سئوی محتوای صوتی موضوع بسیار مهمی برای آن دسته از افرادی به شمار می آید که در این زمینه فعالیت جدی دارند. سئو تنها به محتوای تصویری و متنی منحصر نمی شود و باید محتوای صوتی را هم بهینه کرد تا در فضای وب، بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. امروزه گوگل به محتواهای صوتی توجه قابل قبولی نشان می دهد و می توان گفت وب سایت هایی که از پادکست استفاده می کنند، نسبت به وب سایت هایی که توجهی به محتوای صوتی ندارند، رتبه و امتیاز بالاتری را به دست می آورند. با این حساب، قصد داریم در ادامه بیشتر در این مورد با شما صحبت کنیم.

سئوی محتوای صوتی

برای سفارش پادکست و نریشن کافی است با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید

چگونه محتوای صوتی خود را برای جستجوی ارگانیک سئو کنید؟

سئوی محتوای صوتی چیزی شبیه سئو محتوای متنی است. شما برای سئو محتوای متنی چه می کنید؟ همان را برای محتوای صوتی خود به کار ببرید. عنوان مناسبی را به کار ببرید و حتی به طول محتوای خود دقت کنید و دقیقاً در محتوای صوتی هم باید به این موارد دقت کنید تا به صورت ارگانیک بتوانید محتوای صوتی خود را سئو کنید.

بیشتر بخوانید:مراحل ساخت پادکست آن چنان سخت و پیچیده نیست که استرس داشته باشید.

گوگل چگونه پادکست های خود را رتبه بندی می کند؟

رتبه بندی محتوای صوتی

رتبه بندی محتوای صوتی توسط گوگل به این شکل است که محتواهای صوتی که خبری هستند و زمان آن ها به پایان رسیده است و دیگر تازگی ندارند را حذف می کند. به این ترتیب، محتوا باید محتوای همیشه سبز باشد که شنونده خود را بیابد و همیشه بروز باشد. گوگل سعی می کند محتوا هایی را انتخاب کند و برای رتبه بندی مناسب بداند که کاربر به آن ها علاقه مند باشد. این موارد از جمله نکاتی هستند که گوگل در رتبه بندی محتواهای صوتی به آن توجه می کند.

بیشتر بدانید:چگونه پادکست جذاب بسازیمسؤال بسیاری از افرادی است که به این کار علاقه دارند.

روش های سئوی محتوای صوتی

امروز در بستر اینترنت بسیاری از صاحب های کسب و کارهای گوناگون از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند و نمی توان گفت تنها تولید محتوای متنی می تواند مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که امروزه محتواهای صوتی هم جایگاه ویژه ای را از آن خود کرده اند و شما اگر قرار است هر نوع فعالیتی اعم از فعالیت اقتصادی را در این بستر تجربه کنید، صددرصد باید با فرایند سئو هم آشنا باشید.

در مورد سئو پادکست می توان گفت یک سری اقدامات، استانداردها و قواعد خاصی وجود دارد که سئوکاران برای بهینه کردن پادکست و همچنین سازگاری با الگوریتم های گوگل از آن استفاده می کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که محتوای صوتی همانند محتوای متنی به سئو نیاز دارد تا در فضای اینترنت بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما در این بین، به نظر شما چه روش هایی برای سئو محتوای صوتی وجود دارد که ما در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

موانع را کنار بگذارید

روش های سئوی محتوای صوتی

یکی از روش های سئوی محتوای صوتی انتشار آن در کلیه پلتفرم های پادکستی است. شما می توانید حداکثر مخاطب را برای استفاده از پادکست خود در نظر بگیرید؛ چرا که برخی از کاربران شاید از برخی پلتفرم ها قادر به استفاده نباشند و به همین دلیل، اگر شما از کلیه پلتفرم های پادکستی برای انتشار محتوای صوتی خود استفاده کنید، دیگر هیچ گونه محدودیت و مانعی برای کاربران وجود نخواهد داشت و این یکی از مهمترین روش های سئو کردن پادکست به شمار می آید. برخی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، قدرت شبکه های مجازی را نادیده می گیرند و به همین دلیل، آن چنان بازدهی که باید از محتوای صوتی خود دریافت نمی کنند. در صورتی که محتواهای صوتی در حال حاضر در شبکه های اجتماعی نقش و جایگاه ویژه و مهمی را از آن خود کرده اند.

استفاده از میکروفون باکیفیت

میکروفون برای تولید محتوای صوتی

استفاده از میکروفون با کیفیت هم یکی دیگر از مهمترین نکاتی است که برای تولید محتوای صوتی با آن مواجه می شوید، به هر حال شنونده زمانی می تواند از محتوای صوتی شما لذت ببرد که بدون هیچگونه نویز بتواند محتوای مورد نظر را بشنود. امروزه میکروفون های گوناگونی با قیمت های متفاوتی به صورت آنلاین و اینترنتی به فروش می رسند و شما می توانید با قیمت مقرون به صرفه ای به خرید این میکروفون ها بپردازید تا بتوانید یک پادکست ایده آل و منحصر به فرد را تولید و سپس در سایت یا شبکه های اجتماعی مورد نظر خود قرار دهید. این موضوع هم یکی دیگر از عواملی است که در سئوی محتوای صوتی به کار می آید.

آیا بهترین میکروفون برای تولید محتوا را می شناسید؟

کلمه کلیدی را در عنوان بگنجانید

برای انتخاب عنوان محتوای صوتی، سعی کنید از کلمات کلیدی هم استفاده کنید. تحقیق کلمات کلیدی در سئوی محتوای متنی هم جایگاه بسیار ویژه ای را از آن خود کرده است و معمولاً شما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که برای محتواهای صوتی هم کلمه کلیدی یکی از نکات مهم و حائز اهمیتی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. در این بین، توصیه ما به شما این است که سعی کنید عنوانی را انتخاب کنید که کلمه کلیدی هم در آن گنجانده شود تا به سئوی محتوای صوتی به بهترین شکل ممکن کمک کرده باشید.

به توضیحات پادکست خود دقت کنید

توضیحات پادکست

به توضیحات پادکست خود دقت کنید. متأسفانه برخی از افراد به این موضوع توجهی ندارند و به همین دلیل است که بعد از مدتی آنچنان بازخوردی که انتظار دارند را نمی توانند تجربه کنند. زمانی که کاربران به جستجوی پادکست مورد نظر خود می پردازند، معمولاً به عنوان و توضیحات آن دقت نمی کنند. اگر توضیحات پادکست حاوی کلمات کلیدی باشد، صددرصد کاربر می تواند به شکلی آسانتر محتوای صوتی شما را پیدا و از آن استفاده کند.

قوانینی که شما برای توضیحات سئو محتوای صوتی باید در نظر بگیرید، این است که توضیحاتی مختصر و مفید را بنویسید که کاربر بتواند در هر نوع پلتفرمی این توضیحات را به سرعت مشاهده کند. در مورد فواید گوش دادن به محتوای صوتی هم صحبتی داشته باشید و موضوع اصلی را در قسمت توضیحات پوشش دهید.

یک صفحه اختصاصی ایجاد کنید

شما باید یک صفحه کاملاً اختصاصی را برای هر قسمت محتوای صوتی خود در نظر بگیرید. قسمتی مانند URL صفحه وب باعث می شود تا به سئوی توضیحات و عنوان بپردازید. قسمت دیگر محتوایی با عناوینی کاملاً منسجم و سازمان دهی شده است و لینک هایی را باید برای هرکدام از محتواهای صوتی ارائه دهید. اطلاعاتی را در این صفحه باید ارائه دهید، مانند طول قسمت محتوا، تاریخ انتشار و… که این قسمت یکی از قسمت های بسیار مهم به شمار می آید.

به شبکه های اجتماعی هم اعتماد کنید

محتوای صوتی سئو

یکی دیگر از روش هایی که به سئوی محتوای صوتی شما کمک می کند، این است که پادکست مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید. شبکه های اجتماعی به بالا بردن ترافیک پادکست شما کمک می کنند و همین امر می تواند افزایش دید جستجوی محتوای صوتی را چندین برابر کند. گوگل این چنین متوجه خواهد شد که محتوای صوتی شما یک محتوای مهم، مرتبط و البته کاربردی است که کاربران تا این اندازه از آن استقبال کرده اند. هر چقدر ترافیک بالاتری را برای محتوای صوتی خود به دست آورید، صد درصد در رتبه بندی گوگل امتیازبالاتری را برای پادکست خود به دست خواهید آورد.

گویندگی را دست کم نگیرید

همانطور که استفاده از تجهیزات و ابزار کارآمد همچون میکروفون بسیار موضوع اهمیتی است، حرفه ای بودن گوینده و خوش صدا بودن وی هم می تواند یکی دیگر از موارد مهمی باشد که می تواند روی سئوی محتوای صوتی تأثیر بسزایی بگذارد.

گوینده ای که مسلط، حرفه ای و خوش صدا باشد، صد درصد می تواند روح پادکست شما را تضمین کند و همین امر به جذب مخاطب کمک خواهد کرد. چنانچه شما شخصاً توانایی انجام این کار را ندارید، پیشنهاد ما را جدی بگیرید و از یک گوینده حرفه ای در این زمینه استفاده کنید.

تصویر کاور پادکست را هوشمندانه انتخاب کنید

تصویر کاور پادکست

سعی کنید قدرت تصویر را نادیده نگیرید؛ چرا که حتی برای تولید محتوا های صوتی شما باید از یک کاور جذاب استفاده کنید. از قدیم گفته اند، عقل مردم در چشم آنها است و به همین دلیل، هر چقدر کاور پادکست شما جذاب تر و ترغیب کننده باشد، بدون اغراق مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب خواهد کرد. تصویر کاور پادکست علاوه بر اینکه باید خلاقانه و جذاب انتخاب شود، باید متناسب با محتوای پادکست شما تهیه شود؛ چرا که اگر تصویر کاور پادکست با محتوای پادکست مرتبط نباشد، کاربر دیگر نمی تواند به شما در این حوزه اعتماد کند.

بیشتر بخوانید:تولید محتوای تصویری چیست؟

چرا سئوی محتواهای صوتی مهم است؟

چرا سئوی محتواهای صوتی مهم است؟

سئوی محتوای صوتی به این دلیل اهمیت زیادی دارد که در حال حاضر بازار آن رشد خوبی را تجربه می کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید 125 محتوای صوتی در هر ساعت در حال ساخت است. به گونه ای که در سال 2020 بیشتر از 970 هزار محتوای صوتی به محتواهای صوتی گوگل افزوده شده اند.

اگر قصد دارید در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشید، بهتر است بدانید که کیفیت تولید محتوای صوتی بسیار موضوع مهمی است و در این حوزه رقابتی اگر محتوای صوتی شما کیفیت بالایی نداشته باشد، قطعاً نمی توانید آن چنان بازخوردی که مدنظر دارید را انتظار داشته باشید.

چنان چه روی سئوی محتواهای صوتی خود تمرکز کنید، قطعاً سودآوری خوبی را تجربه خواهید کرد. سئوی محتواهای صوتی بیشتر روی کلمات کلیدی مانور می دهند و هر چقدر از کلمات کلیدی جذاب و پر سرچ تر استفاده کنید، قطعاً می توانید مسیر رقابتی که در پیش دارید را به راحتی طی کنید.

سئوی محتوای صوتی برای بازاریابان چه معنایی دارد؟

سئوی محتوای صوتی برای بازاریابان

محتوای صوتی یکی از شگردهای اصلی بازاریابی به شمار می آید؛ به همین دلیل، بازاریابان باید از این شگرد غافل نمانند و آن را در اصول کاری خود قرار دهند. تولید محتواهای صوتی که به نیاز کاربران مرتبط است، قطعاً بازدهی خوبی دارند و بازارایابان می توانند از این قضیه به نفع خود استفاده کنند. به هر حال گوگل، به رضایت کاربران خود می اندیشد و اگر نیاز کاربری را برطرف کنید، قطعاً گوگل به شما اهمیت بیشتری خواهد داد.

آیا گوگل می تواند محتوای صوتی فارسی را تشخیص دهد؟

بله گوگل می تواند محتوای صوتی فارسی را تشخیص دهد؛ چراکه از سال 2017 گوگل ویژگی گفتار به متن را اضافه کرده است. بدین شکل است که در نتایج جستجو با نتایج پادکست روبرو می شوید، این گونه است که گوگل قابلیت شناسایی محتوای صوتی از ویدیویی را دارد.

سخن پایانی

در مورد سئوی محتوای صوتی به صورت مختصر و مفید با شما کاربران عزیز صحبت کرده ایم. همان طور که گفته شد، برای سئوی پادکست باید از روش های متفاوتی استفاده کنید. این روش ها شامل بکارگیری تجهیزات مناسب همچون میکروفون است؛ همچنین استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات متا را نباید نادیده گرفت. به هر حال موارد گفته شده دست به دست هم می دهند که شما بتوانید محتوایی جذاب و ترغیب کننده را ارائه دهید. تصویر کاور پادکست را هم باید خلاقانه انتخاب کنید که با موضوع پادکست هم بی ارتباط نباشد. چنانچه به سؤال و ابهام خاصی روبرو شده اید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به مشاورین مجموعه کارو کانتنت است؛ چرا که این مجموعه ارائه دهنده خدمات تولید محتوا و پادکست است.