یکی از بهترین روش هایی که این روزها توانسته بسیاری از افراد را به یک درآمد مناسب برساند، تولید پادکست است. در تولید پادکست علاوه بر اینکه نیاز به تخصص و تجهیزات خاصی دارید، باید با مراحل ساخت پادکست هم آشنا باشید. در صورتی که بخواهید به شکل کاملاً حرفه ای در این زمینه فعالیت کنید لازم است تمامی این مراحل را گام به گام طی کنید تا نتیجه کار رضایت بخش باشد. به شما پیشنهاد می کنیم در این مسیر حتماً از بهترین میکروفون برای تولید محتوا هم استفاده کنید؛ زیرا کار را برای شما لذت بخش تر خواهد کرد. در ادامه قصد داریم آموزش ساخت پادکست را به شما ارائه کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی بیشتر پادکست

پادکست چیست؟

قبل از اینکه به مراحل ساخت پادکست بپردازیم، بهتر است کمی در مورد پادکست صحبت کنیم. به زبان بسیار ساده و واضح پادکست جزء برنامه های شنیدنی به حساب می آید. مخاطب می تواند به 2 صورت آنلاین و آفلاین از این برنامه شنیدنی لذت ببرد. این محتوای صوتی با هدف خاصی تولید می شود و باید با مراحل ساخت آن آشنا باشید که بتوانید به صورت شفاف و واضح منظور خود را به مخاطب برسانید. حقیقتاً محتوای صوتی نسبت به محتواهای ویدیویی، تصویری و متنی به دقت بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل نباید ظرافت های ساخت آن را نادیده گرفت. شما به عنوان تولید کننده محتوا می توانید ساختار، گوینده و موضوع را به راحتی انتخاب کنید.

برای سفارش پادکست و نریشن کافی است با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید

بسیاری از پادکست ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند، ولی وجود دارند پادکست هایی تخصصی که به صورت غیر رایگان تولید و در اختیار مخاطب قرار خواهند گرفت. امروزه به سادگی می توان از نرم افزارهای گوناگون به انواع پادکست دسترسی سریعی داشت. بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که پادکست بیش از 1 قسمت تولید می شود و در مقایسه با برنامه های رادیویی بسیار باکیفیت تر است و این یک مزیت به شمار می آید. به این دلیل که موضوع پادکست ها متنوع و متفاوت است، تمامی سلایق را در بر می گیرد.

معرفی انواع پادکست

انواع پادکست

حال که در مورد پادکست با شما صحبت کرده ایم که چیست و چه ماهیتی را دنبال می کند، قبل از بررسی مراحل ساخت پادکست، به بررسی انواع پادکست هم می پردازیم تا در هنگام توضیح مراحل ساخت آن به راحتی متوجه داستان شوید. عمدتا ًپادکست دسته بندی خود را در موضوع و سبک اجرا به نمایش می گذارد.

  • پادکست مونولوگ به پادکستی یک نفره اشاره می کند که یک فرد به عنوان گوینده به اجرا می پردازد.
  • پادکست مکالمه  ای با وجود 2 میزبان اجرا می شود که به تبادل نظرات آن ها مرتبط است.
  • پادکست مصاحبه  ای به گونه ای است که گوینده از چند نفر به عنوان مهمان استفاده می کند و عمدتاً درمورد مسائل گوناگون بحث و گفتگو می کنند.
  • پادکست پنل یا گفتمان به گونه ای است که چندین نفر دور هم جمع می شوند و در مورد موضوعی خاص صحبت می کنند که به این نوع گفتمان گفته می شود.
  • پادکست روایتی (داستانی یا غیر داستانی) هم همانگونه از نام خود نشان می دهد، گوینده در حال صحبت در مورد یک داستان و روایت خاص است.
  • محتوای مجدد به پادکستی می گویند که قبل تر در قالبی دیگر وجود داشته است و اکنون گوینده در قالب پادکست به آن موضوع می پردازد.

بررسی مراحل ساخت پادکست

حال نوبت به پرداختن به مراحل ساخت پادکست است. مراحل چندان سختی را پیش رو در نظر نگیرید و تنها به دقت به آنچه گفته می شود توجه کنید. این چنین در کمترین زمان ممکن قادر خواهید بود یک پادکست فوق العاده حرفه ای را تولید و ارائه کنید.

  • شما باید در اولین مرحله حوزه فعالیت خود را مشخص کنید تا مخاطب بداند که قرار است در مورد چه چیزی اطلاعات را از پادکست شما دریافت کند. بهتر است موضوعی را برای فعالیت خود انتخاب کنید که مورد علاقه مخاطبان باشد و با این حساب باید کمی تحقیق کنید تا بتوانید موضوعی خاص و ایده آل را بیابید. پادکست شما باید ترافیک بالایی را به دست آورد تا به کسب سود از طریق آن به راحتی بپردازید. توصیه ما این است که با افراد باتجربه و متخصص در این زمینه گفتگویی داشته باشید تا موضوعی بروز و کاربر پسند را انتخاب کنید. سعی کنید پادکست را در شکل های متنوعی دنبال کنید یعنی می تواند قصه گویی باشد یا حتی مطالعه موردی را در بر بگیرد.
  • حال به مرحله دوم اشاره می کنیم که در این مرحله، نام و کاور پادکست خود را باید مشخص کنید. سعی کنید از نام هایی استفاده کنید که مخاطب را جذب کرده و تأثیر گذار باشد. هر محتوایی حتی صوتی قطعاً از کلمه یا کلمات کلیدی خاصی استفاده می کند و می توانید کلمه کلیدی را در نام انتخابی خود بگنجانید. حال باید کاور را طراحی کنید و در ابتدا به خوانایی کاور خود دقت کنید؛ سپس یک تصویر منحصر به فرد و مرتبط با موضوع را انتخاب کنید و همیشه به یاد داشته باشید که پس زمینه رنگی غوغا می کند و همچنین، نام پادکست را در کاور درج کنید. البته به شکلی هنرمندانه و خلاقانه. در این مرحله باید توضیحی را در اختیار مخاطب در مورد موضوع پادکست خود قرار دهید که سعی کنید مختصر و مفید باشد.
  • مرحله سوم به این شکل است که شما باید با Audacity کار کنید. بعد از انتخاب میزبان پادکست نوبت به شروع ضبط است. البته میکروفون خود را تنظیم کنید. حال شما این اختیار را دارید که پادکست تک نفره، پادکست چندنفره و یا پادکست چندنفره با افراد در محل های مختلف را انتخاب کنید. اگر به دنبال ساده ترین روش هستید که پادکست تک نفره بهترین گزینه است. برای انجام ساخت پادکست چندنفره شما باید برای هر نفر میکروفونی را در نظر بگیرید ولی پیشنهاد ما این است که از میکروفون های کاندنسر و استودیو استفاده کنید. برای تولید ساخت پادکست چندنفره استفاده از برنامه Skype می تواند گزینه ایده آلی باشد.
  • حال به مرحله چهارم که ویرایش پادکست است نزدیک می شوید که باید با نرم افزارهای ویرایش آشنایی داشته باشید و حقیقتاً این مرحله شاید کمی وقت گیر به نظر برسد. منتقل کردن فایل های صوتی اولین قدم برای ویرایش پادکست است. برای این کار می توانید از برنامه Audacity استفاده کنید. حال می توانید به کپی و برش زدن محتوای صوتی خود در این برنامه بپردازید، استرس نداشته باشید؛ چرا که همانند ویرایش متون در Word ساده است. خبر خوش این است که از طریق Noise Reduction در همین برنامه می توانید نویزهای موجود در پادکست خود را حذف کنید. این چنین خروجی کار آماده است و به پایان مراحل ساخت پادکست آمده اید.

تجهیزات ساخت پادکست

تجهیزات ساخت پادکست

حال که در مورد مراحل ساخت پادکست با شما صحبت کرده ایم، بهتر است به تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست هم اشاره ای داشته باشیم. به هر حال کیفیت تولید محتوای صوتی شما با استفاده از تجهیزاتی ممکن است که این تجهیزات را مورد بررسی قرار می دهیم.

میکروفون اولین و مهم ترین وسیله کاری شما برای ساخت پادکست است. معمولاً مدل های یقه ای بسیار مناسب و البته کاربردی، در این شرایط هستند. به جزء میکروفون های یقه ای می توانید از مدل USB هم استفاده کنید. به کیفیت میکروفون خود توجه کنید که کیفیت تولید پادکست شما را افزایش خواهد داد. میکروفون دینامیک از جمله مدل هایی است که از ورود صداهای ناخواسته جلوگیری میکند. میکروفون کاندنسر شاید گران قیمت باشد اما کیفیت فوق العاده ای را ارائه می دهد و برای ضبط پادکست های دو یا چند نفره بسیار مناسب است. پاپ فیلتر به وسیله ای گفته می شود که پالس های ناخواسته را از بین می برد و کیفیت صدای شما را افزایش می دهد.

نکات طلایی برای شروع پادکست

برای شروع پادکست، درست است که به مراحل ساخت پادکست اشاره کرده ایم، ولی باید نکاتی را مدنظر داشته باشید تا پادکستی مخاطب پسند را ارائه دهید و بازدهی خوبی را تجربه کنید. اولین نکته ضبط صدا به صورت مجزا و جداگانه است. این چنین کیفیت صدای شما افزایش یافته و باعث ویرایش صداهای دیگر خواهد شد.

نکته بعدی استفاده از موسیقی دلنشین برای مقدمه پادکست است که این چنین مخاطب را بیشتر مشتاق خواهید کرد که از پادکست شما استفاده کند. سومین نکته این است که پادکست خود را به صورت آزمایشی ضبط کنید که بدین ترتیب با عیب و ایرادهای کار خود آشنا و به ویرایش آن ها اقدام خواهید کرد.

نکته طلایی بعدی به موضوع شما مربوط است. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که همیشه مخاطب خود را داشته باشد و به یک زمان خاص منحصر نشود و در پایان این نکته را به خاطر داشته باشید که در طی مراحل ساخت پادکست باید فردی صبور باشید، در غیر این صورت نمی توانید خروجی قابل قبولی را انتظار داشته باشید.

راهنمی ضبط پادکست

ضبط پادکست

با توجه به آنچه برای مراحل ساخت پادکست بیان کرده ایم، بهتر است بدانید که ضبط پادکست هم شرایط خاص خود را دارد. شما قبل از ضبط پادکست باید نکاتی را در نظر بگیرید. ابتدا شکل پادکست و محتوای آن است. شکل های مختلف پادکست یک نفرهیا دونفره، با حضور مهمانان، مصاحبه و تماس تلفنی که البته اگر بخواهید حرفه ای کار کنید باید پادکست را با ۲ یا ۳ برگزارکننده در نظر بگیرید.

  • سعی کنید حدوداً ۳۰ – ۶۰ ثانیه را به معرفی خود و برنامه اختصاص دهید.
  • در ابتدای پادکست خود سپس بعد از مرحله معرفی حدوداً ۳۰ – ۶۰ ثانیه را به یک موسیقی خاص و مخاطب پسند اختصاص دهید.
  • 3 دقیقه به موضوع اول
  • 3 دقیقه موضوع دوم
  • 30 ثانیه پخش موسیقی
  • 3 دقیقه موضوع سوم
  • 3 دقیقه موضوع چهارم
  • 2 دقیقه جمع بندی (در این بخش از شنوندگان و مهمانان خود تقدیر و تشکرکنید.)
  • 2 دقیقه موسیقی پایانی

می توان گفت که برنامه Skype می تواند برنامه ای مناسب برای شروع ضبط باشد. اگر از ویندوز استفاده می کنید، برنامه Audacity و اگر از مک استفاده می کنید، برنامه GarageBand را مورد استفاده قرار دهید که هر 2 جزء برنامه های رایگان محسوب می شوند.

آپلود پادکست

حال نوبت آپلود پادکست است که بعد از طی کردن مراحل ساخت پادکست شما ضبط و باید آپلود را انجام دهید. آپلود در سایت هایی همچون Anchor و  Libsynبرای اینکه خوراک RSS تولید شود مناسب هستند. جهت اشتراک گذاری پادکست از پلتفرم های گوناگونی همچون SoundCloud می توانید استفاده کنید. البته برخی علاقه مند هستند که پادکست خود را در پست های وبلاگ منتشر کنند.

چگونه یک پادکست منحصر به فرد تولید کنیم؟

چگونه یک پادکست منحصر به فرد تولید کنیم؟

توجه داشته باشید که تنها دنبال کردن مراحل ساخت پادکست نمی تواند شما را به هدفی که از تولید پادکست دارد، نزدیک کند. شما باید بدانید که یک پادکست ایده آل و منحصر به فرد چگونه تولید می شود و به قول معروف با فوت کوزه گری این کار آشنا شوید.

باید به خاطر داشته باشید که پادکست اگر طول مناسبی نداشته باشد، قطعاً مخاطب را خسته می کند؛ همچنین تعداد دفعه های منتشر کردن پادکست باید یک روند اصولی و منظم داشته باشد. معمولاً افراد حدوداً 22 دقیقه به یک پادکست گوش می دهند. در مورد دفعه های منتشرکردن پادکست هم می توان هفتگی، هر 2 هفته 1 بار و یا هرماه 1 بار را در نظر گرفت و مناسب دانست. توصیه ما به شما این است که زمان انتشار پادکست خود را هفتگی در نظر بگیرید که هماهنگ با روال کاری مخاطبان رو به جلو حرکت کنید.

چرا باید پادکست تولید کنیم؟

شاید زمانی که به دنبال مراحل ساخت پادکست هستید، به این موضوع فکر می کنید که چه دلیلی دارد که این همه زحمت را متحمل شوید و یک پادکست را تولید کنید. ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم که همه چیز مدرنیته شده است. اگر توجه کنید به راحتی متوجه می شوید که اکثر مردم از انواع گوشی های هوشمند استفاده می کنند. با این حساب، استفاده از برنامه ها و نرم افزارها گوناگون بسیار رایج شده است.

 حال که مسیرهای طولانی محل کار تا منزل را در نظر بگیرید، طبیعتاً مردم علاقه دارند که به موزیک و یا هر چیز شنیدنی گوش دهند. عمدتاً پادکست در این شرایط است که جایگاه خود را مشخص می کند. به عنوان مثال شما اگر یک پادکست آموزش زبان انگلیسی تولید کنید، مخاطبان زیادی از پادکست شما به عنوان یک منبع آموزشی استفاده می کنند یا اگر یک پادکست آموزش آشپزی تولید کنید، افرادی که به دنبال دستور پخت غذاهای خوشمزه هستند در حین کار و فعالیت در آشپزخانه به پادکست مورد نظر گوش می دهند.

به هر حال پادکست امروزه با پیشرفت تکنولوژی توانسته حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. اگر شما حرفه ای پادکست تولید کنید، چه بسا به درآمد بالایی هم برسید. به گونه ای که برخی با قراردادن پادکست خود در پست های بلاگی خود با توجه به بهبود سئو سایت خود، به کسب درآمد از طریق پادکست می پردازند. همه چیز به همین سادگی می توانند دلیل موجهی برای تولید انواع پادکست باشند.

مزایای ساخت پادکست

مزایای پادکست

حال که در مورد مراحل ساخت پادکست خالی از لطف نیست که به مزایای این محتوای صوتی هم اشاره ای داشته باشیم. ظرف شستن، منتظر بودن در ترافیک، آشپزی کردن و… هرکدام می توانند فرصتی برای یادگیری باشند که پادکست این مزیت را فراهم کرده است.

به هر حال با مشغله ها و گرفتاری های امروز زندگی، مردم دیگر وقت کافی برای مطالعه ندارند و به همین دلیل، به پادکست روی آورده اند. به خاطر بسپارید که اگر محتوای شما مفید باشد، صد درصد مخاطبان خاص خود را پیدا می کند. معمولاً برخی از افراد برای تقویت قوه شنیداری خود از پادکست استقبال می کنند. بسیاری از افراد میانسال از گوشی هوشمند خود تنها به خاطر چنین قابلیت هایی استفاده می کنند. پادکست همچنین به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت هم در دسترس افراد قرار می گیرد و صد درصد این یک مزیت بی نظیر است؛ چرا که همیشه و همه جا اینترنت در دسترس نیست و طبیعتاً مردم از چنین خدماتی به شدت استقبال می کنند.

مشاهده کنید.

بهترین نرم افزارها برای ادیت و تولید پادکست

برای ادیت و ساخت پادکست شما می توانید از نرم افزارهای مختلفی در این زمینه کمک بگیرید. هر کدام از این نرم افزارها می توانند به بهتر شدن کار شما کمک کنند. در ادامه چند نمونه از بهترین نرم افزارهایی که می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید را به شما معرفی خواهیم کرد:

نرم افزار تولید پادکست Audacity

نرم افزار ساخت پادکست Audacity را باید از رایج ترین و البته محبوب ترین نرم افزارهایی بدانیم که توانسته به افراد زیادی در سراسر دنیا کمک کند تا کارهایی جذاب را تولید کنند. این نرم افزار با کاربری ساده ای که دارد، می تواند به شما کمک کند خیلی سریع ویرایش های لازم را روی کار خود انجام دهید و از بیشتر فرمت های صوتی هم پشتیبانی خواهد کرد.

نرم افزار ساخت پادکست Pro Tools

نرم افزار تولید پادکست Pro Tools برنامه ای جامع به حساب می آید که با توجه به پیشرفته بودنش معمولاً پادکسترهای حرفه ای آن را مورد استفاده قرار می دهند. اگر از افراد مبتدی هستید که تازه به جمع پادکسترها اضافه می شوید بهتر است از این نرم افزار استفاده نکنید. فضای ذخیره سازی ابری از مهمترین ویژگی های  Pro Tools به حساب می آید. افزونه های قدرتمندی که این نرم افزار دارد به شما کمک می کنند تا پادکستی منحصر به فرد تولید کنید.

 

نرم افزار تولید پادکست Sound Forge

نرم افزار Sound Forge این قابلیت را دارد که شما بتوانید با کمک آن به ویرایش، ضبط و بازبینی کار خود بپردازید. حتی می توانید با کمک آن نویزی که در صدا وجود دارد را هم برطرف کنید. MP3 ،WMA،WAV از جمله فرمت هایی هستند که این نرم افزار از آنها پشتیبانی می کند. افکت های صوتی قدرتمندی که Sound Forge دارد قطعا می تواند به  افزایش جذابیت پادکستی که تولید کرده اید کمک کند.

پادکست

سخن پایانی

مراحل تولید پادکست را برای شما توضیح دادیم تا بتوانید در این مسیر بهتر قدم بردارید. اگر بتوانید از نرم افزارهایی که به آنها اشاره کردیم در کار خود استفاده کنید قطعاً خود را راحت تر کرده اید و نتیجه کار شما به مراتب بهتر خواهد شد. پس بدون ترس از ساخت پادکست همین الان کار خود را شروع کنید و به یک درآمد ایده آل برسید. اگر در خصوص تولید پادکست سوالی دارید می توانید با کارشناسان ما در کاروکانتنت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  • پادکست چیست؟

پادکست نوعی از محتوای صوتی به حساب می آید که این روزها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود. پادکست ها با موضوع های مختلفی تولید می شوند و مخاطبان فراوانی را تاکنون به دست آورده اند.

  • بهترین نرم افزارها برای تولید پادکست کدام ها هستند؟

Sound Forge, Audacity, Pro Tools را از بهترین نرم افزارهای تولید پادکست می توان دانست.