پادکست چیست یکی از سؤالات پرتکرار کاربران در سطح وب است. پادکست هم هدفی خاص را دنبال می کند و مراحل متفاوتی را برای ساخت آن باید در نظر گرفت. مجموعه ای از یک سری فایل های صوتی می تواند، به یک پادکست تبدیل شود که شما فایل مورد نظر را دانلود و سپس گوش خواهید داد. مهم نیست کجا حضور دارید، پادکست می تواند در هر زمان و مکانی همراه شما باشد. البته وسایل و تجهیزاتی هم وجود دارند که برای ساخت پادکست مورد نیاز خواهند بود. به هر حال به این موارد در ادامه بیشتر خواهیم پرداخت.

پادکست چیست و چرا اهمیت دارد؟

پادکست چیست و چرا اهمیت دارد؟

برای سفارش پادکست و نریشن کافی است با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید.

به نظر شما پادکست چیست؟احتمالاً فکر می کنید، پادکست می تواند یک برنامه کاملاً شنیدنی باشد که همیشه همراه شماست، تا حدودی این تصور شما درست است. ولی باید کمی تخصصی تر در مورد آن با شما صحبت کنیم.

پادکست یک نوع تولید محتوا است که این محتوا را به صورت صوتی می توان ارائه داد. عمدتاً افراد زیادی با محتواهای متنی آشنا هستند ولی اگر با مزایای محتواهای صوتی هم غریبه نباشند، از انتخاب خود پشیمان نخواهند شد. این محتوا هم مانند محتوای متنی یک هدف خاص را دنبال می‎کند. معمولاً پادکست‌ها از قواعد خاصی پیروی نمی کنند و همه چیز در اختیار تولید کننده است، به همین سادگی.

اگر دقت کنید، بسیاری از پادکست ها در حال حاضر، رایگان در اختیار عموم مردم قرار می گیرند. پادکست ها توسط اپلیکیشن‌ های گوناگون به دست افراد می رسند. حقیقتاً پادکست ها تنها یک قسمت ندارند و هیچ گاه نمی توان، یک فایل صوتی که تنها یک قسمت دارد را به عنوان پادکست در نظر گرفت.

اگر بخواهیم با برنامه های رادیویی پادکست ها را مقایسه کنیم، عمدتاً مردم پادکست ها را سرگرم کننده و مفید تر از برنامه های رادیویی می شناسند که این به هدف ایجاد پادکست اشاره می کند. یکی دیگر از اهداف پادکست ها هم می تواند این باشد که از آن ها به راحتی می توان کسب درآمد کرد.

چگونه پادکست جذاب بسازیم؟

چگونه پادکست بسازیم؟

برای اینکه به خوبی متوجه شوید پادکست چیست، بهتر است با پروسه ساخت آن آشنا شوید؛ چراکه پادکست ساختن به این سادگی نیست و به همین خاطر، بهتر است این کار را به افراد ماهر و باتجربه بسپارید.

  • در ابتدا باید موضوع اصلی خود را انتخاب کنید. این مرحله اولین و مهم ترین مرحله ای است که نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. توصیه ما به شما این است که سعی کنید، موضوعی که انتخاب می کنید، یک موضوع مطابق با علاقه و مهارت شما باشد. در غیر این صورت ایراد هایی در نتیجه پایانی کار به وجود خواهد آمد.
  • سعی کنید پادکست هایی که در حوزه موضوعی شما وجود دارد را مورد بررسی قرار دهید. صد درصد از این پادکست ها یک سری نکات کلیدی را به دست خواهید آورد.
  • نکته مهم دیگر هم این است که باید فرم پادکست خود را انتخاب کنید. شاید بپرسید که فرم پادکست چیست؟ پادکست انواع گوناگونی دارد. یکی از این انواع، گفتگوهای دونفره است که به آن Talk Show می گویند. تک گویی هم یک فرم دیگر است که به آن مونولوگ گفته می شود و البته داستان واقعی و تخیلی را هم نمی توان نادیده گرفت.
  • در همین مرحله شما قادر خواهید بود که به فصل بندی و قسمت بندی پادکست خود بپردازید. این مرحله را مهم در نظر بگیرید؛ زیرا مشخص می کنید که آیا خود قرار است به اجرا بپردازید و یا از مجری کمک خواهید گرفت.
  • انتخاب نام هم یکی دیگر از مراحل اصلی برای ساخت پادکست به شمار می آید. سعی کنید از نام های پیچیده و بی معنی شدیداً دوری کنید. نامی که انتخاب می کنید، باید حاوی کلمه کلیدی باشد تا در سئو هم بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
  • در ابتدا بهتر است بعد از انتخاب نام، طراحی مورد نظر پادکست خود را روی یک برگه ترسیم کنید. لازم نیست که مصاحبه ای آنچنانی باشد، به هر حال در نظر گرفتن قالبی مناسب را نباید از یاد برد. قسمتی از پادکست خود را به خوشامدگویی اختصاص دهید و در قسمت پایانی هم می توانید از مخاطبان بخواهید که با شما در ارتباط باشند.
  • شما برای ساخت پادکست باید وسایل و تجهیزات آن را در اختیار داشته باشید. شاید سؤال شما این باشد که وسایل مورنیاز برای ساخت پادکست چیست؟ میکروفون (دستگاه ضبط صدا)، پاپ فیلتر (Pop Filter) و هدفون همگی جزء تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست به شمار می آیند.
  • پیدا کردن یک فضای آرام شاید یکی از سخت ترین مراحل ساخت پادکست باشد. شما می توانید از عایق های صوتی بسیار ارزان قیمتی در این شرایط استفاده کنید. پرده های کلفت و یا حتی موکت ها تا حدودی از برگشت صدا جلوگیری می کنند.
  • حال نوبت به ضبط پادکست است. این مرحله برای برخی از افراد شاید چندان مرحله ساده و راحتی نباشد. اما توصیه ما را جدی بگیرید و یک لیوان آب ولرم را در کنار خود قرار دهید. لازم نیست استرس زیادی داشته باشید؛ چرا که با هر بار به قول معروف خراب کردن کار، می توانید از سر بگیرید و کار را شروع کنید.
  • بعد از انجام پادکست شما باید آن را ویرایش کنید. به هیچ عنوان تصور نکنید که کار شما بدون عیب و نقص است. با یک بار مرور پادکست، متوجه برخی از عیب و ایرادها خواهید شد. شاید شما مجبور شوید تا قسمتی از پادکست خود را حذف کنید یا به قسمتی دیگر محتوایی را اضافه کنید.
  • یک توضیح مختصر برای معرفی پادکست خود در نظر بگیرید و این توضیح را براساس قواعد و خصوصیات سئو بنویسید. برای طراحی یک کاور ایده آل بهتر است که از فتوشاپ و نرم افزارهای این چنینی استفاده کنید. ۱۴۰۰×۱۴۰۰ یا ۳۰۰۰×۳۰۰۰ پیکسل اندازه ایده آل و استاندارد پادکست به صورت معمول و مربعی است.
  • حال نوبت آپلود پادکست در پلتفرم مورد نظر است. برخی علاقه دارند که در وب سایت خود به آپلود پادکست بپردازند که البته Anchor و Buzzsprout هم پلتفرم هایی مناسب هستند.
  • سعی کنید این نکته را به خاطر بسپارید که با استفاده از RSS که یک لینک است، پادکست را در پلتفرم هایی مانند Spotify یا Apple Podcast و Google Podcast به ثبت برسانید.
  • توصیه ما به شما این است که یک سایت مخصوص را برای انتشار پادکست های خود راه اندازی کنید. حتی بهتر است در شبکه های اجتماعی هم فعالیت داشته باشید و پادکست های خود را، در آنجا هم  منتشر کنید. اگر کمی بیشتر وقت بگذارید می توانید کانال های متفاوتی  را به راحتی بیابید.

آیا پادکست به رشد کسب و کار کمک می کند؟

آیا پادکست به رشد کسب و کار کمک می کند؟

حال که همه می دانید پادکست چیست، احتمالاً با اهمیت این موضوع هم آشنا شده اید که در حوزه بازاریابی محتوا، پادکست هم نقش مهمی را برعهده می گیرد. شما برای متقاعد کردن مخاطب باید به کاور پادکست خود دقت کنید. کاور تضمین می کند که مخاطب دقیقاً به دنبال همان چیزی است که شما تولید کرده اید.

بعد از انتخاب یک کاور مناسب، صد درصد شما باید به سئوی محتوای خود هم دقت کنید. سئو فقط به محتوای متنی مرتبط نیست، پادکستی مؤفق است که سئوی درستی داشته باشد. استفاده از کلمات کلیدی هدف، می تواند یکی از راهکارهایی باشد که پادکست شما بتواند مورد توجه و استقبال قرار گیرد. این چنین است که اهمیت پادکست باکیفیت را روی کسب و کار و افزایش فروش متوجه خواهید شد.

چگونه پادکست را ترویج دهیم؟

چگونه پادکست را ترویج دهیم؟

حقیقت ماجرا این است که پادکست همانند محتوای متنی امروزه چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. به نظر شما چگونه می توان پادکست را ترویج داد تا همگان از آن استفاده کنند؟

در ابتدا می توان گفت سایت های اینترنتی بهترین گزینه برای ترویج هستند. با پیشرفت صفحات وب، مردم از طریق موبایل، تبلت و… با انواع سایت های اینترنتی در ارتباط هستند، در این میان می توان بسیاری از آموزش ها و ارائه اطلاعات را در قالب پادکست در اختیار کاربران قرار داد تا کاربران متوجه شوند که پادکست چیست و چه اهدافی را دنبال می کند و مهم تر از همه قرار است، چه نیازی را برطرف کند.

استفاده از شبکه های اجتماعی هم یکی دیگر از راهکارهای عالی برای ترویج پادکست است. خصوصاً کانال های تلگرامی در این زمینه فعالیتی چشمگیر را در چندین سال گذشته از خود نشان داده اند. می توان از پادکست های اسپانسری یا به قول خودمانی حمایت شده هم برای ترویج هرچه بیشتر پادکست استفاده کرد. تبلیغات پولی هم می تواند یکی دیگر از راهکارها باشد. اما برخی از این راهکار استقبال نمی کنند؛ چراکه مستلزم پرداخت هزینه است.

سخن پایانی

این که برای ترویج پادکست چه کنیم، از چه تجهیزاتی برای ساخت پادکست استفاده کنیم یا اصلا هدف از ساخت پادکست چیسترا به صورت مختصر ولی مفید مورد بررسی قرار داده ایم. این چنین شما می توانید ضمن ساخت پادکست، به کسب درآمد از طریق پلتفرم های گوناگون بپردازید.

البته خبر خوش این است که مشاورین و متخصصین ما در مجموعه کارو کانتنت آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان هستند. این چنین بدون دغدغه می توانید در این مسیر قدم بردارید. به هر حال پادکستی موفق است که از خدمات سئو غافل نشوند تا در طولانی مدت بازدهی خوبی را از آن خود کند؛ به همین دلیل، پیشنهاد ما به شما این است که تماس با این مجموعه را نادیده نگیرید تا از نتیجه کار خود در پایان رضایت بیشتری حاصل کنید.