تولید محتوای با کیفیت رو لازمه همیشه سرلوحه کارهای خودمون قرار بدیم. طی این ۴.۵ سالی که توی کار تولید محتوا هستم، هر روزش تجربه‌ای متفاوت رو برام به همراه داشته و سبب شده نکته جدیدی رو یاد بگیرم. نکته فقط این نیست که یکی بیاد بگه: (این نکته را به خاطر داشته باشید)؛ نکته یعنی وقتی داشتی کار می‌کردی چی باعث شد که اون کار، به بهترین تبدیل شه یا حتی خراب شه و خودت هم از کاری که انجام دادی خوشت نیاد. امروز که تصمیم به نوشتن مقاله گرفتم، دیدم چی بهتر از اینکه همه تجربه‌ها و نکته‌هایی که یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بزارم و هر کدوم رو که تا حالا رعایت نکردین به کار بگیرین و بتونین محتوایی حرفه ای تولید کنین. اگه دنبال این هستی که کارهات بدرخشه پس تا آخر با من همراه شو.

محتوای با کیفیت چیست؟

محتوای با کیفیت یعنی محتوایی که بتواند شما را در میان دنیای بازاریابی دیجیتال به شکل فوق العاده‌ای در میان رقبا به سطحی بالا برساند. یک محتوای با کیفیت موجب می‌شود حتی موتورهای جستجو هم به آن اهمیت دهند و کاری کنند که در بهترین نتایج جستجو نشان داده شود. اما اگر محتوا، ارزش بالایی نداشته باشد، کپی باشد، بی‌دقت نوشته شود و اصول سئو در آن رعایت نشود نه تنها گوگل به آن توجهی نمی‌کند بلکه مخاطب هم برای آن ارزشی قائل نیست. محتوای با کیفیت سبب خواهد شد تا کسب و کار شما با تغییرات مثبتی همراه شود. این محتوا به صورت کامل بهینه شده و نظم و ترتیب دارد.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

مهمترین دلایل برای استفاده از محتوای باکیفیت

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا در کار خود نیاز به محتوایی داریم که از کیفیت بالایی بهره ببرد؟ یا اصلاً چرا محتوای با کیفیت اینقدر مورد اهمیت برای هر کسب و کاری است؟ محتوای با کیفیت می‌تواند بین مشتریان و صاحبان کسب و کار یک تعامل خوب برقرار کند و بر اساس آن محتوا می‌توانند به شما اعتماد کنند. قطعاً از اهمیت اعتماد مشتری به کسب و کار آگاه هستید. هر چقدر که مشتریان بتوانند به یک برند وفادار بمانند و اعتماد کافی به آن داشته باشند محبوبیت یک برند روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

برای داشتن محتوای با کیفیت لازم است استراتژی‌های خاصی را در کار خود دنبال کنید. این روزها با توجه به اینکه اینترنت در اختیار همه افراد قرار دارد، نیاز به محتوای با کیفیت بیشتر از پیش به چشم می‌خورد. زیرا مخاطب همیشه به دنبال این است که بتواند نیاز خود را به وسیله محتوایی کامل و جامع و البته روان، برطرف کند. یک محتوای با کیفیت موجب خواهد شد که مخاطب ترغیب شود تا برند و دیگر محتوای کسب و کار شما را دنبال کند.

نکات مهم برای تولید محتوای با کیفیت

همانطور که در مقدمه هم به این موضوع اشاره کردیم به کارگیری برخی نکات می‌تواند باعث شود تا شما یک محتوای ارزشمند و با کیفیت را تولید کنید. در ادامه شما را با این نکات بیشتر آشنا می‌کنیم.

شناخت مخاطب

بررسی پرسونای مخاطب موجب می‌شود که شما بدانید اصلاً برای چه کسی قصد تولید محتوا دارید. همین شناخت مخاطب باعث می‌شود که بهتر دست به قلم شوید. فراموش نکنید که پیش از نوشتن تعیین کنید که مخاطب اصلی شما کیست و چه افرادی قرار است به محتوای شما دسترسی داشته باشند. این کار سبب خواهد شد با یک شناخت درست بتوانید پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن مخاطب شما در رابطه با موضوع به وجود آمده، به آسانی پاسخ دهید.

کپی ننویسید

کپی کردن مطالب موجب می‌شود کار شما حرفه‌ای و خاص نباشد. اگر می‌خواهید یک محتوای منحصر به فرد را خلق کنید لازم است خلاقیت خود را نشان دهید. زمانی که گوگل متوجه شود یک کار کپی است قطعاً شما را با جریمه‌هایی مواجه خواهد کرد. تا پیش از اینکه الگوریتم پاندا به دنیا معرفی شود، سایت‌های بسیاری مطالب دیگر وب سایت‌ها را کپی می‌کردند؛ اما با ورود این الگوریتم، جریمه‌های سنگین توسط گوگل روی آن سایت‌ها اعمال شد. یک محتوای خاص از هیچ محتوایی کپی‌برداری نمی‌کند و حتی بازنویسی هم محسوب نمی‌شود. اگر تاکنون اینگونه محتوایی را تولید کرده‌اید بهتر است بدانید که کار شما جذابیتی برای مخاطب ندارد و بهتر است روند کار خود را تغییر دهید.

ایجاد محتوایی کاربردی

ایجاد محتوای کاربردی یعنی اینکه شما با نیاز مخاطب آشنا هستید. الان قصد دارید روش‌هایی را در اختیار او قرار دهید تا بتواند نیاز خود را از طریق محتوای شما پاسخ دهد و با کمک محتوایی که شما تولید کرده‌اید، ایده‌هایی نو و جالب را به دست آورد. توجه به نیاز کاربر از امور ضروری محسوب می‌شود. گوگل هم به این مورد بسیار حساس است. از این رو فراموش نکنید که تا جایی که می‌توانید به صورت کامل یک محتوای کاربردی که بتواند همه جنبه‌های نیاز مخاطب را پاسخگو باشد را تولید کنید. فراموش نکنید در این محتوا لازم است از عکس لینک و ویدیو هم کمک بگیرید تا کاربر بتواند خیلی زودتر و بهتر به نتیجه برسد.

ساختار منظم

برای محتوای با کیفیت خود، یک ساختار منظم را تعیین کنید. این ساختار می‌تواند نظر مخاطب را خیلی سریع به خود جلب کند. کاربر با کمک یک ساختار تعیین شده به راحتی می‌تواند به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. گیج شدن کاربر در محتوای نوشته شده اصلاً جنبه خوبی ندارد و به راحتی سایت شما را ترک خواهد کرد. اگر می‌خواهید یک محتوای با کیفیت را تولید کنید، حتماً به ساختار کلی محتوا اهمیت دهید فراموش نکنید در این ساختار کلی تمام نیاز مخاطب را بشناسید و بر اساس مطالعاتی که داشته‌اید پاسخ او را بدهید.

ارائه اطلاعات دقیق

تحت هیچ شرایطی از اطلاعات غلط و منابعی که موثق نیستند برای کار خود استفاده نکنید. یک محتوای با کیفیت، نیاز به لینک‌های معتبر دارد. سعی کنید در کار خود از لینک دهی به منابعی که اعتبار بالایی دارند استفاده کنید؛ همچنین به دیگر مقالاتی که در سایت خود قرار داده‌اید، لینک ایجاد کنید. این کار موجب خواهد شد هم مخاطب و هم موتورهای جستجو بتوانند به راحتی اطلاعات سایت شما را در اختیار داشته باشند.

تمرکز روی محتوا

سرسری ننوشتن و تمرکز روی محتوا از دیگر عواملی است که موجب می‌شود شما بتوانید یک محتوای با کیفیت تولید کنید. زمانی که روی محتوا تمرکز می‌کنید، می‌توانید بهترین عناوین و تیترها را برای کار خود انتخاب کنید. تیترهایی که انتخاب می‌کنید اولین چیزهایی هستند که مخاطب با آنها مواجه می‌شود.

استفاده از عکس و فیلم

ممکن است برخی از افراد آنقدر حوصله نداشته باشند که شروع به خواندن مطالب نوشته شده کنند؛ اما اگر عکس و ویدیویی مرتبط و جذاب را در کار خود استفاده کنید قطعاً مخاطب دقایق بیشتری را هم در سایت شما می‌ماند و هم اینکه محتوا را می‌تواند از طریق همان عکس و ویدیو بررسی کند. استفاده از نمودارها و آمارها هم از دیگر مواردی است که با اضافه شدن به مطلب می‌تواند جذابیت و کیفیت کار را بالا ببرد.

تولید محتوای جذاب

محتوای جذاب یعنی اینکه کاربر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. برای نوشتن و تولید یک محتوای جذاب شما باید از چند روش برای این کار استفاده کنید. یکی از مواردی که خیلی طی این سال‌ها با آن روبرو شدم این بود که مخاطب با مقدمه‌هایی که داستان‌وار است، خیلی راحت‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کند. همین موضوع موجب می‌شود که بتواند به یک درک متقابل از مطلب برسد و خود را با آن وفق دهد. مقدمه را زیبا، روان و بدون هیچ حاشیه‌ای بنویسید. مقدمه اگر حرفه‌ای نوشته شود می‌تواند روی ذهن مخاطب بسیار اثرگذار باشد. فراموش نکنید در پایان کار حتماً از مخاطب سوال کنید و یک تعامل خوب را با او برقرار کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

استفاده از کلمات کلیدی از دیگر مواردی است که باید روی آن بررسی‌های کافی صورت بگیرد. برای کلمات کلیدی بهتر است از مواردی استفاده کنید که جستجوی فراوانی در میان نتایج گوگل داشته است. تنها روی یک کلمه کلیدی مانور ندهید. بلکه از کلمات کلیدی استفاده کنید که بلند هستند و به عبارتی کلمات کلیدی فرعی می‌توانند آنها را تکمیل کنند. اگر نمی‌دانید در محتوای خود چند درصد، کلمه کلیدی را استفاده کنید بهتر است ۳ تا ۴ درصد را به این کلمات اختصاص دهید.

محتوای مفید و کوتاه

محتوای بلند برای بیشتر افراد جذابیتی ندارد. اگر می‌خواهید یک محتوای با کیفیت را تولید کنید همیشه سعی کنید یک محتوای کوتاه و کاربردی را در نظر داشته باشید. همیشه استفاده از محتوای طولانی نمی‌تواند ذهن مخاطب را به هدفی که دارد نزدیک کند؛ از این رو باز هم به شما توصیه می‌کنیم با بررسی نیاز مخاطب شروع به تولید محتوا کنید. فراموش نکنید نوشتن محتوای کوتاه به زمان بیشتری نیاز دارد؛ پس آن را بی‌ارزش جلوه نکنید و جذابیت آن را دوچندان کنید.

انتشار محتوا

برای انتشار محتوای خود بهترین شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید. علاوه بر اینکه باید کار را در سایت خود قرار دهید لازم است محتوای تولیدی را در شبکه‌های اجتماعی که از طرفداران زیادی برخوردار هستند منتشر کنید.

بروزرسانی محتوا

برخی تصور می‌کنند همین که کار تمام شد و آن را انتشار دادند همه چیز به اتمام رسیده و دیگر کاری به آن محتوا ندارند. اما این نظر کاملاً اشتباه است. اگر می‌خواهید سایت شما همیشه به چشم آید لازم است به صورت پیوسته محتوای تولیدی را آپدیت کنید. بروز رسانی مقاله به وسیله مطالب جدیدتر و عناوین بروز، موجب می‌شود سایت شما همیشه از دید گوگل سایتی برتر شناخته شود و کاربر هم به این مطلب واقف می‌شود که شما برای کار تولیدی خود اهمیت قائل هستید و می‌خواهید مخاطب همیشه بهترین مطالب را در اختیار داشته باشد.

سخن پایانی

نکاتی که طی این سال‌ها یاد گرفته بودم رو توی این مقاله براتون بیان کردم که بتونید یک محتوای خیلی خوب و با کیفیت رو تولید کنید. هر چقدر که این نکات رو در محتوای خودتون به کار بگیرین قطعاً ارزشمندی کار شما بالاتر میره. محتوای با کیفیت رو بهتره یه کار خیلی آسون ندونیم. چون فقط نوشتن و  استفاده از چند کلمه کلیدی نمی‌تونه ترافیک یک سایت رو بالا ببره یا اینکه مخاطب رو به خودش جذب کنه. برای تولید محتوای با کیفیت اول مخاطب رو پیدا کنید و بعد هم موتور جستجوی گوگل رو مدنظر قرار بدین. اگه شما هم تجربه‌ای برای تولید محتوای با کیفیت دارین حتماً اون رو با ما به اشتراک بزارین.

سوالات متداول

  • محتوای با کیفیت چیست؟

محتوای با کیفیت محتوایی است که بتواند از همه نظر نیاز مخاطب را پاسخ دهد و همچنین مورد تایید گوگل قرار بگیرد. یک محتوای با کیفیت نیاز به دقت و استفاده از نکات مهم دارد.

  • مهمترین مواردی که باید در تولید محتوای با کیفیت به کار یری شود کدام‌ها هستند؟

ایجاد محتوای کاربردی، تعیین یک ساختار کلی، تمرکز روی محتوا، استفاده از تصویر و ویدیو، بهره‌گیری از محتوایی کوتاه و کاربردی، انتخاب کلمات کلیدی مناسب، بروزرسانی همیشه محتوا، منتشر کردن محتوا در شبکه‌های اجتماعی

دسته بندی شده در: