امروزه ابزارهای زیادی برای سئو و تولید محتوا توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده‌اند. در واقع سئو که توانسته کمک زیادی به دیجیتال مارکتینگ برندهای مختلف کند، روز به روز به ابزارهای بیشتری مجهز می‌شود تا کار با آن راحت‌تر و سریع‌تر باشد.

یکی از مهم‌ترین و بهترین ابزارهای گوگل که برای سئو ارائه شده است گوگل ترندز یا همان Google Trends می‌باشد. گوگل ترندز ابزاری است که به کمک آن می‌توانید کلمات کلیدی محبوب و کاربردی را شناسایی و آنالیز کنید. همراه ما باشید تا در این مقاله به طور کاربردها و نحوه استفاده از Google Trends را به شما عزیزان آموزش دهیم.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مفهوم گوگل ترندز را برای شما بررسی کنیم. Google Trends از پرکاربردترین ابزارهای سئویی محسوب می‌شود که با کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی و موضوعات محبوب برای تولید محتوا در هر موضوع و دسته بندی را پیدا کرده و آنالیز کنید. در واقع این ابزار به شما چنین امکانی را می‌دهد که به کمک آن می‌توانید جستجوی کاربران مختلف در زمان‌ها و مکان‌های مختلف را بررسی کنید تا به طور دقیق نیاز را شناسایی کرده باشید.

Google Trends به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی محبوبی که توسط کاربران زیادی جستجو می‌شوند را پیدا کرده و آن‌ها برای تولید محتوا و پیشرفت سئو سایت خود بهره ببرید. نتایجی که این ابزار به شما نمایش می‌دهد بر اساس تمام جست‌وجوهایی است که روزانه در موتور جست‌وجو گوگل انجام می‌شود.

مهم ‌ترین کاربردهای گوگل ترندز

اما کاربردهای گوگل ترندز چیست؟ آیا می‌دانید که در چه مواردی می‌توان از Google Trends استفاده کرد؟ برای آشنایی بیشتر با این ابزار محبوب و فوق‌العاده پیشنهاد می‌کنیم کاربردهای آن که شامل موارد زیر است را بررسی کنید:

درک نیاز و مقایسه تقاضا

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که با استفاده از گوگل ترندز می‌توان از آن بهره برد درک نیاز و مقایسه تقاضا است. اما درک نیاز و مقایسه تقاضا چیست؟

با کمک Google Trends می‌توانید موضوعاتی که در جامعه و بین افراد رواج پیدا می‌کند را بررسی کنید؛ به طور مثال اگر اتفاقی در جهان رخ بدهد و خبرگذاری‌های زیادی به صورت آنلاین آن را پوشش دهند، Google Trends این موضوع را به عنوان موضوعی ترند و ارزشمند ثبت می‌کند.

اگر به دنبال این هستید که ببینید چه موضوعاتی و چه کاربردهایی در رابطه با موضوع مد نظر شما بین افراد محبوب شده می‌توانید آن را در Google Trends پیدا کرده و کوئری‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. به طور مثال می‌توانید دو کوئری خرید هاست اشتراکی و خرید سرور مجازی که دو کوئری جداگانه هستند را با هم مقایسه کنید.

یافتن موضوعات داغ

یافتن موضوعات داغ گوگل

از بهترین کاربردهایی که می‌توان برای گوگل ترندز نام برد یافتن و پیدا کردن موضوعات داغ یا همان ترند است. در برخی از شرایط ممکن است موضوعاتی بسیار مهم و داغ در یک بازه زمانی کمی معروف شده و میزان سرچ زیادی به آن‌ها تعلق بگیرد. این موضوعات منحصر به فرد شرایطی فوق‌العاده برای پیشرفت ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید در زمینه این موضوعات تولید محتوا کرده و در سایت خود به بررسی آن بپردازید. این گونه می‌توانید به بهترین روش از موضوعات داغ برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. این موضوع همان موج سواری می‌باشد. موج سواری به معنای استفاده از موضوعات داغ و مهم برای پیشرفت در در اهداف مختلف می‌باشد.

زمانی که می‌خواهید از بررسی یک موضوع داغ برای کسب مشتری یا کاربر استفاده کنید به آن موج سواری می‌گویند. در صورتی که موج سواری در اهداف مثبت و مرتبطی انجام شود هیچ ایرادی نداشته و اتفاقاً یکی از بهترین ترفندها برای تولید محتوا است. به کمک Google Trends می‌توانید به سرعت این موضوعات را پیدا کرده و بررسی کنید.

مقایسه کلمات کلیدی

یکی از کاربردهای بسیار جذاب و فوق‌العاده‌ای که در گوگل ترندز وجود دارد مقایسه کلمات کلیدی است. در این ابزار منحصر به فرد می‌توانید کلمات کلیدی و عبارات مرتبط مختلفی را پیدا کرده و آن‌ها را به طور کامل با هم مقایسه کنید.

این مقایسه به شما درکی کامل از نیاز مشتری داده و به شما می‌گوید که کدام کلمات بیشتر جستجو شده‌اند. در واقع با کمک این ابزار به جای این که از کلمات کلیدی ساده و غیر محبوب استفاده کنید، می‌توانید کلمات منحصر به فردی که بیشتر جستجو می‌شوند را شناسایی کرده و به کمک آن‌ها یک محتوای بی نقص نگارش کنید.

در صورتی که از این لغات در محتوای خود به عنوان یک کلمه کلیدی بهره ببرید، محتوای شما به سرعت دیده شده و می‌توانید از طریق آن کاربران و مشتریان زیادی را به خود جذب کنید. جذابیت این ویژگی این است که شما می‌توانید به صورت هم‌زمان چندین کلمه کلیدی را با هم مقایسه کنید.

یافتن ایده و موضوع برای تولید محتوا

یافتن ایده و موضوع برای تولید محتوا

از دیگر کاربردهای منحصر به فردی که می‌توانید با استفاده از گوگل ترندز از آن بهره ببرید یافتن ایده و موضوعات مختلف برای تولید محتوا است. در برخی از شرایط ممکن است ایده‌ای برای تولید محتوا نداشته باشید.

در چنین شرایطی به جای این که در سایت‌های مرتبط به دنبال موضوعات تکراری بگردید می‌توانید موضوعات داغ و محبوبی که در زمینه کاری شما وجود دارند را بررسی کنید. شما می‌توانید با وارد کردن عبارت یا کلمه مرتبط از موضوعاتی که در این رابطه وجود دارد استفاده کنید.

در بخش پایین صفحه موضوعاتی به شما ارائه می‌شود که در قالب عبارت‌های جستجو شده مرتبط و موضوعات مرتبط می‌باشد. اما این قابلیت تنها ویژگی گوگل ترندز نیست؛ Google Trends قابلیت‌های مختلفی دارد که می‌توانید به کمک فیلترهای ارائه شده مکان جستجو، زمان جستجو و… را شخصی سازی کنید تا به راحتی موضوعات مرتبط را پیدا کنید؛ به طور مثال می‌توانید با مشخص کردن موقعیت مکانی، بازه زمانی و موضوع مشخص، موضوعاتی که محبوب‌اند و به هدف شما ارتباط دارند را پیدا کرده و از آن‌ها برای تولید محتوا استفاده کنند.

شناسایی محصولات و موضوعات فصلی

یکی از بهترین و مهم‌ترین کاربردهایی که برای گوگل ترندز وجود دارد شناسایی محصولات و موضوعات فصلی است. اما محصولات و موضوعات فصلی به چه معنایی هستند؟ این موارد محصولات و موضوعاتی هستند که هر سال در یک بازۀ زمانی مشخص ترند شده و زیاد سرچ می‌شوند؛ به طور مثال خرید گوشی آیفون در اواخر سال میلادی که محصولات جدید اپل معرفی می‌شود، ترند می‌شود.

به همین دلیل از موضوع خرید گوشی اپل می‌توان به عنوان یک موضوع ترند در ماه‌های آخر سال میلادی یاد کرد. یا مثال دیگری که برای این موضوع وجود دارد خرید لوازم تحریر است. این موضوع بیشتر در اواخر فصل تابستان یعنی شهریور ماه یا اوایل مهره ماه ترند می‌شوند. اما این ویژگی چه کاربردی دارد؟

چگونه می‌توان از موضوعات فصلی برای پیشرفت سئو کمک گرفت؟ به کمک این ویژگی می‌توانید محصولات و موضوعاتی که در فصل‌ها یا ماه‌های مختلف سال ترند می‌شوند را شناسایی کنید و در بازه زمانی مشخصی که این موضوعات ترند می‌شوند محتوایی در رابطه با آن‌ها تولید کرده و در سایت خود منتشر کنید.

بهبود کسب و کار در سئو محلی

بهبود کسب و کار در سئو

اما از خاص‌ترین کاربردهایی که به کمک گوگل ترندز می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید بهبود سئوی محلی است. اما منظور از سئوی محلی چیست؟ سئوی محلی یا همان لوکال سئو نوعی از سئو می‌باشد که به کمک آن نسبت به موقعیت مکانی می‌توان نتایج را دسته بندی و در نهایت رتبه بندی کرد؛ به طور مثال اگر فروشگاه خرید و فروش مواد لبنی سنتی در شهر قزوین دارید می‌توانید با کمک لوکال سئو این فروشگاه را از نظر سئویی در شهر قزوین بهبود دهید.

گوگل از موقعیت مکانی سایت‌ها و کاربرانی که آن را مشاهده می‌کنند موضوعات را دسته بندی می‌کند. این گونه در صورت جستجوی یک موضوع در موقعیت مکانی مشخصی کاربر راحت‌تر به نتیجه مد نظر خود می‌رسد. مثالی که در این رابطه وجود دارد رستوران‌های محلی می‌باشد.

اگر کاربردی عبارت بهترین رستوران کرج را جستجو کند تنها رستوران‌هایی که در کرج یا نزدیکی این شهر وجود دارند برای آن معین می‌شوند. Google Trends ابزاری دارد که به کمک آن می‌توانید موضوعات و کلمات کلیدی محبوب در شهر یا منطقه مد نظر را شناسایی کنید. با استفاده از این موارد سئوی محلی وب سایت شما بهبود خواهد یافت.

آنالیز رقبا

آنالیز رقبا به کمک گوگل ترندز را می‌توان یکی از بهترین و خاص‌ترین کاربردهای آن دانست. کمتر ابزار سئو پیدا می‌شود که به کمک آن می‌توانید رقبای خود را در زمینه‌های مختلف سئو بررسی کنید. به طور مثال می‌توانید کلمات کلیدی که رقبای شما در آن برتر هستند را بررسی کرده و با استفاده از روش‌های مختلفی خود را در آن بهبود دهید.

این بخش از ابزار Google Trends قابلیت این را دارد که به شما اطلاعات دقیقی از سئوی سایت رقبایتان را ارائه دهد. به طور مثال اگر می‌خواهید سایت نمایش آنلاین فیلم راه اندازی کنید می‌توانید سایت‌های فیلیمو و نماوا را در Google Trends بررسی کرده و سئوی آن‌ها را زیر نظر بگیرید. با کمک این ویژگی می‌توانید استراتژی‌های رقبای خود را زیر نظر گرفته و حتی از آن‌ها در راستی اهداف خود استفاده کنید.

این امکان برای شما وجود دارد که کلمات کلیدی که در این زمینه استفاده می‌شوند را نیز بررسی کرده و از آن برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. در Google Trends نمودارهایی برای شما ایجاد می‌شود که این کار را بسیار راحت‌تر می‌کند.

آنالیز برند

ویژگی دیگری در ابزار Google Trends وجود دارد که به کمک آن می‌توانید برند خود را بررسی کرده و شهرت آن در بین کاربران گوگل را بررسی کنید. با کمک چنین ویژگی می‌توانید میزان شناخت افراد از برند خودتان را بررسی کنید. تنها کافی است برند خود را در گوگل ترندز وارد کرده و با استفاده از نمودارهای مخصوص این موضوع را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که پس از بررسی این نمودار به این پی بردید که برند شما در بین افراد زیادی شناخته نشده است باید از کمپین‌های تبلیغاتی و… استفاده کرده تا شهرت برندتان بیشتر شود. بهترین روش‌هایی که برای این کار وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

  • بهره گیری از تبلیغات ویدئویی در سایت‌های پربازدید
  • بهره گیری از تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید
  • بهره گیری از تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن‌ها
  • بهره گیری از تبلیغات پیامکی

پس از این که از این روش‌ها را در سایت خود پیاده سازی کردید و برند خود را به افراد بیشتری تبلیغ کردید می‌توانید نتایج فوق‌العاده‌ای را در این نمودار مشاهده کنید. با این ویژگی می‌توان گوگل ترندز را بهترین ابزار برای شناسایی، آنالیز و بررسی برند و سئوی سایت دانست.

انتخاب بهترین محصول برای فروش آنلاین

 محصول برای فروش آنلاین

از بهترین کاربردهای منحصر به فردی که در Google Trends وجود دارد یافتن محصول‌های جدید و داغ برای فروش است. اگر به فکر این هستید که در فروشگاه خود محصولات پر فروش و محبوب را به فروش برسانید می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید. در گوگل ترندز آپشنی وجود دارد به کمک آن توانایی شناسایی محصولات پر فروش را دارید.

این محصولات ممکن است در فروشگاه‌های مختلف ارائه شوند؛ اما به طور کلی این ابزار نشان دهنده فروش بالای آن‌ها بوده و ارزش بالای تبلیغ آن را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با کمک این ویژگی محصولاتی که با کلمه یا عبارت شما مرتبط هستند را نسبت به شهر و موقعیت مکانی محبوب هستند را پیدا کنید. این ویژگی برای فروشگاه‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند نیز می‌توان استفاده کرد.

پیشرفت در یوتیوب

اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید حتماً فعالیت در یوتیوب را نیز بررسی کرده‌اید. فعالیت در یوتیوب یکی از بهترین روش‌ها برای کسب مشتری و کاربر است. در این پلتفرم محبوب که امروزه در ایران نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است، ویدئوی شما به اندازه زیادی دیده می‌شود.

با تماشای ویدئو های شما توسط کاربران می‌توانید فعالیت و محصولاتتان را به آن‌ها معرفی کنید. به دلیل وجود کاربران زیاد در یوتیوب شانس دیده‌شدن برند یا سایت شما بسیار بالا است. اما این موضوع چه ارتباطی به گوگل ترندز دارد؟

در Google Trends ابزاری وجود دارد که به کمک آن می‌توانید فعالیت کانال یوتیوب خود را بررسی و آنالیز کرده و روش‌هایی را برای پیشرفت آن استفاده کنید. این کاربرد با بررسی موضوعات مختلف و کلمات کلیدی متنوع درکی دقیق از عملکرد کانال شما می‌دهد.

نحوه کار کردن با گوگل ترندز

نحوه کار کردن با گوگل ترندز

حال که به طور کامل با کاربردهای Google Trends آشنا شدیم و دیدیم که از این ابزار فوق‌العاده در کجاها استفاده می‌شود، بهتر است نحوه کارکردن با آن را نیز بررسی کنیم تا بتوانید راحت‌تر از آن برای تحلیل کلمات کلیدی، موضوعات و داده‌های مختلف بهره بگیرید. خوشبختانه کار با این ابزار بسیار آسان است و در کمترین زمان به آن مسلط خواهید شد. تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای کار با گوگل ابتدا وارد لینک https://trends.google.com/trends/?hl=fa شوید تا گوگل ترندز را به صورت فارسی زبان مشاهده کنید.
  • در قسمت بالای صفحه فیلدی وجود دارد که می‌توانید کلمه یا موضوع مد نظرتان را در آن جستجو کنید.
  • در زیر فیلد مشخص شده فیلترهای مختلفی مانند موقعیت مکانی، بازه زمانی، موضوع و حوزه فعالیت، محل جستجو و… وجود دارد که برای دقیق‌تر شدن تحلیل می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید.
  • در بخش‌های دیگر این صفحه دو بخش وجود دارد به نام عبارات جستجو و عبارت پرس و جو. در این قسمت می‌توانید عبارات محبوبی که توسط افراد زیادی جستجو شده را مورد بررسی دقیق قرار دهید.
  • در بخش دیگر ابزار می‌توانید محبوبیت موضوع بر اساس نواحی مربوطه بررسی کنید.
  • در بخش آخر نیز موضوعات و عبارات مربوط به شما ارائه شده که دارای دو گزینه فزاینده و برتر می‌باشد. گزینه فزاینده به شما بر اساس بیشترین میزان تغییر در روند جست‌وجو نمایش می‌دهد. گزینه برتر نیز به معنای عبارات و موضوعات برتر است.

سخن پایانی

یکی از بهترین ابزارهایی که در زمینه سئو و تولید محتوا وجود دارد گوگل ترندز می‌باشد. Google Trends از کاربردی‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید برای آنالیز موضوعات و کلمات کلیدی پیدا کنید. این ابزار فوق‌العاده ویژگی‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد که هر کدام آپشنی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

در این مقاله هر چیزی که نیاز داشتید در رابطه با Google Trends بدانید را با هم بررسی کردیم. با بررسی کاربردها و نحوه استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی از آن در راستای اهداف خود بهره ببرید و نمره سئوی سایت خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

  • گوگل ترندز چه کاربردهایی دارد؟

گوگل ترندز ابزاری فوق‌العاده برای بررسی و آنالیز عبارات و کلمات کلیدی در موضوعات مختلف می‌باشد. از مهم‌ترین کاربردهای این ابزار می‌توان به آنالیز رقبا، بهبود سئوی محلی، درک نیاز و تقاضای بازار، استفاده از لغات داغ و محبوب و… اشاره کرد.

  • آیا می‌توان به صورت فارسی از گوگل ترندز استفاده کرد؟

بسیاری از افرادی که می‌خواهند از این ابزار بهره ببرند تسلط زیادی به زبان انگلیسی ندارند؛ اگر از این دست افراد هستید نیازی نیست نگران باشید؛ زیرا گوگل ترندز در زبان فارسی نیز به شما عزیزان ارائه می‌شود. تنها کافی است که به آدرس https://trends.google.com/trends/?hl=fa مراجعه کنید تا Google Trends را به صورت فارسی مشاهده کنید.

دسته بندی شده در: