زمانی که صحبت از خلاقیت در تولید محتوا به میان می آید، برخی فکر می کنند که قرار است شاخ غول را بشکنند. محتوا زمانی می تواند دیگران را به خود جذب کند که به قول معروف از دل برآمده باشد. نویسندگی علاوه بر اینکه یک هنر ماندگار به شمار می آید، اما متاسفانه بعضی از نویسندگان نسبت به تولید محتوا، به ما محتوا نویسان کم لطفی کرده و تصور می کنند ما تنها چند صفحه را زیر و رو می کنیم و از هر کدام که خوشمان آمد، همان را کپی می کنیم.

در حالی که من و شمایی که مشغول تولید محتوا هستیم، می دانیم اصلا این گونه نیست و ما برای اینکه بتوانیم کاربر را به مطالعه محتوایی که نوشته ایم جذب کنیم، علاوه بر اینکه به سراغ منابع معتبر می رویم بلکه برای اینکه کسی به ما نگوید شما این را بر اساس فلان سایت و فلان منبع نوشته اید، کلی ذوق و شوق به خرج می دهیم و برای نوشته خودمان زحمت می کشیم تا بتوانیم آن را از آب و گل بیرون درآوریم و اجازه ندهیم نوشته ما بی ارزش جلوه کند. اگر شما هم این روزها به دنبال افزایش خلاقیت و مهارت در تولید محتوا هستید، پس به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ زیرا ما تمام تلاشمان را بر این داشته ایم تا بهترین شیوه ها را که می توانند به شما کمک کنند، نوشته ای منحصر به فرد تولید کنید را ارائه دهیم.

خلاقیت در تولید محتوا

مهارت هایی که برای محتوا نویسی لازم است

مطالعه را فراموش نکنید

اولین موضوعی که باید در ارتباط با آن صحبت کنیم، این است که شما تحت هیچ شرایطی نباید دست از خواندن و مطالعه بردارید. سعی کنید از کتاب هایی که در زمینه های مختلف نوشته شده اند، استفاده کنید و به یک نویسنده فوق العاده تبدیل شوید. زمانی که مطالعه شما در طول روز افزایش پیدا کند قطعا می توانید ساده تر و روان تر بنویسید.

به طور قطع شما هم می دانید که کاربر به دنبال متن های خیلی پیچیده و سنگین نیست و می خواهد در مطالعه مقاله ای که شما آن را نوشته اید، به اطلاعاتی جدید دست پیدا کند. به گفته جیم ران “مطالعه برای کسانی که قصد دارند بالاتر از حد معمول باشند، ضروری است.” پس ضروریات خلاقیت در محتوا را همیشه در ذهن داشته باشید.

از داستان سرایی استفاده کنید

از داستان سرایی استفاده کنید

چه ایرادی دارد اگر برای خلاقیت در تولید محتوای خود داستان سرایی کنید. این داستان سرایی موجب می شود ذهن کاربر به متن نوشته شده درگیر شود و آنقدر برایش جذابیت داشته باشد که بخواهد تا پایان آن را دنبال کند. علاوه بر اینکه، این موضوع می تواند خلاقیت نویسنده را به رخ بکشد، این قابلیت را هم دارد که موجب شود تا کاربر بیشتر در سایت بماند و ترافیک سایت بالاتر برود.

برای این کار لازم نیست داستان های بی سر و ته را به یکدیگر وصل کنید تا بخواهید به کاربر این گونه برسانید که شما یک نویسنده خلاق هستید. از داستان های آموزنده، کوتاه و جذاب در لابلای کار خود استفاده کنید. پس از اینکه مطلب تمام شد هم می توانید از کاربر بخواهید اگر او نیز در این خصوص تجربه ای دارد یا داستانی را می شناسد با دیگران به اشتراک بگذارد.

خلاقانه بنویسید اما متن اصلی را فراموش نکنید

چگونه محتوای کپی را تشخیص بدهیم؟

خلاقانه بنویسید اما متن اصلی را فراموش نکنید

اگر بخواهیم در ارتباط با این موضوع کمی واضح درباره آن با شما صحبت کنیم، بهتر است یک مثال خیلی ساده بزنیم:

“کردم از عقل سوالی که بگو ایمان چیست؟

عقل در گوش دلم گفت که ایمان ادب است

آدمیزاد اگر بی ادب است، آدم نیست

فرق مابین بنی آدم و حیوان، ادب است.”

این شعر زیبای سعدی را با دقت بخوانید. هر آنچه که در ارتباط با ادب هست، در این شعر به زیبایی خلاصه شده بود. تصور کنید که از شخصی که هیچ خلاقیتی در نوشتن محتوا ندارد، بخواهند در خصوص ادب مطلبی بنویسد. شاید تنها خلاقانه ترین متنی که بتواند آن را به نگارش درآورد، این جمله باشد (ما همیشه باید مودب باشیم) آیا به نظر شما می توانیم این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم؟ هر دو موضوع ادب بوده است اما دید خلاقانه را اگر در کنار دیدی ساده و ابتدایی بگذاریم، قطعاً خواننده به سراغ متنی می رود که تکراری نیست، از موضوع اصلی پرت نشده و کاملا خلاقانه باشد.

اموزش خلاقیت در تولید محتوا

چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

سایت رقیب را بررسی کنید

به طور قطع برای هر کسب و کاری با هر موضوعی، رقبای فراوانی وجود دارند. رقبای سایت را باید بررسی کرد و به ارزیابی وبلاگ آنها پرداخت. با این کار، خیلی خوب دستتان می آید که آنها به چه صورتی نوشته اند که تاکنون توانسته اند موفق عمل کنند و چه چیزی را فراموش کرده اند که شما با به کار گرفتن آن می توانید محتوایی جذاب را خلق کنید. زمانی که به بررسی سایت رقیب بپردازید، ایده های جذابی به ذهنتان خطور می کند که همه آنها می توانند سرمنشاء نوشتاری منحصر به فرد شوند.

برسی رقیب ها خیلی مهم برای خلاقیت در تولید محتوا

برای مخاطب بنویسید

خلاقیت در تولید محتوا یعنی اینکه شما می دانید مخاطب در پی چیست و  چه چیزی را  می خواهد از دل متن بیرون بکشد. یعنی باید دانست مخاطب چه می خواهد؟ به دنبال چه می گردد؟ و هدف او از این که قصد دارد این مطلب را دنبال کند، چیست؟ چند دقیقه خود را جای مخاطب بگذارید. به این فکر کنید که او ممکن است با چه اهدافی فلان کلمه کلیدی را سرچ کند؟ می خواهد کدام نیاز خود را پاسخ دهد؟ تمام این موارد را بررسی کنید و سرسری از کنار آن نگذرید. شما برای مخاطب می نویسید. هدف تان این است که مخاطب از مطالعه محتوای تولید شده لذت ببرد و دقایقی همراه با نوشته شما در سایت بماند و به اطلاعات دقیقی برسد.

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز چیست؟

برای مخاطب بنویسید

از تکراری نوشتن پرهیز کنید

خلاقیت در تولید محتوا یعنی اینکه من قصد تکرار مطالبی که در سایت های دیگر آمده است را ندارم. من می خواهم اطلاعاتی را به کاربر ارائه کنم که در سایتی نیست یا اگر وجود دارد، به ندرت در ارتباط با آن صحبت شده است. اگر بخواهید شما هم به تکرار بپردازید قطعاً چندان موفق نمی شوید. یک محتوای خلاقانه باید حس کنجکاوی کاربر را به درستی تحریک کند. آنقدر که حتی بخواهد به دیگر مطالب سایت هم سری بزند و آنها را مطالعه کند. همیشه بروز باشید و کاملاً تکرار را از سر خود بیرون کنید.

از تکراری نوشتن پرهیز کنید

عجله ای ننویسید

لطفاً برای محتوای خود ارزش قائل باشید و در دقیقه ۹۰ شروع به نوشتن نکنید. زمانی که سرسری می نویسید و می خواهید فقط به یک تعدادی از کلمات برسید و چند کلمه کلیدی را هم در متن قرار دهید، مطمئن باشید کار شما اصلاً خوب از آب در نمی آید. اصلا نخواهید که مطلب را از سر باز کنید؛ یا ننویسید یا اگر می خواهید بنویسید برای نوشته تان و برای زمانی که می گذارید ارزش قائل شوید و به درستی، با آرامش کامل و با تمرکز کافی شروع به نگارش کنید.

عجله ای ننویسید

از تیترهای جذاب استفاده کنید

استفاده از تیترهای جذاب در تولید محتوای خلاقانه، یعنی شما نمی خواهید که حتی تیترهای کار هم از دیگران تقلید شده باشد و این به معنای هوش و ذکاوتی بوده که خیلی خوب خلاقیت یک محتوا را می تواند به دیگران نشان دهد. برای اینکه تیترهای کار شما و عناوین محتوای مورد نظر، جذاب به نظر رسد، می توانید از الفاظی همچون “ترین” استفاده کنید. به عنوان مثال “همین الان ارزان ترین ادکلن دنیا را بخرید”؛ این گونه عناوین موجب می شود حس کنجکاوی کاربر بیشتر شده و بخواهد کمی این ادکلن ارزان را بشناسد و شاید هم در آخر کار آن را بخرد. گاهی در تیترهای کار، مخاطب را از انجام کاری دور کنید، مثلاً  “اگر می خواهید چاق نشوید این ۵ خوراکی را نخورید”.

از تیترهای جذاب استفاده کنید

کمی طنز، چاشنی کار کنید

شاید بهتر باشد برای تولید محتوای خلاقانه کمی هم از طنز در کار استفاده کنید. احتمالاً در میان اطرافیان شما هم اشخاصی هستند که کمی شوخ طبع بوده و همیشه افراد زیادی مایل به گفتگو و صحبت با آنها هستند.  اگر بتوانید کمی از طنز و نکات ظریف در کار خود استفاده کنید، قطعاً محتوای تان خیلی جذاب تر از آنچه که تصور می کنید خواهد شد و مخاطبان به سراغ مطالب شما هم می آیند. البته حواستان باشد که می خواهید طنز را در چه موضوعی به کار بگیرید؛ پس بی گدار به آب نزنید و با هر موضوعی شوخی نکنید.

کمی طنز، چاشنی کار کنید

از آمار و ارقام کمک بگیرید

برای تولید یک محتوای خلاقانه شما می توانید از آمار و ارقام هم استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید در خصوص استفاده از لوازم آرایشی صحبت کنید، می توانید به آمار و ارقامی که در خصوص مصرف این نوع وسایل در میان کشورها وجود دارد، هم بپردازید. همیشه هستند افرادی که خیلی دوست دارند از آمار و اعدادی که در اطراف آنها می گذرد سر درآورند. به همین خاطر این بحث را فراموش نکنید و در قسمتی از متن خود از این آمار کمک بگیرید.

از آمار و ارقام کمک بگیرید

سخن پایانی

حقیقتاً نخواستیم در این مقاله به سراغ این برویم که چرا محتوای خلاقانه اهمیت دارد؟ چرا ما باید یک محتوای خلاقانه بنویسیم؟ به نظر ما نوشتن بدیهیات و این گونه مباحث کمی اضافه گویی است؛ زیرا شخصی که به دنبال یک محتوای خلاقانه است قطعاً اهمیت آن را می داند که به سراغ روش ها و چگونگی خلاقیت در تولید محتوا می آید؛ از این رو سعی کردیم مهمترین و پر استفاده ترین روش هایی که با کمک آنها توانسته ایم نظر مخاطب را به خود جلب کنیم را با شما عزیزان در میان بگذاریم و در این مسیر شما را یاری کنیم. اگر علاوه بر شیوه هایی که در این مطلب از آنها یاد شد، شما هم روشی را می شناسید که با کمک آن توانسته اید محتواهای خلاقانه ای را تولید کنید، لطفاً آن را با ما هم به اشتراک بگذارید.

 

دسته بندی شده در: