تاپیک کلاستر چیست و چه هدفی را دنبال می کند، یکی از سؤالات رایجی است که در بین استراتژی های تولید محتوا مورد بحث قرار می گیرد. هر چقدر که رو به جلو در حرکت باشیم، قطعاً برخی از تکنیک ها قدیمی شده و به جای آن از تکنیک های بروزتری استفاده می کنند. محتوای خوشه ای هم یکی از تکنیک هایی است که در تولید محتوا توانسته حرفی برای گفتن داشته باشد؛ به همین دلیل، در ادامه همراه ما باشید تا در مورد ماهیت و ساختار این استراتژی تولید محتوا بیشتر با شما صحبت کنیم.

 

 

تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر را می توان یک محتوای کامل، منظم، منسجم و البته سازمان یافته در نظر گرفت. تکنیک های زیادی از نظر گوگل و الگوریتم هایی که وجود دارد، برای تولید محتوا بیان می شود و در این میان، محتوای خوشه ای یکی از این تکنیک های تولید محتوا به شمار می آید.

3 عنصر مهم و اصلی برای این تکنیک محتوا در نظر گرفته می شود که شامل پیلار پیج، کانتنت کلاستر و محتوای پل است. توجه داشته باشید که در مدل خوشه ای، معمولاً مقاله هایی که نوشته می شوند را با استفاده از لینک دهی داخلی به یکدیگر ربط می دهند. نکته حائز اهمیت این است که تمامی این لینک دهی ها به پیلار پیج انجام می شود.

 

·پیلار پیج چیست؟

پیلار پیج (pillar page) که به عنوان پیلار کانتنت شناخته می شود، یکی از 3 عنصر و اصل اساسی در تاپیک کلاستر به شمار می آید و این نکته را هم نادیده نگیرید که به  پیلار کانتنت، محتوای ستون هم می گویند. این بخش بسیار مهم و قابل توجه را شما باید صفحه مرجع در نظر بگیرید، به گونه ای که به کلیه سؤالات به صورت مختصر ولی مفید در این صفحه اشاره شده است و البته تعداد کلمات بیشتری را در این صفحه شاهد هستید.

·کانتنت کلاستر چیست؟

در پیلار پیج، معمولاً به محتوا به صورت کلی و جامع اشاره می شود و در کانتنت کلاستر محتوا به صورت جزئی مورد بررسی قرار می گیرد. طول محتوا در این بخش کم است ولی همه چیز به صورت جزئی هدف قرار می گیرند. لینک دادن کانتنت پیج ‌ها در این استراتژی به پیلار پیج‌ ها یک روش مرسوم است و البته کانتنت کلاسترها به هم لینک داده می شوند و یکی از اصولی است که در این قسمت باید مورد توجه قرار دهید. بدین ترتیب، صفحه اصلی سایت مورد نظر شما ارزش خود را افزایش خواهد داد؛ چراکه کاربر به پاسخ مناسبی برای سؤالات خود دست می یابد.

·محتوای پل چیست؟

در برخی شرایط محتوای شما امکان دارد به گونه ای باشد که لینک سازی بین دو موضوع مرتبط برقرار شود و در این حالت محتوای شما به عنوان محتوای پل مورد بررسی قرار می گیرد. بعضی این گونه تصور می کنند که تنها مابین پیلار پیج و پیلار کانتنت‌ها لینک سازی انجام می شود، که در حقیقت در تاپیک کلاستر، محتوای پل هم در رده محتوایی که لینک سازی به آن مربوط است، جای می گیرد.

پوشش دهی کلمات کلیدی

همیشه باید مزیتی وجود داشته باشد که افراد ترغیب شوند تا از تکنیک خاصی در هر کاری حتی تولید محتوا استفاده کنند. در مورد محتوای خوشه ای هم مزیتی که وجود دارد، به کلمات کلیدی مرتبط می شود، به این صورت که کلیه کلمات کلیدی که مورد استفاده قرار می دهید، پوشش داده می شوند و این مهم ترین مزیتی است که می توان برای این استراتژی در نظر گرفت. به هر حال کلیه موضوعات در محتوای خوشه ای مطرح می شوند تا محتوا بتواند کامل و جامع باشد و این امر به استفاده همه جانبه از کلمات کلیدی مربوط می شود.

همان طور که احتمالاً می دانید، برای بهبود سایت قطعاً اهمیت کلمات کلیدی را نمی توان نادیده گرفت. کلمات کلیدی همان عبارت هایی هستند که کاربر با سرچ آن ها می تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد و به همین دلیل، باید در انتخاب کلمات کلیدی برای بالا بردن ترافیک سایت بسیار هوشمندانه عمل کنید.

 توجه داشته باشید که تنها انتخاب کلمات کلیدی، موضوع مهم به شمار نمی آیند؛ چراکه استفاده سازماندهی شده از این کلمات است که باید بحث قابل تأملی باشد. از کلمات کلیدی در عنوان صفحه ها، آدرس صفحه ها، داخل متن صفحه ها، توضیح متا، متن Alt و در لینک سازی باید استفاده کنید که محتوای شما بتواند یک محتوای ایده آل با ترافیک بالا باشد.

·سرعت تولید محتوا

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که اگر شما کلمات کلیدی هدف را در اختیار داشته باشید و به صورت منظم و با ساختاری کاملاً به هم پیوسته بخواهید، محتوایی را تولید کنید، صد درصد با سرعت عمل بیشتری این کار انجام خواهد شد. به این دلیل که شما می دانید در چه حیطه ای و با توجه به چه نظمی قرار است زیر مجموعه محتوای خود را تکمیل کنید. این چنین است که محتوای شما در کمترین زمان ممکن تولید و به صورت جامع و کامل در اختیار کاربر قرار می گیرد.

محتوای خوشه ای و بهبود سئو سایت

سئو سایت زمانی می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که ساختار سایت مورد نظر شما، ساختاری منسجم و قابل درک برای کاربران باشد. با توجه به آن چه در مورد تاپیک کلاستر گفته شد، قطعاً محتوایی جامع و کامل در سایت شما قرار می گیرد که همین امر می تواند به استقبال کاربران کمک کند.

هر چقدر کاربران بیشتری از سایت شما استفاده کنند، گوگل اعتبار بیشتری برای سایت مورد نظر قائل خواهد شد؛ به همین دلیل، آشنایی با استراتژی های تولید محتوا این چنین سروصدا به پا کرده اند. حقیقتاً هرچقدر سئو می تواند مهم باشد،

چند برابر این موضوع به کیفیت محتوا مربوط است. اگر محتوای تولید شده، کیفیت قابل قبولی نداشته باشد، قطعاً بهینه‌سازی موتورهای جستجو نمی تواند آن چنان که فکر می کنید مسیر پربازدهی را در سایت برای کاربران به وجود آورد. معمولاً در بهبود سئو، لینک سازی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و یک فاکتور معتبر برای گوگل به شمار می آید. به همین دلیل است که در محتوای خوشه ای بحث لینک سازی این چنین، بحث داغ و پرهیاهویی است.

بدون هیچ اغراقی، زمانی که شما کاربر را در نظر بگیرید، محتوایی را تولید خواهید کرد که محتوای شما بتواند نظر وی را به ساده ترین شکل ممکن جلب کند و در این میان، انسجام بین صفحات سایت با استفاده از تاپیک کلاستر به بهترین شکل ممکن حفظ می شوند.

آیا محتوای خوشه ای رضایت کاربران را به دست می آورد؟

آیا محتوای خوشه ای رضایت کاربران را به دست می آورد؟

این سؤال، یکی از سؤالات بسیار پرتکرار است که می توان این چنین پاسخ داد که بله، محتوای خوشه ای و یا به قول معروف همان تاپیک کلاستر، رضایت کاربران را هم به دست می آورد. به این شکل که این نوع محتوا با نظم و انسجام خود می تواند کاربر را به آن چیزی که به خاطر آن به سایت شما مراجعه کرده است، هرچه سریع تر نزدیک کند. طبیعتاً زمانی که کاربر بتواند نیاز خود را در سایت شما برطرف کند، نرخ پرش بسیار کاهش خواهد یافت و این دقیقاً همان چیزی است که شما از یک محتوای خوب و به درد بخور انتظار دارید.

محتوایی که جامع و کامل نباشد و مهم تر از همه در صفحات سایت به درستی جای نگرفته باشد، هیچ وقت نمی تواند کاربر را راضی کند که در سایت مدت زمان بیشتری را صرف کند. این گونه است که نرخ پرش افزایش یافته و سایت نمی تواند رتبه خوبی را در گوگل از آن خود کند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که گوگل تنها به نیاز کاربران خود توجه می کند و شما برای افزایش ترافیک سایت خود، چاره ای ندارید، جزء این که با قوانین و استراتژی هایی که مطرح می کند، تعامل داشته باشید.

بالا بردن جایگاه سایت در گوگل توسط تاپیک کلاستر

بالا بردن جایگاه سایت در گوگل توسط تاپیک کلاستر

نظمی که تاپیک کلاستر به وجود می آورد، می تواند به لینک سازی درست و به جای سایت هم کمک کند و زمانی که لینک سازی صحیح و کاربردی انجام پذیرد، قطعاً تأثیر مثبتی در اعتبار و جایگاه سایت مورد نظر خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که صفحاتی مانند پیلار پیج همیشه در دسته بندی صفحاتی جای می گیرند که لینک بیشتری را به خود اختصاص می دهند و همین امر می تواند به ارزش بالای سایت کمک کند.

در گذشته که از استراتژی های قدیمی تر تولید محتوا استفاده به عمل می آمد، دو محتوا در سایت به رقابت با یکدیگر بر می خواستند تا بتوانند نسبت به هم پیشی بگیرند و رتبه بیشتری را از گوگل دریافت کنند، در صورتی که در محتوای خوشه ای به هیچ عنوان چنین موضوعی طرح نیست؛ چرا که محتوا با نظم قابل قبولی می تواند کلیه موضوعات را به یکدیگر مرتبط کند.

نحوه ایجاد مدل پیلار و کلاستر در سایت

نحوه ایجاد مدل پیلار و کلاستر در سایت

شما برای این که بتوانید مدل پیلار و کلاستر را در سایت خود پیاده سازی کنید، باید با شگردهای آن آشنا باشید. شاید بپرسید که این استراتژی مسیر سخت و دشواری را به وجود می آورد که باید بگوییم، به هیچ وجه این چنین نیست؛ چون که شما اگر با نکات طلایی و شگردهای اصلی کار آشنا باشید، به راحتی در سایت خود می توانید این مدل تولید محتوا را ایجاد کنید.

·انتخاب صحیح کلمات کلیدی

به دنبال موضوعاتی باشید که قصد دارید در نتایج جستجوی گوگل، کاربر را به سمت سایت شما بکشاند. این چنین با خیال آسوده ای می توانید مخاطب خود را شناخته و مطابق با نیاز وی و موضوعی که در نظر دارید، کلمات کلیدی صحیح و مناسبی را انتخاب کنید. اهمیت کلمات کلیدی را به هیچ عنوان نادیده نگیرید؛ چون که در سئو سایت، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. می توان گفت، موضوعاتی که شما به صورت فهرست وار انتخاب می کنید، در حقیقت همان پیلار کانتنت هستند.

·ایجاد موضوعی دقیق و جزئی در کانتنت کلاستر ها

بعد از یافتن کلمات کلیدی و ایجاد پیلار پیج‌ ها، نوبت به این کار می رسد که شما بتوانید به مشخص کردن موضوعات کلاستر پیج‌ ها بپردازید. موضوعاتی که در این قسمت جای می گیرند را باید به صورت جزئی و بسیار دقیق در نظر بگیرید؛ چرا که ویژگی موضوعات در این بخش، دقیقاً به همین مورد ختم می شود.

·جامعیت و کامل بودن محتوای ستون

پیش تر به این موضوع اشاره کرده ایم که پیلار پیج یا به قول معروف همان محتوای ستون، یک محتوای جامع و کامل است. البته جامع بودن محتوا در این قسمت، به این معنی نیست که شما به جزئی ترین موارد محتوا بپردازید؛ زیرا در کانتنت کلاستر ها محتوا به صورت جزئی و دقیق هدف قرار می گیرند و شاخصه محتوای ستون به همان جامع و کامل بودن و نه چندان جزئی بودن محتوا مربوط می شود.

·محتواهای خوشه

بعد از ایجاد محتوای ستون، نوبت به محتوای خوشه می رسد. در محتوای خوشه معمولاً هرچه به جزئیات پرداخته شود، کاربر بیشتر به هدف خود نزدیک خواهد شد و مشخصه اصلی محتوای خوشه هم همین است. نکته ای که در این بخش مورد بحث قرار می گیرد، لینک دادن کانتنت کلاستر ها به پیلار کانتنت است. با توجه به آن چه گفته شد، شما باید بدانید که در چه قسمتی محتوا باید کامل، در چه قسمتی جزئی و در چه شرایطی به یکدیگر لینک داده شوند تا بتوانید مدل پیلار و کلاستر را در سایت پیاده کنید.

لینک سازی داخلی و خارجی چگونه در محتوای خوشه ای انجام می شود؟

لینک سازی داخلی و خارجی چگونه در محتوای خوشه ای انجام می شود؟

لینک سازی داخلی و خارجی در تاپیک کلاستر به این صورت است که در مرحله اول کلمات کلیدی اصلی را پیدا کنید. بعد از یافتن کلمات کلیدی اصلی نوبه به مرحله دوم یعنی انتخاب موضوعاتی است که در محتوای خوشه جای گرفته اند. در مرحله سوم برای pillar page باید محتوا تولید کنید تا در مرحله چهارم بتوانید به تولید محتوای cluster Page بپردازید.

حال باید از صفحه ستون به کلیه صفحه های خوشه لینک بدهید. البته از صفحه های کلاستر کانتنت هم باید به صفحه پیلار لینک داده شود که به این صورت صفحه های کلاستر کانتنت ارزش خود را حفظ می کنند. نکته ای که در محتوای خوشه ای وجود دارد، عدم محدودیت برای استفاده از لینک است. به گونه ای که لینک رفت و برگشتی ما بین 2 پیلار کاملاً مرسوم است و حتی لینک دهی مابین صفحه های کلاستر کانتنت هم بلامانع است.

 سخن پایانی

هر آن چه لازم بود در مورد تاپیک کلاستربدانید را به صورت مختصر و مفید مورد بررسی قرار داده ایم. به هر حال شما اگر قصد دارید در فضای کسب و کار آنلاین حرفی برای گفتن داشته باشید باید با اهمیت تولید محتوا هم آشنا باشید. البته امروزه مجموعه های معتبری همچون کارو کانتنت خدمات این چنینی را ارائه می دهند؛ به همین دلیل، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما در این مجموعه در ارتباط باشید.

دسته بندی شده در: