اینفوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید پس این مقاله را از دست ندهید. امروزه همه انسان‌ها به دنبال آموزش و ذخیره اطلاعات و داده‌ها در حافظه بلند مدت خود هستند. از طریق روش‌های مختلفی امکان به درک و ذخیره اطلاعات وجود دارد که یکی از آن‌ها اینفوگرافی است. در این روش با استدلال اینکه ذهن، داده‌های تصویری را سریع‌تر از داده‌های متنی به خاطر می‌سپارد اقدام به ارائه اطلاعات به صورت تصویری می‌شود. اینفوگرافی در دنیای امروز کاربردهای زیادی دارد و بسیاری از افراد متوجه فایده و هدف آن شده‌اند. ما نیز در این مقاله سعی داریم بررسی کنیم اینفوگرافی چیست و چگونه می‌توان یک اینفوگرافی ساخت با ما همراه باشید.

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

آشنایی با اینفوگرافی

اینفوگرافی (Infographic) که در واقع ترکیبی از گرافیک و اطلاعات است هر گونه چارت، نمودار یا تصویری بوده که داده‌ها و مفاهیم پیچیده را با روشی خاص به مخاطب منتقل می‌کند. با استفاده از این روش، فرد درک بهتری از الگوها و روندها را خواهد داشت و سرعت یادگیری در او بسیار بالا خواهد بود. در اینفوگرافی از تصاویر بسیار با کیفیت و جذاب استفاده می‌شود که به درستی طراحی شده و بتواند مفهوم را به صورت کامل انتقال دهد.

چرا اینفوگرافی محبوب است؟

اینفوگرافی دارای محبوبیت زیادی در جامعه است و ما شاهد استفاده‌های متعدد از این روش هستیم. این روش دارای مزیت‌های زیادی بوده که یکی از آن‌ها سرعت بالا در یادگیری و ذخیره اطلاعات است؛ زیرا فرایند انتقال داده دیداری در مغز به صورت تقریبی شصت هزار بالاتر از داده نوشتاری است. از دیگر مزایای این روش، امکان طراحی و انتشار ساده آن و دریافت تعداد زیادی نظر مثبت است که زحمت به نسبت کمتری نسبت به اطلاعات نوشتاری دارد. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از اینفوگرافی جهت متقاعد کردن مخاطب۴۳ درصد موثرتر از زمانی است که یک نوشته تنها به صورت نوشتاری ارائه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:تولید محتوا چیست؟

چگونه یک اینفوگرافی بسازیم؟

برای اینکه بتوان یک اینفوگرافی با کیفیت و تأثیرگذار ساخت باید پنج مرحله مختلف را پشت سر گذاشت. این مراحل شامل انتخاب یک داستان، انتخاب نوع اینفوگرافی، طراحی آن، ترویج و جمع‌آوری داده‌ها می‌شود که هر کدام آن‌ها دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بوده و باید دقت کافی را روی آن‌ها داشت. اما برای بررسی این مراحل به صورت جداگانه باید گفت:

انتخاب داستان

اولین مرحله در ساخت یک اینفوگرافی، انتخاب داستان بوده که دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای نیز هست. منظور از انتخاب داستان، تعیین موضوع و پیامی است که قصد داریم آن را به مخاطب خود انتقال دهیم. برای تعیین داستان باید وقت زیادی گذاشته شود تا بتوان بهترین موضوعی که می‌توان در نظر گرفت را انتخاب کرده و از آن استفاده نمود. البته دو رویکرد متفاوت برای کشف داستان مورد نظر وجود دارد که شامل رویکرد داده محور و رویکرد مسئله محور می‌شود.

رویکرد داده محور: در رویکرد داده محور، باید موضوع اصلی خود را با توجه به داده‌هایی که در اختیار داریم مشخص کرده و شروع به روایت کنیم. این رویکرد ساده به نظر می‌رسد اما باید گفت که در این روش نیز تله‌هایی وجود دارد که باید با تکیه بر تجربه و سابقه آن‌ها را حل کرده و از به وجود آمدن مشکل جلوگیری نمود.

رویکرد مسئله محور: در این رویکرد بر خلاف رویکرد داده محور ما اطلاعات مشخصی برای تعیین موضوع نخواهیم داشت و باید خودمان را جای مخاطب گذاشته و تأثیرگذارترین قالب یک داستان را برای موضوع خود انتخاب کنیم. اغلب اوقات این سبک از اینفوگرافی جهت حل یک مسئله و مشکل به وجود می‌آید و ما باید قبل از شروع به روایت، از خودمان راجع به کاربرد و نتیجه آن بپرسیم‌. بهتر است در این اینفوگرافی  سعی شود به پرسش‌های روزانه پاسخی کاربردی داد و از زاویه‌ای جدید به مسائل نگاه کرد.

انتخاب نوع اینفوگرافی

پس از اینکه موضوع اینفوگرافی را انتخاب کردید بهتر است شروع به انتخاب نوع آن بکنید. در این میان انواع و سبک‌های مختلفی از اینفوگرافی وجود دارد که شما می‌توانید از میان آن‌ها، مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و از آن استفاده نمایید. در ادامه به چند مورد از این گزینه‌ها خواهیم پرداخت تا بتوان بیشتر با آن‌ها آشنا شد.

اینفوگرافی خط زمانی یا گاه‌شمار

در اینفوگرافی خط زمانی یا گاه‌شمار (Timeline Infographic) رویدادها به ترتیب زمانی مشخص به تصویر کشیده شده و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. اغلب از این سبک جهت نمایش روند توسعه محصول، سیر تکاملی داده‌ها و مواردی اینچنینی استفاده می‌شود که برای انتقال مفاهیم از آیکن، تصاویر و دیگر عناصر گرافیکی نیز استفاده می‌شود. فرمتی که در این اینفوگرافی استفاده می‌شود می‌تواند به شکل عمودی، افقی یا مارپیچ باشد که خواندن فرمت افقی آن کار سختی‌تری نسبت به موارد دیگر است و اغلب برای پوسترها مورد استفاده واقع می‌شود.

اینفوگرافی اطلاعاتی

نوع دوم از سبک‌های اینفوگرافی، اینفوگرافی اطلاعاتی (Informational Infographic ) است که در واقع شبیه به پوستری بوده و اطلاعات مفیدی از طریق آن به مخاطب داده می‌شود. در این سبک بیشترین تاکید روی متن قرار دارد و گرافیک محتوا با استفاده از شکل‌ها و رنگ‌های مختلف بهبود خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:بازاریابی محتوا چیست؟

اینفوگرافی فرایندی

از اینفوگرافی فرایندی یا پردازشی (Process Infographic) برای نشان دادن انتخاب‌های ممکن برای تصمیم‌گیری یا بخش‌های مختلف آن استفاده می‌شود. در این اینفوگرافی که با نام‌های عناوین تصمیم‌گیری و فلوچارت نیز شناخته می‌شود هر مرحله با استفاده از خطوط و فلش‌های جهت‌دار به مرحله قبل متصل شده و بخش‌های مختلف را برای مخاطب مشخص می‌کند. اغلب از این سبک در تعیین نوع شخصیت یا برنامه‌ریزی‌های پروژه‌ای استفاده می‌شود که بسیار نیز مورد استقبال بوده و توانسته جزو محبوب‌ترین انواع اینفوگرافی محسوب شود.

اینفوگرافی ژئوگرافیک یا جغرافیایی

اگر قصد دارید در اینفوگرافی خود، داده‌‌های جمعیتی ارائه کرده و اطلاعاتی مبتنی بر نقشه یک مکان در اختیار مخاطبان خود بگذارید بهتر است اینفوگرافی ژئوگرافیک یا جغرافیایی استفاده کنید. از این اینفوگرافی می‌توان روند فرایندهای مختلف را در مکانی خاص، شهرها و محله‌ها به اشتراک گذاشت یا آمار فروش محصولی را با توجه به موقعیت مکانی در نظر گرفت.

اینفوگرافی مقایسه ای

در اینفوگرافی مقایسه‌ای (Comparison Infographic) شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو محصول، دو ایده یا دو رویداد مقایسه شده و مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. به صورت کلی با توجه به آیتم‌هایی که مورد مقایسه قرار می‌گیرد طرح به دو یا چند بخش تقسیم شده و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال از اینفوگرافی مقایسه‌ای می‌توان برای مقایسه رهبران و مدیران یا استراتژی‌های قدیم و جدید استفاده کرد و متوجه نتیجه عملکرد شد.

اینفوگرافی سلسله‌مراتبی

در اینفوگرافی سلسله‌مراتبی که به آن اینفوگرافی نموداری نیز گفته می‌شود تمرکز موضوع بر نموداری است که اطلاعات هدف را به تصویر می‌کشد. از این اینفوگرافی برای مقایسه آیتم‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌توان در آن از رنگ‌ها، شکل‌ها و دیگر آیکن‌ها استفاده نمود. در این نمودار اطلاعات به صورت سطح‌بندی‌شده در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و او را در رسیدن به هدف خود یاری خواهد کرد.

اینفوگرافی پژوهشی

از اینفوگرافی پژوهشی که شباهت زیادی به اینفوگرافی آماری دارد برای مقایسه چند موضوع متفاوت استفاده می‌شود و می‌تواند نتایج بسیار مفیدی در اختیار مخاطب بگذارد. در این اینفوگرافی منبع استخراج داده‌ها تحقیقاتی است که انجام شده و از صحت اطلاعات آن‌ها اطمینان کامل وجود دارد.

اینفوگرافی تعاملی

از اینفوگرافی تعاملی اغلب در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود و می‌توان از طریق آن اقدام به کشف اطلاعات جدید توسط مخاطبان، کاوش بر اساس علاقه آن‌ها و … کرد. این اینفوگرافی ترکیبی از طراحی و عناصر تعاملی است و بسیار مورد استقبال مدیران سایت قرار گرفته است.

اینفوگرافی اَبرِ کلمه

اینفوگرافی اَبرِ کلمه یا تایپوگرافی مجموعه‌ای از کلمات به کار می‌رود که که می‌توانند ذهن مخاطب را به مفهوم خاصی رسانده و نتیجه درستی را در اختیار او بگذارند.

اینفوگرافی آماری

همانطور که از نام این اینفوگرافی پیداست در آن از نمودارها، جداول و … برای تفسیر نتیجه موضوع استفاده می‌شود. با مطالعه این نوع از اینفوگرافی شما می‌توانید در زمان کوتاهی از آمارها مطلع شده و آن‌ها را به خاطر بسپارید. بهتر است قبل از مطالعه این اینفوگرافی به تاریخ دقیق انتشار آن نیز دقت کنید تا بتوانید اطلاعاتی درستی دریافت کنید.

طراحی اینفوگرافی

مرحله بعدی در ساخت یک اینفوگرافی، طراحی آن است. شما باید پس از اینکه نوع اینفوگرافی خود را مشخص کردید داده‌هایی که در اختیار دارید را در بهترین حالت ممکن در کنار هم قرار داده و طرحی زیبا و دلنشین ساخت‌. این بخش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب برای شما بگذارد و باید وقت زیادی برای آن گذاشته شود. اگر تجربه و سابقه کافی در این زمینه ندارید می‌توانید از قالب‌های آماده از قبل طراحی شده استفاده نمایید و از آن‌ها ایده ساخت اینفوگرافی خود را بگیرید. سعی کنید در طراحی اینفوگرافی از قالب‌های حرفه‌ای استفاده کنید تا بتوانید سطح کار خود را بالا ببرید.

ترویج کردن اینفوگرافی

قدم بعدی در ساخت اینفوگرافی، ترویج یا به اشتراک‌گذاری آن است که اغلب توسط افرادی که هدف آن‌ها بازاریابی بوده انجام می‌شود. برای رسیدن به این هدف شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای به اشتراک‌گذاری اینفوگرافی خود استفاده کنید که یکی از آن‌ها خبرنامه های ایمیلی است. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی، راه‌های انتشار بیش از گذشته شده و می‌توان در کانال‌های تلگرامی، اینستاگرام و … نیز اینفوگرافی خود را منتشر نمود. اگر از افرادی که نسبت به شما شناخته‌تر هستند نیز برای معرفی اینفوگرافی خود استفاده کنید نیز زودتر می‌توانید پیشرفت داشته باشید.

جمع آوری داده ها

یکی از مراحل بسیار زمان‌بر در ساخت اینفوگرافی ‌مرحله جمع‌آوری داده‌ها بوده که نیازمند صبر و حوصله زیادی است. ممکن است برخی اوقات این داده‌ها به صورت آماده از طرف شرکت یا سازمانی در اختیار شما قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به زحمت شما نخواهد بود. اما اگر این داده‌ها در اختیارتان قرار نگرفت باید از طریق روش‌های مختلف همچون پرسشنامه‌ها، ارسال ایمیل و … اقدام به جمع‌آوری داده کنید. البته برای کسب نتیجه در زمان کمتر می‌توانید از ابزارهایی همچون Google Form، Survey Monkey  و … نیز استفاده کنید که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خواهند گذاشت.

کاربرد اینفوگرافی چیست؟

شاید پس از اینکه متوجه شدید اینفوگرافی چیست این سوال برایتان پیش بیاید که کاربرد اینفوگرافی چیست؟ در جواب این سوال باید گفت اینفوگرافی می‌تواند در درک و هضم اطلاعات پیچیده به شما بسیار کمک کند و در مرور سریع اطلاعات بسیار عالی عمل کند. تقریبا امکان استفاده از اینفوگرافی در همه حوزه‌ها امکان‌پذیر است به عنوان مثال می‌تواند در نتایج داده‌ها و تحقیقات در یک نظرسنجی کمک کند یا در خلاصه‌نویسی یک مبحث طولانی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:محتوای سئو شده چیست + چک لیست محتوا سئو

مزایای اینفوگرافی

در اینفوگرافی می‌توان با ترکیب داده‌ها و تصاویر، درک و فهم اطلاعات را برای مخاطب خود ساده‌تر کرد و ارزش محتوای ارائه شده را تا حد زیادی افزایش داد. معمولا در این قالب از داده‌ها و اطلاعات خام استفاده می‌شود که به همراه تصاویر جذاب و طراحی عالی می‌تواند به آن‌ها رنگ بخشید و به اطلاع مخاطبان دیگر رساند. از مزیت‌های مهم استفاده از اینفوگرافی، جمع‌بندی راحت مطالب است که باعث خواهد شد شما بتوانید نتیجه مورد نظر خود را در سرعت بسیار کمی به دیگران انتقال دهید. داده‌هایی که از این طریق منتقل می‌شود به مدت بیشتری در ذهن می‌ماند و به حافظه بلند مدت مخاطب خواهد رفت.

مؤلفه‌ های بصری اینفوگرافی

همانطور که به آن اشاره کردیم اینفوگرافی دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام آن‌ها دارای عناصر و مولفه‌های مختلفی هستند اما برخی از این عناصر در همه آن‌ها مشترک است. ما در ادامه به مؤلفه‌های کلیدی و اصلی که در مطلب خود وجود دارد اشاره خواهیم کرد و آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید به راحتی یک اینفوگرافی با کیفیت بسازید.

رنگ در اینفوگرافی

مهم‌ترین فاکتور در طراحی یک اینفوگرافی، رنگ است که انتخاب درست و اصولی آن می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در انتقال بهتر مفاهیم به مخاطب بگذارد. رنگ‌ها می‌توانند اطلاعات و داده‌ها را بسیار برجسته کنند یا باعث گنگ و گیج شده مخاطب شما شوند پس باید در انتخاب آن‌ها دقت و توجه کافی را به کار برد. نمی‌توان فاکتور مشخصی را برای انتخاب رنگ در اینفوگرافی مشخص کرد؛ زیرا این مورد بسیار بستگی به ماهیت اطلاعات شما داشته و باید توسط طراح انتخاب شود‌. اما توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های جیغ و پررنگ در طراحی خود استفاده کنید تا چشم خواننده از دیدن آن خسته نشده و بتواند کل مطالب را بخواند.

فونت در اینفوگرافی

به صورت کلی فونت‌ها در اینفوگرافی به چهار دسته سریف، سنس، دست‌نویس و نمایشی تقسیم می‌شوند که هر کدام ‌آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. اما باید در نوشتن متن خود از فونت‌های خوانا استفاده شود تا همه افراد بتوانند به راحتی آن را بخوانند و مشکلی برایشان به وجود نیاید. بهتر است از فونتی استفاده شود که طرح و تم کلی اینفوگرافی شما بیاید و بتواند با طراحی کلی مچ شده و زیبایی آن را تکمیل کند. برندهای معتبر سعی می‌کنند یک فونت خاص را برای داده‌های خود انتخاب کرده و همیشه از همان فونت استفاده کنند؛ زیرا این کار اعتبار آن‌ها را بالاتر برده و باعث ماندگار شدن در ذهن مخاطبان نیز خواهد شد.

آیکن در اینفوگرافی

یکی دیگر از روش‌های افزایش جذابیت اینفوگرافی، استفاده از آیکن‌های مناسب در جای درست است. هر آیکن پتانسیل این را دارد که جای یک جمله یا پاراگراف را در متن بگیرد و به آن جلوه زیبایی ببخشد. به عنوان مثال اگر در حال طراحی اینفوگرافی با موضوع میوه هستید می‌توانید از آیکن‌ها به جای میوه استفاده کنید که به این شکل داده شما بیشتر در ذهن مخاطب مانده و تأثیرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید از هر آیکن در جای مناسب خود استفاده کنید و رنگ و شکل آن‌ را با توجه به طرح کلی اینفوگرافی انتخاب کنید.

تصویر در اینفوگرافی

تصویر در اینفوگرافی نیز یکی از مؤلفه‌های بصری مهم در طراحی است و باید به آن دقت و توجه کافی شود. به یاد داشته باشید تصاویر می‌تواند جای توضیحات اضافی را در متن شما بگیرد اما نباید بر فضای کلی حاکم شود و حالت متن را از اینفوگرافی خارج کند. سعی کنید از تصاویری استفاده کنید که مطمئن هستید قبلا در وب‌سایت‌ها و اینفوگرافی‌های دیگر استفاده نشده و می‌تواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. به هر میزان که کیفیت تصاویر کاربردی بالاتر باشد اعتبار مطالب شما نیز بالاتر رفته و می‌تواند بیشتر بازدید شود‌‌.

بیشتر بدانید:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

سخن آخر

اینفوگرافی ترکیبی از گرافیک و اطلاعات است که باعث خواهد شد اطلاعات به صورت تصویری در اختیار مخاطب قرار گرفته و فرد بتواند داده‌ها را با سرعت بیشتری به خاطر بسپارد. در ساخت آن نیز باید فاکتورهای مختلفی همچون رنگ، فونت، آیکون، تصاویر و … را در نظر گرفت و سپس اقدام به طراحی نمود. البته اینفوگرافی دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس کاربرد آن دسته‌بندی می‌شود و باید حتما قبل از شروع به نوشتن، نوع آن انتخاب شود. اما به دلیل کاربرد و مزیت‌هایی که اینفوگرافی داراست بسیار مورد استقبال مردم است.

سوالات متداول

اینفوگرافی چیست؟

اینفوگرافی (Infographic) که در واقع ترکیبی از گرافیک و اطلاعات است هر گونه چارت، نمودار یا تصویری بوده که داده‌ها و مفاهیم پیچیده را با روشی خاص به مخاطب منتقل می‌کند.

انواع اینفوگرافی کدامند؟

تجسم داده‌ها، طراحی اطلاعات، اینفوگرافیک تحریریه

دسته بندی شده در: