اگر می‌خواهید در راستای اهداف تجاری که دارید خیلی بهتر عمل کنید، پس محتوای ویروسی را فراموش نکنید. یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای اینکه بتوانید بازار را در دست خود بگیرید استفاده از محتوای ویروسی یا همان وایرال است. احتمالاً شما هم تاکنون بارها از محتوای ویروسی استفاده کرده‌اید و آنها را با دوستان خود به اشتراک گذاشته‌اید. محتوای ویروسی کمک می‌کند تا حتی اشخاصی که به یک محتوا دسترسی ندارند با آن آشنا شوند و از این نوع محتوا استفاده کنند. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این نوع از محتوا به دست آورید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت همراه ما باشید.

محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی به صورت متداول در زمان بسیار کمی در فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند و شامل تصویر متن یا حتی ویدیو است. محتوای وایرال در طی زمان کوتاهی که از انتشار آن می‌گذرد بازدید کنندگان فراوانی داشته و اشخاص زیادی با آن مواجه خواهند شد. برخی از محتواها دارای بدنه و ساختاری جذاب برای مخاطب هستند و همین امر سبب شده افراد مختلف و مخاطبینی که دارد سعی کنند آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارند؛ به این نوع از محتوا، محتوای وایرال یا محتوای ویروسی گفته می‌شود. بیشتر محتواهای ویروسی دارای جنبه سرگرمی هستند. محتواهای وایرال دارای ارزشمندی زیادی بوده که توانستند بازدید کنندگان فراوانی را به سمت خود جذب کنند.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

چرا تولید محتوای ویروسی مهم است؟

بیشتر بخوانید: تولید محتوا با موبایل+ مهمترین نکاتی که باید بدانید

چرا تولید محتوای ویروسی مهم است؟

تولید محتوای ویروسی از این جهت اهمیت دارد که در دنیای امروز اطلاعات فراوانی از هر کسب و کاری در اختیار مخاطبان و کاربران دنیای مجازی قرار می‌گیرد. هر شخصی که بتواند اطلاعات بهتر و دقیق‌تری را از خدمات یا محصولات و برندی که دارد در دسترس کاربران قرار دهد قطعاً پیروز میدان رقابت است. بهترین گزینه برای موفقیت در این راه تولید محتوای ویروسی محسوب می‌شود. محتوای ویروسی را اگر شما روی صفحه یا کانالتان قرار دهید، خواهید دید چگونه در زمان کوتاه ترافیک سایت شما به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

همین افزایش ترافیک موجب می‌شود برندتان نسبت به قبل شناخته شده‌تر شود. علاوه بر این موضوع، محتوای ویروسی نسبت به دیگر روش‌های تبلیغی بسیار به صرفه‌تر است. معمولاً محتوای ویروسی به دلیل اینکه خود مخاطبان هم در اشتراک آن نقش بسزایی دارند، ارزان‌تر بوده و لازم نیست شما هزینه‌های گزافی را برای آن پرداخت کنید. البته به این موضوع دقت داشته باشید که گاهی یک محتوا درصد اشتراک گذاری صفر دارد؛ زیرا به درستی روی خصوصیات آن کار نشده و نتوانسته‌اند آن را به شکل حرفه‌ای به محتوای ویروسی تبدیل کنند.

انواع محتوای وایرال

انواع محتوای وایرال

محتوای وایرال دارای انواع و اقسام مختلفی است که اگر بخواهیم به مهم‌ترین آنها اشاره داشته باشیم لازم است در خصوص موارد زیر با یکدیگر صحبت کنیم:

محتواهای تعریف کننده

محتواهای تعریف کننده کار، به عبارتی اینگونه هستند که یک دستورالعمل روشن را به مخاطب ارائه می‌کنند. معمولا در محتواهای تعریف کننده در خصوص مراقبت‌های بهداشتی، تمرین‌های ورزشی یا راهنمایی‌هایی که در زندگی روزمره به کار گرفته می‌شود، صحبت خواهد شد. به عنوان مثال “روش‌هایی برای چاقی صورت در ۱ هفته”

پست‌های مبتنی برا فهرست

اگر بخواهید مهمترین بخش محتوای خود را خیلی سریع در اختیار کاربر قرار دهید، پست‌هایی که مبتنی بر فهرست و لیست هستند، بهترین گزینه برای انتخاب محتوای وایرال محسوب می‌شوند. با کمک این مدل از محتوا مخاطب خیلی راحت می‌تواند متوجه ایده اصلی شما شود و دیگر نیازی نیست تمام پست و محتوایی را که در اختیار او قرار داده‌اید را مرور کند. مثلا: ” ۱۰ نکته برای ست کردن فرش و مبل”

محتوایی با جنبه تحقیقی

اگر تحقیقاتی را تاکنون انجام داده‌اید و نتایج جالبی داشته است، شما می‌توانید آن را در اینترنت وایرال کنید. البته جامعه هدف هم در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. اگر احساس می‌کنید تحقیق شما پاسخ سوال اشخاص بسیاری است، می‌توانید آن را به عنوان یک کار تحقیقی برای محتوای ویروسی خود در نظر بگیرید. مثال: ” تاثیر عسل بر رشد مو”

محتواهای داغ

یکی از انواع بحث برانگیز محتواهای وایرال شده را باید همین محتواهای داغی بدانیم که به آسانی می‌توانند موجب جنجال شوند. با توجه به اینکه معمولاً خوانندگان مایل هستند تا بروزرسانی اخبار داغ و مهم را پیگیری کنند پس شما می‌توانید با بازنویسی آن محتوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک محتوای ویروسی تولید کنید. برای این کار می‌توانید از لحن کنایه آمیز استفاده کنید یا با فلسفه و استدلال یک موضوع پشت پرده را بیان کنید.‌ مثال: ” سیاست های فوتبالی راهی برا خالی کردن جیب طرفداران”

محتواهای ویروسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

محتواهای ویروسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

یک محتوای وایرال زمانی می‌تواند تاثیر خود را به شما نشان دهد که به شکل اصولی و خلاقانه روی آن کار شده باشد. همیشه قرار نیست که شما به شکل کاملاً مستقیم حرف خود را بزنید و آن را به مخاطب برسانید؛ بلکه برای تولید محتوای ویروسی بهتر است پیام را به شکل کاملاً غیر مستقیم در سطح جامعه گسترش دهید. برای تولید محتوای ویروسی باید به برخی ویژگی‌ها اهمیت بسیاری بدهید تا بتوانید کار خود را به درستی پیش ببرید از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای محتوای وایرال باید به آنها توجه کنید موارد زیر هستند:

ارتباط پذیر بودن محتوا

مخاطب دوست دارد با محصولات و خدماتی که دارید ارتباط خوبی برقرار کند. بیابید تصور کنید که یک صندلی تولید کرده‌اید؛ اما این صندلی دارای یک ظاهر ساده است. با یک ظاهر ساده قطعاً نمی‌توانید خود را در دل مخاطب جا کنید؛ بلکه از رقبا هم عقب می‌مانید. برای اینکه بتوانید محصول خود را به چشم مخاطبان آورید، لازم است آن را با یک طراحی نوین در اختیار آنها قرار دهید تا مشتری بتواند یک ارتباط موثر با آن بگیرد. اگر از ما بپرسند کلیدی‌ترین ویژگی برای یک محتوای ویروسی چه چیزی است قطعاً ما ارتباط پذیر بودن را معرفی خواهیم کرد.

داشتن بیان ساده

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید برای محتوای ویروسی به آن اشاره کنیم، این است که باید با زبانی ساده بیان شود تا مخاطب درگیر جملات و کلمات پیچیده نشود. پیچیدگی همیشه باعث می‌شود مخاطب از یک کار دور شود. به این موضوع توجه داشته باشید که ساده فهم بودن محتوای ویروسی باعث احساس نزدیکی کاربر با شما می‌شود

دارا بودن محتوای مفید و آموزشی

معمولاً محتوای ویروسی اگر بتواند به مخاطب در زمینه خاصی کمک کند به راحتی در دسترس قرار خواهد گرفت. احتمالاً شما هم در فضای مجازی بارها صفحات آشپزی را دیده‌اید که در حال وایرال شدن است. اگر بتوانید محتوایی را تولید کنید که راهکارهای متداول و روزمره‌ای را  در اختیار کاربر قرار دهد، قطعاً در این زمینه موفق می‌شوید.

 محتوای ویروسی چگونه انتشار پیدا می‌کند؟

مخاطبان به روش‌های مختلفی یک محتوای ویروسی را منتشر می‌کنند که از مهمترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آن را در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.
  • لینک وب سایت محتوای ویروسی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.
  • محتوا را برای دوستانشان Forward خواهند کرد.
  • در ارتباط با آن محتوا با یکدیگر صحبت می‌کنند.

نکته‌ای که در خصوص محتوای ویروسی باید به آن دقت داشته باشیم این است که همیشه محتوای وایرال بر اساس سلیقه و علاقمندی اشخاص نیست و گاهی ممکن است نقدهایی بر آنها وارد شود. همین نگاه نقادانه می‌تواند به انتشارمحتوای ویروسی کمک کند.

چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟

چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود و آگاهی از برند به سراغ محتوای ویروسی بروید، باید با مراحل تولید آن هم آشنا شوید. در ادامه چگونگی تولید محتوای ویروسی را شرح خواهیم داد تا بتوانید با سرمایه‌گذاری روی این نوع از محتوا بازاریابی مفیدی داشته باشید

مخاطب هدف خود را بشناسید

شناسایی مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا بدانید برای چه کسی قصد تولید محتوا دارید. این مخاطبان هستند که می‌توانند به عنوان یک نردبان برای ارتقای محتوای ویروسی به شما کمک کنند.

از محتوای تعاملی استفاده کنید

محتوای تعاملی به معنای آن بوده که مخاطب هم قرار است کاری را انجام دهد. این تعامل موجب اشتراک گذاری بیشتر محتوای ویروسی خواهد شد. بهره‌گیری از پرسشنامه‌ها از شیوه‌های تولید این نوع از محتوا محسوب می‌شود.

کانال‌های مناسب را انتخاب کنید

بعد از شناسایی مخاطب هدف و ایجاد یک محتوای تعاملی، لازم است بهترین کانال که می‌تواند مخاطبان را با خود درگیر کند، را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و دیگر رسانه‌های اجتماعی که کاربران زیادی در آنها مشغول فعالیت هستند استفاده کنید.

به نقشه راه دقت کنید

متاسفانه برخی از افراد تمام تمرکز خود را روی به اشتراک گذاشتن محتوا می‌گذارند؛ در حالی که برای یک محتوای ویروسی لازم است از نقشه راه هم استفاده کنید. نقشه راه موجب می‌شود تا بتوانید تمامی جوانب را مورد ارزیابی قرار دهید.

چه عواملی روی وایرال شدن محتوا نقش دارد؟

چه عواملی روی وایرال شدن محتوا نقش دارد؟

علاوه بر اینکه شما باید ویژگی‌های یک محتوای وایرال شده را بدانید و با انواع و اقسام آن آشنا شوید در کنار چگونگی تولید این نوع از محتوا لازم است برخی عوامل را که می‌توانند روی وایرال شدن آن اثر بگذارند هم بشناسید از مهمترین عواملی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند موارد زیر هستند:

  • زمان انتشار محتوا
  • کیفیت محتوا
  • قابل اعتماد بودن محتوا
  • اثرگذاری روی احساسات مخاطب

سخن پایانی

محتوای ویروسی یا محتوای وایرال از جمله محتواهایی محسوب می‌شوند که اشتراک گذاری بسیار بالایی در فضای مجازی دارند. اشخاصی که به دنبال یک بازاریابی موثر برای خدمات و کسب و کار خود هستند، نباید از محتوای ویروسی چشم پوشی کنند. در این مقاله سعی کردیم همه چیز را در خصوص محتوای ویروسی به شما شرح دهیم تا با آشنایی بهتر و بیشتر با این نوع از محتوا بتوانید به سرعت تبلیغات برند خود را ارتقا دهید و موفقیت بیشتری را کسب کنید. اگر در خصوص محتوای ویروسی تجربه‌ای دارید لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی یا محتوای وایرال یک محتوای اینترنتی محسوب می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها با اشتراک گذاری بالایی روبرو شده است.

چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟

برای تولید محتوای ویروسی باید مخاطب خود را بشناسید، از کانال‌های مناسب استفاده کنید و روش‌های جلب توجه مخاطب را بلد باشید.

دسته بندی شده در: