تقویم محتوا به افرادی که قصد دارند به بازاریابی محتوایی بپردازند کمک می‌کند یک برنامه حرفه‌ای را برای کار خود در اختیار داشته باشند. زمانی که کارها بر اساس این تقویم محتوایی پیش برود تولید و انتشار محتوا برنامه‌ریزی شده خواهد بود و روند کار بهتر طی می‌شود. اگر این روزها به فکر این هستید که کار خود را بر اساس زمان‌بندی منظمی پیش ببرید و همه امور را سر و سامان دهید، پس به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت را تا پایان مطالعه کنید.

تقویم محتوا چیست؟

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

تقویم محتوا چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده در خصوص تقویم محتوایی با شما صحبت کنیم باید بگوییم تقویم محتوا یک برنامه زمانبندی شده محسوب می‌شود که به کاربر کمک می‌کند برای تولید و منتشر کردن محتوا اقدامات لازم را انجام دهد. این تقویم محتوایی موجب خواهد شد تا تمامی کارهای بازاریابی محتوا به شکل سازماندهی شده و اصولی صورت بگیرد. پس با کمک تقویم محتوا همه چیز برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود. اگر از ما بپرسند عملیاتی‌ترین بخش محتوایی مربوط به چه قسمتی از کار است؟ قطعاً ما تقویم محتوا را نام می‌بریم؛ زیرا تمام راهکارهای اجرایی و اصول زمانبندی شده را می‌توان با تقویم محتوا در پیش گرفت.

چرا تقویم محتوا اهمیت دارد؟

چرا تقویم محتوا اهمیت دارد؟

اگر کمی با صنعت نشر سر و کار داشته باشید قطعاً در ارتباط با اهمیتی که تقویم محتوایی دارد اطلاعاتی خواهید داشت. به صورت متداول روزنامه نگاران و ناشرانی که در کار خود توانسته‌اند موفق عمل کنند موفقیت خود را مدیون برنامه‌ریزی‌های دقیقی هستند که برای کار خود در نظر گرفته‌اند. برای اینکه بتوانید به شکل کاملاً منظم کار خود را منتشر کنید به خصوص اگر مدیریت یک تیم محتوایی را بر عهده شما قرار داده باشند متوجه می‌شوید که داشتن نظم از اهمیت فراوانی برخوردار است و البته به راحتی هم به دست نمی‌آید.

تنها زمانی می‌توانید یک مدیریت مناسب را برای کار خود داشته باشید که یک تقویم محتوایی اصولی را برنامه‌ریزی کرده و البته به آن پایبند باشید. اگر بازاریابی محتوا را برای اینکه یک کسب و کار را رشد دهید در پیش گرفته‌اید پس داشتن تقویم محتوایی برای شما از مهم‌ترین ضروریات به حساب می‌آید. اما اگر به دنبال جواب برای این هستید که چرا اینقدر تقویم محتوای اهمیت دارد؟ پس لازم است دلایل زیر را ذکر کنیم:

با تقویم محتوا هیچ چیز فراموش نمی شود

تقویم محتوایی موجب خواهد شد همه چیز در خاطر شما بماند و هیچ مناسبت و هیچ تخفیفی از ذهن شما کنار نرود. حتی اگر به حافظه خود هم شکی ندارید اما این احتمال را در نظر بگیرید که در لابلای حجم بالای کارها گاهی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید که برخی موارد را فراموش کنید. اما با کمک تقویم محتوایی هیچ چیزی از یاد نخواهد رفت.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا با موبایل+ مهمترین نکاتی که باید بدانید

در انرژی شما صرفه جویی خواهد شد

برنامه‌ریزی و تقویم محتوایی موجب خواهد شد شما یک تمرکز خوب را روی کار داشته باشید و از منابعی که در اختیار دارید به درستی استفاده کنید. این موضوع در انرژی و منابعی که دارید صرفه‌جویی به عمل می‌آورد.

راندمان کاری شما افزایش پیدا می کند

بیاید کمی از قانون پارکینسون صحبت کنیم. بر اساس این قانون هر کار تا زمانی به طول می‌انجامد که برای آن تعیین شده است. این کار هیچ ارتباطی با میزان فشار کاری شما ندارد؛ بلکه از نظر این قانون هر چقدر که به مهلت آنکار نزدیک‌تر می‌شوید بیشتر احساس می‌کنید که تحت فشار قرار گرفته‌اید و انگیزه بهتر و بیشتری برای انجام دادنش دارید. با یک مثال ساده اگر بخواهیم ذهن شما را نسبت به این موضوع روشن‌تر کنیم به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی درس خواندن‌های شب امتحان را مرور کنید.

 مزایای داشتن تقویم محتوایی

بیشتر بخوانید: چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

مهمترین مزایای داشتن تقویم محتوایی

داشتن تقویم محتوایی مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد و این مزایا است که موجب شده ما به شما توصیه کنیم که از داشتن تقویم محتوایی سرسری عبور نکنید. مطمئن باشید بدون داشتن این تقویم نمی‌توانید به درستی کار خود را سازماندهی کنید و از یک نظام ارزشمند و تعیین شده برای کار خود بی‌بهره خواهید ماند. اما از مهمترین مزیت‌هایی که می‌توانیم برای تقویم محتوایی به آنها اشاره داشته باشیم موارد زیر هستند:

  • زمان پیشرفت و موفقیت شما مشخص خواهد شد.
  • تولید محتوا بر اساس زمانبندی صورت می‌گیرد.
  • محتوای بی‌هدف تولید نمی‌کنید.
  • از اتلاف منابع مالی پیشگیری می‌شود.
  • محتوای تکراری تولید نخواهد شد.
  • بر روند اجرای برنامه محتوایی نظارت بهتری می‌توانید داشته باشید.
  • اعضای تیم همکاری بهتری با هم دارند.

مراحل ساخت تقویم محتوا

بیشتر بخوانید: مراحل ساخت پادکست

چگونه یک تقویم محتوا بسازیم؟

برای اینکه بتوانید یک تقویم محتوا مناسب را بسازید لازم است جوانب بسیاری را مورد ارزیابی قرار دهید و پس از اینکه داده‌های لازم را به دست آوردید شروع به ساخت تقویم محتوا کنید. در ادامه مراحل ساخت تقویم محتوا را بیان می‌کنیم:

گام اول: اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید

مهمترین قدمی که شما باید برای ساخت تقویم محتوا بردارید این است که اهداف بازاریابی محتوا را تعیین کنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید قطعاً مراحل دیگر به آسانی انجام می‌شود. به این مطلب دقت داشته باشید تا زمانی که یک محتوا اهداف تجاری تعیین شده‌ای را در پیش نگیرد، نمی‌تواند قدرت خود را به شما نشان دهد.

تعیین هدف شما یعنی اینکه برای چه قصدی می‌خواهید بنویسید؟ آیا تنها می‌خواهید بازدید خود را افزایش دهید یا اینکه به دنبال ارائه بیشتر خدمات و محصولاتتان هم هستید؟ تعیین این اهداف است که می‌تواند به شما کمک کند پیشرفت کاریتان به چه شکلی باشد.

گام دوم: یک فهرست از ایده‌هایتان بنویسید

به دنبال انتشار چه نوع موضوعاتی هستید؟ تمام ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کرده و از میان آنها بهترین و جذاب‌ترین را انتخاب کنید. بهترین موضوعات را شما می‌توانید برای وبلاگ و پست شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید و با این کار مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنید.

فراموش نکنید طراحی پرسونای مشتری را نباید نادیده بگیرید؛ زیرا این مخاطبان هستند که به شما کمک می‌کنند کسب و کار پررونقی داشته باشید؛ بنابراین ابتدا نیاز آنها را بسنجید و سپس مطالب خود را منتشر کنید. استفاده از موضوعات پرطرفدار، تحقیق در ارتباط با کلمات کلیدی و… مواردی هستند که در پرسونای مخاطب می‌توانند به شما کمک کنند.

گام سوم: روی مهمترین موضوعات تمرکز کنید

خب حالا که اهداف بازاریابی را تعیین کردید و از موضوعات مهمی که مد نظر دارید یک لیست آماده کردید الان وقت آن رسیده که تمام این  لیست را بازبینی کنید و از میان آنها هر آنچه که می‌تواند شما را به خواسته‌هایتان زودتر برساند در اولویت کاری خود قرار دهید؛ باقی ایده‌هایتان را بگذارید برای آینده.

هر چقدر که بتوانید روی موضوعات مهم‌تر تمرکز کنید بهتر و زودتر نتیجه خواهید گرفت. با تمرکز روی این موضوعات مهم می‌توانید محتوایی با کیفیت را تولید کنید و در دام محتوای تبلیغاتی نخواهید افتاد.

گام چهارم: قیف بازاریابی محتوا را فراموش نکنید

قیف بازاریابی محتوا را فراموش نکنید. این جمله به معنای آن است که شما باید خوانندگان و مخاطبان خود را به خریداران محصول خود تبدیل کنید. با کمک این قیف شما می‌توانید مشاهده کنید که کاربران بعد از اینکه با برند و محصولات یا خدماتی که دارید آشنا شده‌اند چه مراحلی را طی خواهند کرد.

در هر کدام از مراحل یک قیف بازاریابی محتوا لازم است تا یک محتوای خاص را قرار داد. زمانی که شما از تقویم محتوایی برای کار خود استفاده می‌کنید باید از تمام سطوح یک قیف بازاریابی اطلاع داشته باشید تا بر اساس آن بتوانید محتوا بنویسید و کار تبدیل کاربران به خریدار را به درستی طی کنید.

گام پنجم: تعیین مسئولیت کنید

در این مرحله شما باید مسئولیت هر کدام از افراد تیم خود را مشخص کنید. زمانی که مسئولیت هر فرد تعیین شود بار تمام کارها روی دوش یک نفر نمی‌افتد و این گونه راندمان کاری اعضای تیم پایین نمی‌آید. استراتژیست محتوا، نویسنده محتوا، ویراستار، متخصص سئو، گرافیست ومدیر شبکه‌های اجتماعی از جمله مسئولیت‌هایی هستند که شما باید در تیم خود بر عهده افراد مختلف بگذارید. هر کدام از این مراحل نقش بسیار مهمی در مدیریت کارها دارند و می‌توانند با کیفیت بهتری تقویم محتوایی را پیش بگیرند.

گام ششم: ابزار ساخت تقویم محتوا را مشخص کنید

پس از اینکه پنج گام ذکر شده را انجام دادید، حال باید ابزار ساخت این تقویم محتوایی را انتخاب کنید. برای ساخت تقویم محتوایی ابزارهای مختلفی وجود دارد که شما با توجه به سلیقه و راحتی کار با هر کدام از آنها می‌توانید یکی را انتخاب کنید. از محبوب‌ترین و البته پرکاربردترین ابزارهای تقویم محتوایی را می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Excel
  • Google Sheets
  • Google Calendar
  • افزونهEditorial Calendar برای وردپرس
  • Terllo
  • تسکولو

گام هفتم: اطلاعات لازم را در تقویم محتوایی انتخاب شده وارد کنید

گام هفتم را باید آخرین مرحله از ساخت تقویم محتوا بدانیم. در این مرحله شما باید برنامه‌ریزی محتوایی خود را وارد تقویم انتخاب شده کنید. نحوه چینش اطلاعات در دست شما است و شما می‌توانید به هر شکلی که مایل هستید آن را وارد کنید. در این مرحله بهتر است عنوان پست‌ها، توضیحات، زمان انتشار، کانال انتشار، نوع محتوا، دسته‌بندی، پرسونای مخاطب، وضعیت محتوا، هدف پست و… را مشخص کنید.

بیشتر بدانید:محتوای ویروسی چیست و چگونه آن را تولید کنیم؟

سخن پایانی

داشتن تقویم محتوا را باید از ضروریات هر نوع بازاریابی محتوایی بدانیم که قصد دارد در مسیر کاری هر کسب وکار پیشرفت‌هایی را حاصل کند. یک تقویم محتوایی اگر به درستی شکل بگیرد به آسانی می‌تواند موجب جذب مخاطب شود و همچنین شما را در راستای تحقق اهدافتان به جلو سوق دهد. در این مقاله سعی داشتیم در خصوص تقویم محتوا و مراحل آن با شما صحبت کنیم تا بتوانید به وسیله آن کار خود را با انعطاف بهتری انجام دهید. اگر شما هم در خصوص تقویم محتوا تجربه‌ای دارید، لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تقویم محتوا شامل چه مواردی می‌شود؟

تقویم محتوا شامل موضوعات عناوین محتوا، زمان انتشار، مخاطبان هدف، وضعیت محتوا،دسته‌بندی، کانال انتشار و… خواهد شد.

چرا تقویم محتوا مهم است؟

بدون تقویم محتوا نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی برای عملکرد برنامه محتوایی خود تدوین کرد؛ از این رو با کمک تقویم محتوایی می‌توان مدیریت و نظارت بهتری روی تولید و انتشار محتوا داشت.

دسته بندی شده در: