چگونگی ساخت محتوای جذاب یکی از مواردی است که افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، همیشه به آن فکر می‌کنند. داشتن محتوای جذاب یکی از عواملی است که باعث ممتاز شدن یک سایت، صفحه مجازی و … نسبت به رقبا مي‌شود، به عبارتی بیشتر از خود سایت محتوایی که در آن ارائه می‌شود، مهم است. ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و برای جذب مخاطب نیاز به محتوای جذاب داریم. معنی تولید محتوا یعنی محتوا به گونه‌ای تولید شود، که برای سایت امتیاز به ارمغان آورد. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت قصد داریم در خصوص اینکه چگونه می‌توانید یک محتوای جذاب را تولید کنید با یکدیگر صحبت کنیم؛ پس اگر این روزها دغدغه ذهنی شما هم تولید محتواهایی ناب و فوق العاده است حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

تولید محتوا چیست؟

در پاسخ به این سوال که تولید محتوا چیست؟ باید ذکر شود محتوا بخش اصلی بازاریابی است که با تولید مطالب راجع به آن می‌توان اطلاعات کافی درباره محصول یا … را به مخاطب نشان داد. تولید محتوا عمل نهایی است که فرد برای کسب درآمد آن را انجام می‌دهد تا بتواند مشتریان خود را حفظ کند. محتوا هر چقدر خوب و جذاب‌تر باشد، بیشتر می‌توان با مخاطب تعامل داشت.

اهمیت محتوای جذاب

محتوای جذاب باعث جذب مشتری و مخاطب شده در نتیجه درصد بازدید و فروش محصولات نیز بالا مي‌رود. از طریق محتوای قوی اطلاعت لازم را به مخاطب داده و به نوعی برای کسب و کار خود بازیابی کنید، اینگونه دیگر نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای جذب مشتری ندارید. تا حد امکان باید از محتوا و اطلاعت بی‌فایده چشم‌پوشی کرد و با توجه به نیاز مردم تولید محتوا کرد.

محتوای بی کیفیت نه تنها مخاطب را جذب نمی‌کند، بلکه آسیب‌زا نیز است. برای تولید یک محتوای جذاب راه‌های متعددی وجود داد که با یادگیری آن‌ها می‌توان موفقیت بیشتری به دست آورد. با دانستن معنای تولید محتوا می‌توانید بهتر و راحت‌تر کار خود را انجام دهید.

با محتوای زرد بیشتر آشنا شو.

 راه‌های تولید محتوای جذاب

برای تولید محتوا اصولی و استاندارد باید سعی کنید راه و روش‌هایی را در پیش بگیرید. مهم‌ترین این موارد به شرح ذیل هستند:

محتوا باید حالت محاوره‌ای و خودمانی داشته باشد

محتوایی مخاطب را به خود جذب می‌کند که محاوره‌ای و به دور از هر خشکی و رسمیت باشد؛ زیرا محتوای خشک و رسمی درک آن برای همه آسان نیست؛ در نتیجه سبب کسالت و کاهش توجه مردم می‌شود. محتوا هرچقدر دوستانه و عامیانه تر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. به طوری که مردم را به فکر فرو ببرد، آن‌ها را کنجکاو کرده و سوالاتی از آنان بپرسد.

یک متحوا در عین عامیانه بودن باید جدی و به روز باشد؛ چرا که مردم تمایلی به اطلاعات قدیمی ندارند. چنانچه فرد با دیدن محتوا کنجکاو شود، قطعا تمایل دارد آن را تا پایان دنبال کرده و نتیجه را ببیند یا بخواند.

عدم نیاز به کمال گرایی

در ادامه آنکه معنی تولید محتوای جذاب را متوجه شدید، لازم به ذکر است که در این کار نیازی به کمال‌گرایی نیست. محتوای با کیفیت مهم است نه این که لزوما بدون نقص باشد. این که چه محتوایی منتشر شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم آن است که محتوا متعادل باشد و بتواند نظر دیگران را به خود جلب کند. محتوای بی نقصی که مخاطب نداشته باشد، اهمیتی ندارد.

آموزش دادن برترین و بهترین چیزها

این یک واقعیت است که مردم علاقمند به آموزش و یادگیری رایگان هستند. با آموزش دادن نکات ارزشمند، مخاطب ترغیب می‌شود تا برای فراگیری ادامه آموزش هزینه کند. به این شکل که با خود می‌گوید، به‌ صورت رایگان چنین نکات مهم و ارزشمندی را آموزش دیده‌ام پس با  پرداخت پول می‌توانم محتوای جذاب‌تر و کارآمدتری دریافت کنم. این فقط مثالی برای درک بهتر بود در حالی که محتوا رایگان است. نکته مهم آن است که اطمینان داشته باشید آنچه شما به صورت رایگان آموزش می‌دهید، بهتر از محتوایی است که دیگر سایت‌ها در قبال دریافت پول ارائه می‌دهند. اینگونه می‌توان اعتماد مخاطب را جلب کرده تا بعدها خودش برای دریافت محتوای بهتر هزینه کند.

خاص و منحصر به فرد بودن

آنچه به یک محتوا ارزش می‌دهد، خاص بودن آن است. محتوایی جذاب است که مثل دیگر محتواها نباشد و با آن‌ها بسیار متفاوت باشد. یک لحن خاص، سبک ویژه و… می‌تواند باعث تفاوت محتوا شود. توجه روی ایده‌های خلاقانه برای نوشتن و یا ساخت ویدئو بسیار مفید است و گذشت زمان و زیاد شدن تجربه محتوای خاص‌تری می‌توان تولید کرد.

تنوع در تولید محتوا یا محتوای ترکیبی

محتوای مشابه برای مخاطب کسل کننده است، پس در تولید محتوا تنوع ایجاد کنید. انواع مختلف محتوا اعم از محتوای صوتی (نظیر داستان، خبر، مصاحبه، اهنگ) محتوای ویدئویی (نظیر وبینار، نمایش محصول، کمدی) محتوای متنی (عکس نوشته و …) وجود دارد که روش‌های مختلفی را برای آموزش به مخاطب ارائه می‌دهد. این کار سبب جذب بیشتر مخاطب شده و به دیده شدن بیشتر محتوا کمک می‌کند.

استفاده از روش تبلیغ نویسی

اگر یک تبلیغ نویس خوب باشید‌، محتوای خوبی نیز در اختیار مخاطب قرار می‌دهید. به عبارتی این شیوه اساس تولید محتوای جذاب و فروش محصول است. این به معنای بی نقص بودن محتوا نیست. بلکه می‌توان با داشتن عنوانی جذاب تبلیغ کرده و با روشی منطقی مخاطب را به فراگیری ادامه محتوا دعوت کرد.

داشتن ثبات

داشتن ثبات در تولید محتوا منجر به بالا رفتن اعتبار شما می‌گردد. مردم به دنبال فرار از هرج و مرج هستند، به همین دلیل محتوای تولید شده باید از تداوم و ثبات برخوردار باشد. منظور از ثبات از همه لحاظ است، ثبات در ارسال کالا، در زمان بندی و … ثبات در انتشار محتوای جدید نیز بسیار مهم است. این امر باعث می‌شود هم مخاطب از زمان محتوا گذاری آگاه‌ باشد و آن را دنبال کنند، هم مخاطب جدید برای خود پیدا کنید. این کار باعث ایجاد رابطه بین تولید کننده محتوا و مخاطب می‌شود که امری مهم است.

شناخت محتوای با کیفیت

یکی دیگر از راه‌های تولید محتوای جذاب شناخت محتوایی است که از کیفیت و جذابیت برخوردار باشد. منظور از محتوای با کیفیت محتوایی است که طرفدار داشته باشد، همانند آنچه در اکسپلور اینستاگرام نمایش داده می‌شود، مردم به این محتوا علاقمند هستند و آن را دنبال می‌کنند. از محتوای با کیفیت ایده گرفته دست به تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد بزنید و محتوا را شخصی سازی کنید. به نوعی از کارهای دیگران الگو برداری کنید و دست به ابداع محتوای متنی و ویدئویی جدید بزنید.

ایجاد و انتشار محتوای ساده و خوب در فضای مجازی

مردم زمان زیادی را صرف فضای مجازی می‌کنند و محتوایی که ساده باشد، نظر آن‌ها را جلب می‌کند. این محتوا می‌تواند به شکل نقل قول، مشاوره، آموزش رقص و ترفند و … تصاویر، معرفی فیلم و محصول، مصاحبه و … باشد. هرچقدر محتوا ساده‌تر باشد، افراد بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

بصری کردن محتوا

یکی دیگر از راه‌های تولید محتوای جذاب چشم‌نواز کردن آن است. از آنجا که مردم پرمشغله هستند، معمولا وقت خود را صرف خواند مطالب طولانی نمی‌کنند و به نگاهی کلی اکتفا مي‌کنند؛ بنابراین کل مطلب باید به راحتی از طریق عنوان درک شود. اگر محتوایی بولد شده یا اشکال جذاب داشته باشد، مخاطب را ترغیب می‌کند تا آن از آن محتوا بازدید کند. ایتالیک کردن و بولد کردن نوشته، رنگ کردن آن باعث جذابیت هرچه بیشتر آن می‌شود.

کمک گرفتن از فریلنسرها

تولید محتوا به تنهایی کاری دشوار است. فریلنسرها افراد متخصصی هستند که بسیاری از کارهای تولید محتوا را انجام می‌دهند. در این حوزه سایت‌هایی چون پونیشا و کاریتو شما را در یافتن طراحان و نویسندگان با قیمت مناسب یاری می‌کنند. این افراد معمولا صفر تا صد کارهای تولید محتوای متنی و ویدئویی را برعهده می‌گیرند.

مخاطب را با واکنش وادار کنید

محتوای خود را به نوعی تولید کنید که مخاطب نیز در آن شراکت داشته باشد. یکی از روش‌های فهمیدن علاقمندی و نیاز مخاطب از طریق پرسش و پاسخ است. این پرسش‌ها می‌تواند از طریق کپشن، باکس استوری و … پرسیده شده و مخاطب درون باکس و در کامنت پاسخ دهد. وقتی بر اساس همان پرس و پاسخ‌ها دست به تولید محتوا زده شود، مخاطب متوجه اهمیت خود شده و بیشتر ترغیب می‌شود باقی محتواها را دنبال کند. چنانچه تازه فعالیت را شروع کرده و محتوایی داشته‌اید تا از مخاطب سوال کنید، می‌توانید از کامنت‌های رقبا استفاده کرده و با نیاز مردم آشنا شوید.

بیان مثال و موارد مشابه

برای آنکه محتوایی جذاب برای مخاطب داشته باشید و محتوا به خوبی در ذهن مخاطب جاگیر شودريال می‌توان از نمونه آوردن و تعریف کردن از مورد مشابه کمک گرفت. این امر باعث می‌شود مخاطب بداند فهم محتوای سایت یا پیج شما برای آن راحت است. آوردن نمونه علاوه بر آنکه باعث جذابیت محتوا می‌شود، منجر به جذب کاربران بسیاری شده و همچنین گوگل محتوای شما را ارزشمند شناسایی می‌کند.

قصه‌گویی

داستان‌سرایی یا قصه گفت یکی دیگر از روش‌های جذاب ساختن محتوا است. این گونه محتوا اگر اصولی پیش رفته باشد، نظر مخاطب را برای بازدید تا انتهای محتوا به خود جلب می‌کند. از تجربیات خود شکست و پیروزی و روزمرگی خود برای مخاطب بگویید تا این حس به او القا شود، با شخصی واقعی در حال صحبت و ارتباط است.

استفاده از طنز و شوخ طبعی در محتوای تولیدی

شوخ طبعی نه تنها از جذابیت محتوا نمی‌کاهد، بلکه باعث می‌شود مخاطب به محتوا جذب شود و به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. هدف از قصه‌گویی می‌تواند معرفی خود آموزش و یا دعوت مخاطب به خرید محصولی باشد. اینگونه هم روحیه مخاطب شاد شده و هم کاربران بسیاری ترغیب می‌شوند، از محتوای سایت یا پیج شما دیدن کنند.

 

سخن پایانی

در این مطلب معنی تولید محتوا را متوجه شدید. محتوای جذاب نکته کلیدی و مهمی است که باید به آن توجه شود. فرقی ندارد محتوای شما در چه زمینه‌ای است، مهم جذاب بودن آن است که بتواند مخاطب را به خود جذب کند. برای یک تولید محتوای خوب و جذاب راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سوالات متداول

اهمیت محتوای جذاب را بیان کنید؟

محتوای جذاب باعث می‌شود بدون نیاز به هزینه‌های بالا مشتری زیادی جذب کرد.

چند راه تولید محتوای جذاب را بیان کنید؟

محتوای خودمانی، عدم نیاز به کمال گرایی، خاص و منحصر به فرد بودن، استفاده از تبلیغ نویسی،‌ داشتن ثبات، بصری کردن محتوا

دسته بندی شده در: