جذابیت و پیوستگی که در جملات آن وجود دارد مهم‌ترین عامل جذب مخاطب و کاربر است. چیزی که می‌تواند یک محتوا را حرفه‌ای نشان دهد و به راحتی کاربران را ترغیب کند که تا پایان آن را مطالعه کنند این است که مقدمه کار، بدنه اصلی و نتیجه‌گیری که آن محتوا دارد، اصولی نوشته شده باشد. بدنه اصلی متن شامل اصلی‌ترین قسمتی است که دربردارنده پیام موضوعی است که قصد دارید در خصوص آن صحبت کنید؛ بنابراین این قسمت را باید هسته ای‌ترین قسمت یک محتوا نام‌گذاری کنیم که قرار است با انتشار آن مخاطبان بسیاری را به سمت سایت خود سوق دهیم. چگونگی نوشتن بدنه اصلی محتوا موضوعی است که در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم بیشتر در خصوص آن با شما صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

چگونه بدنه اصلی محتوا را بنویسیم؟

بیشتر بخوانید:محتوای سئو شده چیست + چک لیست محتوا سئو شده

بدنه اصلی متن؛ عاملی برای شکست یا پیروزی

به جرئت می‌توانیم بگوییم بدنه اصلی متن نقش بسیار مهمی در ساختار محتوا دارد و هر چقدر که این ساختار قوی‌تر باشد می‌تواند شما را به پیروزی برساند و به هدف نهایی‌تان به راحتی دست پیدا می‌کنید. اولین قسمت از هر ساختار متنی، مقدمه‌ای است که دارد؛ اولین نگاه کاربر هم دقیقاً به همین قسمت است. اگر مقدمه شما بتواند توجه کاربر را به خود جلب کند پس تصمیم می‌گیرد که ادامه متن را هم بخواند؛ پس روی مقدمه آنقدر قوی کار کنید که کاربر برای خواندن ادامه مقاله انگیزه داشته باشد. پس از این که مقدمه مورد بررسی قرار گرفت، خواننده به سوی بدنه اصلی کار شما هدایت می‌شود. مهمترین قسمت محتوایی که شما نوشته‌اید دقیقا همین بدنه است.

شما در مقدمه با سوال‌هایی که به عنوان یک دغدغه مهم برای مخاطب به وجود آورده‌اید، لازم است تا در بدنه پاسخ او را به صورت کامل و جامع بیان کنید. توضیحات کافی و راهکارهایی که برای پرسش‌هایی که موجب چالش کاربر شده را در بدنه باید بیان کنید؛ به شکلی که دیگر نیاز نداشته باشد برای رسیدن به سایر اطلاعات به منابع دیگری مراجعه کند. بعد از نوشتن بدنه در قسمت آخر لازم است یک پایان بندی درست و به جا داشته باشید. پایان بندی کار باید نتیجه‌گیری نهایی از تمامی مطالبی باشد که بیان کرده‌اید. فراموش نکنید نتیجه‌گیری با خلاصه‌نویسی تفاوت دارد. شما در قسمت انتهایی قرار است به یک نتیجه در خصوص تمامی سوال‌ها و چالش‌هایی که در ضمیر مخاطب قرار داده بودید، برسید.

مهم‌ترین ویژگی‌های بدنه اصلی متن

بدنه اصلی متن را چطور بنویسیم؟

همانطور که اشاره کردیم باید بدنه اصلی متن را به عنوان هسته کار در نظر بگیرید. این بدنه اصلی باید حاوی مهمترین نکات و پیام‌هایی باشد که مخاطب می‌خواهد به آنها برسد؛ از این رو باید آن را به شکلی تنظیم کنید که یک محتوای منسجم را تشکیل دهد. برای نوشتن بهتر است مرحله به مرحله پیش بروید و ابتدا مهمترین اطلاعاتی که کاربر می‌خواهد را در اختیار او قرار دهید. محتوایی مناسب است که بدنه اصلی آن به شکلی طراحی شود که کاربر بتواند تعامل خوبی را با آن برقرار کند. اصول سئو در آن رعایت شود و علاوه بر اینکه کاربر پسند است، گوگل هم آن را بپسندد و به آن عکس‌العمل خوبی نشان دهد. خوانایی و روان بودن یک متن از دیگر اصولی است که برای بدنه محتوا نباید آن را فراموش کرد.

اهمیت بدنه اصلی محتوا

بیشتر بخوانید:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

مهمترین ویژگی‌های بدنه اصلی محتوا

به صورت کلی در خصوص شیوه نوشتن بدنه اصلی متن صحبت کردیم؛ حال اگر بخواهیم در ارتباط با مهمترین ویژگی‌هایی که بدنه اصلی متن محتوا باید داشته باشد مواردی را بیان کنیم لازم است از ویژگی‌های زیر نام ببریم:

هدینگ‌ها را در متن به کار بگیرید

زیر عنوان‌ها یا همان هدینگ‌ها می‌توانند به مخاطب نشان دهند که قرار است چه چیزی را در این قسمت مطالعه کنند. زمانی که شما از زیر عنوان‌ها برای کار خود استفاده می‌کنید، متن را به بخش‌های مجزا تقسیم کرده‌اید و با این کار توانسته‌اید مخاطب را برای یک مطالعه آسان‌تر کمک کنید. برای انتخاب هدینگ‌ها از عبارت‌های جذاب استفاده کنید تا تاثیر مثبتی بر محتوا و ذهن کاربر داشته باشد. هدینگ‌ها می‌توانند در بهینه سازی سایت هم کمک شایانی داشته باشند.

برای اینکه مخاطب از کار خسته نشود با توجه به تعداد کلماتی که قرار است برای متن در نظر بگیرید، بهتر است پس از سه تا چهار پاراگراف از یک زیرعنوان استفاده کنید. البته نمی‌توانیم این را به صورت یک قانون کلی در نظر بگیریم؛ زیرا گاهی ممکن است طول متن کمتر باشد و برای هر زیر عنوان مطلب کمتری را بخواهید درج کنید. برای اینکه هدینگ‌های شما در وضعیت سئو نقش موثری داشته باشند حتماً در آنها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

از پاراگراف‌ها و جمله‌های کوتاه استفاده کنید

جمله‌ها و پاراگراف‌هایی که طولانی هستند، موجب خواهند شد تا کاربر خیلی زود خسته شوند. قطعاً شما هم اگر در یک متن با جمله‌هایی که طولانی هستند مواجه شوید خیلی مشتاق نیستید که آن را بخوانید. بهتر است جمله‌هایی که در متن بکار می‌گیرید بین ۱۵ تا ۲۰ کلمه باشد. علاوه بر این، پاراگراف‌بندی‌های خود را هم نهایتاً بین ۴ تا ۵ خط در نظر بگیرید. نوشتن پاراگراف‌بندی‌های منسجم، موجب می‌شود مخاطب برای خواندن مقاله و محتوایی که شما نوشته‌اید انگیزه بیشتری داشته باشد و زمان بیشتری هم در سایت شما بماند.

واضح و خلاصه بنویسید

تحت هیچ شرایطی گنگ نویسی نکنید. گنگ نوشتن و حاشیه رفتن و قرار دادن اطلاعاتی که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد فقط مخاطب را فراری می‌دهد. در خصوص چیزی بنویسید که دقیقا آن را در موضوع بیان کرده‌اید. افراطی نوشتن موجب می‌شود تا از مسئله پرت شوید و کاری کنید که کاربر حوصله خواندن مقاله را نداشته باشد. هر چقدر که مختصر و مفید بنویسید مخاطب در آینده هم باز برای کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف به سراغ سایت شما می‌آید. اگر کار شما با 1000 کلمه کامل می‌شود آن را به 1001 کلمه تبدیل نکنید. هر چقدر که در قالب جملات و پاراگراف‌های کوتاه کار را به مخاطب ارائه کنید بیشتر او را به سایت خود جذب خواهید کرد.

از عکس و نمودار استفاده کنید

اگر می‌خواهید محتوای شما اثر زیادی روی کاربر داشته باشد، فراموش نکنید که از محتوای بصری هم برای کار خود استفاده کنید. محتوای بصری به تصاویر و ویدیوهایی گفته می‌شود که می‌تواند جذابیت دو چندانی را به یک متن ببخشد. استفاده از اینفوگرافیک و نمودار هم برای مخاطب جذاب است؛ زیرا به صورت متداول همه ما مایل هستیم تا به صورت آماری در خصوص موارد مختلف اطلاعاتی را به‌دست آوریم. بهره‌گیری از ویدیو و عکس در کارها موجب خواهد شد تا کیفیت محتوا بهبود پیدا کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید از عکس و ویدیو در کار خود بهره بگیرید، سعی کنید آن را به شکلی در سایت قرار دهید که خیلی سریع برای مخاطب بارگذاری شود. با قرار دادن ویدیو‌های کوتاه در کار می‌توانید به راحتی برای سایت خود هم ترافیک جذب کنید.

پیشنهاد مطالعه:ترفندهای تولید محتوا در توییتر که باید بدانید

لینک دهی را فراموش نکنید

زمانی که در خصوص یک موضوع خاص به بحث و بررسی می‌پردازید با توجه به اینکه نباید حاشیه بروید، اگر قرار باشد در ارتباط با یک پرسش یا یک موضوع کمی اطلاعات به کاربر بدهید باید چه کاری انجام دهید؟ بهترین کار این است که از مطالب قبلی خود که در سایت قرار داده‌اید، استفاده کنید. لینک‌دهی موجب می‌شود تا میان مطالب سایت ارتباط برقرار شود و کاربر هم به آسانی بتواند اطلاعات بیشتری در خصوص موارد مختلف به دست آورد. اگر در خصوص موضوعی شما در سایت خود مطلبی ندارید، می‌توانید لینک‌دهی خارجی انجام دهید. البته فراموش نکنید سایتی که کاربر را به آن ارجاع می‌دهید، لازم است اعتبار کافی را داشته باشد. لینک دهی در مطلب علاوه بر اینکه می‌تواند اعتبار سایت شما را بیشتر کند از نظر سئو هم موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود.

اصول نگارش بدنه محتوا

سخن پایانی

در خصوص بدنه اصلی محتوا صحبت کردیم و متوجه شدیم لازم است برای آن از چه قسمت‌هایی استفاده کنیم. برای اینکه بدنه اصلی کار شما مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد باید به تمام ویژگی‌هایی که در این مقاله به آن اشاره داشتیم، توجه ویژه‌ای داشته باشید. متن شما لازم است کاربرپسند باشد؛ زیرا گوگل هم به این موضوع اهمیت فراوانی می‌دهد. پس از اینکه توانستید یک موضوع کاربر پسند را انتخاب کنید و یک متن جذاب نوشتید، بهینه کردن و رعایت اصول سئو را فراموش نکنید. شما باید بین گوگل پسند بودن کار و کاربر پسند بودن آن یک تعادل درست را برقرار کنید که ایجاد تعادل مهم‌ترین ویژگی یک متن حرفه‌ای محسوب می‌شود. رعایت اصول ذکر شده قطعاً در مسیر تولید محتوای متنی می‌تواند به شما کمک کند تا خوش بدرخشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم در راستای تولید محتوا حتماً خلاقیت‌های خود را هم به کار بگیرید؛ زیرا هر چقدر یک متن خلاقانه‌تر نوشته شود و در آن صمیمیت و صداقت با مخاطب وجود داشته باشد موجب خواهد شد تا کاربران بیشتری به سوی آن سایت سوق پیدا کنند. اگر علاوه بر مطالبی که در این مقاله از آنها یاد کردیم شما هم در خصوص چگونگی نوشتن بدنه اصلی محتوا تجربه‌ای دارید لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • چرا بدنه اصلی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

از مهمترین دلایلی که موجب شده تا بدنه اصلی محتوا اهمیت زیادی داشته باشد این است که این قسمت هسته‌ای‌ترین و اصلی‌ترین بخشی است که پیام موضوع و محتوا را به مخاطب منتقل خواهد کرد؛ از این رو نوشتن آن به بهترین شکل موجب می‌شود تا اثرگذاری محتوا هم بالا برود.

  • مهمترین ویژگی‌هایی که بدنه اصلی متن باید داشته باشد چه چیزی است؟

از جمله‌ها و پاراگراف‌های کوتاه باید استفاده شود. خلاصه نویسی و واضح صحبت کردن نباید فراموش شود. کار باید دارای زیر عنوان باشد. لینک دهی و قرار دادن تصاویر و عکس در محتوا باید صورت بگیرد.

دسته بندی شده در: