پادکست ادبی چیست؟ این شاید سوال افرادی باشد که قصد دارند وارد دنیای پادکست‌ها شوند و نیاز دارند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این نوع از پادکست به دست آورند. همانطور که می‌دانید پادکست‌ها صداهای ضبط شده‌ای هستند که در قالب‌های مختلفی تولید خواهند شد. یکی از این قالب‌ها قالب ادبی است. پادکست‌ها ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که از مهمترین آنها می‌توان به این اشاره داشت که محدودیت مکانی و زمانی ندارند و از هزینه بسیار کمی هم برخوردار هستند. اگر مایل هستید در خصوص پادکست ادبی اطلاعات بیشتری را به دست آورید پس تا پایان این مقاله از سری مقالات کارو کانتنت همراه ما باشید.

پادکست ادبی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

پیشنهاد مطالعه:ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل

پادکست ادبی چیست؟

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم پادکست‌ها دارای انواع مختلفی هستند و یکی از آنها پادکست ادبی است. اما اگر می‌خواهید بدانید منظور از پادکست ادبی چیست باید بدانید در پادکست‌های ادبی مواردی همچون داستان، شعر، کتاب و…. محوریت اصلی تولید کننده هستند و گوینده متن مطالبی در خصوص این موارد را بیان می‌کند. اگر از افرادی هستید که به دنیای ادبیات بسیار علاقه دارید، می‌توانید تنها با جستجوی عبارت پادکست ادبی انواع اقسام این نوع از پادکست را مشاهده کرده و هر کدام را که مایل هستید دانلود کنید و گوش دهید. پادکست‌های ادبی محتواهایی از فرهنگ و داستان به شمار می‌روند و بسیار جذاب خواهد بود.

پادکست ادبی چیست؟

بیشتر بخوانید:نریشن چیست؟

پادکست ادبی شامل چه مواردی است؟

اگر در پلتفرم‌هایی همچون اسپاتیفای یا کست باکس در خصوص کلمه پادکست ادبی جستجویی داشته باشید، قطعاً پادکست‌های فارسی فراوانی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. پادکست‌های ادبی معمولاً به صورت شعر یا داستان‌های مختلف هستند. این پادکست‌ها را با کمک صدای جذاب گوینده و یک موزیک ملایم ادغام کرده و برای شنونده آنها را جذاب‌تر خواهند کرد. البته همیشه پادکست‌های ادبی در قالب شعر و داستان نیستند و گاهی در خصوص معرفی یک کتاب یا نقد و بررسی داستان‌های مختلف هم تولید خواهند شد. آثار ادبی که متعلق به ادبیات کلاسیک، ادبیات معاصر و… هستند می‌توانند موارد جذابی برای تولید پادکست‌های ادبی به شمار آیند. البته این پادکست‌ها تنها در زمینه ادبیات فارسی و داخلی نیستند بلکه می‌توانند شامل اشعار یا داستان‌های معروف خارجی هم باشند.

پادکست ادبی شامل چه مواردی است؟

معرفی بهترین پادکست‌های ادبی فارسی:

اگر برایتان جالب شده است که به سراغ پادکست‌های ادبی فارسی بروید به شما پیشنهاد می‌کنیم به پادکست‌هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد سری بزنید. این پادکست‌ها شامل جذاب‌ترین و منحصر به فردترین محتوا‌های ادبی هستند:

مجله شنیداری سماک

مجله شنیداری سماک از جمله پادکست‌های ادبی بسیار خوبی محسوب می‌شود که با کمک گروهی از نویسندگان مجرب این پادکست‌ها تولید می‌شوند. محوریتی که پادکست‌های مجله شنیداری سماک دارند آموزش‌های ادبی و کاربردی است.

دیالوگ باکس

از جمله بهترین و جذاب‌ترین پادکست‌های دنیای ادبیات را باید پادکست دیالوگ باکس بدانیم. محتوایی که این نوع از پادکست دارد بیشتر در خصوص ادبیات، دیالوگ فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و موسیقی است. دیالوگ‌هایی که در پادکست‌های دیالوگ باکس قرار دارند، محوریت موضوعی کلاژ شده داشته و همه آنها در کنار یکدیگر قرار گرفته و توانسته‌اند پادکست‌های زیبایی را به وجود آورند. شاید احساس کنید دیالوگ‌هایی که در این پادکست می‌شنوید از پیش تنظیم شده است و تنها برای این پادکست آنها را به نگارش درآورده‌اند، اما انتخاب دیالوگ‌ها و بریدن هر کدام با هدفی مشخص به وسیله تولید کنندگان صورت گرفته است. موسیقی‌های معروف، شعر‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و حتی موسیقی‌های ناشناخته دیالوگ‌های این پادکست را تشکیل می‌دهند.

رادیو میکس بار

اگر به دنبال قدیمی‌ترین پادکست‌های ادبی هستید به شما رادیو میکس را پیشنهاد می‌کنیم. در تمام اپیزود‌هایی که در این پادکست است شما رد پایی از ادبیات موسیقی نمایش و هنر را شاهد خواهید بود. فضای آرامی که پادکست رادیو میکس بار دارد می‌تواند به شما کمک کند تا روز خود را با انرژی شروع کنید و ذهن خود را خالی از هر نوع دغدغه‌ای نگه دارید. برقراری ارتباط میان شنونده و گوینده موضوعی است که رادیو میکس بار را به یکی از معروف‌ترین‌ها و بهترین‌های پادکست ادبی تبدیل کرده است.

معرفی بهترین پادکست‌های ادبی فارسی

پرطرفدارترین پادکست‌های شعر:

پادکست‌های شعر که معمولاً به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرند طرفداران بسیار زیادی دارند؛ اما از پرطرفدارترین و معروف‌ترین این پادکست‌ها باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

پادکست ادبی شعر و ادبیات کوردی

در این پادکست شما با شعرهای ادبیات کورد بیشتر آشنا خواهید شد؛ زیرا تمرکزی که این پادکست‌ها روی هدف دارند موجب شده تا کار به سمت و سوی بررسی اشعار و ادبیات کهن قوم کرد برود. قوم کورد تاریخی کهن دارند که غنی از مفاخر و مشاهیر بوده و در زمینه اشعار کوردی بی‌‎بدیل عمل کرده‌اند. اگر با ادبیات کوردی بیگانه هستید این پادکست‌ها می‌توانند شما را کم‌کم با آنها آشنا کنند.

پادکست شعر و ادبیات فارسی

پادکست‌های شعر و ادبیات فارسی در زمینه اشعار مهم و ماندگاری هستند که شاعران بزرگ و معروف ایران آن‌ها را سروده‌اند. در این پادکست‌ها می‌توانید آثار فاخری را بشنوید و حتی اگر در خصوص اشعار فارسی اطلاعات چندانی ندارید قطعاً پادکست‌های شعر و ادبیات فارسی می‌توانند به شما کمک کند تا اطلاعات فراوانی را در خصوص آنها به دست آورید.

پرطرفدارترین پادکست‌های شعر

بهترین پادکست‌های ادبیات دنیا:

پادکست‌های ادبی تنها در پادکست‌های ایرانی و فارسی سرزمین ما خلاصه نمی‌شوند؛ بلکه در سراسر دنیا ادبیات هر کشوری می‌تواند نشانی از فرهنگ آنها باشد. از جمله پادکست‌های معروف دنیا می‌توانیم به پادکست جو روگان که از پادکست‌های عامیانه است و در آمریکا بسیار طرفدار دارد اشاره داشته باشیم. اشخاصی که به شنیدن صحبت‌های مداوم بدون حذفیات و مداح پردازانه اشخاص علاقه دارند، می‌توانند این نوع از پادکست را بشنوند و لذت ببرند. از دیگر پادکست‌هایی که کتاب دوستان بسیاری را توانسته به خود جلب کند پادکستLiteray podcasts  است. با هر اپیزود که شروع می‌شود شما می‌توانید سفری در دنیای جذاب داستان‌های محبوب دنیا را داشته باشید.

بهترین پادکست‌های ادبیات دنیا

سخن پایانی

پادکست ادبی برای اشخاصی که به دنیای ادبیات علاقه دارند کمک می‌کند تا اطلاعات فراوانی را در این خصوص کسب کنند. پادکست ادبی در زمینه‌های مختلفی همچون شعر، ادبیات فارسی، داستان‌های کهن تاریخی ایرانی و خارجی، نقد و معرفی اشعار و کتب گوناگون و… تولید می‌شود؛ از این رو اگر می‌خواهید تخیل و احساسات دیگران را تحت کنترل خود قرار دهید و روی آن‌ها اثر بگذارید، می‌توانید به تولید پادکست روی آورید. این روزها پادکست‌ها طرفداران فراوانی دارند؛ بنابراین فعالیت در حوزه تولید پادکست می‌تواند علاوه بر اینکه شما را بیشتر با دنیای ادبیات آشنا کند، به درآمد شما هم کمکی داشته باشد. اگر در خصوص پادکست‌های ادبی شما هم نمونه‌هایی را می‌شناسید که جذاب است لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • پادکست ادبی چیست؟

به پادکست‌هایی که در زمینه شعر، کتاب، داستان، نقد آثار ادبی مختلف تولید می‌شود پادکست ادبی می‌گویند.

  • بهترین پادکست‌های ادبی فارسی کدام هستند؟

دیالوگ باکس، رادیو میکس بار و مجله شنیداری سماک در فهرست بهترین و جذاب‌ترین پادکست‌های ادبی فارسی محسوب می‌شوند.