چند سالی است استفاده از پادکست‌ فارسی بین ما ایرانیان رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. با توجه به اینکه این روزها کمتر کسی فرصت مطالعه را دارد استفاده از پادکست می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای خواندن مطالب کتاب و تماشای فیلم و…. شود. پادکست‌ها در زمینه‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر شخصی با در نظر گرفتن علاقه و نیازهای خود می‌تواند به سراغ آنها برود و آنها را گوش کند. رسانه‌های فارسی به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند و به تولید پادکست‌های متنوعی روی آورده‌اند. اگر شما هم این روزها به دنبال شنیدن پادکست‌های مختلف هستید اما دقیقاً نمی‌دانید بهترین و پرطرفدارترین پادکست فارسی کدام است بهتر است با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه سعی داریم به معرفی بهترین پادکست‌های فارسی بپردازیم.

معرفی سایت پادکست چنل بی

پادکست چنل بی

پادکست چنل بی سال‌های بسیار زیادی است که شنوندگان فراوانی را به خود جذب کرده و از قدیمی‌ترین پادکست‌های زبان فارسی محسوب می‌شود. گوینده این پادکست توسط علی بندری انجام شده و با توجه به روایت و موضوعاتی که انتخاب کرده نقش بسیار اثرگذاری را روی این پادکست داشته است. اگر می‌خواهید یک پادکست حرفه‌ای را بشنوید که تا آخر مایل باشید آن را گوش دهید حتماً به سراغ چنل بی بروید؛ زیرا روایت‌های بسیار جذابی که از وقایع دنیا نقل می‌کند شنیدنی است.

از سال ۹۴ که این پادکست آغاز شد به شکل تک نفره هدایت شد و تنها یک راوی دارد بیش از ۸۰۰ اپیزود تاکنون از چنل بی منتشر شده و چیزی حدود ۷۰۰ هزار فالوور آن را دنبال می‌کنند. اگر پادکست رایگان فارسی چنل بی را گوش نداده‌اید همین الان سری به آن بزنید و از شنیدن داستان‌های آن لذت ببرید. اپیزودهای پادکست چنل بی معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای هستند.

رادیو تراژدی

از شهریور ۱۳۹۹ بود که رادیو تراژدی فعالیت خود را شروع کرد. به صورت متداول هر ماه یک اپیزود در خصوص داستان زندگی اشخاصی را انتشار داد و کم کم در دنیای پادکست‌ها به خوبی شناخته شد. اشخاصی که توسط رادیو تراژدی در ارتباط با زندگی آنها صحبت می‌شود، معمولاً شناخته شده نیستند و اگر هم کسی آنها را بشناسد بسیار اطلاعات کمی در ارتباط با آنها دارد. داستان‌هایی که رادیو تراژدی به آنها می‌پردازد بر پایه تحقیقات بسیار زیادی است که انجام شده و همه آنها واقعی هستند.

رادیو راه

اگر بخواهیم در ارتباط با شروع فعالیت رادیو راه صحبت کنیم باید به مهر ۱۳۹۹ برگردیم. فعالیتی که پادکست فارسی رادیو راه دارد در ارتباط با موضوعات توسعه فردی است. تا الان که در ارتباط با پادکست فارسی رادیو راه با یکدیگر صحبت می‌کنیم بیش از ۱۰۰ اپیزود از آن انتشار پیدا کرده است. دنبال کننده‌های بسیار زیادی رادیو راه را پیگیری می‌کنند و چیزی حدود ۹۰۰ هزار نفر هستند. راوی پادکست‌ها مجتبی شکوری بوده و در این اپیزودها معمولاً در ارتباط با مسیر زندگی، رضایت‌های درونی، عشق و… صحبت می‌شود. اپیزودهایی که رادیو راه منتشر می‌کند معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه هستند.

معرفی پادکست بی پلاس

پادکست بی پلاس

علی بندری فعالیت بسیار زیادی در خصوص پادکست دارد. یکی دیگر از پادکست‌های فارسی که او برای ما ایرانیان انجام داده بی پلاس نام دارد. البته باید پادکست فارسی بی پلاس را از دیگر اعضای پادکست‌های چنل بی به حساب آوریم. محتوای پادکست چنل بی کتاب‌هایی هستند که غیر داستانی بوده و در هر اپیزود در خصوص معرفی یک کتاب و بررسی آن صحبت خواهد شد. گوینده پادکست بی پلاس در ارتباط با چکیده هر کتاب به نحوی صحبت می‌کند که مخاطب مایل باشد به سراغ خواندن آن کتاب برود. بی پلاس از نوع تک نفره اجرا می‌شود و فعالیت خود را از اردیبهشت ۹۷ آغاز کرد. هر اپیزود این پادکست رایگان فارسی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بوده و قسمت‌های مختلف آن تاکنون چیزی حدود ۱۵ میلیون بار توسط افراد شنیده شده است. در ارتباط با فالوورهایی که بی پلاس دارد می‌توانیم به تعداد ۸۰۰ هزار نفر اشاره داشته باشیم.

 

اگه از پادکست های ادبی هم خوشت میاد، اینجا کلیک کن

 

رادیو نیست

اگر به دنبال یک پادکست فارسی می‌گردید که بتواند روز شما را بسازد و با آن لحظه به لحظه در خاطرات خود سیر کنید پیشنهاد ما به شما رادیو نیست، هست. تاکنون که در ارتباط با این پادکست رایگان فارسی با یکدیگر صحبت می‌کنیم بیش از ۲۸ اپیزود از رادیو نیست، منتشر شده و در هر کدام آنها می‌توانید در ارتباط با مکان‌های مختلفی که وجود دارد و بسیار هم خاطره انگیز هستند مطالب زیبایی را بشنوید.

مکان‌هایی که در رادیو نیست به آنها پرداخته می‌شود نقش بسیار زیادی در روز و روزگار خود داشته‌اند و الان در ارتباط با اینکه چرا جایگاهشان دستخوش تغییراتی شده است صحبت خواهد شد. نویسندگی و کارگردانی این پادکست توسط رامیار منوچهرزاده انجام شده و گویندگی آن را محسن عباسی و نگین فیروزی انجام می‌دهند. اپیزودهای۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای رادیو نیست، می‌تواند شما را با دنیایی تاریخی روبرو کند. رادیو نیست ۴۴۰۰۰ فالوور دارد و تاکنون بیش از ۴۸۲ هزار بار اپیزودهای آن توسط مخاطبان شنیده شده‌اند. این پادکست فارسی رایگان قطعاً می‌تواند برای شما هم دلنشین باشد.

پادکست رادیو مرز

اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید در ارتباط با مباحث مختلف نظرات گوناگونی را از اشخاص بشنوید رادیو مرز بهترین پادکست در این زمینه محسوب می‌شود. رادیو پادکست از تیر ماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد گویندگی آن را مریم رسولی انجام می‌دهد و در ارتباط با بررسی مسائل و موضوعات اجتماعی صحبت می‌کند. بیشتر از ۴۰ اپیزود تاکنون از رادیو مرز منتشر شده و فالوورهای آن چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر هستند.

جنگ زدگی، مجردی، گیاهخواری، آزار جنسی و… از جمله موضوعاتی هستند که در اپیزودهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. رادیو مرز برای افرادی که می‌خواهند به یک رشد مناسب از درک مسائل اجتماعی برسند کمک بسیار زیادی می‌کند تا دید آنها را به مسائل مختلف باز کند.

پادکست ۱۰ صبح

پادکست ۱۰ صبح

پادکست ۱۰ صبح مناسب برای اشخاصی است که قصد دارند یک کسب و کار تازه را ایجاد کنند و به عبارتی در مسیری تازه قدم بگذارند. حوزه فعالیت پادکست ۱۰ صبح کارآفرینی و مدیریت است که توسط میثم زرگرپور و امید اخوان انتشار پیدا کرده است. افرادی که می‌خواهند در کار خود رشد زیادی داشته باشند پای ثابت پادکست ۱۰ صبح هستند.

تمامی دغدغه‌هایی که برای ایجاد یک استارتاپ می‌تواند ذهن هر فردی را به خود درگیر کند موضوعی است که جذابیت آن سبب شده افراد زیادی پادکست ۱۰ صبح را دنبال کنند. صحبت با مدیران و بنیانگذاران اسنپ فود، دیجی کالا، علی بابا و… می‌تواند به انتقال تجربیات عملی آنها به افراد کمک کند. تاکنون بیش از ۱۵۳ اپیزود در بازه زمانی یک ساعت از این پادکست منتشر شده و دنبال کنندگان آن هم چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر هستند.

پادکست ناوکست

شاید تاکنون نام کتاب انسان خردمند را شنیده باشید. اگر به دنبال یک ترجمه کاملاً مستقل از این کتاب هستید پادکست فارسی ناوکست بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. این پادکست از نوع تک نفره بوده و هر بخش از کتاب انسان خردمند را با توضیحات تکمیلی در هر اپیزود منتشر می‌کنند. گویندگی کار بر عهده آقای روشن است و تا الان بیش از ۷۰ اپیزود آن انتشار پیدا کرده است.

گویندگی کار لحنی بسیار جذاب و شیوا دارد و برای اشخاصی که فرصت زیادی جهت مطالعه ندارند گزینه‌ای بی‌نظیر به حساب می‌آید. فالوورهایی که پادکست ناوکست را دنبال می‌کنند حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند. شاید جالب باشد اگر بدانید روشن آبادی در پادکست نافذ این کتاب را از نسخه انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و بر اساس روایاتی که خودش انجام داده آن را بازگو می‌کند. تاکنون بیش از ۳.۶ میلیون بار این پادکست شنیده شده است.

پادکست رادیو آفساید

پادکست فارسی رادیو آفساید برای آن دسته از افرادی که عاشق فوتبال هستند بهترین گزینه محسوب می‌شود. این پادکست رایگان فارسی به شکل ویژه‌ای به موضوع فوتبال پرداخته و تاکنون بیش از ۲۲۸ اپیزود آن به انتشار رسیده است. فعالیت پادکست رادیو آفساید از خرداد ۹۷ شروع شد و از تمام اتفاقات فوتبالی دنیا در طول هفته صحبت می‌شود. اولین قسمت پادکست فارسی رادیو آفساید در سال ۹۷ توسط علی، مرتضی، آراد، سینا، امیرحسین، امیر، شهاب و نوید همزمان با جام جهانی ۲۰۱۸ منتشر شد.

قطعاً عاشقانه فوتبال با این پادکست می‌توانند لحظات به یادماندنی را برای خود رقم بزنند حدود ۱۹۰ هزار دوستدار فوتبال این پادکست را دنبال می‌کنند. معمولا هر اپیزود زمانی بیش از یک ساعت دارد و گاهی برخی از آنها به ۳ ساعت هم خواهند رسید. تاکنون حدود ۲ میلیون بار اپیزودهای این پادکست شنیده شده است.

فهرست بهترین پادکست های فارسی

پادکست هلی تاک

پادکست فارسی هلی تاک برای آن دسته از اشخاصی که به دنبال موضوعات رشد و توسعه فردی و همچنین مباحث روانشناختی هستند بسیار جذاب است. از مهرماه ۱۳۹۷ هلی هندسی گویندگی پادکست هلی تاک را آغاز کرد. این پادکست‌ها که به شکل مصاحبه تهیه و منتشر می‌شود تاکنون بیش از ۳۷ اپیزود از آن انتشار پیدا کرده است. هلی هندسی در حال حاضر در خارج از ایران زندگی می‌کند و پادکست‌هایی با موضوع رشد فردی و موفقیت را منتشر می‌کند.

طول اپیزودها معمولاً متغیر است و بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد دنبال کننده‌های آن حدود ۲۵۰ هزار نفر هستند. از محبوب‌ترین قسمت‌های پادکست هلی تاک می‌توانیم به قسمت گفتگوی ذهنی اشاره داشته باشیم. اگر می‌خواهید به پادکست فارسی هلی تاک دسترسی داشته باشید از طریق تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر می‌توانید این کار را انجام دهید. هندسی تلاش کرده تا در خصوص چگونگی موفقیت مدیران و موسسان شرکت‌های مطرح توضیحاتی را برای شنونده انجام دهد.

پادکست رادیو دیو

رادیو دیو برای افرادی که عاشق ادبیات و موسیقی هستند بهترین پادکست فارسی محسوب می‌شود. صدای زیبای موسیقی به همراه متن‌های جذابی که در هم آمیخته شده می‌تواند یک تجربه خوشایند را برای هر شخصی که به این پادکست گوش می‌دهد به همراه داشته باشد. البته سازندگان این پادکست از آن به عنوان یک مجله شنیداری یاد می‌کنند.

از سال ۱۳۹۳ بود که رادیو دیو فعالیت خود را آغاز کرد و اپیزودهای خود را در بازه زمانی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای انتشار داد. این پادکست که تاکنون بیش از ۳۶ اپیزود آن منتشر شده ۱۶۸ هزار دنبال کننده دارد. در کست باکس بیش از ۳.۸ میلیون بازدید از این پادکست شده است برای گوش دادن به این پادکست‌ها می‌توانید در اپلیکیشن‌های پادگیر آنها را بشنوید و به آنها دسترسی پیدا کنید.

پادکست مبل قرمز

اگر به دنبال به دست آوردن آرامش روان و یادگیری مهارت ارتباط موثر میان خود و همسرتان هستید مبل قرمز می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیار زیادی داشته باشد. از بهترین و محبوب‌ترین پادکست‌ها برای زوجین پادکست مبل قرمز است. در اپیزودهایی که از این پادکست انتشار پیدا کرده الیاس گرجی با کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای که در زمینه توسعه فردی خودشناسی روابط فردی و زوجی فعالیت دارند صحبت می‌کند و آنها می‌توانند بهترین راهنما برای زوجین باشند. به صورت کلی موضوعی که برای پادکست مبل قرمز می‌توانیم با آن اشاره کنیم روانشناسی و زوج درمانی است. معمولا دوره انتشار این پادکست یک هفته در میان بوده و تاکنون بیش از ۱۰۰ قسمت آن منتشر شده است.

پادکست رادیو کارنکن

احتمالاً شما هم بارها و بارها از برخی افراد شنیده‌اید که با کارشان ازدواج کرده‌اند یا با کار خود در حال زندگی کردن هستند. اگر مایل هستید داستان این افراد را بشنوید حتماً سری به پادکست فارسی رادیو کار نکن بزنید. این پادکست که به شکل مصاحبه‌ای تهیه می‌شود، گویندگی آن را امین آرامش بر عهده دارد در هر اپیزود امین آرامش با اشخاصی صحبت می‌کند که عاشق کار خود هستند و به شکل ویژه‌ای به آن اهمیت می‌دهند، این پادکست بر خلاف نام خود به دنبال اشخاصی می‌گردد که به کار خود به صورت هدفمند نگاه می‌کنند. تاکنون بیش از ۵۱ اپیزود از آن در کست باکس منتشر شده و بیش از ۷۰ هزار دنبال کننده  دارد.

 

با مراحل ساخت پادکست بیشتر آشنا شو.

پادکست هاگیر واگیر

ابتدای سال ۹۹ و در ایام نوروز بود که پادکست فارسی هاگیر واگیر کار خود را آغاز کرد. محتوایی که این پادکست دارد سرگرم کننده بوده و سیاوش صفاریان، پژمان نوروزی  و محمدرضا ماندنی گویندگان آن هستند. گفتگویی که میان این اشخاص صورت می‌گیرد کاملاً غیر رسمی است و گاهی می‌تواند شما را از ته دل بخنداند. در معرفی پادکست هاگیر واگیر اینگونه آمده که “شمای شنونده هم نفر چهارم این جمع هستید”. طول هر اپیزود بیش از یک ساعت است و تاکنون بیش از ۷۰ اپیزود آن منتشر شده است. معمولا هر ماه یک اپیزود آن منتشر شده و از محبوب‌ترین قسمت‌های آن می‌توانیم به HV_S4E8 اشاره داشته باشیم.

پادکست رخ

پادکست رخ

اگر از افرادی هستید که عاشق تاریخ است و به دنبال کشف حقایق تاریخی پادکست رخ می‌تواند در این زمینه برای شما بسیار سودمند باشد. در پادکست رخ با اشخاصی که در ارتباط با اثرگذاری آنها در تاریخ نقش‌های زیادی وجود دارد، صحبت می‌شود. امیر سودبخش گوینده پادکست رخ بوده و ما را علاوه بر اینکه با تاریخ ایران بیشتر آشنا می‌کند در ارتباط با افرادی که در این زمینه کارهای بسیار اثرگذاری هم کرده‌اند آشنا خواهد کرد.

تاکنون بیش از ۴۷ اپیزود از رخ منتشر شده و از موضوعات جذاب آن می‌توانیم به داستان زندگی مولانا، امپراطوری عثمانی، داستان زندگی مرکل، زندگی بن لادن و دیگر افراد مشهور اشاره داشته باشیم. به عبارتی این پادکست علاوه بر اینکه به تاریخ ایران نگاه می‌کند به تاریخ سراسر جهان هم گوش چشمی داشته و در ارتباط با داریوش هخامنشی، رودکی، گاندی، مارادونا و… اپیزودهای متنوعی را منتشر کرده است. پادکست رایگان فارسی رخ در حال حاضر حدود ۲۵۸ هزار فالوور دارد و بیش از ۴ میلیون بار این پادکست شنیده شده است.

پادکست کتابگرد

معمولا افرادی که دوست دارند در ارتباط با کتاب‌های مختلف اطلاعات زیادی پیدا کنند و عاشق کتاب و کتابخوانی هستند به سراغ پادکست فارسی کتابگرد می‌روند. آشنا شدن با عادت‌های کتابخوانی و نویسندگان مختلف همیشه تجربیات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. محسن پوررمضانی راوی پادکست کتابگرد بوده و اپیزودهایی که آماده می‌شود با حمایت طاقچه انتشار پیدا می‌کند. از جمله مهمانانی که تاکنون در کتابگرد حضور داشتند، می‌توانیم به جادی میر میرانی، مژده شاه نعمت اللهی، هوشنگ مرادی کرمانی، مجتبی شکوری و… اشاره داشته باشیم.

طول اپیزودهای این پادکست معمولاً بیش از یک ساعت هستند و یک هفته در میان دوره انتشار این اپیزودها است. تاکنون بیش از ۷۰ قسمت از این پادکست منتشر شده و بیش از ۲۸ هزار دنبال کننده دارد. از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین قسمت پادکست کتابگرد می‌توانیم به از کتاب باز تا رادیو راه با مجتبی شکوری اشاره کنیم.

اگه دوست دارین شما هم پادکست بسازین برای آموزش تولید پادکست جذاب اینجا کلیک کن.

سخن پایانی

پادکست فارسی همانطور که در این مقاله به آنها اشاره داشتیم به یک یا چند مورد ختم نمی‌شود و ما سعی داشتیم در این مقاله از بهترین و معروف‌ترین آنها یاد کنیم. اگر بخواهیم در ارتباط با بهترین پادکست رایگان فارسی صحبت کنیم باید به این مطلب اشاره داشته باشیم که انتخاب بهترین پادکست با توجه به سلیقه مخاطبان متفاوت خواهد بود. همانطور که متوجه شدید پادکست‌ها را تنها در یک موضوع تولید نمی‌کنند بلکه تمامی اقشار جامعه را در نظر گرفته‌اند و بر اساس آنها پادکست‌های متنوعی را ایجاد می‌کنند.

برخی از عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بتوانند برای افراد پادکست‌ها را از دیگر موارد شنیدنی جدا کنند و این عوامل مواردی همچون موضوعات خوب، شیوایی کلام، داشتن یک سناریوی جذاب و…. است. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام پادکست بهترین است و مایل هستید کدام را گوش دهید. اگر علاوه بر پادکست‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره داشتیم شما هم این روزها پادکست جذابی را گوش می‌دهید لطفاً نام آن را با ما هم به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • آیا پادکست‌ها رایگان هستند؟

بله تقریباً تمامی پادکست‌هایی که در ایران هستند نیازی به ثبت نام یا پرداخت هزینه‌ای ندارند. مواردی را هم که در این مقاله به آنها اشاره داشتیم از جمله پادکست‌های رایگان هستند.

  • چطور به پادکست‌ها دسترسی داشته باشیم؟

اپلیکیشن‌های مختلفی همچون کست باکس، اسپاتیفای، اف ام پادکست، شنوتو و…. وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید به پادکست دلخواه خود دسترسی داشته باشید.