ما آدما بعضی وقتا برای اینکه بتونیم توی کاری اسم و رسمی پیدا کنیم و مثلا موفق شیم، قانون اون کار رو دور می‌زنیم. اما حواسمون نیست که همین دور زدن چقدر خطرناک می‌تونه باشه و چقدر ضرر و زیان برامون داره. احتمالا شما هم تا حالا شنیدین که میگن فلان ورزشکار دوپینگ کرده و حالا جایزه و مدالش رو ازش گرفتن و تا چند سال هم از گوی رقابت محروم شده. حالا همین موضوع توی گوگل هم هست. دوپینگ کیوردی! بله درست شنیدین؛ بعضی از مثلا زرنگ‌های سئوکار با استفاده کردن کلمه کلیدی اون هم خیلی زیاد دست به دوپینگ برای سایتشون می‌زنن. اما گوگل که حواسش به اینا هست و می‌دونه باید چیکار کنه که از دور رقابت خارج شن. اگه برات جالب شده که دوپینگ کیوردی یا Keyword Stuffing چیه پس این مقاله رو تا آخر با ما باش.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

کیورد استافینگ چیست؟

Keyword Stuffing  یا همان بمباران کلیدی به استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا گفته می‌شود. این عبارت که از دو کلمه keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing یا همان پر کردن تشکیل شده است موضوعی خطرناک برای سایت‌ها محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید یکی از موارد بهینه‌سازی صفحات وب استفاده از کلمات کلیدی است. به عبارتی اگر گوگل بخواهد به یک سایت رتبه دهد کلمات کلیدی آن را هم مورد بررسی قرار خواهد داد.

برخی از افراد این تصور را دارند که اگر از تمامی کلمات کلیدی که در آن موضوع وجود دارد در کار استفاده کنند، می‌توانند گوگل را دور بزنند و با یک میانبر به رتبه‌های بالایی دست پیدا کنند؛ در حالی که این تنها یک تصور اشتباه است و کیورد استافینگ مشکلات فراوانی را می‌تواند برای وب سایت به وجود آورد. استفاده از کلمات کلیدی در متن باید به اندازه انجام شود و به شکلی قانونمند کار را بهینه‌سازی کرد.

گاهی برخی سئوکاران برای تکرار کلمه کلیدی اصلی آن را با رنگ پس زمینه سایت یکی می‌کنند. این موضوع از دید کاربر به صورت متداول پنهان می‌شود و تنها موتورهای جستجو آن کلمه کلیدی را متوجه خواهند شد. متاسفانه این سئوکاران تصور می‌کنند، می‌توانند اینگونه گوگل را فریب دهند اما نباید فراموش کرد که الگوریتم‌های گوگل بسیار تیزبین هستند و این موضوع را متوجه خواهند شد‌.

چرا نباید از کیورد استافینگ استفاده کرد؟

کیورد استافینگ تا پیش از اینکه الگوریتم‌های گوگل اینقدر هوشمند شوند کارایی داشت؛ اما این روزها استفاده مکرر از کلمات کلیدی یک اسپم شناخته می‌شود. گوگل به یک موتور جستجوی قدرتمند تبدیل شده که هر سایتی را که بیش از اندازه و به شکل افراطی از کیوردها استفاده کند را شناسایی می‌کند؛ اگر به دنبال دلایلی هستید که از این ممنوعه استفاده نکنید بهتر است دو مورد زیر را حتماً بررسی کنید:

Keyword Stuffing جریمه های گوگل را در پی خواهد داشت

همانطور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره داشتیم الگوریتم‌های گوگل بسیار تیزبین هستند و تکرار بی‌مورد کلمات کلیدی را به راحتی متوجه می‌شوند. بر اساس قوانینی که گوگل برای سایت‌ها لحاظ کرده است در صورتی که استفاده بیش از حد از کیوردها را ببیند آن سایت را جریمه خواهد کرد. این جریمه به یک شکل نیست؛ گاهی کاهش رتبه در نتایج جستجو است و گاهی هم سایت متخلف را در لیست سیاه قرار خواهد داد. به شما پیشنهاد می‌کنیم هیچ وقت کیورد استافینگ را انجام ندهید و اصلاً برای آن ریسک نکنید پاندا و رنک برین از جمله مهم‌ترین الگوریتم‌های هوشمند گوگل هستند که می‌توانند کیورد استافینگ را تشخیص دهند.

مخاطب کیورد استافینگ را نمی‌پسندد

خودتان را جای مخاطب بگذارید؛ آیا حاضر هستید متنی را بخوانید که بیشتر واژگان آن تکراری است و تنها به دنبال بیان یک کلمه کلیدی است که از گوگل رتبه بگیرد؟ این موضوع را می‌توان بی‌احترامی به مخاطب هم دانست؛ زیرا مخاطب پسند بودن و مورد قبول بودن محتوای سایت برای گوگل دو عنصری هستند که باید پا به پای همدیگر پیش بروند. نرخ پرش در محتواهای کیورد استافینگی بسیار بالا بوده و قطعاً شما را به آنچه که می‌خواهد نمی‌رساند. زمانی که مخاطب شما پای محتوا نماند، قطعاً آن را نیز با دیگران به اشتراک نخواهد گذاشت و این یعنی از دست دادن تعامل مخاطب. عدم رضایت کاربران و ترک سریع سایت شما چهره نامطلوب را می‌تواند از سایتتان به گوگل نشان دهد.

انواع کیورد استافینگ

لازم است به این موضوع اشاره داشته باشیم که کیورد استافینگ انواع و اقسامی دارد. گاهی نویسنده بدون اینکه متوجه شود این موارد را در کار خود استفاده می‌کند؛ اما یک سئو کار ماهر باید با بررسی دقیق محتوا ایرادات را به محتوا نویس تذکر دهد. البته یک محتوا نویس حرفه‌ای هم باید بداند که استفاده از چه واژگانی کیورد استافینگ محسوب می‌شود. از نمونه بارزترین کیورد استافینگ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • استفاده غیر ضروری از کلمات و عبارات و تکرار بیش از حد آنها
  • نوشتن کلمات و مواردی که هیچ ارتباطی با موضوع اصلی ندارند
  • قرارگیری کلمه‌های کلیدی که در یک گروه یکسان هستند و تقسیم آنها در بخش‌های مختلف کار
  • استفاده از کلمات کلیدی که به موضوع ربطی ندارند.

چگونه از تعداد درست کلمات کلیدی در کار استفاده کنیم؟

در خصوص عدم استفاده از کلمات کلیدی آن هم به شکل بی‌رویه در کار صحبت کردیم. اما احتمالاً این سوال برای شما به وجود آمده که چگونه بدون کیورد استافینگ تعداد درستی از کلمات کلیدی را در کار خود قرار دهیم؟ گوگل به صورت متداول به جای کلمه کلیدی، مفهوم کلمه کلیدی را برای بررسی کیفیت یک محتوا مورد استفاده قرار می‌دهد. برای این مفهوم گرایی هم شیوه‌های مختلفی وجود دارد که به آسانی می‌توانید آنها را جایگزینی برای دوپینگ کیوردی قرار دهید. در ادامه به شما این روش‌ها را آموزش می‌دهیم.

استفاده از کلمات هم خانواده

پس از اینکه کلمات کلیدی را به اندازه در کار قرار دادید الان بهتر است از هم معنی‌های آن استفاده کنید؛ یعنی باید بگردید و هم خانواده‌های آن کلید واژه را پیدا کنید. این گونه می‌توانید رتبه خوبی را هم از گوگل بگیرید.

معادل انگلیسی کلمه کلیدی

شما می‌توانید به جای استفاده مکرر واژه فارسی یک کلمه از معادل انگلیسی آن استفاده کنید. گوگل به آسانی آن را تشخیص می‌دهد و متوجه می‌شود که شما از تکنیک معادل سازی استفاده کرده‌اید.

استفاده از کلمه کلیدی در عناصر مهم صفحه

به شما پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه کلمه کلیدی را بارها و بارها در متن مورد استفاده قرار دهید آن را در بخش‌هایی استفاده کنید که خیلی کاربر به آنها توجهی نمی‌کند. توضیحات متا، تگ‌های عنوان، آدرس صفحه، پاراگراف اول متن از جمله عناصر صفحه محسوب می‌شوند که به آسانی می‌توان کلید واژه‌ها را در آنها قرار داد.

طولانی نوشتن

اگر می‌خواهید چگالی کلمات کلیدی را کاهش دهید، می‌توانید از متن‌های طولانی استفاده کنید. به صورت کلی نمی‌توانیم یک استاندارد مشخص را برای تعداد کلمات در نظر بگیریم؛ اما محتوایی که بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه هستند یک محتوای مطلوب به حساب می‌آیند. شما می‌توانید متن را طولانی‌تر کنید تا چگالی کلید واژه در کارتان کمتر شود.

سخن پایانی

کیورد استافینگ باعث میشه که استراتژی کلمه‌های کلیدی شما پایین بیاد و اینجوری گوگل به شما هیچ توجهی نکنه و جریمه‌هایی رو هم براتون لحاظ کنه. به جای اینکه از یک کلمه کلیدی بارها و بارها در کار خودتون استفاده کنین بهتره از مواردی که در این مقاله مطرح کردیم استفاده کنین. اینجوری شانس بیشتری رو برای به دست آوردن رتبه در گوگل دارین و البته ترافیک سایتتون هم بالا میره. برای بهینه کردن محتوا لازم نیست که سخت‌ترین روش‌ها رو انتخاب کنید؛ بلکه کافیه پیش نیازهایی که وجود داره رو به کار بگیرین و با کمی تحقیق یک محتوای استاندارد تولید کنین. اگه درباره Keyword Stuffing تجربه یا سوالی دارین حتماً اون رو با ما به اشتراک بزارین.

سوالات متداول

  • کیورد استافینگ چیست؟

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن و عدم رعایت چگالی کلمات کلیدی را کیورد استافینگ می‌گویند.

  • برای پیشگیری از Keyword Stuffing چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای اینکه از کیورد استافینگ در کار خود پیشگیری کنید، می‌توانید از هم معنای کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. واژه معادل انگلیسی را به کار بگیرید. نوشته خود را طولانی‌تر کنید. کلمه کلیدی را در عناصر صفحه مورد استفاده قرار دهید.

دسته بندی شده در: