رعایت اصول قواعد نگارشی علاوه بر اینکه می‌تواند خوانایی یک متن را افزایش دهد، موجب زیباتر شدن متن هم خواهد شد. در زبان فارسی شما می‌توانید این زیبایی را از طریق نیم فاصله در ورد ایجاد کنید. همانطور که می‌دانید این روزها نرم‌افزار word یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای مایکروسافت محسوب می‌شود و خیلی از افراد از آن برای کارهای روزمره و اداری خود استفاده می‌کنند؛ از این رو برای اینکه بتوان قواعد نگارشی را در کار پیاده کرد لازم است با کلیدهایی که می‌توانند نیم فاصله را ایجاد کنند آشنا شد. اگر شما هم به دنبال ساده‌ترین راه ایجاد نیم فاصله در ورد هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید.

 نیم فاصله چیست؟

نیم فاصله را افرادی که در کار تولید محتوای متنی هستند به خوبی می‌شناسند. از نیم فاصله به عنوان فاصله مجازی هم یاد می‌شود. نیم فاصله در اصل یک کاراکتر به خصوص است که بدون اینکه نمایشگر بتوانید آن را ببینید یا اینکه در پرینت کار ظاهر شود بین حرف قبل و بعد یک فاصله ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آنها به یکدیگر وصل شوند. از نیم فاصله در موارد زیر باید استفاده کنید:

  • افعال مضارع: می‌شود، نمی‌توانند
  • پسوند فعل‌ها: دیده‌ام، شسته‌اند، آورده‌ای
  • کلماتی که دارای دو یا چند جز هستند: مرگ‌آسا، بین‌المللی، تفاهم‌نامه،بهره‌مند، آتش‌نشان
  • “ها”ی جمع: کارت‌های، نوشته‌ها، درخت‌ها، شیرازی‌ها
  • “ی” اضافه: حمله‌ی، جمله‌ی

کد نیم فاطه در ورد Ctrl+Shift+2

روش ایجاد نیم فاصله در ورد

برای ایجاد نیم فاصله در ورد شما می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی اقدام کنید؛ اما ما قصد داریم ساده‌ترین آنها را برای شما بیان کنیم تا بدون هیچ مشکلی از نیم فاصله استفاده کنید. از جمله شیوه‌هایی که شما می‌توانید با کمک آنها نیم فاصله در ورد را به وجود آورید موارد زیر هستند.

روش اول

در شیوه اول زمانی که در حال تایپ متن فارسی هستید و به مثال‌هایی که قبلاً اشاره کردیم رسیدید و قصد داشتید از نیم فاصله استفاده کنید کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+2را به شکل همزمان باید وارد کنید؛ همچنین می‌توانید از کلید Ctrl و – استفاده کنید.

روش دوم

اگر به دنبال سریع‌ترین روش ایجاد نیم فاصله در ورد هستید، می‌توانید از نرم‌افزار اصلاح نیم فاصله در سایت جیپ اپ استور استفاده کنید. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید با یک کلیک و با سرعت بسیار زیادی نیم فاصله‌های متن را ویرایش کنید. از مهمترین ویژگی‌های این نرم‌افزار ایجاد نیم فاصله در کمتر از ۲ دقیقه، اصلاح نیم فاصله‌های اشتباه و ویرایش فاصله گذاری علائم نگارشی در متن است. علاوه بر این نرم‌افزار شما می‌توانید با کمک نرم‌افزار ویراستیار هم نیم فاصله‌ها را در کار خود ایجاد کنید.

روش سوم

شما برای اینکه بتوانید از نیم فاصله در ورد استفاده کنید گزینه دیگری را هم در پیش دارید و آن ساخت میانبر سفارشی است. نرم‌افزار ورد این شرایط را فراهم کرده تا به وسیله میانبرهای خاص و یکتا بتوانید علامت‌های خاصی را برای خود بسازید. برای ساخت این میانبر سفارشی ابتدا کلمه مربوطه را تا قسمتی که به نیم فاصله ختم می‌شود، بنویسید. پس از آن با کمک زبانه Insert و در بخش Symbol، منوی Symbol را باز کنید و سپس گزینه MoreSymbols  را انتخاب نمایید.

پس از آن کادر جدیدی با دو زبانه برای شما باز خواهد شد. به زبانه Special Charactersوارد شوید. حال باید به فهرست پایین آن مراجعه کنید و گزینه No_Width Optional Break را انتخاب کنید، با این کار نیم فاصله ایجاد خواهد شد. در این بخش شما می‌توانید یک میانبر خاص را برای خود انتخاب کنید. تنها کافی است روی دکمه Shortcut Key کلیک کنید. پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد و شما باید درون کادرPress New Shortcut Key کلیک کنید و ترکیب دکمه‌هایی که در نظر دارید را برای ایجاد میانبر سفارشی نیم فاصله، روی صفحه کلیدی فشار دهید. پس از آن با کمک این میانبر به آسانی می‌توانید نیم فاصله را ایجاد نمایید.

چرا باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟

استفاده از نیم فاصله در ورد به دلایل مختلفی باید انجام شود. در صورتی که از این کاراکتر در حین تایپ استفاده نکنید مشکلات مختلفی را می‌تواند به وجود آورد. از مهم‌ترین این مشکلات موارد زیر هستند:

  • متن از لحاظ ظاهری جلوه نامرتبی خواهد داشت.
  • در صورتی که یک کلمه جدا در انتهای متن قرار بگیرد این احتمال وجود دارد که نیمی از آن در خط بعدی ایجاد شود.
  • در دستورالعمل‌های پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی و متون رسمی استفاده از نیم فاصله ضروری است و اگر آن را در کار خود رعایت نکنید، خلاف دستورالعمل‌ها اقدام کرده‌اید.
  • این احتمال وجود دارد که خواننده در مطالعه مطلب دچار اشتباه شود.

سخن پایانی

نیم فاصله در ورد یکی از موضوعاتی است که شاید تاکنون برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟ روش‌های متفاوتی برای ایجاد نیم فاصله وجود دارد که در این مقاله آسان‌ترین آنها را برای شما بیان کردیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در ورد آنها را استفاده کنید. همانطور که متوجه شدید شما می‌توانید به وسیله برخی نرم‌افزارها هم نیم فاصله را در زمان تایپ فارسی مورد استفاده قرار دهید. اگر شما هم در ارتباط با ایجاد نیم فاصله در نرم‌افزار ورد روش دیگری را می‌شناسید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • نیم فاصله چیست؟

نیم فاصله را فاصله مجازی می‌گویند؛ زیرا کاراکتری است که موجب خواهد شد بین حروف قبلی و حروف بعدی فاصله ایجاد نشود و از اتصال آنها هم جلوگیری خواهد کرد.

  • بهترین نرم‌افزارها برای ایجاد نیم فاصله کدام‌ها هستند؟

شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون ویراستیار استفاده کنید. علاوه بر این نرم‌افزار اصلاح نیم فاصله جیب استور هم می‌تواند به شما کمک کند.

دسته بندی شده در: