تشکیل تیم تولید محتوا شاید در نگاه اول فقط جمع کردن برخی افراد دور هم باشد آن هم برای اینکه یک پروژه را به سرانجام برسانند. اما در واقع اینگونه نیست و به همین راحتی نمی‌توان تیم تولید محتوا را گردهم آورد و فعالیت خود را آغاز کرد.‌ فرقی ندارد که در حیطه تولید محتوای متنی قصد کار کردن دارید یا تولید محتوای صوتی؛ تولید محتوای ویدیویی می‌خواهید انجام دهید یا اینکه تمام زمینه‌ها را می‌خواهید پوشش دهید؛ مهمترین اصل این است که بدانید باید با چه روشی و بر اساس چه نکاتی بهترین تیم تولید محتوا را شکل دهید. ‌در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با چگونگی تشکیل تولید محتوا آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

 تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوا چیست؟

زمانی که می‌خواهید در فضای مجازی و دنیای اینترنت کسب و کاری را راه‌اندازی کنید به افراد متخصصی نیاز دارید تا در این زمینه بتوانند به شما کمک کنند. تیم تولید محتوا از افرادی کاربلد تشکیل می‌شود که هر کدام مسئولیت خاصی را در زمینه تولید محتوا بر عهده گرفته‌اند. این افراد با بررسی حوزه کاری شما محتوایی را تولید خواهند کرد که ارزش بالایی را داشته باشد و بتواند کسب و کار شما را رونق دهد. کارهایی که تیم تولید محتوا انجام می‌دهند معمولاً شامل مواردی همچون تبلیغ، تعیین استراتژی محتوا، تولید محتواهای کاربرپسند و سئو شده، به دست آوردن دیتا از رقبا و کاربران و… است.

نفرات اصلی تیم تولید محتوا

اعضای تیم تولید محتوا

همانطور که اشاره کردیم تیم تولید محتوا از افراد مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آنها کاری را بر عهده دارند و مسئولیت هر شخصی مشخص است. در ادامه با اعضای تیم تولید محتوا آشنا خواهید شد:

مدیر محتوا

مدیر محتوا نظارت مستقیمی بر عملکرد تمامی تیم دارد. او در بهینه‌سازی هزینه‌ها، هماهنگی اعضا با یکدیگر، بررسی و ارزیابی سئو بودن محتوا می‌تواند مسیر رشد و ترقی تیم را به درستی پیش بگیرد. مدیر محتوا به صورت کامل باید با اعضا تعامل داشته باشد و در برخی موارد پشتیبانی‌های کافی را در تیم بر عهده دارد؛ همچنین در صورت لزوم باید با کارفرما ارتباط برقرار کند و بررسی‌های همه جانبه‌ای را روی درخواست‌های کارفرما صورت دهد.

سئوکار

برای اینکه بتوانید گوگل را مجاب کنید که سایت را در رتبه‌های بالایی از نتایج قرار دهد لازم است از افرادی که در اصطلاح به آنها سئوکارمی‌گویند کمک بگیرید. سئوکارها برای اینکه بتوانند سایت را در میان موتورهای جستجو به جایگاه خوبی برسانند کارهایی همچون بررسی و انتخاب کلمات کلیدی کار با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، تولید بک لینک و… را انجام می‌دهند. تمامی این موارد استراتژی‌های خاصی را لازم دارد که یک سئوکار به خوبی از عهده آن برمی‌آید و می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

وب مستر

به اشخاصی که به درستی می‌دانند که با سایت باید چگونه کار کنند و در این زمینه تخصص کافی را دارند وبمستر می‌گویند. از وب مستر باید توقع داشته باشید که بتواند سایت یا وبلاگ را به درستی پیش ببرد و کارهای پشتیبانی آن را هم به درستی انجام دهد. معمولا وبمسترها اطلاعات بسیار کافی در خصوص کدنویسی و استفاده از افزونه‌های مختلف را دارا هستند.

سناریونویس

سناریونویس‌ها و ایده‌پردازان اشخاصی هستند که همیشه موضوعات جذابی را برای تولید محتوا در ذهن دارند و به راحتی می‌توانند با پرورش آنها کارهای منحصر به فردی را خلق کنند. افرادی که سناریونویس هستند با توجه به ذهن فعالی که دارند، می‌توانند محتواهایی جذاب را در اختیار کاربران شما قرار دهند.

طراح گرافیک

استفاده از طراح گرافیک موجب می‌شود تا صفحات سایت شما یا شبکه‌های اجتماعی که قصد کار کردن در آنها را دارید به مراتب زیباتر نشان داده شوند. با کمک عکس‌های خوش‌رنگ و لعابی که این طراحان ایجاد می‌کنند شما می‌توانید کاربر را به مدت بیشتری در سایت خود نگه دارید. بر اساس آمارهایی که وجود دارد مخاطبان همیشه به عکس‌هایی که در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی قرار داده می‌شود توجه بیشتری نسبت به دیگر ارکان یک محتوا دارند.

کپی رایتر

به شخصی که مسئولیت نوشتن محتوای تبلیغاتی را بر عهده دارد کپی رایترمی‌گویند. کپی رایتینگ و نوشتن محتوا معنای یکسانی ندارند و شما باید به این موضوع دقت کافی را داشته باشید. محتوایی که در سایت شما قرار می‌گیرد باید کاملاً یکتا باشد. اما کپی رایتر وظیفه نگارش آگهی‌های تبلیغاتی را بر عهده دارد. او کار صفحات خرید، پیامک، متن‌های تبلیغاتی و… را انجام می‌دهد. کپی رایتر با شیوه نوشتاری که دارد، می‌تواند مخاطب را ترغیب کند تا به برند شما سری بزند و به عبارتی شیوه متقاعد کردن مشتری را می‌شناسد.

نویسنده

نویسنده با توجه به ایده‌هایی که دریافت کرده، موضوعاتی که به او داده‌اند و کلمات کلیدی که در اختیار دارد، محتوایی یونیک را باید به شما تحویل دهد. یک محتوای یکتا باید داستان سرایی‌هایی را هم داشته باشد تا کاربر بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

ویراستار

ویراستار به کسی می‌گویند که پس از اتمام کار آن را بررسی کرده و نقاط ضعفی که محتوا داشته است را برطرف خواهد کرد. اما ویراستارها معمولاً یا ویراستارهای توسعه‌دهنده هستند یا ویراستار محتوای متنی. ویراستارهای توسعه دهنده این وظیفه را دارند که متنی که به وسیله نویسنده تولید شده است را بهتر کرده و به آن بخش‌هایی را اضافه یا حذف کنند. اما ویراستارهای متنی تمام ایرادهای ظاهری همچون غلط‌های املایی و نگارشی را باید برطرف کنند.

گوینده

گویندگان محتواهای صوتی یا همان پادکسترها با داشتن صدایی گرم و رسا می‌توانند با تولید پادکست و هر نوع محتوای صوتی به جذابیت سایت یا شبکه‌های اجتماعی کمک کنند. با توجه به اینکه این روزها افراد وقت کمی برای مطالعه کتاب یا حتی بلاگ‌های یک سایت را دارند. بهترین کار برای جذب این نوع از مشتریان استفاده از پادکست است. کاربران می‌توانند حتی در زمان پیاده‌روی یا در زمان استراحت به این پادکست‌ها گوش دهند و اطلاعات کافی را می‌توانید از این طریق به آنها ارائه کنید.

ادیتور فیلم

افرادی که ادیتور فیلم هستند در کار تولید محتوای تصویری نقش بسزایی را دارند. برای اینکه یک فیلم بتواند هرچه بهتر به مخاطب نشان داده شود، لازم است تمامی ایرادهای آن مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن با کم یا اضافه کردن مواردی که ادیتور فیلم با آنها آشنایی دارد کاری حرفه‌ای در معرض دید افراد قرار خواهد گرفت.

کارشناس شبکه اجتماعی

این روزها به هر شخصی که نگاه می‌کنید یک موبایل در اختیار دارد و رسانه‌های اجتماعی را با آن بالا و پایین می‌کند. به عبارتی شبکه‌های اجتماعی جزئی از زندگی هر روزه ما انسان‌ها شده‌اند. ساختار یک تیم تولید محتوا باید به شکلی باشد که متخصصان رسانه‌های اجتماعی هم در آن حضور داشته باشند. این متخصصان می‌توانند با کمک تکنیک‌هایی که به آنها واقف هستند و البته تجزیه و تحلیل تمامی اطلاعات بهترین بازدهی را برای کار شما به وجود آورند.

 ویژگی تیم تولید محتوا

مهمترین ویژگی تیم تولید محتوا

اگر به دنبال یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای هستید یا اینکه می‌خواهید یک تیم تولید محتوای متخصص را تشکیل دهید لازم است به معیارهای متفاوتی در این زمینه توجه داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تیم تولید محتوا را برای شما بیان می‌کنیم.

تخصص

در تیم تولید محتوا چیزی که حرف اول را می‌زند تخصص است. شما باید از اشخاصی کمک بگیرید که در تمامی زمینه‌هایی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم تخصص کافی را داشته باشند. تخصص موجب جذابیت و پویاتر شدن محتوا خواهد شد. بدون تخصص قطعا یک محتوا خوب از آب در نمی‌آید و شما نمی‌توانید در کار خود پیشرفتی را احساس کنید.

تعهد

تعهد به تیم و همکاران از دیگر مهم‌ترین عوامل موفقیت یک تیم تولید محتوا به حساب می‌آید. هر چقدر که تعهدات شما و همکارانتان بیشتر باشد، مشکلات کمتر شده و اگر مشکلی هم به وجود بیاید به آسانی می‌توانید آن را حل کنید. بی تعهدی افراد نسبت به کار موجب می‌شود حتی اگر تمامی بخش‌ها به خوبی پیشرفت کرده باشند اما در یک بخش ایرادی وجود داشته باشد نتیجه نهایی کیفیت کافی را نداشته باشد.

نظارت

برای اینکه تیم تولید محتوای شما بتواند به خوبی کار کند باید نظارت دقیق و اصولی روی هر شخص و تمام کارها صورت بگیرد؛ یعنی یک نفر باید مسئولیت این نظارت را بر عهده بگیرد و هرگاه متوجه اشکالی شد خیلی سریع در رفع آنها بکوشد و تذکرهای کافی را به همکاران بدهد.

وقت شناسی

وقت شناسی موضوع مهمی است که متاسفانه برخی از تیم‌های تولید محتوا توجه کافی به آن ندارند. برای اینکه یک کسب و کار به درستی پیش برود لازم است برنامه‌ریزی دقیقی روی آن پیاده شود و این برنامه‌ریزی دقیق به وقت شناسی نیاز دارد؛ بنابراین از افرادی باید در تیم تولید محتوا استفاده کرد که نسبت به این زمینه دقت کافی را داشته باشند و کارها را راس زمان اعلام شده تحویل دهند. گاهی عدم وقت شناسی می‌تواند موجب مشکلات بزرگی در یک سایت شود و کاری کند که سایت با افت رتبه مواجه شود.

وظیفه تیم تولید محتوا

وظیفه تیم تولید محتوا چیست؟

با توجه به کاری که شما بر عهده تیم تولید محتوا می‌گذارید آن تیم وظیفه ۱۰۰ درصدی در قبال کار شما دارند. البته این صد درصدی در حیطه کاری آنها است. وظیفه اصلی که هر تیم تولید محتوا نسبت به آن باید عملکرد خوبی داشته باشد افزایش بازدهی بازاریابی هر کسب و کاری است. زمانی که شخصی در پی ایجاد کسب و کار اینترنتی است و می‌خواهد در این فضا فعالیت خود را شروع کند استراتژی تولید محتوا نیاز دارد یک تیم تولید محتوا باید آنقدر قوی باشد که بتواند این استراتژی را به شکل کامل روی محتوایی که قصد تولید آن را دارد، پیاده کند.

اگر قرار است محتوای تولیدی در سایت قرار داده شود، هدف این است که آن سایت در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرد. با توجه به اینکه محتوا نقش بسیار اثرگذاری در این زمینه دارد پس باید تمامی اصول و قواعدی که گوگل به آنها اهمیت می‌دهد در این محتوا نهاده شود. کارهایی برای تعامل مطلوب مخاطبین با سایت و رضایت گوگل دو موضوع مهمی است که وظیفه اصلی تیم تولید محتوا محسوب شده و باید هر دو را با یکدیگر به درستی پیش ببرند.

چگونه تیم تولید محتوا تشکیل دهیم؟

چگونه تیم تولید محتوا تشکیل دهیم؟

اگر این روزها در فکر این هستید که یک تیم تولید محتوا تشکیل دهید، اما نمی‌دانید باید به چه شکلی این کار انجام دهید اصلاً نگران نباشید. ما به شما کمک می‌کنیم تا خیلی سریع یک تیم تولید محتوا را تشکیل دهید. برای داشتن بهترین تیم تولید محتوا از دو روش می‌توانید کمک بگیرید؛ این دو روش موارد زیر هستند:

استفاده از فریلنسرها

شما برای تشکیل تیم تولید محتوا می‌توانید از افرادی استفاده کنید که به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند. این افراد در ازای هزینه‌ای که بابت هر پروژه می‌گیرند، می‌توانند کار را به شکل کامل انجام دهند. البته استثنائاتی هم وجود دارد. به عبارتی زمانی که می‌خواهید کار را به فریلنسرها بسپارید باید از تخصص آنها و تعهدی نسبت به کار دارند مطمئن شوید. برای اطمینان از تخصص و تعهد این اشخاص، می‌توانید رزومه آنها را مورد بررسی قرار دهید یا از شرکت‌هایی که قبلاً در آنها کار کردند پرس و جوهایی را انجام دهید.

استفاده از نیروی حضوری

استخدام نیروی حضوری روش دیگری است که شما می‌توانید برای تشکیل تیم تولید محتوا آن را به کار بگیرید. از جمله مزایایی که استخدام حضوری دارد این است که شما به شکل مستقیم روی کارهای تیم نظارت دارید و می‌توانید به آسانی هم تمامی هماهنگی‌ها را انجام دهید. اما پیش از اینکه نیروی حضوری را به کار بگیرید این موضوع را مطمئن شوید که آیا استخدام حضوری برای شما کاری منطقی است؟ به عبارتی اگر هنوز آنقدر پیشرفت نکرده‌اید و کار شما گسترش پیدا نکرده که برای هر شخص همیشه کاری در شرکت وجود داشته باشد بهتر است از فریلنسرها استفاده کنید.

سخن پایانی

تشکیل تیم تولید محتوا همانطور که در این مطلب هم به آنها اشاره داشتیم فراز و نشیب‌های مختلفی دارد و شما باید تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهید. از افرادی استفاده کنید که نسبت به کار و برند شما تعهد کافی را دارند و از دقت بالایی هم برخوردار هستند. از اشخاصی کمک بگیرید که شرکت شما را به کارخانه تولید محتوا تبدیل نمی‌کنند و محتوایی را به دست کارفرما می‌رسانند که تخصصی و کاملاً جذاب باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر در یک زمینه خاص قصد تشکیل تیم تولید محتوا را دارید حتماً از تمامی افرادی که در این مقاله به آنها اشاره داشتیم هم استفاده کنید؛ زیرا قطعاً با پیشرفت تیم، شاخه کاری شما هم گسترش پیدا می‌کند. در این مطلب سعی داشتیم همه چیز را در خصوص چگونگی تشکیل تیم محتوایی به شما توضیح دهیم. اگر در خصوص ساختار تیم تولید محتوا نیاز به راهنمایی‌های بیشتری داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در کاروکانتنت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  • چگونه تیم تولید محتوا تشکیل دهیم؟

برای تشکیل تیم محتوایی ابتدا لازم است هدف خود را تعیین کنید و پس از اینکه هدف و زمینه کاری شما مشخص شد از افرادی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید.

  • تیم تولید محتوا شامل چه افرادی می‌شود؟

استراتژیست محتوا، مدیر محتوایی، ویراستار، نویسنده، ادیتور فیلم، طراح گرافیک، کارشناس شبکه‌های اجتماعی و… از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که تیم تولید محتوا را تشکیل می‌دهند.

دسته بندی شده در: