چگونه پادکست جذاب بسازیم سؤال بسیاری از افرادی است که به این کار علاقه دارند. پادکست امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؛ چراکه در هر شرایطی مخاطب می تواند از طریق هرنوع پلتفرمی از این برنامه یعنی پادکست استفاده کند. موضوعات پادکست بسیار متنوع هستند و در این میان، باید با تجهیزات و نرم افزارهای کاربردی در این زمینه آشنا باشیم که بتوانیم، پادکستی فوق العاده را در کمترین زمان ممکن تولید کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

برای سفارش پادکست و نریشن کافی است با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید.

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه پادکست جذاب بسازیم باید در مورد این که پادکست چیست با یکدیگر کمی صحبت کنیم. پادکست یک نوع برنامه است. برنامه ای دیجیتالی که می تواند محتوای صوتی ما را به گوش شنوندگان برساند. این برنامه را می توانیم آنلاین یا آفلاین تولید کنیم. اگر یاد بگیریم که چگونه پادکستی جذاب و سریالی تولید کنیم، قطعاً برای خود یک راه درآمدی عالی را به وجود خواهیم آورد. این نکته را هم باید به خاطر بسپاریم که پادکست به شکلی باید تولید شود که مخاطب این اختیار را داشته باشد که هر زمانی، هر مکانی و با هر پلتفرمی به استفاده از این برنامه دیجیتالی بتواند بپردازد. پادکست مصاحبه، مونولوگ/ تک نفره، چند میزبانی، روایتگر و ترکیبی هم انواع پادکست را در بر می گیرند.

 

تجهیزات ساخت پادکست

تجهیزات ساخت پادکست

زمانی می توانیم به این سؤال که چگونه پادکست جذاب می توانیم بسازیم بپردازیم که با تجهیزات ساخت پادکست هم آشنا باشیم. میکروفون، هدفون و لپ تاپ/ کامپیوتر مهمترین تجهیزاتی هستند که باید در اختیار داشته باشیم، در غیر این صورت چگونه پادکست جذاب بسازیم؟

· میکروفون

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که میتوان برای ساخت پادکست مورد استفاده قرار داد، بدون شک میکروفون است. در حال حاضر میکروفون های کاندنسر و میکروفن USB گزینه های مناسبی به شمار می آیند. میکروفون های کاندنسر حساسیتی بالایی دارند و یک گزینه عالی برای استودیو به شمار می آیند.

میکروفن USB یک انتخاب مقرون به صرفه و البته هوشمندانه است. Preamp و مبدل A/D که درون میکروفون قرار دارند، انتخاب این نوع را آگاهانه جلوه می دهند. میکروفن USB را به کامپیوتر/ لپ تاپ وصل کنید و سپس DAW را روشن کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین میکروفون برای تولید محتوا؟

·هدفون

حال که متوجه شده ایم چگونه پادکست جذاب بسازیم و از چه تجهیزاتی باید استفاده کنیم، در مورد هدفون هم باید اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم. یک هدفون مناسب این کار، صد درصد باید کیفیت و راحتی خوبی داشته باشد که در غیر این صورت از انتخاب خود نمی توان ابراز رضایت کرد. هرچقدر بتوانیم بودجه صرف کنیم، همانقدر به کیفیت محصول پی خواهیم برد.

هدفونی که طراحی آن دور گوشی است، حقیقتاً یک طراحی ایده آل میتواند باشد. این گونه دیگر نیازی نیست که نگران درز صدا به بیرون باشیم. راستش را بخواهید، اگر بتوانیم از هدفونهای بی سیم استفاده کنیم، حذف نویز اولین مزیتی است که با آن روبرو خواهیم شد. امروزه برندهای معتبری به تولید هدفون های بی سیم پرداخته اند. برای اینکه بتوانیم یک هدفون خوش قیمت را خریداری کنیم، باید بیشتر تحقیق کنیم، یعنی در بین برندها به برندی که قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارد، بیشتر توجه کنیم.

·لپ تاپ / کامپیوتر

لپ تاپ/ کامپیوترها ابزارهایی هستند که باید در اختیار داشته باشیم، البته امروزه برخی از گوشی های هوشمند هم می توانند استفاده کنند. این چنین تجهیزاتی را برای برد میکسینگ صدا و رابط های صوتی به کار میگیریم. بهتر است در این زمینه هم کمی تحقیق کنیم که مشاورین کارو کانتنت در این زمینه قطعاً اطلاعات کافی را در اختیار ما قرار می دهند. حال متوجه شده ایم که با چه تجهیزاتی و چگونه پادکست جذاب بسازیم.

انواع نرم افزار ساخت پادکست

انواع نرم افزار ساخت پادکست

Alitu، Podbean، Speaker Studio، Anchor، WeVideo، Soundtrap و GarageBand همگی نام نرم افزارهایی هستند که برای ساخت انواع پادکست می توانیم مورد استفاده قرار دهیم. برای این که بدانیم چگونه پادکست جذاب بسازیم باید با روش استفاده از هرکدام آشنا باشیم.

  • GarageBand نرم افزاری است که برای دارندگان ایفون و مک به کار می آید تا بتوانند پادکستی ایده آل را تولید کنند. با استفاده از این نرم افزار می توان به راحتی صدا را ضبط کرد و حتی به ویرایش فایل های صوتی پرداخت.
  • Soundtrap هم برای دارندگان اندروید و وب می تواند مناسب باشد. این نرم افزار برای تولید پادکست آنلاین، یک نرم افزار کاربردی به شمار می آید. ضبط و ویرایش از جمله امکاناتی به شمار می آید که می توان در نظر گرفت. شما هر آنچه را با این نرم افزار تولید کنید، در فضایی ابری می توانید ذخیره کنید و این یکی از قابلیت های استفاده از این نرم افزار است.
  • WeVideo می تواند تولید پادکست با کامپیوتر را بسیار آسان کند. برای اینکه محتواهای صوتی و تصویری خود را بتوانید ویرایش یا ضبط کنید، این نرم افزار هم گزینه مناسبی به نظر می رسد. از نظر آموزشی هم WeVideo انتخاب ایده آلی می تواند باشد، پس اگر مبتدی هستید، از این نرم افزار شروع کنید.
  • Anchor روش کار بسیار ساده و راحتی دارد. شما با ساخت پادکست خود توسط Anchor می توانید در پلتفرم های گوناگون، محتوای تولید شده خود را قرار دهید و این مزیتی ویژه و منحصر به فرد است.
  • Speaker Studio هم برای حرفه ای ها می تواند مناسب باشد. برند با سابقه Speaker سعی کرده است که تولید پادکست با گوشی هوشمند و کامپیوتر را برای تولید کنندگان آسان کند.  حتی برای ویندوز هم می توان از این نرم افزار ساخت پادکست استفاده کرد.
  • Podbean برای دارندگان ایفون و اندروید مناسب است تا پادکست مورد نظر خود را بسازند. این نرم افزار قابلیت قرار دادن موزیک روی محتوا را دارد و همچنین انتظار میکس و ضبط را هم می توان داشت.
  • Alitu برای ساخت محتوا به صورت صوتی مناسب است. برای ویرایش و انتشار محتواهای صوتی می توان از این نرم افزار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:مراحل ساخت پادکست از صفر تا صد

راهنمای تولید پادکستی جذاب

راهنمای تولید پادکستی جذاب

حال که در مورد تجهیزات و نرم افزارهایی که می توانیم برای این که چگونه پادکست جذاب بسازیم آشنا شده ایم، بهتر است بدانیم که نکاتی را اگر رعایت نکنیم، قطعاً آن چنان که باید و شاید بازدهی کار را نمی توان قابل قبول در نظر گرفت؛ اما این نکات شامل چه مواردی هستند؟

  • برای ایفون و اندروید اگر قصد ساخت پادکست داریم، باید یک محتوای صوتی متمرکز را تولید کنیم. این مهم ترین نکته ای است که نباید آن را به هیچ  عنوان از یاد ببریم.
  • باید مخاطب خود را مشخص کنیم و سپس به تولید پادکست بپردازیم. متأسفانه بسیاری از افراد به این نکته توجهی نشان نمی دهند. در صورتی که اگر مخاطب خود را بشناسیم، هدف خود را از ساخت پادکست هم می توانیم مشخص کنیم.
  • هر قسمت پادکست خود را با طول مشخصی باید تولید کنیم که به عنوان مثال، 20 دقیقه می تواند طول مناسبی باشد.
  • اگر بتوانیم به صورت مرتب یعنی هفتگی، ماهانه و یا هر تاریخ و زمان مشخصی را برای انتشار محتوای صوتی خود در نظر بگیریم، این روتین می تواند به اعتماد سازی بین ما و مخاطب کمک کند و بداند که قسمت بعدی دقیقاً در چه زمانی به دست وی خواهد رسید.
  • این که بدانیم چگونه پادکست جذاب بسازیم زمانی پاسخ داده می شود که این نکات را به درستی رعایت کنیم و حتی به موضوع پادکست هم بی توجه نباشیم. باید موضوعی را انتخاب کنیم که جزء نیازهای مخاطبانی باشد که آن ها را انتخاب کرده ایم؛ همچنین باید روی موضوعی که انتخاب کرده ایم بسیار متمرکز باشیم و بدون دانش و آگاهی به تولید پادکست اقدام نکنیم.
  • باید یاد بگیریم که چگونه زیبا صحبت کنیم. تکنیک هایی در این باره وجود دارند که به عنوان مثال، تأمل ما بین جملات یا حتی تنفسی که در هنگام صحبت کردن باید داشته باشیم را اگر به خوبی بشناسیم، لحن و نوع صحبت و صدای ما می تواند جذاب و ترغیب کننده باشد.
  • به هیج عنوان در هنگام تولید پادکست نباید یکنواخت باشیم و تنها ما گوینده و مخاطب شنونده؛ بلکه باید در این میان از موسیقی بین متن هم استفاده کنیم و به قول معروف زمانی را برای استراحت مخاطب در نظر بگیریم و این حقیقتی است که نمی توان کتمان کرد که می تواند به جذابیت تولید پادکست اشاره واضحی داشته باشد.
  • سعی کنیم اگر جدی قصد داریم تولید پادکست را دنبال کنیم، به استفاده از میکروفون تمایل بیشتری داشته باشیم، به این دلیل که در بخش توضیحات در مورد تجهیزات که باعث می شود چگونه پادکست جذاب بسازیم، به این اهمیت استفاده از میکروفون پی برده ایم. حقیقتاً ضبط صدا با گوشی نمی تواند چندان کارساز باشد.
  • بهتر است به تولید محتواهایی بپردازیم که کمیاب و جذاب هستند. یعنی از محتوایی استفاده نکنیم که حالت کپی برداری است. سعی کنیم، خلاقانه محتوایی تولید کنیم که مطابق با نیاز مخاطب باشد و بتواند جذابیت پادکست را تضمین کند.
Interesting podcast

سخن پایانی

به پاسخ این سؤال که چگونه پادکست جذاب بسازیم پرداخته ایم. این چنین دیگر دغدغه ای در هنگام ساخت پادکستی جذاب نخواهیم داشت. تجهیزاتی که مورد نیاز هستند را مورد بررسی قرار داده ایم، در مورد نرم افزارهای کاربردی و مناسب این حوزه هم صحبت کرده ایم. حتی به نکات طلایی و راهنمای تولید پادکستی ایده آل هم اشاره ای هرچند مختصر ولی مفید شد. با این تفاسیر شما اگر با سؤال یا ابهام خاصی در این زمینه روبرو هستید، می توانید با مشاورین ما در مجموعه کارو کانتنت در ارتباط باشید. کارو کانتنت ارائه دهنده خدمات تولید محتوا و پادکست است و قطعاً به کار شما، این مجموعه خواهد آمد.