. از مهمترین ویژگی‌هایی که نریتور یا همان گوینده نریشن باید داشته باشد لازم است به لحنی گیرا و دلنشین اشاره داشته باشیم. نریتور باید دوره‌های مختلفی را در این زمینه گذرانده باشد و از فنون حرفه‌ای که یک نریشن دارد، اطلاعات کافی را داشته باشد. با توجه به اینکه گویندگی یک هنر تخصصی است نیاز به مهارت و آموزش طولانی مدت دارد؛ از این رو اگر بخواهید کار خود را به گوینده‌ای تازه کار بدهید احتمالاً با ریتم یکنواخت و بدون احساس آن را به شما تحویل می‌دهد. اما نریتوری که حرفه‌ای باشد، می‌داند که باید به شکل کاملاً آهنگین و روان متن را بخواند و می‌داند باید به چه شکلی کار را اجرا کند تا اثرگذاری آن چند برابر شود.

ریتم نریشن باید چگونه باشد؟

نریشن نیاز دارد تا گویندگی آن با یک ریتم مناسب صورت بگیرد. اگر بی‌توجه به متن و مخاطب، مطلب را خیلی تند یا خیلی آرام بخوانید این احتمال هست که مخاطب از آن خوشش نیاید. برای تند خواندن یا کند خواندن یک متن باید به موضوع نریشن و جامعه هدف خود دقت داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر می‌‌خواهید اهمیت و فوریت یک متن را به مخاطب القا کنید باید از یک ریتم تند و با تمرکز روی متن آن را استفاده کنید. اما اگر بخواهید کتاب صوتی را گویندگی کنید یا متن شما احساسی است باید لحن شما ملایم و ریتمی آهسته داشته باشد. لحن احساسی، لحن حماسی، لحن تبلیغاتی، لحن پر انرژی و انگیزشی از ریتم‌هایی است که شما می‌توانید در کار خود و با توجه به درخواست کارفرما آنها را اجرا کنید.

سخن پایانی

نریشن از خدمات پرتقاضایی است که کاروکانتنت افتخار دارد آن را با بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه می‌کند. در این مقاله سعی داشتیم نریشن چیست را برای شما توضیح دهیم تا پاسخی برای افرادی باشد که این سوال دغدغه ذهنی آنها بوده است‌. داشتن یک صدای خوب تنها برای گویندگی نریشن کفایت نمی‌کند؛ بلکه در اختیار داشتن ابزار و گذراندن دوره‌هایی در این زمینه از لازمه‌های نریشن محسوب می‌شود. اگر به گوینده نیاز دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم همین الان سفارش خود را به ثبت برسانید؛ همچنین اگر در خصوص ثبت سفارش و ارتباط با گویندگان نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت ارتباط برقرار کنید و اطلاعات کافی را به دست آورید.

سوالات متداول

  • نریشن چیست؟

نریشن واژه‌ای انگلیسی بوده که به معنای گویندگی است. گویندگی یعنی خواندن از روی متن و تبدیل آن به فایل‌های صوتی توسط افرادی که در این زمینه دوره‌های مختلف را گذرانده‌اند و می‌توانند با فن بیانی که دارند از یک متن ساده یک فایل صوتی جذاب را تولید کنند.

  • نریشن چه کاربردهایی دارد؟

از نریشن می‌توان در فیلم، مستند، دوبله یا برای تولید پادکست و کتاب‌های صوتی استفاده کرد.