آیا می خواهید یک محتوا نویس ماهر شوید؟ آیا به دنبال نکاتی برای نوشتن محتوای اصولی برای وبسایت هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، پس باید به شما بگوییم که ما در این مطلب از کاروکانتنت سعی داریم ۱۰ نکته طلایی برای نوشتن محتوای وب سایت را به شما آموزش دهیم. برای اینکه بتوانید یک وبسایت خوب داشته باشید، لازم است تا از محتوایی بی نقص و بسیار با کیفیت استفاده کنید. اما نوشتن این محتوا نیاز به پیروی از قاعده و قانون خاصی دارد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با نحوه نوشتن محتوا برای وب سایت آشنا شوید.

۱. وبسایت رقبا را ارزیابی کنید

پیش از این که دست به قلم شوید و بخواهید به سراغ نوشتن محتوا بروید، بهتر است حتما سری به سایت رقبا بزنید. حتما در حیطه کاری شما افراد زیادی مشغول هستند و می خواهند از دیگران پیشی بگیرند؛ بنابراین به سایت رقبا مراجعه کنید و آن را مورد ارزیابی قرار دهید. بررسی کنید که آن سایت از چه طریقی و با کمک چه کلمات کلیدی توانسته اند در رتبه های خوبی قرار بگیرند. با بررسی این موارد می توانید یک ارزیابی مطلوب از عملکرد آنها را داشته باشید و از این طریق شما هم به هدف خود که رسیدن به رتبه های خوب در گوگل است، دست پیدا می کنید.

چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

۲. هدف خود را از نوشتن محتوا مشخص کنید

اگر می خواهید به عنوان محتوا نویسی ماهر شناخته شوید و اینکه متن هایی که به وسیله شما نوشته می شود، همیشه پر طرفدار باشد، پس حتما پیش از هر کاری هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید. شما باید بدانید که برای چه کاری قصد نوشتن دارید. آیا می خواهید با این مطلب ترافیک سایت بالا برود یا اینکه می خواهید خدمات یا محصولات سایت مورد نظر شما به فروش برسد؟ هدف شما زمانی که مشخص می شود، قطعا خیلی بهتر راه برای نوشته شدن محتوایی جذاب باز خواهد شد.

3. موضوع متناسب با سایت را تعیین کنید

موضوعی که شما قرار است در ارتباط با آن مطلب بنویسید، باید در راستای محتوای سایت شما باشد. موضوع مناسب را تعیین کنید و سپس برای نوشتن آن اقدامات بعدی را انجام دهید. سعی کنید در زمان انتخاب موضوع از مواردی بهره بگیرید که نیاز مخاطب باشد. موضوعی که می خواهید برای آن مطلب بنویسید را به خوبی بررسی کنید و تمامی ابعاد آن را به درستی بسنجید.

نحوه تولید محتوا رپورتاژ آگهی چگونه است؟

4. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید

پس از اینکه هدف خود را از نوشتن محتوا مشخص کرده و یک موضوع مناسب را پیدا کردید، بهتر است به سراغ تحقیق کلمات کلیدی بروید. بررسی کلمات کلیدی همیشه می تواند به شما در نوشتن یک محتوای خوب برای سایت کمک کند. در صورتی که در محتوای شما کلمات کلیدی به درستی قرار بگیرند، قطعاً موتورهای جستجوگر رتبه خوبی را به متنی که شما نوشته اید خواهند داد. البته فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث زده شدن مخاطب از متن می شود؛ پس در استفاده کردن از آن ها زیاده روی نکنید.

5. صداقت و صمیمیت در متن را فراموش نکنید

زمانی که مشغول نوشتن محتوا هستید تا جایی که امکان دارد و قوانین را زیر پا نمی گذارد، لحن محتوا را کاملاً دوستانه انتخاب کنید. برای مخاطب خود ارزش قائل شده و به نحوی صحبت کنید و مطالب را بیان نمایید که او احساس صمیمیت با شما داشته باشد و تا انتهای مطلب بخواهد که با شما همراه گردد. از الفاظ اغراق آمیز استفاده نکنید؛ زیرا مخاطب به راحتی اغراق را متوجه خواهد شد. در صورتی که می خواهید در ارتباط با یک محصول به نوشتن مطلب بپردازید، پس تنها به نکات مثبت آن بسنده نکنید و تمامی ابعاد و جوانب کار را بیان کنید.

6. تیترهای جذاب و مناسب استفاده کنید

سعی کنید زمانی که می خواهید تیترهای کار را انتخاب کنید، جذاب ترین و بهترین آنها را در نظر بگیرید. برای نوشتن تیترها می توانید از اعداد استفاده کنید؛ مانند: ۱۰ نکته طلایی برای آشپزی؛ یا اینکه سعی کنید مخاطب را در تیتر از کاری منع کنید؛ به عنوان مثال: اگر می خواهید خوشتیپ باشید، این کارها را نکنید. البته این ها تنها برخی از مواردی بود که می توانید از آن ها در تیتر خود استفاده کنید. تیترها را با محتوا مرتبط کرده و با توجه به اینکه چه قشری مخاطب کار شما است بهترین آنها را برگزینید.

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز چیست؟

7. کپی کردن را برای همیشه از ذهن خود دور کنید

بهتر است به این مطلب که دقت داشته باشید که گوگل تحت هیچ شرایطی از محتوایی که کپی باشد خوشش نمی آید. گوگل به راحتی از سایت هایی که محتوای کپی در آنها قرار دارد نمی گذرد و این سایت ها قطعاً با جریمه های گوگل مواجه می شوند. بهتر است پس از اینکه کار را نوشتید منابعی که از آنها استفاده کرده اید را در انتهای کار قرار دهید. از کپی کردن بپرهیزید؛ زیرا سایت شما به شدت افت کرده و با مشکلات شدیدی روبرو می شود.

پیشنهاد مطالعه:تشخیص محتوای کپی دیگر کار سختی نیست!

کپی کردن را برای همیشه از ذهن خود دور کنید

8. لینک دهی انجام دهید

از جمله مهمترین اصولی که در سئو اثر بسیاری دارد، ارتباطاتی است که میان صفحات به وجود می آید. لینک دهی داخلی و خارجی می تواند به شما کمک کند تا گوگل امتیاز ویژه ای را به شما اختصاص دهد. لینک دهی ها باید با دو شرط صورت بگیرند:

1.صفحاتی که قصد لینک دادن آنها به یکدیگر را دارید باید از لحاظ موضوعی با یکدیگر هماهنگ باشند.

2. این صفحات قبلاً به وسیله گوگل جریمه نشده باشند.

 به این مطلب دقت داشته باشید که اگر گوگل قبلا صفحه را جریمه کرده باشد و شما به آن لینک بدهید صفحه لینک داده شده هم جریمه می شود. لینک به دیگر سایت ها نیز همچون لینک های داخلی است؛ اما از لینک های خارجی بیشتر به عنوان معرف منبع اصلی استفاده خواهد شد.

لینک دهی انجام دهید

۹. از جمله های کوتاه و ساده استفاده کنید

بیایید چند لحظه خود را جای مخاطب بگذارید. آیا خواندن مطالب و جمله های بلند شما را خسته نمی کند؟ آیا از پاراگراف های طولانی و پشت سر هم زده نمی شوید؟ قطعا شما هم مایل هستید جملات را کوتاه و ساده و با زبانی شیوا و واضح بخوانید؛ پس به مخاطب خود احترام بگذارید و جمله ها را کوتاه تر بنویسید. جملات مفهومی و ساده به آسانی در ذهن کاربر قرار می گیرند. به شما پیشنهاد می کنیم پاراگراف ها را بیشتر از ۱۵۰ کلمه ننویسید.

از جمله های کوتاه و ساده استفاده کنید

۱۰. به ویرایش متن اهمیت دهید

زمانی که شما کار خود را ویرایش می کنید، یعنی قصد دارید یک محتوای بی نقص را به مخاطب ارائه دهید. اگر متن دارای غلط های املایی و گرامری باشد، نوشته های ضعیف را از شما به نمایش می گذارد. به این موضوع دقت کنید که نویسندگان موفق به صورت متداول ۷۵ درصد از وقت خود را به تصحیح و ویرایش کار خود می گذرانند. پیش از اینکه متن را منتشر کنید از ویرایش نهایی آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است نوشته را با صدای بلند برای خود بخوانید؛ زیرا این کار یک شیوه بسیار خوب برای مشخص شدن جمله بندی های اشتباه و انتخاب های غلط به شمار می رود. علائم نگارشی را به درستی استفاده کنید و الفاظی که کاربرد نامناسب و نامطلوبی دارند را از کار حذف کنید.

بیشتر بدانید:قواعد نگارشی در تولید محتوا جزء مسائل بسیار مهم و کلیدی به شمار می آیند.

جمع بندی

اگر تولید کننده محتوا و نویسنده وبسایت هستید، احتمالاً این موضوع در ذهن شما همیشه وجود دارد که چگونه می توانیم به عنوان یک نویسنده خوب فعالیت خود را ادامه دهیم؟ آموزش محتوا نویسی و یادگیری مهم ترین نکاتی که در این حیطه می تواند به ما کمک کند، از جمله بهترین راهکارهایی هست که نباید راحت از آنها چشم پوشی کنیم. گوگل برای اینکه به سایت ها امتیاز بدهد و آنها را در معرض دید عموم قرار دهد، سخت گیری های خاص خود را دارد که با کمی صبر و حوصله و تمرین و البته بهره گیری از نکات طلایی و ویژه ای که در این مطلب از آنها یاد کردیم، می توانید از سختگیری های گوگل کم کنید و به هر آنچه که می خواهید، برسید. در این مطلب از مجموعه مقالات آموزشی کاروکانتنت سعی داشتیم شما را با مهمترین نکات جهت نوشتن محتوای خوب برای سایت بیشتر آشنا کنیم. در صورتی که علاوه بر مطالبی که در این مقاله از آنها یاد شد، نیاز به راهنمایی های بیشتری داشتید، می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه ارتباط برقرار کنید.

دسته بندی شده در: