سناریو نویسی در تولید محتوا یعنی چه؟ شاید یکی از سوالاتی باشد که محتوا نویسان با آن مواجه می شوند و چالش های مختلفی را در ذهن خود نسبت به این موضوع دارند. اگر شخصی بخواهد برای شغلی که دارد و کسب و کاری که می خواهد راه اندازی کند، برنامه ریزی و استراتژی خوبی را داشته باشد، لازم است اول برای کار خود و سپس برای محتواهایی که قصد تولید آن را دارد یک سناریوی جذاب را داشته باشد. با توجه به این موضوع ما در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم تا نقش سناریو در تولید محتوا را بیشتر برای شما بازگو کنیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سناریو نویسی در تولید محتوا چیست؟

سناریو نویسی در تولید محتوا چیست؟

سناریو نویسی در تولید محتوا، فرایند نوشتن یک نمونه از داستان یا سناریو برای استفاده در تولید ویدیو، فیلم، ساخت پادکست، تئاتر و… است. در این فرایند، نویسنده باید به دقت و با توجه به نوع محتوا و مخاطب مورد هدف، یک داستان جذاب و مناسب را ایجاد کند. سناریو نویسی شامل ایجاد شخصیت ها، محیط، داستان و ساختار کلی محتوا است. با استفاده از یک سناریوی خوب، تولید کنندگان محتوا می توانند به راحتی محتوای خود را ارائه دهند و جذابیت آن را افزایش دهند. اگر بخواهیم سناریو را در لغت بیان کنیم و آن را یک معنا و مفهوم خاصی بدانیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که سناریو در لغت یک تصویر از محتواهای آینده بوده که البته پیشگویی را منظور نیست؛ بلکه هدفی که از سناریو نویسی داریم این است که یک تفکر و تصویر از آینده در ذهن مخاطب به وجود آوریم.

به عبارتی می توانیم بگوییم سناریو در تولید محتوا با برنامه ریزی و داشتن یک راهبرد اساسی هم طریق است و به موازات آن ها پیش خواهد رفت. البته اگر بخواهیم از لحاظ معنا شناسی به این موضوع نگاه کنیم در ریشه ای که سناریو، برنامه ریزی و استراتژی با همدیگر دارند، تفاوت هایی وجود دارد؛ اما برای تولید محتوا لازم است این واژگان را معادل هم بدانیم.

در سناریو نویسی باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم؟

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

در سناریو نویسی باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم؟

برای اینکه دچار سردرگمی نشوید و یک سناریوی خوب را طراحی کنید باید به موارد زیر دقت کنید تا سناریوی شما خوب از آب درآید:

  • مطلبی که ارائه می کنید باید موجب انگیزه در مخاطب و کاربر شود.
  • مطالب ایجاد شده باید کاملاً صریح باشد و از حاشیه گویی در سناریو نویسی لازم است، پرهیز کنید.
  • مطالب موجود در سناریو باید به شکلی باشد که مخاطب این احساس را بکند که مطالبی که مشغول خواندن آن است به صورت کامل نیاز او را پوشش داده و تمامی مسائل آموزشی در آن حیطه را بیان خواهد کرد.
  • سوالات و تعاملات مناسبی با کاربر باید به وجود آید و تنها مخاطب را به عنوان یک خواننده یا یک شنونده در نظر نگیرید. ایجاد تعامل با او از لازمه های سناریو نویسی است
  • مطالبی که می خواهید ارائه کنید باید منسجم باشد و پیش نیاز هایی که در ارتباط با آن لازم است بدانند را نیز در بر بگیرد.

سناریو نویسی در تولید محتوا چه مزایایی دارد؟

سناریو نویسی در تولید محتوا چه مزایایی دارد؟

به طور قطع نوشتن سناریو برای تولیدکنندگان محتوا و البته مخاطبان، همراه با مزایایی است که در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می کنیم:

1- ارائه داستان جذاب: سناریو نویسی به نویسنده کمک می کند تا داستانی جذاب و متفاوت برای مخاطبان خود ارائه دهد و باعث شود مخاطبان برای مشاهده محتوا، به آن جذب شوند.

2- افزایش جذابیت محتوا: با استفاده از یک سناریو خوب، تولید کنندگان محتوا می توانند جذابیت محتوای خود را افزایش دهند و باعث شوند تا بیشترین تأثیر را در مخاطبان خود بگذارند.

3- کمک به ارائه پیام: سناریو نویسی به نویسنده کمک می کند تا پیام خود را به شکل مناسب و جذاب به مخاطبان خود ارائه دهد.

4- کمک به ساختاردهی محتوا: سناریو نویسی به نویسنده کمک می کند تا ساختار مناسبی برای محتوای خود ایجاد کند و باعث شود تا مخاطبان به راحتی محتوای خود را درک کنند.

5- کمک به تولید محتوای با کیفیت: با استفاده از یک سناریو خوب، تولید کنندگان محتوا می توانند محتوای با کیفیت و مناسب برای جمعیت مورد نظر خود ایجاد کنند.

پشنهاد ویژه!برای یادگیری بیشتر و اشنایی با تولید محتوا با موبایل کیلک کنید.

The importance of scenario writing in content production

اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا

همانطور که پیش تر هم به این موضوع اشاره داشتیم سناریو نویسی در تولید محتوا از اهمیت بسزایی برخوردار است. در صورتی که اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا را بتوانیم به صورت کامل و جامع درک کنیم به طور قطع محتوای تولیدی، شاهکاری بی نظیر خواهد شد. گاهی اشخاص بدون اینکه به سناریو اهمیت بدهند، دست به تولید محتوا می زنند و این امر تنها موجب شکست پروژه ای است که در دست دارند. دقت داشته باشید که اگر بخواهید یک محصول را به مخاطبان معرفی کنید این که فقط به آنها بگویید این محصول بسیار با کیفیت است که کفایت نمی کند و تاثیر چندانی را روی ذهن مخاطب نمی گذارد؛ بنابراین سناریو باید مهیج باشد و همین هیجان بخشیدن می تواند مخاطب را به سوی هدف شما که فروش محصول و ارائه خدمات است جذب کند.

در یک سناریو، متن نریشن برای گوینده مشخص می شود و حتی نویسنده می تواند کاراکترهایی را نیز در این زمینه به وجود آورد. زمانی که این کار به صورت دیالوگ و نمایش باشد و توضیحاتی در ارتباط با بخش های گرافیکی نیز داشته باشد قطعاً سناریویی تولیدی می تواند نظر هر شخصی را به خود جلب کند. به این موضوع دقت داشته باشید که در سناریو نویسی همان چیزی که مخاطب می خواهد را باید به قلم درآوریم؛ زیرا کسی که باید نظر او را جلب کنیم مشتری است. تمامی این موضوع ها می تواند اهمیت سناریونویسی را بیش از پیش برای ما مشخص کند. زمانی که در سناریو نویسی خلاقیت به خرج می دهیم مسیر ما با پیشرفت روبرو خواهد شد.

با توجه به اینکه سناریو نویسی تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعاتی است که داریم، پس بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را دست کم بگیریم. ممکن است برخی این تصور را داشته باشند که برای سناریو نویسی باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند، اما بهتر است این را بدانید که اصلا اینگونه نیست در سناریو نویسی شما فقط باید بلد باشید خوب قصه بگویید و همین موضوع هر چقدر که اهمیتش برای شما بیشتر باشد محتوایی که تولید می کنید زیباتر، جذاب تر و پر مخاطب تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای نوشتن محتوای وب سایت

 مراحل نوشتن سناریو

برای نوشتن سناریویی که قاعده داشته باشد و اصولی پیش برود، لازم است مراحل آن به درستی پیش گرفته شود. مراحل نوشتن سناریو را در ادامه با یکدیگر مرور می کنیم:

مشخص کردن هدف

اولین مرحله ای که باید برای سناریو نسبت به آن اقدام کنید، این است که هدف خود از نوشتن را تعیین کنید؛ یعنی به چه منظوری می خواهید برای سناریونویسی اقدام کنید؟ زمانی که این را متوجه بشوید قطعاً می دانید که چگونه سناریوی خود را شروع کنید. این مرحله را دست کم نگیرید و برای تعیین آن حتما زمان بگذارید.

تعیین مخاطب

مشخص کردن مخاطب و دانستن پرسونای مخاطب موجب می شود تا برای آن قشر و آن جامعه هدف مطلبی در خور شأن آنها را بنویسید. زمانی که در ارتباط با پرسونای مخاطب پیش بروید، می دانید آن اشخاص چه دغدغه هایی دارند و سر و کار شما قرار است با چه افرادی باشد؛ بنابراین بر اساس نیاز آن ها می توانید بهترین سناریو نویسی را انجام دهید.

مشخص کردن نوع محتوا

پس از اینکه مخاطب و هدفتان مشخص شد باید بدانید که محتوای تعیین شده را در چه قالبی می خواهید اجرا کنید. آیا سناریوی شما برای محتوای صوتی است یا محتوای تصویری؟ تعیین نوع محتوا کمک شایانی به شما در بهبود سناریو نویسی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: محتوا نویسی چیست؟

انواع سناریونویسی در تولید محتوا

لازم است بدانید سناریو نویسی تنها به حوزه سینماها خلاصه نمی شود. سناریو در تولید محتوا دارای دسته بندی های خاصی است و شما بر اساس هدفی که دارید، می توانید آنها را مشخص کنید و در ارتباط با آن ها و شیوه کاری که دارند، بنویسید. برخی از انواع سناریو نویسی در تولید محتوا شامل موارد زیر هستند:

سناریو نویسی در تولید محتوا ویدیو

برای نوشتن این سناریو شما باید خلاصه ای از یک ویدیو را به نگارش درآورید. این خلاصه به شما کمک خواهد کرد تا هدف خود را مشخص کرده و بدانید که مخاطب چه می خواهد و او را درک کنید. زمانی که مشغول خلاصه خود هستید لازم است روی موضوع و هدف تمرکز خوبی داشته باشید. برای این کار می توانید مقدمه ای دراماتیک را بنویسید. از مشکل یا حادثه ای که در داستان قرار است روی دهد حرف بزنید  و سپس نقطه عطف کار را مشخص کنید.

نوشتن سناریو جهت موشن گرافیک

گاهی برخی از سناریونویس های موشن گرافیک برای داستان پردازی در این حیطه، دغدغه کمبود داستان را دارند. برای اینکه این چالش را به درستی عبور کنید پس از این که سناریو را نوشتید بهتر است با تیم خود مشاوره داشته باشید و از آنها نیز بخواهید در ارتباط با داستان نوشته شده شما نظرات خود را ارائه کنند. به این مطلب به دقت داشته باشید ویدیویی که می خواهید تولید کنید آیا کوتاه است یا بلند؟ هدف شما دقیقا چیست و می خواهید چه موضوعی را به مخاطب القا کنید؟ تمامی این موارد را در ذهن داشته باشید تا بتوانید سناریوی خوبی را برای موشن گرافیک خود آماده کنید.

سناریونویسی برای پادکست

کلمات قدرت بسیار زیادی دارند و می توانند به آسانی روی ذهن مخاطب اثرگذارند؛ بنابراین اگر می خواهید اثر مستقیمی روی ذهن داشته باشید، پس بهتر است جزئیات موضوع خود را نیز بیان کنید. گاهی شنونده به این نیاز دارد که توضیحات اضافی در ارتباط با داستان، خبر یا هر چیزی که می خواهید بیان کنید را بداند. در زمان نوشتن سناریو برای پادکست قطعا اگر می خواهید مطلب شما جذاب تر باشد پس اطلاعات بیشتری را کسب کنید و تمام زوایای مهم برای مخاطب را در نظر بگیرید.

قیمت سناریونویسی در تولید محتوا

قیمت سناریو نویسی در تولید محتوا آنچنان که تصور کنید بالا نیست. به این موضوع دقت کنید که اگر می خواهید یک نتیجه خوب و ایده آل را به دست آورید، پس باید بهترین سناریو نویس را انتخاب کنید و این بهترین بودن قطعاً هزینه هایی را به همراه دارد. مهمترین موضوع برای کسب و کارهای مختلف رسیدن به درآمد ایده آل و جذب مشتریان و اعتماد به برند است. تمامی این عوامل زمانی می تواند اجرایی شود که شما از تیم های حرفه ای برای سناریونویسی استفاده کنید.

هر چقدر که فاکتورهای تخصصی تر در سناریو نویسی اعمال شود به مراتب یک سناریو قیمت بالاتری نیز دارد. به این مطلب هم باید اشاره داشته باشیم موضوعاتی که برای سناریو در نظر گرفته می شوند هزینه های مختلفی را دارند. حتی نوع سناریو نویسی و این که قرار است در چه حیطه ای به کار گرفته شود، از دیگر مواردی است که روی قیمت سناریو اثر بسزایی دارد.

قیمت سناریونویسی در تولید محتوا

بیشتر بخوانید:آموزش تولید محتوا به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان

سخن پایانی

سناریو در تولید محتوا امروزه توانسته نقش بسزایی روی کسب و کارهای مختلف داشته باشد. همان طور که می دانید دنیای امروز دنیای پیشرفت علم و فناوری است و از این رو لازم است تا در این فضا فعالیت داشته باشیم و به هدف هایی که در زمینه گسترش کسب و کارمان هست رنگ و بوی تازه ای بدهیم. بهره گیری از دنیای دیجیتال موجب می شود تا برند شما مورد اعتمادتر شود و مخاطبان و مشتریان تان نیز افزایش پیدا کند. یکی از شیوه هایی که از این طریق می توان به این اهداف دست پیدا کرد، سناریو نویسی است. سناریو نویسی در تولید محتوا بسیار حائز اهمیت است و نداشتن آن موجب شکست های تجاری خواهد شد. مجموعه کارو کانتنت با کمک مجرب ترین تیم های بازاریابی دیجیتال می تواند محل خوبی برای نوشتن سناریوهای مد نظر شما باشد. اگر در خصوص سناریو نویسی در تولید محتوا نیاز به راهنمایی یا ایده دارید به شما پیشنهاد می کنیم با کارشناسان و مشاوران این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  1. چند نوع سناریو نویسی در محتوا داریم؟

مهمترین سناریو ها را می توانیم به موشن گرافیک، ویدیو و پادکست تقسیم کنیم.

  1. هدف از سناریو نویسی در تولید محتوا چیست؟

سناریو نویسی می تواند به کاربران و مخاطبان در ارائه مفهوم هر کسب و کاری کمک کند تا بیشتر با آن آشنا شوند.

دسته بندی شده در: