دغدغه نوشتن اصولی و حرفه‌ای، از مهم‌ترین معضلات و شاید بتوان گفت درگیری‌های ذهنی افرادی است که به قواعد فارسی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. برای داشتن متنی بدون هیچ ایراد ویرایشی در زبان شیرین فارسی یکی از موضوعاتی که از اهمیت فراوانی برخوردار بوده استفاده از نیم فاصله است. این فاصله سبب شده تا این کاراکتر را به عنوان یک کاراکتر استاندارد یونیکد محسوب کنند؛ اما متاسفانه خیلی از افراد به آن توجهی ندارند. با توجه به اینکه برای تایپ انواع مطالب گاهی بیشتر افراد از موبایل استفاده می‌کنند اگر بخواهند از نیم فاصله برای کارهای خود بهره بگیرند لازم است با چگونگی استفاده از نیم فاصله در موبایل آشنا شوند. تلفن همراه به دو دسته اندروید و ios تقسیم شده و هر کدام از آنها روش خاصی برای تایپ نیم فاصله دارند؛ به عبارتی روش تایپ نیم فاصله در کیبورد آیفون با کیبورد اندروید تفاوت دارد. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت قصد داریم اطلاعات بیشتری در ارتباط با روش تایپ نیم فاصله در موبایل اندروید و آیفون در اختیارتان قرار دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

روش تایپ نیم فاصله در کیبورد آیفون

در تلفن‌های همراه آیفون و همچنین دستگاه‌های آیپد برای تایپ نیم فاصله لازم است شما از کیبورد فارسی ساز بهره بگیرید؛ زیرا ios به صورت پیش فرض اصلاً کیبورد فارسی نداشته و شما تنها از کیبورد عربی می‌توانید برای نوشتن فارسی استفاده کنید؛ از این رو لازم است که از کیبورد فارسی ساز در این مدل از دستگاه‌ها کمک بگیرید.

همانطور که می‌دانید در زبان عربی چهار حرف”گ”،”چ”،”پ”،”ژ” را ندارد و همین موضوع است که سبب شده استفاده از فارسی سازها برای ios ضروری به حساب آید. شما می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌هایی فارسی ساز برای گوشی‌های آیفون و دستگاه‌های آیپد از نیم فاصله به آسانی استفاده کنید.

 بعد از اینکه فارسی ساز را نصب کردید، می‌توانید از کیبورد فارسی استفاده کنید. در این کیبورد یک دکمه همچون دکمه‌ای که در عکس زیر، سمت راست کنار دکمه فاصله مشاهده می‌کنید قرار دارد. با کمک آن می‌توانید نیم فاصله را ایجاد کنید. البته  ذکر این نکته ضروری است که در آیفون‌های جدید نیم فاصله در کیبورد قرار گرفته است؛ اما اگر گوشی شما از آیفون‌های قدیمی بوده لازم است از اپلیکیشن‌های فارسی ساز کیبورد برای استفاده از دکمه نیم فاصله استفاده کنید.

نیم فاصله در آیفون

تایپ نیم فاصله در اندروید

تایپ نیم فاصله در اندروید

در ایران بیشتر افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند سیستم عامل گوشی آنها اندروید است و غالباً زمانی که این گوشی‌ها را خریداری می‌کنند فارسی ساز روی آنها نصب شده و مشکلی ندارند. اما اگر گوشی را تازه خریداری کرده‌اید و می‌خواهید برای تایپ فارسی از نیم فاصله استفاده کنید لازم است ابتدا اپلیکیشن گوگل کیبورد را روی گوشی خود نصب کنید .الان لازم است کیبورد پیش فرضی که تلفن همراهتان دارد را به این کیبورد تغییر دهید. به بخش Setting تلفن همراه خود وارد شوید. به قسمت Language and Input  بروید. در قسمت and Input Methods Keyboard شما می‌توانید کیبورد پیش فرض تلفن همراه را تغییر دهید. برای استفاده از نیم فاصله تنها کافی است دکمه زیر را که در عکس مشاهده می‌کنید فشار دهید.

چرا باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟

اگر در دنیای تولید محتوا کار می‌کنید یا اینکه تنها کافی است کمی با ادبیات فارسی و نگارش اصولی آن آشنا باشید قطعاً در ارتباط با هکسره اطلاعات کافی را دارید. همانطور که هکسره و دیگر اصول نگارشی در زبان فارسی بسیار مهم است نیم فاصله هم به همان اندازه ضروری محسوب می‌شود. نیم فاصله موجب می‌شود یک متن راحت‌تر خوانده شود و علاوه بر آن زیبایی متن شما را به مراتب افزایش خواهد داد. با کمک همین موضوع می‌توانید به راحتی مترجمین و فعالین عرصه قلم و نگارش و ویرایش را به درستی بشناسید. افراد با دقت بسیار زیادی از نیم فاصله استفاده می‌کنند و آن را در کار خود مورد توجه قرار می‌دهند.

چه زمانی باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن شما را هم به خود درگیر کرده باشد این است که چه زمانی باید از نیم فاصله استفاده کرد؟ در جواب این سوال باید به صورت کلی بگوییم در واژه‌هایی که دو بخشی هستند از نیم فاصله استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که واژه شما نشانه جمع ها داشته باشد لازم است که از نیم فاصله استفاده کنید مثال: گل‌ها. در فعل‌های مضارع ماضی استمراری و ماضی نقلی هم لازم است از نیم فاصله‌ها استفاده کنید. مثال می‌کنند. در واژه‌های مرکب همچون خانه نشین، واژه‌های نکره همچون خصمانه‌ای، واژه‌هایی که دارای پسوند هستند مانند ستودنی‌ترین از نیم فاصله باید استفاده کنید.

سخن پایانی

نوشتن اصولی و بدون عیب و ایراد لازمه هر متنی است به خصوص اگر قرار باشد آن را در جایی به اشتراک بگذارید. در ادبیات فارسی استفاده از برخی اصول نگارشی است که باعث می‌شود کار شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد و با قواعد دستوری نگارشی هم همخوانی داشته باشد یکی از این قواعد مهم استفاده از نیم فاصله است. به طور قطع خواندن مطلبی که نیم فاصله در آن رعایت شده باشد خیلی راحت‌تر از دیگر متون است. در این مقاله سعی داشتیم در ارتباط با نیم فاصله در کیبورد آیفون اندروید با شما صحبت کنیم تا بتوانید بهتر این دکمه‌ها را بشناسید و از آنها در نگارش متن‌های خود استفاده کنید. الان دیگر نوبت شما است که در متون فارسی خود از این کاراکتر مهم استفاده کنید و استفاده از آن را در میان جامعه گسترش دهید.

سوالات متداول

  • چرا از نیم فاصله استفاده می‌کنیم؟

استفاده از نیم فاصله موجب زیبایی و خوانایی بهتر متن خواهد شد.

  • چه زمانی از نیم فاصله استفاده کنیم؟

زمانی که واژگان شما دو بخشی باشند نشانه جمع داشته باشند واژه‌های مرکب باشند و…. لازم است نیم فاصله مورد استفاده قرار بگیرد.

دسته بندی شده در: