هیچ وقت روزی که وارد کار تولید محتوای متنی شدم رو فراموش نمی کنم. یادم میاد موضوعی که به من داده بودن درباره جزایر پرنس کشور ترکیه بود. آموزش‌های لازم رو گذرونده بودم و حالا نوبت این شده بود که کارم رو شروع کنم. شاید باور نکنید اما ۶ تا برگهA4  رو پر کردم. یعنی روی کاغذ شروع کردم به نوشتن و یونیک نویسی موضوع. تازه وقتی تموم شد باید شروع به  تایپ می‌کردم. برای موضوعی که ۱۵۰۰ کلمه هم نمی‌شد من از صبح تا ساعت ۲۱ شب مشغول بودم؛ وای که چقدر سخت و زمان‌بر بود.

 اما از کارم خوشم اومده بود. هرچقدر که گذشت متوجه شدم که چطور میشه این زمان رو کم کرد و محتوای باکیفیت تولید کرد. راستش فکر نمی‌کردم که روزی بیشتر زمانم رو برای این کار بزارم؛ حقیقتا پشیمون نیستم چون ارزش داشت. اما اگه شما هم قصد دارید آموزش تولید محتوا رو شروع کنید و نمیدونید که این کار اصلا چیه و چه قواعدی داره پس این مقاله رو حتما تا اخر مطالعه کنید.

محتوای متنی چیست

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

تولید محتوای متنی چیست؟

Content Writing  یا همان تولید محتوای متنی به معنای برنامه‌ریزی و نوشتن محتوایی متنی آن هم به شکل آنلاین است. هدفی که این نوع از محتوا دارد حل مشکل کاربران و پاسخ به سوالاتی بوده که در خصوص کسب و کارهای مختلف در ذهن  شکل می‌گیرد. در تولید محتوای متنی شما می‌توانید کار را در قالب سناریو، صفحاتی که برای محصول هستند؟ وبلاگ‌ها، پست برای شبکه‌های اجتماعی و… بنویسید تا در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شود. با تولید محتوای متنی یک رابطه احساسی میان برند و کاربرانی که در حال مطالعه متن نوشته هستند به وجود خواهد آمد. اما اگر هنوز برایتان این سوال باقی مانده که هدف از تولید محتوای متنی دقیقاً چه چیزی است بهتر است به موارد زیر اشاره‌ای داشته باشیم:

  • ایجاد فرصتی برای ارائه بیشتر محصولات و خدمات
  • اطلاع رسانی در خصوص ویژگی‌هایی که محصول یا خدمات دارند
  • اعتمادسازی میان مخاطبان و کسب و کار
  • ایجاد یک راه تعامل میان برند و مخاطب

به این موضوع دقت داشته باشید که اصلاً تفاوتی ندارد شما می‌خواهید در چه قالبی به تولید محتوای متنی بپردازید؛ بلکه باید شما یک متن را آماده کنید که بر اساس قواعد و اصولی نگاشته شود که هم بتواند نگاه موتورهای جستجو را به سمت خود جذب کند و هم اینکه مخاطب پسند باشد.

اهمیت تولید محتوای متنی

بیشتر بخوانید: تولید محتوا با موبایل+ مهمترین نکاتی که باید بدانید

تولید محتوای متنی چه اهمیتی دارد؟

هنوز هم هستند افرادی که به درستی نمی‌دانند تولید محتوای متنی چه اهمیتی دارد. متاسفانه تا چندی پیش خیلی اهمیتی به این نوع از محتوا داده نمی‌شد و خیلی سرسری، مالکان مشاغل از کنار آن عبور می‌کردند؛ اما با رواج اینترنت و دسترسی بیشتر مردم به فضای مجازی و سایت‌ها این نیاز برای کسب و کارها به وجود آمد که خدمات و محصولاتی که دارند را بهتر و بیشتر به کاربران و مخاطبان معرفی کنند. اگر گشتی در دنیای مجازی بزنید با تبلیغات فراوانی مواجه خواهید شد که هر کس قصد دارد کاربر را به سمت خود جذب کند و خدمات و محصولاتی که دارد را به او ارائه کند.

اما همانطور که می‌دانید تمامی این تبلیغات موثر نیستند. در این میان محتوایی اثرگذار است که نیاز مخاطب را فهمیده باشد و در راستای پاسخگویی به نیاز او برآید؛ از این رو محتوای متنی را باید اثربخش‌ترین شیوه برای برندسازی بدانیم. با این برندسازی شما می‌توانید ذهن کاربر را به خود درگیر کنید و با اعتمادسازی که به وجود آمده هرگاه قصد خرید یا کاری داشته باشد که در راستای کار شما است قطعاً به شما مراجعه می‌کند.

مزایای تولید محتوای متنی

مزایای تولید محتوای متنی

حقیقتاً برای تولید محتوای متنی هر چقدر از مزایای آن بگوییم کم گفته‌ایم. این نوع از تولید محتوا به قدری ارزش دارد و همراه با مزیت است که این روزها هر کسی که به فکر رونق کسب و کار خود است از آن نخواهد گذشت. از مهم‌ترین مزیت‌هایی که سبب شده تولید محتوای متنی اینقدر به چشم آید می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • رشد و گسترش کسب و کار آگاهی از برند
  • جذب بیشتر مخاطبان
  • ارتقای رتبه سایت
  • انتخاب شدن به عنوان مرجع در زمینه کاری خود
  • اشتراک گذاری محتوا در دیگر رسانه‌های اجتماعی
  • کم هزینه بودن

معرفی انواع محتوای متنی

انواع محتوای متنی

حال که در ارتباط با تولید محتوای متنی صحبت کردیم و از اهمیت و مزایای آن گفتیم نوبت به آن رسیده در خصوص انواع و اقسامی که محتوای متنی دارد هم کمی صحبت کنیم. با اینکه نمی‌توانیم یک تقسیم بندی کلی را برای محتوای متنی در نظر بگیریم، اما اگر بخواهیم آن را به صورت جامع تنها در چند قلمرو بیان کنیم، بهتر است انواع محتوای متنی را به شکل زیر معرفی کنیم:

صفحه‌های ثابت سایت

درباره ما، سوالات متداول و معرفی محصولات اصلی سایت را باید از صفحات اصلی سایت‌هایی بدانیم که مشغول فعالیت هستند. شاید در نگاه اول برخی تصور کنند که این‌ها همان وبلاگ‌ها هستند، در حالی که با وجود شباهت‌هایی که این مدل از صفحات به وبلاگ دارند اما هر کدام لازم است با قاعده و قانون خود پیش بروند. برای صفحات ثابت سایت‌ها لازم است از محتوای سبز استفاده کرد؛ زیرا بازدیدترین صفحات هر سایتی محسوب می‌شوند.

پست‌های وبلاگ

از متداول‌ترین محتواهای متنی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند همین پست‌های وبلاگ هستند. پست‌های وبلاگی از لحاظ تعداد کلماتی که در آنها به کار گرفته می‌شود، با دیگر انواع محتوای متنی تفاوت دارند. گاهی در ۱۰۰ یا ۲۰۰ کلمه محدود خواهند شد و گاهی هم به آسمان خراش‌های سایت تبدیل می‌شوند.

گزارش نویسی

گزارش‌ها دارای انواع مختلفی بوده و باید آن را به شکل توصیفی، تجویزی، تحلیلی و نقادانه تقسیم کرد. معمولاً افرادی که گزارش‌نویسی را انجام می‌دهند اصول خاصی را باید رعایت کنند. زیرا یک گزارش اگر حرفه‌ای نباشد، نمی‌تواند مخاطبی را به سمت خود جذب کند. هر شخصی نمی‌تواند کار گزارش نویسی را انجام دهد و برای این کار باید در کار خود حرفه‌ای بود.

ترجمه

یکی از انواع تولید محتوای متنی را باید ترجمه بدانیم.از این رو بهتر از افرادی که قصد تولید محتوای متنی را دارند بهتر است با دیگر زبان‌ها آشنایی نسبی داشته باشند. این گونه در زمان ترجمه می‌توانند محتوایی مناسب و استاندارد را تولید کنند. به این مطلب دقت داشته باشید کسی که مترجم است به معنای تولید کننده محتوا نیست؛ زیرا برای تولید محتوا باید ساختار متن، اصول و قواعد سئو، پرسونای مخاطب و… در نظر گرفته شود.

اخبارنویسی

از دیگر انواع محتوای متنی، خبرنویسی است. در خبر نویسی باید منابع دست اول معتبر به کار گرفته شوند. در متن‌های خبری ممکن است گاهی فرم بر محتوا غلبه پیدا کند. اگر خبری را که می‌خواهید کار کنید، در دیگر سایت‌ها و رسانه‌ها هم قرار گرفته برای اینکه کار شما تکراری از آب در نیاید لازم است فرم و ساختار مناسبی را برای آن در نظر بگیرید تا مخاطب را بتوانید به خبری که می‌نویسید جذب کنید.

تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی

محتوای متنی که برای شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود نسبت به محتوای سایت‌ها متفاوت است. شبکه‌های اجتماعی هم از قواعد خاصی پیروی می‌کنند و برای هر کدام باید تسلط کافی روی آن شبکه اجتماعی داشت. مثلاً اگر قصد دارید برای توییتر یک متن بنویسید لازم است هنر کوتاه نویسی را بلد باشید. اما اگر قصد تولید محتوای متنی برای اینستاگرام را دارید، باید از جملاتی ساده و روان استفاده کنید تا مخاطب بتواند با سرعت زیاد و کمترین اشتباه آن را مطالعه کند.

 نکات مهم در تولید محتوای متنی

مهمترین نکات برای تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی  آسان نیست و برای آنکه بتوانید یک محتوای با کیفیت را تولید کنید لازم است به نکات و اصولی که دارد توجه داشته باشید. از مهمترین ویژگی‌ها و نکاتی که در تولید محتوای متنی لازم است به آن دقت شود موارد زیر هستند:

تحت هیچ شرایطی کپی نکنید

در تولید محتوای متنی یکی از مهمترین مشکلاتی که برخی از نویسندگان دارند این است که احساس می‌کنند باید متنی را که می‌بینند با تغییر یک یا دو کلمه به کارفرما تحویل دهند. در حالی که این موضوع دقیقاً همان کپی بودنی است که برای یک محتوای با کیفیت ممنوع است. محتوایی که کپی است از دید گوگل هیچ امتیازی ندارد و همینطور برای مخاطبان هم اصلاً جذاب نیست. محتوای کپی حتی اگر بتواند برای یک مدت سایت را بالا نگه دارد اما پس از مدتی دچار افت رتبه شدیدی خواهد شد.

تیترهای جذاب و پرمعنی استفاده کنید

مخاطب با توجه به اینکه آنقدر فرصت ندارد که بخواهد خط به خط کار شما را گاهی بخواند پس با کمک یک تیتر درشت و جذاب، فحوای کلام را به او منتقل کنید. این کار موجب خواهد شد که مخاطب بداند شما در آن بخش می‌خواهید چه چیزی را بازگو کنید و آیا این قسمت را مایل است بخواند یا اینکه بهتر است به سراغ دیگر بخش‌های متن برود.

نیاز کاربر را پاسخ دهید

در یک محتوای متنی با کیفیت لازم است به سوالاتی که مخاطبان دارند، پاسخ داده شود. برای این کار همیشه پیش از دست به قلم شدن از خود بپرسید که مخاطب به دنبال چه چیزی است و با چه متنی می‌توانم نیاز او را پاسخ دهم؟ به عبارتی باید مخاطب کار خود را بشناسید تا بر اساس نیازی که دارد یک محتوای حرفه‌ای را نوشته و آن را در اختیارش قرار دهید.

از جمله‌های بلند استفاده نکنید

چند لحظه خود را جای مخاطب بگذارید؛ آیا دوست دارید جمله‌های طولانی و پی در پی را بخوانید؟ به این موضوع دقت کنید که جذابیت هر متنی به کوتاه بودن جمله‌هایی است که می‌تواند پرمفهوم‌ترین معنا را به مخاطب القا کند. سعی کنید جمله‌ها را بین ۲۰ تا ۲۵ کلمه در نظر بگیرید و یک جمله طولانی را به چند جمله کوتاه تقسیم کنید.

از دستور زبان پیروی کنید

به دستور زبان و املای هر کلمه توجه کافی را باید داشته باشید. شخصی که تولید محتوای متنی را بر عهده می‌گیرد، یعنی به دستور زبان و نگارش تسلط دارد و در این کار خطایی پذیرفته نیست. حتماً دستور نگارش فارسی را مطالعه کنید و هرجا که احساس کردید ممکن است خطایی را دچار شوید حتماً به فرهنگ لغت مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه:مهمترین قواعد نگارشی در تولید محتوا که باید بدانید

رعایت اصول سئو سایت

برای تولید محتوای متنی لازم است از اصول سئو پیروی کنید. تمام قواعدی که سئو دارد همچون تحقیق کلمات کلیدی، رعایت چگالی این کلمات، کاربرپسند بودن متن و…. باید در این نوع از محتوا رعایت شود. با توجه به اینکه از محتواهای متنی برای سایت استفاده می‌شود باید این محتوا به قدر قوی باشد که بتواند روی رتبه‌بندی آن سایت اثر داشته باشد و بتواند بهتر و بیشتر سایت را مخاطبان معرفی کند. محتوای سئو شده موجب خواهد شد گوگل متوجه کیفیت کار شود و روی خوشی به این متن نشان دهد.

 

پس از اتمام کار، حتماً آن را بخوانید

پس از اینکه کارتان تمام شد حتماً متن را بازخوانی کنید تا متوجه اشتباهاتی که در جمله‌های نوشته شده هست، شوید. زمانی که متن را مطالعه می‌کنید، متوجه خواهید شد که آیا متنی در کار شما قرار دارد که بی ربط به موضوع باشد یا اینکه جمله‌ای را نوشته‌اید که یک زبانی سنگین دارد و مخاطب نمی‌تواند به درستی به آن ارتباط برقرار کند؟ علاوه بر این اگر اشتباه تایپی هم در کار وجود داشته باشد آن را می‌توانید ویرایش کنید.

مراحل تولید محتوای متنی برای سایت

پیشنهاد مطالعه:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

مراحل تولید محتوای متنی برای سایت

تولید محتوای متنی برای سایت علاوه بر اینکه لازم است از اصول و قوانینی که سئو دارد پیروی کند، لازم است که مراحلی را نیز پشت سر بگذارد. شاید در ابتدا این مراحل کمی برای برخی افراد به خصوص نویسندگان تازه وارد همراه با چالش‌هایی باشد. اما کم کم متوجه خواهید شد تمامی این مراحل موجب می‌شوند شما یک متن استاندارد را داشته باشید. در ادامه مراحلی که باید برای یک محتوای متنی در نظر بگیرید را فهرست کرده‌ایم:

  • ابتدا لازم است هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید.
  • انتخاب موضوع را انجام دهید و به سراغ ایده پردازی بروید.
  • یک طرح کلی از مطلبی که قصد نوشتن آن را دارید تعیین کنید.
  • به سراغ نگارش عنوان اصلی موضوع بروید.
  • مقدمه جذاب را برای کار خود بنویسید.
  • بدنه محتوا را به بهترین شکل تدوین و به نگارش درآورید.
  • قسمت پایانی محتوا را بنویسید.
  • محتوا را بر اساس قوانینی که سئو دارد، بهینه‌سازی کنید.

 

سخن پایانی

تولید محتوای متنی اگر بر اساس مواردی باشد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم قطعاً می‌تواند یک کار حرفه‌ای محسوب شود. محتوای متنی را باید به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوع بازاریابی بدانیم که بی دردسرترین و کم هزینه‌ترین نوع بازاریابی است. هر شخصی که بتواند استانداردهای این مدل از بازاریابی را رعایت کند قطعاً می‌تواند هر کسب و کاری را خیلی راحت به موفقیت برساند. برای اینکه بتوانید به یک تولید کننده محتوای متنی حرفه‌ای تبدیل شوید باید تمرین مداوم داشته و در پی کسب تجربه باشید. کارشناسان ما در کاروکانتنت آماده هستند تا در خصوص تولید محتوای متنی به شما اطلاعات کامل را ارائه کنند؛ بنابراین اگر در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

سوالات‌متداول

محتوای متنی چیست؟

محتوای متنی یعنی شما، خدمات و محصولات یک کسب و کار را به صورت کامل برای خوانندگان شرح دهید. با این کار می‌توانید احساسات مخاطب را برانگیزید و یک پل ارتباطی میان کسب و کار و کاربر شوید.

انواع محتواهای متنی کدام هستند؟

صفحات ثابت سایت، اخبار، گزارش نویسی، ترجمه، نوشتن متن برای شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ از انواع محتوای متنی به شمار می‌آیند.

دسته بندی شده در: