آیا می‌دانید چگونه گزارش سئو بنویسید؟ آیا می‌دانید گزارش سئو چیست؟ اگر سئوکاری تازه وارد هستید و قصد دارید روند پیشرفت کار خود را به کارفرما ارائه دهید لازم است گزارشی دقیق و حرفه ای را به او ارائه کنید تا به راحتی متوجه میزان پیشرفتی که سایت داشته است، شود. متاسفانه برخی از سئوکارها تنها می‌خواهند کارهایی که مربوط به سئو خدمات بوده را انجام دهند و دقتی در ایجاد و تهیه گزارش‌هایی که در حیطه این کار‌ها صورت می‌گیرد، ندارند؛ از این رو شاید اختلاف نظرهایی با کارفرما پیدا کنند یا اینکه کارفرما اصلاً نداند سئو کار مشغول انجام چیست. نوشتن گزارش سئو موجب شده تا تعامل بهتری میان سئوکار و کارفرما صورت بگیرد. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم شما را بیشتر با گزارش سئو آشنا کنیم.

چگونه گزارش سئو بنویسیم؟

پیشنهاد مطالعه: تاپیک کلاستر یا محتوا خوشه ای چیست؟

گزارش سئو چیست؟

اگر بخواهیم خیلی واضح و شفاف در خصوص گزارش سئو صحبت کنیم باید در خصوص آن اینگونه بیان کرد که گزارش سئو در خصوص روند فعالیت‌هایی است که شما روی یک سایت انجام داده‌اید و بازخورد‌هایی است که به دست آورده‌اید. از مهمترین و حرفه‌ای‌ترین کارهایی که هر شرکت خدماتی سئو  یا سئوکاری باید در خصوص آن به درستی عمل کند ارائه همین گزارشات است. این گزارش‌ها هستند که به کارفرما و صاحب سایت نشان می‌دهند که چقدر تا کنون موفق بوده‌اید تا تجارت او را ارتقا دهید.

در این گزارش اطلاعات مهم را باید وارد کرد. برخی افراد چون نمی‌دانند که چگونه گزارش سئو بنویسند همیشه فرمی ناقص را به کارفرما تحویل می‌دهند؛ اما بهتر است بدانید گزارش نویسی برای سئو پارامترهای خاصی را دارد. یک گزارش باید به شکلی باشد که تعیین کننده اقدامات موفق باشد و در آن ذکر شود که کدام اقدامات نتوانسته‌اند خیلی روی سایت اثر بگذارند.

گزارش سئو چیست؟

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

مهمترین مواردی که در گزارش سئو باید به آن توجه شود

برای اینکه بدانید چگونه باید گزارش سئو بنویسید لازم است برخی فاکتورها را سرلوحه کار خود قرار دهید. به این ترتیب گزارشی جامع و کامل را خواهید نوشت و به کارفرما تحویل می‌دهید. از مهمترین ویژگی‌هایی که لازم است در گزارش به آن عمل کنید، موارد زیر هستند:

از لوگوی شرکت و سایت استفاده کنید

اگر می‌خواهید ظاهر گزارشی که به کارفرما ارائه می‌دهید حرفه‌ای‌تر به نظر برسد پس حتماً از لوگوی سایت یا شرکت او استفاده کنید.

ظاهر مناسبی داشته باشد

از نکاتی که شما باید برای نوشتن گزارش سئو به آن دقت داشته باشید این است که گزارش شما باید مرتب و منسجم باشد در گزارش خود از تصاویری مناسب و باکیفیت استفاده کنید تا این گونه اهمیت گزارش را بالا ببرید

گزارش را ساده و مخاطب پسند بنویسید

شما باید به شکل بنویسید که کارفرما متوجه گزارش شده و شفافیت کامل را در کار خود داشته باشید. از اضافه کردن مطالبی که بیهوده است به کار خود و گزارشی که می‌نویسید پرهیز کنید. گزارش باید مختصر و مفید باشد. نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را در این گزارش بیان کنید. اگر برای پیشرفت سایت نظری دارید آن را هم در گزارش خود قید کنید.

دسترسی آسان به گزارش را برای کارفرما به وجود آورید

گزارش را به شکلی طراحی کنید که به راحتی در اختیار کارفرما قرار بگیرد. سلیقه او را بدانید و اگر می‌خواهد گزارش را در فایل ورد بررسی کند یا مایل است در pdf گزارش را به او ارائه دهید این اختیار را به او دهید و بهترین راه ممکن برای دسترسی را برای کارفرما باز بگذارید.

مهمترین مواردی که در گزارش سئو باید به آن توجه شود

تعیین شاخص‌ها و فاکتورهای کلیدی عملکرد برای گزارش

ابتدا مشخص کنید که مهمترین شاخص‌های کلیدی که لازم است کارفرما در خصوص آن‌ها اطلاع پیدا کند چه چیزهایی هستند. اگر شما بخواهید تمامی پارامترهای کار را در گزارش قرار دهید قطعاً خارج از حوصله کارفرما است؛ بنابراین گزارش شما باید روی برخی از مهمترین پارامتر‌ها تمرکز داشته باشد. این پارامترها باید میزان موفقیت و پیشرفت که در بهبود سایت داشته‌اید را برای کارفرما تعیین کند. به این موضوع دقت داشته باشید که برای هر کسب و کاری پارامتر و کلید خاصی از موفقیت معنا شده است. به عنوان مثال برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش معنا دارد و کلید اصلی این گزارش است؛ اما ممکن است برای سایت دیگر تنها بالا بردن ترافیک سایت مهم باشد.

تعیین شاخص‌ها و فاکتورهای کلیدی عملکرد برای گزارش

در گزارش سئو چه چیزهایی را بنویسیم؟

اگر به درستی نمی‌دانید که باید در گزارش سئو خود چه چیزهایی را بنویسید پس علاوه بر اینکه باید به ظاهر کار دقت کنید، مهمترین شاخص‌های کلیدی که در عملکرد‌های سئو اهمیت بسیار بالایی دارند را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم و حتما آنها را داخل گزارش سئو قید کنید:

  • برآورد بازگشت سرمایه یکی از مهمترین هدف‌های هر کسب و کاری است و باید در گزارش خود اطلاعاتی را در خصوص آن ارائه کنید.
  • Bounce Rateیا نرخ پرش از شاخص‌هایی است که طبق آن میزان جذابیت محتوا مشخص خواهد شد؛ بنابراین نرخ پرش را در گزارش کار خود قید کنید.
  • رتبه‌هایی که در کلمات کلیدی مورد استفاده در سایت گرفته‌اید را به عنوان یکی از معیارهای مهم در موفقیت کاری خود حتماً در گزارش سئو ذکر کنید.
  • از مدت زمان ماندن کاربران در سایت موارد جامعه را ذکر کنید؛ زیرا این موضوع به معنای درگیر شدن کاربر با محتوایی است که در سایت قرار گرفته است.
  • میزان ترافیک ورودی از گوگل را در گزارش سایت خود بیان کنید؛ زیرا از مهمترین موفقیت‌هایی است که هر سئو کار می‌تواند با آن دست پیدا کند.
  • نرخ ترافیکی که از بک لینک‌ها گرفته‌اید را حتماً در گزارش خود بیان کنید.

در گزارش سئو چه چیزهایی را بنویسیم؟

از چه ابزارهایی برای تهیه گزارش سئو استفاده کنیم؟

اگر برای تهیه گزارش سئوی سایت نمی‌دانید از کدام ابزار‌ها می‌توانید استفاده کنید ما کار شما را راحت کردیم و ابزارهایی که برای ارائه این گزارش لازم دارید را برای شما بیان خواهیم کرد. با کمک این ابزار‌ها می‌توانید به راحتی گزارشی سریع و با کیفیت را به کارفرما ارائه کنید:

  • Google Analytics ،Google PageSpeed lnsights: ابزارهای تست سرعت
  • Ahrefs Webmaster Tools : برای بررسی مشکلات تکنیکال در سئو
  • Google Search Console: ابزاری مناسب برای آنالیز و بررسی مداوم سایت
  • Majestic Seo: برای جستجو کردن بک لینک‌ها
  • MOZ: برای ارائه گزارشی دقیق و کامل

در گزارش سئو چه چیزهایی را بنویسیم؟

اشتباهاتی که در گزارش سئو نباید انجام دهید

برای نوشتن گزارش سئو سایت علاوه بر تمام مطالبی که در خصوص آن ارائه کردیم لازم است از برخی اشتباهات که در گزارش سئو بسیار رایج هم هستند، خودداری کنید. مهم‌ترین این اشتباهات موارد زیر هستند:

سفارشی نکردن گزارش

باید تعیین شود که گزارش سئو برای چه کسی است؟ آیا برای مدیر مالی شرکت می‌خواهید یا اینکه برای مدیر عامل آن شرکت؟ بر اساس این که او چه چیزی از شما می‌خواهد باید یک گزارش را تدوین کنید.

استفاده نکردن از داده‌های تصویری

همین که یک متن بنویسید برای ارائه گزارش سئو کفایت نمی‌کند. سعی کنید اطلاعات را با آمار و ارقام و اینفوگرافی به کارفرما تحویل دهید تا تفسیر بهتری بتواند از گزارش داشته باشد.

مطمئن نبودن از معیارها

برای اینکه از هر اشتباهی پرهیز کنید حتماً موارد مختلف را روی سایت پیاده کنید و تنظیماتی که دارید را طبق آن انجام دهید. به یک منبع دقیق برای متریک دسترسی پیدا کنید.

نادیده گرفتن فاکتورهایی که برای کارفرما اهمیت دارد

همیشه معیار‌هایی را در نظر داشته باشید که کارفرما به آن دقت دارد. از آنها چشم‌پوشی نکنید و سعی کنید در تعیین تاکتیک‌ها نسبت به رقبا بهتر عمل کنید.

عدم ارائه به موقع گزارش

سعی کنید همیشه به صورت مرتب و یک زمان بندی تعیین شده گزارش سایت را به کارفرما ارائه کنید و از این موضوع غافل نشوید. مدیریتی که در ارائه گزارش سئو کارفرما دارید نشان از نظم و انسجام کاری شما است.

اشتباهاتی که در گزارش سئو نباید انجام دهید

سخن پایانی

چگونه گزارش سئو بنویسیم را برای شما توضیح دادیم و هر آنچه که در خصوص شیوه نگارش درست یک گزارش سئو بود را بیان کردیم. ارائه این گزارش‌ها نشان از میزان پیشرفت و موفقیتی است که در بهبود سایت داشته‌اید. علاوه بر این موجب اعتماد کارفرما به شما خواهد شد. در گزارش سئو پارامترهایی که مهم هستند را قید کنید و از حاشیه‌نویسی دوری کنید. اگر شما هم در خصوص نوشتن گزارش سئو تجربه‌ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • برای گزارش سئو لازم است چه اطلاعاتی را قید کنیم؟

تعیین رتبه کلمات کلیدی، نرخ پرش، برآورد بازگشت سرمایه، نرخ ترافیک از بک لینک‌ها، تعیین ترافیک ورودی از گوگل از مواردی هستند که باید در گزارش سئو قید شود.

  • هرچند وقت یکبار گزارش سئو را ارائه دهیم؟

شما می‌توانید گزارشات خود را به صورت هفتگی یا ماهانه به کارفرما ارائه دهید.

دسته بندی شده در: