قواعد نگارشی در تولید محتوا جزء مسائل بسیار مهم و کلیدی به شمار می آیند. چنانچه محتوا نویس نسبت به این قواعد بی اهمیت باشد، کاملاً طبیعی است که نمی تواند محتوایی باکیفیت و بروز را تولید کند. اولین و مهم ترین دلیل شناخت قواعد نگارشی در امر تولید محتوا، بالا بردن خوانایی متن است. زمانی کاربر ترغیب می شود آنچه شما تولید کرده اید را مطالعه کند که جذاب و قابل فهم نوشته باشید. اگر قصد دارید محتوایی مملو از اشکال را تولید نکنید، در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت قواعد نگارشی در تولید محتوا

اهمیت قواعد نگارشی در تولید محتوا

کیفیت متن شما به واسطه توجه به اصول و قوانین نگارشی به دست می‌آید. زمانی که شما به قواعد نگارشی در تولید محتوای خود توجه می کنید، یعنی به مخاطب خود احترام می گذارید و برای شما مهم است که منظور شما را به درستی درک کند. یک قاعده نگارشی اگر به درستی در متن بکار گرفته نشود، قطعاً خوانایی متن از بین می رود و تغییرات زیادی به وجود می آید. با این حساب اهمیت توجه به قواعد نگارشی در تولید محتوا به وضوح مشخص می شود.

علامت های پرتکرار نگارشی

علامت های پرتکرار نگارشی

میدونستی ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل انجام میشه؟ این مقاله رو حتما بخون

 

با توجه به آنچه در مورد اهمیت شناخت قواعد نگارشی در تولید محتوا بیان کرده ایم، باید با قواعد و نحوه استفاده آن ها به عنوان یک محتوا نویس و یا حتی یک فرد عادی آشنایی کامل داشته باشید. بدین ترتیب در هنگام نوشتن مقاله های گوناگون، منظور اصلی خود را به درستی و بدون ایراد و اشتباه به مخاطب می رسانید؛ به همین علت، در ادامه به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین علامت های نگارشی می پردازیم.

·نقطه (.)

معمولاً در جمله هایی که خبری هستند از نقطه می توان استفاده کرد؛ همچنین جمله های امری لزوم استفاده از نقطه را مشخص می کنند. در مورد جمله‎ های پرسش، پاسخ و  تعجب هم می توان از علامت نقطه استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که در متن بعد از فعل باید از این علامت استفاده کنید. حال نوبت آن خواهد بود که جمله بعدی را آغاز کنید. در قواعد نگارشی در تولید محتوا حقیقتاً نقطه جایگاه بسیار مهمی را از آن خود کرده است.

·ویرگول

یکی از پر استفاده ترین علامت های نگارشی، بدون شک ویرگول است. ویرگول را باید بعد از کلمه قبلی مورد کاربرد قرار دهید و سپس فاصله ای با کلمه بعدی را به وجود آورید. عمدتاً دلیل استفاده از ویرگول به خاطر جلوگیری از حرف “و” است؛ چرا که این حرف بسیار تکرار است و برخی از بیش از حد از آن در محتوای خود استفاده می کنند؛ همچنین زمانی که بخواهید در جمله بندی خود از بدل کلمات استفاده کنید، طبیعتا”،” می تواند گزینه ای بسیار ایده آل باشد. به خاطر داشته باشید که هنگام مکثی کوتاه در جمله هم می توان از ویرگول استفاده کرد. عمدتاً قبل و بعد از “را” نمی توان از ویرگول استفاده کرد. در صفحه کلید هم ترکیب کلید های Shift + T را برای بکارگیری این علامت می توان مورد استفاده قرار داد.

·نقطه ویرگول

این علامت زمانی مورد کاربرد قرار می گیرد که شما بخواهید مابین 2 جمله مکثی کوتاه داشته باشید. به عنوان مثال می توان این چنین گفت که، امروز هوای نسبتاً خوبی است؛ بنابراین می توان به گردش رفت. این چنین است که جمله اول به شکلی که مشاهده می کنید تمام شده است ولی قصد دارید پیام اصلی جمله را به مخاطب انتقال دهید.  همانند ویرگول باید این علامت(؛) را بعد از جمله اولی بیاورید و با جمله بعدی فاصله بگذارید. ترکیب کلید Shift + Y هم می تواند در صفحه کلید برای استفاده از این علامت به کار آید.

·پرانتز

زمانی که شما قصد داشته باشید برای قسمتی از متن خود توضیحی ارائه دهید، از پرانتز”()”استفاده می کنید. توجه داشته باشید که مابین پرانتز باز و بسته و همچنین کلمات داخل آن، هیچ گونه فاصله ای نباید وجود داشته باشد. پرانتز هم مانند دیگر قواعد نگارشی از اهمیت بسیار بالایی در تولید محتوا برخوردار است. در صفحه کلید هم ترکیب کلید های Shift + 0 و Shift + 9 را برای استفاده از پرانتز به شما پیشنهاد می دهیم.

علامت  نگارشی

·گیومه

هنگامی که از واژه ای تخصصی استفاده می کنید و اولین بار است که از این واژه استفاده می کنید، گیومه « » کاربرد دارد. ترکیب کلیدهای Shift+K و Shift+L برای استفاده از گیومه در صفحه کلید بکار گرفته می شود، این گونه قسمت یا قسمت هایی از متن خود را به صورت واضح مشخص می کنید. معمولاً گیومه برای تأکید به اصطلاحاتی (فنی و علمی) بسیار کاربرد دارد.

·دو نقطه

در بین قواعد نگارشی در تولید محتوا می توان گفت که علامت دو نقطه (:) یکی از علامت های بسیار کاربردی است. معمولاً قبل از نقل قول مستقیم و برای اشاره کردن به مسائل جزئی و توصیف این مسائل، می توان از علامت دو نقطه استفاده کرد. شما زمانی که از کلمات توضیحی مانند از جمله، برای مثال و… استفاده می کنید، بعد از بکارگیری این کلمات می توانید از این علامت(:) استفاده کنید.

·علامت سؤال

طبیعتاً بعد از جملات پرسشی و سؤالی از این علامت یعنی (؟) می توانید استفاده کنید. ترکیب کلیدهای Shift + / هم در صفحه کلید برای بکار بردن این علامت توصیه می شود و البته زمانی که شک در جمله وجود داشته باشد، علامت سؤال را نباید فراموش کرد. به شرط این که علامت سؤال را داخل پرانتز قرار دهید و سپس جمله را کامل کنید.ع صبانیت همراه با تعجب و امثال این ها، از جمله احساسات دوگانه هستند که علامت سؤال می تواند به عنوان یک علامت عاطفی به کار آید. علامت سؤال یکی از مهم ترین قواعد نگارشی در تولید محتوا به شمار می آید.

·علامت تعجب

با ترکیب کلیدهای Shift + 1 می توان از علامت تعجب در صفحه کلید استفاده کرد. شما به عنوان محتوا نویس و یا حتی یک فرد عادی، لطفاً به این نکته توجه کنید که علامت تعجب در اصل یک نشانه عاطفی است. این علامت پراستفاده در بین قواعد نگارش، در پایان یک لحن دستوری به کار می آید. حتی در پایان جمله ها و جمله های شبیه هم این نشانه عاطفی کاربرد دارد.  برای تأکید یا خطاب دادن احساساتی خاص هم می توان از نشانه عاطفی تعجب استفاده کرد. اخطار، نهی و تأکید همگی در دسته بندی جملات تأکیدی قرار می گیرند. استفهام تقریری، استفهام انکار و استفهام کنایه‌آمیز جزء جملات استفهامی هستند که به علامت عاطفی تعجب نیاز دارند.

·سه نقطه

زمانی که بخشی از متن شما حذف می شود و یا می توان گفت صحبت یا حرف و حدیث شما ناتمام باقی می ماند، از ellipsis یا به قول معروف علامت سه نقطه (…) می توان استفاده کرد. حالت هایی همیشه باعث می شوند که حرف انسان ناتمام باقی بماند، این حالت ها می توانند از روی ادب و احترام باشند یا از روی خشم و ترس. شرایطی هم به وجود می آید که شاید بتوان باقی متن را به راحتی حدس زد که در این شرایط هم می توان از این علامت استفاده کرد. هنگامی که قصد دارید از لفظ جلاله استفاده نکنید هم، این علامت به کار می آید. بیشترین کاربرد این علامت زمانی است که نویسنده قصد دارد سخن خود را کوتاه کند و تنها به چند مثال اکتفا می کند.

اشتباهات رایج در هنگام به کار بردن علائم نگارشی

اشتباهات رایج در هنگام به کار بردن علائم نگارشی

در هنگام استفاده از علائمی مانند ویرگول، نقطه و… که جزء علائم نگارشی مفرد هستند، باید بدون فاصله با کلمه قبلی و با کمی فاصله از کلمه بعدی، علامت مورد نظر را به کار ببرید. در هنگام استفاده از گیومه و پرانتز باید علامت را با فاصله کمی از کلمه قبلی در نظر بگیرید و با کلمه بعدی هیچ فاصله ای وجود نداشته باشد. این 2 اشتباه که بیان کردیم را لطفا رعایت کنید که متأسفانه، برخی به خاطر عدم آشنایی با اصول نگارشی در تولید محتوا، نمی توانند محتوای باکیفیتی تولید و درآمد خوبی کسب کنند.

شناسایی غلط های املایی در تولید محتوا

شناسایی غلط های املایی در تولید محتوا

تولید محتوا قاعده و قانون داره، با قواعد نگارشی تولید محتوا آشنا شو.

 

حال که در مورد اصول نگارشی در تولید محتوا صحبت کرده ایم، شاید این سؤال در ذهن شما به وجود آید که چگونه می توان غلط های املایی را بیابیم؟

بعد از نگارش متن، لطفاً بلافاصله به مطالعه متن نپردازید. سعی کنید نیم ساعت یا حتی 20 دقیقه زمان توقف را در نظر بگیرید و سپس متن مورد نظر را بخوانید. به این دلیل که، در این حالت از نظر ذهنی شما می توانید غلط های املایی را راحت تر بیابید و چشمان شما هم در این شرایط بیشتر یاری می کنند. زمانی که نویسنده نسبت به نگارش درست متن بی توجه باشد، خواننده نمی تواند به درستی متن را درک کند.

سخن پایانی

در مورد اهمیت بررسی و شناخت قوانین نگارشی در تولید محتوا با شما صحبت کرده ایم و سعی ما بر این بود که به صورت واضح و ساده منظور اصلی خود را برسانیم. کارو کانتنت ارائه دهنده خدمات تولید محتوا و پادکست با سابقه ای درخشان است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. به هر حال بازار تولید محتوا اگر بتوانید محتوایی با کیفیت تولید کنید و حرفه ای شوید، بازار پربازدهی است که حتی به صورت دورکاری هم میتوان به کسب درآمد فکر کرد.

دسته بندی شده در: