الگوریتم گوگل را باید  باغ وحش دنیای ارتباطات بدانیم. این حیوانات بازیگوش و جذاب باعث می‌شوند در زمان جستجو در گوگل مسیر را درست پیمایش کنیم و بهترین نتایج را به دست آوریم. اما نباید فراموش کنیم که باید بر اساس ویژگی‌های کاری که این حیوان‌ها دارند، رفتار کرد تا با جریمه‌های آنها روبرو نشد. به زبان ساده‌تر بهتر است اینگونه بیان کنیم که اگر می‌خواهید سایت خود را در میان بهترین پیشنهادهای گوگل قرار دهید لازم است شناخت بهتری از این الگوریتم‌ها پیدا کنید. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم شما را بهتر با الگوریتم‌های گوگل آشنا کنیم تا متوجه شوید هر کدام از آنها برای چه هدفی برنامه‌ریزی شده‌اند؛ از این رو اگر در دنیای سئو مشغول فعالیت هستید بهتر است این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

الگوریتم گوگل چیست؟

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

الگوریتم گوگل چیست؟

بیاید کمی به چند سال پیش برگردیم؛ آن زمان هر وقت که به دنبال چیزی در گوگل می‌گشتیم تبلیغات بی‌ربط و پاپ آپ‌های فراوانی به نمایش در می‌آمد که باید مقداری از زمان خود را هدر می‌دادیم تا آن صفحات را ببندیم.

خوشبختانه به مرور زمان هر چقدر که دنیا پیشرفت کرد، الگوریتم‌هایی پا به عرصه ارتباطات گذاشتند تا بتوانند این ویرانه گوگل را بسازند و کاربران را بهتر و زودتر به آنچه که می‌خواهند برسانند. باید گفت طراحی و توسعه الگوریتم‌های گوگل، حکم فرشته‌های رهایی بخش را دارد. هدفی که الگوریتم‌های گوگل دارند افزایش رتبه سایت‌های باارزش و کاهش رتبه سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت است.

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

بیشتر بخوانید: چگونه تصاویر سایت خود را بهینه کنیم؟

مهمترین الگوریتم‌های گوگل

بروزرسانی‌هایی که گوگل دارد را باید به دو بخش بروزرسانی‌های کوچک و بزرگ تقسیم کنیم. برخی از این بروزرسانی‌ها به شکل روزانه انجام می‌شوند اما آنچنان اثر واضحی ندارد که همه افراد متوجه آن شوند؛ اما گاهی این بروز رسانی‌ها و تغییرات به قدری بزرگ هستند که می‌تواند سر و صدای زیادی در دنیای مجازی به پا کند.

 بسیاری از الگوریتم‌هایی که گوگل تاکنون معرفی کرده اثر شایانی روی وضعیت ترافیک یک سایت دارند؛ اما به شکل قطعی نمی‌توانیم همه این الگوریتم‌ها را به شکل مستقیم موثر روی سئو سایت بدانیم. در ادامه مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را که تاثیر زیادی بر سئو سایت دارند به شما معرفی خواهیم کرد.

الگوریتم پیج رنک

در سال ۱۹۹۸ میلادی بود که گوگل الگوریتم پیج رنک را به دنیا معرفی کرد. می‌توان گفت پیج رنک در فهرست اولین الگوریتم‌هایی است که برای رتبه‌بندی سایت‌ها به وجود آمد. در ابتدای کار این الگوریتم، لینک‌هایی را که به صفحات یا دامنه‌ها داده می‌شد را مورد بررسی قرار می‌داد و لینکی که اعتبار بیشتری داشت در رتبه‌های بالا قرار می‌گرفت؛ اما هر چقدر که از وجود الگوریتم پیج رنک گذشت تقریباً تغییر کاربری داد و الان با هدف جلوگیری از ساخت بک لینک‌های پولی فعالیت می‌کند.

الگوریتم رقص گوگل

گوگل برای اینکه رفتار کاربران را مورد بررسی قرار بدهد  سایت‌ها  و صفحات جدید را چند بار در میان نتایج جستجو جابجا خواهد کرد.با این کار می‌خواهد متوجه تعداد کلیک‌ها و مدت زمان ماندن هر کاربر شود. این کارها به وسیله الگوریتم رقص گوگل انجام خواهد شد. البته رقص گوگل همیشه برای صفحات تازه تاسیس نیست و اگر گوگل به تازگی با صفحه‌ای روبرو شود روی آن هم این الگوریتم را پیاده می‌کند. الگوریتم رقص گوگل در سال ۲۰۰۴ به وجود آمد.

الگوریتم تپه

از قدیمی‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل در سال ۲۰۰۳ ایده آن را مطرح کرد و در سال ۲۰۰۴ منتشر شد الگوریتم تپه است. این الگوریتم با هدف شناخت صفحات معتبر در میان موتورهای جستجو به وجود آمد. با توجه به اینکه در آن زمان وقتی کاربر به دنبال کلمه‌ای می‌گشت امکان داشت که آن کلمه نقاط اشتراک زیادی با دیگر موضوعات داشته باشد از این رو گوگل نمی‌توانست یک صفحه معتبر را در اختیار مخاطب قرار دهد. الگوریتم تپه به وجود آمد تا صفحات تخصصی و معتبر را بشناسد و آنها را به کاربر نشان دهد.

الگوریتم کافئین

در سال ۲۰۰۹ با اعلام گوگل الگوریتم بسیار مهمی با نام کافئین به دنیا معرفی شد. البته چند ماه به طول انجامید تا به شکل کامل این الگوریتم فعالیت خود را آغاز کند و آغاز کار آن سال ۲۰۱۰ بود. ایندکس کردن سایت‌ها آن هم به شکل تازه و نوین کار الگوریتم کافئین بود که البته به شکل مستقیم روی رتبه سایت‌ها اثرگذار نبود؛ اما با بروزرسانی‌هایی که روی آن انجام شد سایت‌هایی که دارای محتوای قدیمی هستند و آنها را بروزرسانی می‌کنند در رتبه‌های خوبی قرار می‌گیرند.

الگوریتم پاندا گوگل

در سال ۲۰۱۱ بود که گوگل، الگوریتم پاندا را رونمایی کرد. پاندا را باید اولین الگوریتمی دانست که در دنیای سئو به شکل کاملاً رسمی آغاز به کار کرد. الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۶ بود که به الگوریتم هسته پیوست و همین موضوع سبب شد که به شکل دائم به رصد و بررسی سایت‌ها بپردازد. الگوریتم پاندا موجب افت سایت‌هایی خواهد شد که دارای محتوایی بی‌کیفیت هستند. سایت‌هایی که دارای محتواهای کوتاه بوده و با هدف لینک دهی به دیگر سایت‌ها ایجاد شده‌اند همیشه مورد هجوم الگوریتم پاندا قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:سئو محتوا چیست؟

الگوریتم تازگی محتوا

در سال ۲۰۱۱ گوگل برای اینکه سایت‌هایی که محتوای تازه‌تری دارند در بالای نتایج قرار بگیرند الگوریتم تازگی محتوا را معرفی کرد. الگوریتم تازگی محتوا روی ۳۵ درصد از جستجوها اثر داشت و اگر موضوعی تازه بود کاربر می‌توانست به آسانی به آن دست پیدا کند.

الگوریتم پنگوئن

هدف از انتشار الگوریتم پنگوئن بررسی کیفیت لینک‌های داده شده به یک صفحه است. الگوریتم پنگوئن تاکنون چندین بار بروز رسانی شده تا بتواند به رتبه‌بندی سایت‌ها کمک بهتری داشته باشد. اگر سایتی دارای لینک مخرب باشد یا از لینک‌های پولی استفاده کرده باشد به وسیله الگوریتم پنگوئن جریمه خواهد شد. آخرین بروز رسانی که الگوریتم پنگوئن داشت در سال ۲۰۱۶ بود.

الگوریتم گورخر

می‌توانیم اینگونه بگوییم که الگوریتم گورخر یک بروز رسانی برای الگوریتم هسته مرکزی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۳ ایده آن را کلید زدند. سایت‌های فروشگاهی که خدمات نه چندان مطلوبی را ارائه می‌دهند و خدمات آنها بی‌کیفیت محسوب می‌شود از نتایج جستجو حذف خواهند شد یا با کمک این الگوریتم افت رتبه پیدا می‌کنند. الگوریتم گورخر را باید یک هشدار برای سایت‌های فروشگاهی بدانیم که بدون توجه به نیاز کاربر مشغول فعالیت هستند و خدمات بی‌کیفیتی را به مخاطب خود ارائه می‌دهند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

 پیش از اینکه گوگل تا این حد پیشرفت کند، زمانی که یک مخاطب در گوگل به جستجوی عبارتی می‌پرداخت اول لینک‌هایی به او نشان داده می‌شد که آن عبارت کلیدی در آن وجود داشت. با وجود الگوریتم مرغ مگس خوار این فرایند تغییراتی کرد و الان زمانی که کاربر به دنبال یک عبارت می‌گردد نتایج مرتبطی به او نشان داده می‌شود.

به عبارتی با این الگوریتم درک عمیق‌تری از مفهوم کوئری به وجود آمده است. تنها وجود یک کلمه کلیدی این روزها نمی‌تواند به معنای نتیجه درست برای یک موضوع باشد؛ بلکه وجود مترادف‌ها موجب شده تا مطالب یک سایت بهینه‌تر شوند و کاربر بتواند به راحتی نیاز خود را با کمک گوگل برآورده کند.

الگوریتم کبوتر

یک سال بعد از مرغ مگس خوار بود که در سال ۲۰۱۴ الگوریتم کبوتر به وجود آمد. الگوریتم کبوتر روی سئوی محلی متمرکز شده و علاوه بر اینکه روی صفحات نتایج اثر گذار خواهد بود روی نقشه گوگل هم تمرکز داشته و باعث می‌شود به توانایی گوگل در ارائه هرچه بهتر نتایج به کاربران کمک کند.

الگوریتم رنک برین

اگر از ما بپرسند که بهترین و حرفه‌ای‌ترین الگوریتمی که تاکنون گوگل به نمایش گذاشت کدام است قطعاً پاسخ ما الگوریتم رنک برین است. الگوریتم رنک برین را باید اوج هنرنمایی‌ها و شکوفایی استعدادهای گوگل بدانیم. در الگوریتم رنک برین برای مدیریت عبارت‌های جستجو شده از ماشین یادگیری استفاده کرده‌اند.این الگوریتم  که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد توانست نتایج بسیار بهتری را به مخاطبان خود ارائه دهد.

الگوریتم موش کور

بعد از الگوریتم کبوتر در سال ۲۰۱۶ الگوریتم موش کور به میدان آمد. این الگوریتم برای جستجوی محلی مورد استفاده قرار گرفت تا یکی دیگر از چشم اندازهای مطلوبی که گوگل در نظر دارد برای کاربران به نمایش درآید. با کمک الگوریتم موش کور کسب و کارهایی که در رتبه‌بندی‌های کلی نمی‌توانستند یک رتبه مناسب را به دست آورند راحت‌تر به کاربران نشان داده شدند.

الگوریتم مدیک

الگوریتم مدیک در سال ۲۰۱۶ بین تمامی کشورها و به همه زبان‌ها مشغول فعالیت شد و روی سایت‌های پزشکی، سایت‌های روانشناسی و مشاوره اثر زیادی داشت. این الگوریتم به شکل وسیع توانست سایت‌های فراوانی را تحت تاثیر قرار دهد و تغییرات بسیاری را روی رتبه‌بندی سایت‌ها به وجود آورد. با اینکه هدف الگوریتم مدیک یا طبی حوزه پزشکی است اما برخی سایت‌ها که خارج از این موضوع بودن هم تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

بیشتر بدانید:ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل

سخن پایانی

الگوریتم‌های گوگل برای اینکه بتوانند تجربه کاربری خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهند ایجاد شده‌اند. هر کدام از آنها هدف خاصی دارند و از آغاز فعالیت خود توانسته‌اند تاثیرات زیادی را روی سئو سایت ایجاد کنند.با توجه به اینکه این الگوریتم‌ها سبب خواهند شد تا سایت‌های خوب یا سایت‌های بی‌کیفیت مشخص شوند کاربر با اعتماد بیشتری می‌تواند روی اعتبار مطالب به نمایش گذاشته حساب کند و نیاز خود را برآورده سازد. اگر شما هم صاحب سایتی هستید و می‌خواهید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً بر اساس الگوریتم‌هایی که گوگل دارد پیش بروید تا از هرگونه جریمه، دور باشید.

سوالات متداول

مهمترین الگوریتم‌های گوگل کدام‌ها هستند؟

هر کدام از الگوریتم‌های گوگل از اهمیت خاصی برخوردار هستند؛ اما از مشهورترین و مهم‌ترین آنها می‌توانیم به الگوریتم پنگوئن، الگوریتم پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم پیج رنک، الگوریتم رقص گوگل، الگوریتم تپه و…. اشاره کنیم.

هدف از ایجاد الگوریتم‌های گوگل چیست؟

هدف از ایجاد الگوریتم‌هایی که نام بردیم این است که مخاطب بتواند اطلاعات دقیق‌تری را به دست آورد و مطالب سایت‌ها به درستی دسته‌بندی شوند؛ همچنین با کمک این الگوریتم‌ها، سایت‌هایی که کیفیت ندارند شناسایی شده و با افت رتبه مواجه می‌شوند یا به شکل کامل حذف خواهند شد.

دسته بندی شده در: