تولید محتوا یکی از اصلی‌ترین شروط برای دیده شدن سایت و کسب و کار شما است. اگر بتوانید به شیوه‌ای اصولی و جذاب و همچنین با رعایت اصول سئو، محتوایی مناسب برای سایت خود آماده کنید، به راحتی و به سرعت از دیگر رقبا پیشی خواهید گرفت. اغلب کسب و کارهای اینترنتی برای بازده بالاتر و همچنین کاهش هزینه‌ها به برون سپاری تولید محتوا می‌پردازند و کار تولید محتوای خود را به محتوانویسان دورکار می‌سپارند. سپردن کار به محتوانویسان دورکار ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. تهیه یک شیوه نامه محتوا می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اضافی و همچنین صرف وقت جهت اصلاح ایرادات را کاهش دهد.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

آشنایی با شیوه نامه محتوا

تعیین خط مشی و دستوراتی که اعضای یک تیم را به سمت هدف و مقصد نهایی سوق می‌دهد، می‌تواند از بروز بسیاری از سردرگمی‌ها و مشکلات جلوگیری کند. در کار تولید محتوا نیز می‌توان با تهیه یک شیوه نامه محتوا و قرار دادن آن در اختیار اعضای تیم یا همکاران، از بسیاری از سردرگمی‌ها جلوگیری کرد. تولید محتوا برای هر کسب و کاری نیازمند استانداردهایی است که باید توسط محتوانویسان رعایت شود. ویرایش محتواهای تولیدشده علاوه بر اینکه برای شما و نویسنده محتوا وقت گیر خواهد بود، باعث ایجاد مشکلات متعددی نیز می‌شود.

بنابراین ایجاد یک شیوه نامه محتوا می‌تواند کار تولید محتوا را هدفمندتر و در چهارچوب خاصی پیش ببرد. شیوه نامه محتوا هدف و مقصود شما را از تهیه محتوا به محتوانویسان منتقل می‌کند. تهیه یک شیوه نامه محتوا باعث می‌شود تا تمامی محتواهای سایت شما بر اساس یک استاندارد مشترک، همگام سازی شوند و از چند دستگی و پراکندگی آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید:پروموت محتوا چیست؟

مشخص کردن سبک در شیوه نامه نگارش محتوا

اغلب محتوانویسان به صورت دورکار فعالیت می‌کنند و به همین دلیل در هر ساعت از شبانه روز در دسترس شما نخواهند بود؛ بنابراین تهیه شیوه نامه نگارش محتوا باید با صرف زمان کافی انجام شود و کاملا مورد بررسی قرار گیرد تا به طور واضح و کامل خواسته‌های شما را به محتوانویس منتقل کند. در شیوه نامه نگارش محتوا، اساسی‌ترین و مهمترین نکات را برای نوشتن محتوا ذکر کنید و از این طریق سبک دلخواه خود را به محتوانویس منتقل کنید.

سعی کنید شیوه نامه نگارش محتوا را به نحوی بنویسید که ساده باشد و محتوانویس دورکار بتواند به سادگی آن را درک کند. تا جایی که امکان دارد از نوشتن شیوه نامه‌های پیچیده و استفاده از دستورالعمل‌های رایجی که در سایت‌ها وجود دارند، بپرهیزید و آنچه را که می‌خواهید به صورت واضح بیان کنید.

مهم‌ترین گام‌های تهیه شیوه نامه محتوا

در این بخش مهم‌ترین گام‌های تهیه یک شیوه نامه محتوا را بررسی می‌کنیم تا بتوانید شیوه نامه‌ای ساده و قابل درک اما کاربردی تهیه کنید.

بیشتر بدانید:رپورتاژ آگهی چیست؟

برند خود را به خوبی معرفی کنید

محتوانویس برای اینکه بتواند به خوبی از اهداف کسب و کار شما اطلاع پیدا کند و هدف شما را از تولید محتوا درک کند، لازم است تا با برند شما به خوبی آشنا شود. برای این کار می‌توانید از صدا و لحن خود استفاده کنید و با زبان خود برند و اهداف خود را برای محتوانویس دورکار شرح دهید. برای اینکه محتوانویس بتواند محتوایی بنویسد که تمامی نیازهای شما را در بر گیرد، می‌توانید ارزش واژگان و کلمات کلیدی در محتوای دلخواه خود را با محتوانویس در میان بگذارید و توضیح دهید هر کلمه چرا برای شما مهم است و چرا باید در محتوا مورد استفاده قرار گیرد.

مشخص کردن چشم انداز و اهداف خود برای محتوانویسان دورکار

انتظارات و خواسته‌های خود را از طریق بیان اهداف و چشم اندازهای خود با محتوانویسان دورکار مطرح کنید. در واقع مشخص کردن چشم اندازها و اهداف کسب و کار، این امکان را به محتوانویس می‌دهد تا بتواند محتوا را هماهنگ با سبک برند شما بنویسد. این امر به محتوانویس کمک می‌کند تا محتوا را به صورتی نگارش کند که در بر گیرنده هدف برند و کسب و کار شما باشد؛ بنابراین با مشخص کردن چشم انداز و اهداف خود برای محتوانویسان دورکار می‌توانید محتوایی قدرتمندتر و جذاب‌تر داشته باشید.

بیان ارزش‌های اصلی برند

بیان ارزش‌های اصلی برند، باعث می‌شود تا محتوانویس با شما همراه شود و در طول مسیر محتوا نویسی بتواند خود را جزئی از کسب و کار شما ببیند؛ همچنین بیان ارزش‌های اصلی برند به محتوانویس کمک می‌کند تا به برند شما اعتماد کند و تمام تلاش خود را برای تولید محتوای شما به کار ببرد. ارزش‌های اصلی هر برند و کسب و کاری می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین لازم است در زمان تهیه شیوه نامه نگارش محتوا این بند را با توجه به برند بنویسید.

چرا شیوه نامه محتوایی اهمیت دارد؟

صدا و لحن محتوا را تعیین کنید

صدا و لحن محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در دیده شدن برند و کسب و کار شما تاثیر بسیاری داشته باشد. صدا و لحن محتوا در وهله اول شبیه به هم به نظر می‌رسند و یکی تصور می‌شوند. اما صدا در واقع مطلبی است که نوشته می‌شود و لحن محتوا در واقع چگونگی بیان آن است. برای اینکه صدا و لحن محتوا را تعیین کنید باید محتوانویس دورکار را از شرایط مخاطبان خود آگاه کنید تا محتوانویس متناسب با مخاطبان شما صدا و لحن محتوا را تنظیم کنند. در ادامه برای درک بیشتر به بیان لحن‌های متفاوت می‌پردازیم:

لحن صمیمی و دوستانه

این لحن به گونه‌ای نگارش می‌شود که صمیمی و دوستانه باشد. در واقع محتوا به صورتی نوشته می‌شود که گویی با خانواده یا یکی از دوستان خود سخن می‌گویید. لحن صمیمی و دوستانه باعث جلب اعتماد بیشتر در برخی از محتواها می‌شود و می‌تواند تاثیر بسیاری در محبوبیت برند شما داشته باشد.

لحن ترغیب کننده

با استفاده از لحن ترغیب کننده سعی می‌شود خواننده را به خواندن محتوا جذب کرد. در این گونه لحن با استفاده از عبارات جذاب مانند زندگی کوتاه است و… خواننده را برای خواندن ادامه متن مشتاق می‌کنیم.

لحن هوشمندانه

لحن هوشمندانه سعی می‌کند تا اعتماد خواننده را از طریق آموزش و… جلب کند. این نوع محتواها به صورتی مفید و آموزنده نوشته می‌شوند تا خواننده به آن اعتماد کند.

لحن کمک کننده

با استفاده از لحن کمک کننده سعی شده تا برای حل مشکل خواننده راه حل ارائه شود. در این نوع لحن به خواننده القا می‌شود که خواندن این مطلب به حل مشکل او کمک خواهد کرد. محتوایی با لحن کمک کننده به صورت متداول با عباراتی مانند ما در زندگی با هم هستیم و… شروع می‌شود.

صدای فعال

با استفاده از صدای فعال به طور مستقیم خواننده مورد خطاب قرار می‌گیرد و با او صحبت می‌شود. به این صورت می‌توان تاثیر بیشتری روی خواننده گذاشت.

استفاده از افعال قدرتمند

استفاده از افعال قدرتمند باعث می‌شود حس حرکت و پاسخ ناگهانی در خواننده ایجاد شود و به این ترتیب خواننده به اقدام کردن تحریک شود.

بیشتر بخوانید:تولید محتوا برای سایت 

تعیین سبک نگارش محتوا

سبک نگارش باید بر اساس ماهیت برند و ارزش‌های کسب و کار تعیین شود. برای اینکه سبک نگارش محتوا را در شیوه نامه محتوا تعیین کنید، نمی توانید از قوانین کلی استفاده کنید؛ زیرا استفاده از کلمه‌هایی که بی ربط به ارزش برند هستند، فاقد ارزش خواهد بود. پس از اینکه سبک نگارش محتوای خود را براساس ارزش‌ها و ماهیت برند خود تعیین کردید، رعایت اصول نگارشی در جایگاه بعدی اهمیت پیدا می‌کند. رعایت اصول نگارشی برای نوشتن یک محتوای با ارزش بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر بدون در نظر گرفتن این قواعد باعث تولید محتوایی فاقد اعتبار و ارزش خواهد شد. لازم است در شیوه نامه محتوا بر رعایت این اصول نگارشی به صورت جدی تاکید شود. در ادامه به بیان برخی از اصول نگارشی مهم در نگارش محتوا می‌پردازیم:

  • استفاده از کلمه” است” به جای به کار بردن کلمه” می‌باشد”
  • استفاده از کلمه” کند” به جای به کار بردن کلمه” نماید”
  • عدم به کار بردن کلمات” و” و” یا” در کنار یکدیگر

استفاده از علائم نگارشی در محتوا

علائم نگارشی باعث می‌شوند تا خواننده بتواند به خوبی مفهوم و معنای نوشته را درک کند. به‌کار بردن صحیح علائم نگارشی می‌تواند در جذاب‌تر شدن نوشته شما تاثیر بسیاری داشته باشد؛ بنابراین لازم است در شیوه نامه محتوا به رعایت علائم نگارشی اشاره شود. به عنوان مثال قبل از علائم نگارشی نباید فاصله‌ای قرار گیرد و پس از آن نیز باید فاصله قرار داده شود.

لینک سازی داخلی در متن محتوا

لینک سازی داخلی صحیح در متن محتوا باعث می‌شود که محتوای شما از نظر سئو ارزشمند باشد. البته رعایت برخی از اصول در لینک دهی بهتر است برای محتوانویس در شیوه نامه محتوا مشخص شود تا از بروز مشکلاتی از نظر اصول سئو جلوگیری شود. در ادامه به برخی از اصول لینک سازی داخلی اشاره می‌کنیم:

  • تا جایی که امکان دارد از لینک دادن به عباراتی مانند” اینجا کلیک کنید” بپرهیزید.
  • از لینک دادن به کلمات عمومی بپرهیزید.
  • از لینک دادن به اعداد بپرهیزید.
  • از لینک دادن به علائم نگارشی بپرهیزید.
  • از لینک دادن به کلماتی که در تیترها وجود دارند، بپرهیزید.
  • شما می‌توانید به نام افراد لینک دهید.
  • از به‌کار بردن بیش از یک لینک در یک پاراگراف بپرهیزید.
  • فونت یا رنگ لینک‌ها را تغییر ندهید.

استفاده از منابع معتبر

برای نوشتن یک مطلب معتبر لازم است تا از منابع موثقی نیز استفاده شود. برای اینکه متن شما دارای اعتبار باشد باید در شیوه نامه محتوا به استفاده از منابع معتبر تاکید شود. شما می‌توانید با تدوین قوانینی برای محتوانویس اعتبار منابع مورد استفاده و در پی آن اعتبار متن خود را تضمین کنید. تنظیم یک فهرست از منابع معتبر و قابل اعتماد برای استفاده و راهنمایی محتوانویس نیز بسیار موثر خواهد بود.

مصاحبه‌ای موثر در نگارش محتوا انجام دهید

مصاحبه از محتوانویس دورکار می‌تواند در نگارش محتوا بسیار موثر باشد. به هنگام مصاحبه شما می‌توانید اطلاعات بیشتری از برند و کسب و کار خود را در اختیار محتوانویس قرار دهید. در صورتی که تمایلی به انجام مصاحبه ندارید، می‌توانید با قوی‌تر کردن شیوه نامه محتوایی که ارائه می‌کنید، محتوایی بهتر و بهینه‌تر دریافت کنید؛ همچنین با مشاهده و دریافت نمونه کار فرد محتوانویس نیز می‌توانید به مهارت‌های آن فرد در محتوا نویسی پی ببرید.

رعایت اصول سئو در نگارش

رعایت اصول سئو در نگارش یک محتوا از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یک محتوا هر چند بسیار غنی و خوب نوشته شود، اگر اصول سئو را رعایت نکند، شانس دیده شدن را از دست خواهد داد؛ بنابراین در هنگام نوشتن یک شیوه نامه محتوا، تاکید بر رعایت اصول سئو بسیار ضروری است. در ادامه به برخی از اصول سئو که بهتر است در شیوه نامه محتوا ذکر شود، اشاره می‌کنیم.

متن جایگزین

استفاده از متن جایگزین در محتوا می‌تواند شانس دیده شدن تصاویر سایت شما را افزایش دهد. برای متن جایگزین می‌توانید از جملات توصیفی که کلمه کلیدی را در بر دارند، استفاده کنید. استفاده از اصول نگارش تیتر نیز برای نوشتن متن جایگزین، می‌تواند بسیار موثر باشد. توجه داشته باشید که در دفعات استفاده از متن جایگزین هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

عدم استفاده از کلمات جهت دار

استفاده از کلمات جهت دار مانند پایین، بالا، در سمت راست و… در محتوا کار مناسبی نیست؛ زیرا موقعیت‌ها در سیستم عامل‌های متفاوت می‌تواند تغییر کند؛ بنابراین استفاده از این کلمات باعث سردرگمی خواننده خواهد شد.

معرفی برند خود در محتوا

همانطور که اشاره شد لازم است در شیوه نامه محتوا به معرفی برند و کسب و کار خود برای محتوانویس بپردازید. اما علاوه بر آن باید در متن محتوا نیز برند خود را به صورت برجسته به کار ببرید. این کار باعث می‌شود تا برند شما در تمامی محتواها دیده شود و به این ترتیب رونق کسب و کارتان افزایش یابد. استفاده از برند به صورت نامعقول و بی‌ربط هرگز توصیه نمی‌شود؛ پس بهتر است در شیوه نامه محتوا به این نکته اشاره شود که برند به صورت منطقی و در جایگاه مناسب به کار رود.

محتوای از پیش آماده شده استفاده کنید

استفاده از محتوای از پیش آماده شده و مشخص، می‌تواند بخشی از راهنمای نگارش باشد. در اغلب سایت‌ها یک محتوای ثابت در انتهای مطالب قرار داده می‌شود که شامل اطلاعات تماس یا معرفی برند است. استفاده از محتوای از پیش آماده شده باعث می‌شود تا محتوانویس بتواند بهتر برند و کسب و کار شما را بشناسد و در تولید محتوا از آن استفاده کند.

سخن پایانی

اگر شما نیز در فکر به‌کارگیری یک محتوانویس دورکار برای تولید محتوای سایت خود هستید، نگارش یک شیوه نامه محتوا می‌تواند باعث ساده‌تر شدن کار شما شود. با تنظیم یک شیوه نامه نگارش محتوا می‌توانید توضیحات جامع و کاملی را به صورتی ساده در اختیار محتوانویسان قرار دهید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. ویرایش یک کار علاوه بر اتلاف وقت شما و محتوانویس، هزینه بیشتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت. قرار دادن خواسته‌ها و انتظارات خود به صورتی ساده در اختیار محتوا نویس، در قالب یک شیوه نامه محتوا، می‌تواند در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

شیوه نامه محتوا چیست؟

تعیین خط مشی و دستوراتی که اعضای یک تیم را به سمت هدف و مقصد نهایی سوق می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا محتوایی اصولی را بنویسند شیوه نامه محتوا می‌گویند.

استفاده از علائم نگارشی در محتوا چه اثری در شیوه نامه محتوا دارد؟

استفاده از علائم نگارشی در محتوا موجب شده تا مخاطب به راحتی متن را بخواند و باعث جذابیت بیشتر آن خواهد شد.

دسته بندی شده در: