ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل یکی از موضوعاتی است که همیشه ذهن سئوکاران و محتوا نویسان را به خود درگیر می‌کند. ارزیابی کیفیت محتوا به وسیله گوگل موضوعی اثبات شده است و بر اساس برخی فاکتورها و با کمک برخی الگوریتم‌ها گوگل می‌تواند محتوایی باکیفیت را به آسانی تشخیص دهد. برای ارزیابی کیفیت محتوا همانطور که گفتیم معیارهای گوناگونی در نظر گرفته خواهد شد و هر کدام از آنها می‌توانند موجب شوند تا یک سایت در رنکینگ‌های بالای گوگل قرار بگیرند. اگر ارزیابی کیفیت محتوا به وسیله گوگل ذهن شما را هم به خود مشغول ساخته است و به دنبال پاسخی مناسب برای آن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله از سری مقالات کارو کانتنت همراه ما باشید و اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آورید.

ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل به چه صورت است؟

گوگل برای اینکه یک وب سایت را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار دهد، معیارهای مختلفی دارد. از جمله مهم‌ترین معیار‌هایی که گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوا در نظر می‌گیرد موارد زیر هستند:

  • ترافیک سایت: اینکه چقدر یک کاربر می‌خواهد در سایت شما بماند نشان دهنده این است که محتوای مناسب تولید شده و قصد ندارد به این زودی‌ها از سایت خارج شود و می‌خواهد محتوا را بررسی کند؛ اما اگر کاربران خیلی سریع از سایت شما بیرون آیند این یعنی پاسخ مناسبی را پیدا نکرده‌اند.
  • سرعت بارگذاری صفحات وب: یکی از موضوعاتی که برای گوگل در ارزیابی کیفیت محتوا خیلی اهمیت دارد این است که خیلی صفحات وب سریع بارگذاری شوند و به کاربر نشان داده شوند.
  • استفاده از تصاویر و ویدیوهای مرتبط با محتوا: اگر در محتوای خود از تصاویر و ویدیو‌هایی که مرتبط هستند، استفاده کنید یکی از معیارهایی که گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوا در نظر داشته است را رعایت کرده‌اید.
  • عدم ارائه اطلاعات غلط: اگر اطلاعاتی که در سایت شما قرار می‌گیرد اشتباه باشد از امتیاز کیفیت محتوا برخوردار نخواهد شد؛ زیرا کاربران هم به راحتی این اطلاعات را تشخیص می‌دهند و از سایت شما بیرون می‌آیند.
  • استفاده از محتواهای بروز: استفاده از محتواهایی که همیشه بروز هستند و می‌توانیم بگوییم یکتا و یونیک هستند در زمره معیارهای گوگل برای ارزیابی یک محتوای با کیفیت است.

ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل به چه صورت است؟

الگوریتم پاندا وارد می‌شود

بله، الگوریتم پاندا به عرصه ارزیابی کیفیت محتوا چند سالی است که وارد شده و محتواهای بی‌ارزش را شناسایی می‌کند. در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ بود که الگوریتم پنگوئن از طریق گوگل ارائه شد. هدفی که الگوریتم پنگوئن دارد این است که سایت‌هایی که دارای محتوای بی‌کیفیت هستند و از بک لینک‌هایی  غیر طبیعی که در سایت خود استفاده کرده‌اند را مشخص کند و آنها را پایین  بکشد. به عبارتی اشخاصی که در محتوای خود از سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کنند با جریمه‌های پاندا روبرو خواهند شد. مقالات بی‌ارزش و بی‌کیفیت و پیوند‌های مخرب مواردی هستند که پاندا خیلی آسان آنها را پیدا می‌کند و به راحتی سایت مورد نظر را به رتبه‌های پایین تنزل خواهد داد. به شما پیشنهاد می‌کنیم کاری نکنید که سر و کارتان با الگوریتم پاندا بیفتد؛ زیرا اگر متوجه شود که کار شما خلاف مقررات گوگل است مجازات سنگینی را برایتان در نظر خواهد گرفت. اگر به وسیله پاندا جریمه شوید برطرف کردن آن بسیار سخت است؛ بنابراین به جای اینکه در پی دور زدن گوگل باشید و از روش‌های غیر قانونی آن استفاده کنید، به فکر استفاده از محتوای با کیفیت باشید که  با مرور زمان سایت خود را بدون هیچ مشکلی در رتبه‌های بالای گوگل قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه:پادکست ادبی چیست؟

ارزیابی کیفیت محتوا درالگوریتم پاندا

پیشنهادمطالعه:نرم افزارهای تولید محتوا، یکی از تأثیرگذارترین عوامل در کیفیت محتوای تولید شده است.

عوامل موثر در بهبود کیفیت محتوا

اگر می‌خواهید در زمان ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل به بهترین شکل ممکن عمل کنید و گوگل نتواند از شما ایرادی بگیرد روش‌های موثری در این خصوص وجود دارد که در ادامه در ارتباط با این شیوه‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم:

افزایش تعداد بازدیدکنندگان

هر چقدر که تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما بیشتر باشد به منزله افزایش ترافیک در سایت شما خواهد بود. برای این بررسی این موضوع ابزار‌هایی وجود دارد که به شکل رایگان یا غیر رایگان می‌توانید از آنها بهره بگیرید و به دریافت اطلاعاتی در خصوص میزان ترافیک سایت، اندازه فالووینگ و زمانبندی و… بپردازید. اگر برای اینکه این اطلاعات را به صورت دقیق به دست آورید، نیاز به ابزاری موثر دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم گوگل آنالیتیکس را فراموش نکنید.

استفاده از محتوایی با نگارش درست

بهتر است بدانید که یکی از موضوعاتی که در زمان ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل به آن دقت می‌شود نگارشی است که در محتوا وجود دارد. گوگل آنقدر این روزها قوی شده که می‌تواند هر نوع اشتباه املایی و نگارشی را به راحتی تشخیص دهد. اگر اشتباهات املایی در محتوایی مشخص شود، محتوا بی‌کیفیت شناخته می‌شود و یکی از امتیازات مثبت را از دست خواهید داد. برای نوشتن یک محتوا باید از مجموعه‌های معتبری کمک بگیرید که در زمینه تولید محتوا حرفی برای گفتن دارند.

بهره گرفتن از تگAlt  برای محتواهای تصویری

قطعاً می‌دانید که استفاده از تصاویر راهی برای افزایش جذابیت بیشتر محتوای متنی محسوب می‌شود؛ از این رو لازم است از این تصاویر که باید کیفیت خوبی هم داشته باشند در محتوای خود استفاده کنید. اما همین که از یک تصویر در محتوا استفاده کنید کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید برای محتوای خود که دارای عکس است از Alt برای آن تصویر استفاده کنید. Alt به عبارتی به توصیف موضوعی می‌پردازد که در عکس می‌توان آن را استنباط کرد. مرورگر‌هایی که امکان خواندن متن برای افراد نابینا را دارند هم می‌توانند از طریق خواندن تگ تصویر مفهوم آن را به کاربران نابینا منتقل کنند. این موضوع را به یاد داشته باشید که نباید طول Alt از ۱۲۵ کاراکتر بیشتر باشد.

بیشتربدانید:تولید محتوای تصویری چیست؟

استفاده از محتوای یونیک

اگر در سایت خود از محتوای یونیک و بدون کپی استفاده کنید، قطعا می‌توانید در ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل سربلند بیرون آیید. یونیک بودن محتوا بسیار مهم است و هیچ وقت در هیچ کدام از صفحات سایت خود از محتوا‌هایی که کپی هستند استفاده نکنید.

بیشتربخوانید:چگونه محتوای کپی را تشخیص بدهیم؟

لینک سازی‌های خارجی

زمانی که شما در محتوای خود از لینک سازی‌های خارجی استفاده می‌کنید یعنی محتوایی با منبع معتبر و موثق دارید. باید در زمان استفاده از لینک‌های خارجی حتماً از اعتبار سایت موردنظر مطمئن شوید. هر چقدر اعتبار یک سایت بیشتر باشد گوگل آن را می‌تواند برای شما به عنوان یک امتیاز مثبت تلقی کند. لینک‌های خارجی اگر با صفحات پربازدید و صفحه‌هایی که در ارتباط با موضوع سایت شما هستند همخوانی داشته باشد در افزایش کیفیت محتوا بسیار نقش دارند.

عوامل موثر در بهبود کیفیت محتوا

چگونگی تشخیص محتوای با کیفیت

ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل موضوعی است که هر سئوکار و مدیر سایتی را می‌تواند به خود درگیر کند و با این سوال روبرو شود که چگونه می‌تواند متوجه شود که محتوایی با کیفیت دارد یا نه. با کمی تلاش شما می‌توانید یک محتوای خوب را برای سایت خود راه‌اندازی کنید؛ اما اگر می‌خواهید ببینید آیا محتوایی با کیفیت دارید یا خیر؟ می‌توانید ورود و زمان ماندن مخاطبان و کاربران را در سایت خود بررسی کنید. هر چقدر که زمان ماندن کاربران در سایت شما بیشتر باشد یعنی محتوای شما با کیفیت بوده و توانسته آنها را به خود جذب کند.

سئو چیست؟

علاوه بر این تعداد بک لینک‌هایی که در محتوا استفاده می‌کنید از اهمیت بسیاری برخوردار هستندبنابراین بک لینک‌های خود را مورد بررسی قرار دهید که مربوط با سایت باشند. باز نشر مطالب سایت شما در میان فیسبوک، لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که نشان می‌دهد محتوای شما محبوب است و کیفیت کافی را دارد. ایندکس شدن محتوا، بررسی نرخ کلیک صفحات از دیگر موضوعاتی است که معیار موتورهای جستجو برای یک محتوای باکیفیت هستند.

چگونگی تشخیص محتوای با کیفیت

بیشتر بخوانید:بازاریابی موتور جستجو چیست؟

سخن پایانی

ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن رد شد. تولید محتوای با کیفیت شاید زمان‌بر و همراه با هزینه باشد اما لااقل آنقدر مورد اعتماد است که می‌تواند منجر به بهبود رتبه سایت شما در میان نتایج گوگل باشد. در سایت‌هایی که محتوا‌های بی‌کیفیت همچون محتوا‌هایی که دارای کپی هستند یا از تصاویر نامناسب برای آنها استفاده می‌شود یا حتی از لینک‌هایی که هیچ ارتباطی با سایت ندارند، استفاده شده می‌تواند موجب شود که کیفیت سایت شما افت کند. در این مطلب سعی داشتیم هر آنچه در ارتباط با ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل هست را برای شما بیان کنیم. گوگل نسبت به سال‌های گذشته از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار شده و به آسانی می‌تواند متوجه استفاده بیش از حد از تکرار کلمات کلیدی یا تغییر و بازنویسی‌های محتوا شود و دیگر گول این موارد را نخواهد خورد. الگوریتم پاندای گوگل هم در این زمینه بسیار فعال است و در صورتی که هرگونه تخلفی را ببیند سایت شما را جریمه خواهد کرد. اگر به دنبال تولید محتوای باکیفیت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ما در مجموعه کارو کانتنت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  1. تشخیص محتوای با کیفیت توسط گوگل چگونه است؟

بررسی محتوای با کیفیت به وسیله گوگل از طریق روش‌های مختلفی همچون بررسی کپی نبودن کار، تعداد بازدیدکنندگان، بک لینک‌ها و… صورت خواهد گرفت.

  1. برای بررسی سایت بهترین ابزار کدام است؟

اگر به دنبال ابزاری مناسب برای بررسی سایت هستید، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

دسته بندی شده در: