محتوا نویسی به مهارت های ارتباطی و نوشتاری نیاز دارد. اما این دو مهارت به تنهایی کفایت نمی کنند؛ چرا که اصول سئو و الگوریتم های گوگل همیشه در حال بروزرسانی هستند و کیفیت محتوا زمانی تضمین می شود که نویسنده بتواند مهارت های خود را هم بروز کند؛ به همین دلیل ما قصد داریم شما را با مهارت های لازم در این زمینه و روش های تقویت آن بیشتر آشنا کنیم. 

محتوانویسی

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

بررسی مهارت های محتوا نویسی

محتوا نویسی قطعاً مهارت هایی می طلبد که اگر نویسنده با این مهارت ها آشنا نباشد، در کوتاه مدت علاوه بر این که نمی تواند محتوایی خلاقانه و یونیک را خلق کند، در شغل تولید محتوا هم به بن بست می خورد؛ چرا که امروزه هر کاری متناسب با مهارت هایی که می طلبد، می تواند بازدهی خود را به نمایش بگذارد و در این بین، قصد داریم شما را با چند مهارت مهم و کلیدی در زمینه محتوا نویسی به صورت مختصر ولی مفید آشنا کنیم. 

1.تحقیق درست در مورد موضوع

مهمترین مهارتی که در محتوا نویسی مورد توجه قرار می گیرد، مهارت تحقیق به صورت دقیق و هوشمندانه است که معمولاً اینترنت را می توان منبع اصلی تحقیق در نظر گرفت. یک نویسنده کاربلد به خوبی می داند که چگونه باید برای تحویل محتوایی کاربردی و با کیفیت، از داده های اینترنتی استفاده کند.  مهارت تحقیق از جمله مهارت های مهمی به شمار می آیند که اگر محتوا نویس به خوبی از عهده آن بر نیاید، قطعاً محتوایی بی اعتبار و با کیفیت پایین را ارائه می دهد. سایت های انگلیسی و فارسی زبان زیادی می توانند منبعی معتبر برای تحقیق محتوا نویس به شمار آیند. البته اعتبار منبع، خود موضوع مهمی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. محتوایی که به خوبی تولید شود، صد درصد آمار بازدید سایت را افزایش داده و همین امر می تواند رتبه سایت را بالا ببرد. پس لطفاً این چنین مهارتی را بی تأثیر و کم اهمیت در نظر نگیرید

2. شناخت نیاز مخاطب

یکی دیگر از مهارت های مهمی که در محتوا نویسی لازم است، شناخت نیاز مخاطب نام دارد. متأسفانه برخی از محتوانویسان آن چنان که باید و شاید به اهمیت این موضوع پی نبرده اند. توجه داشته باشید که اگر محتوانویس مخاطب خود را به خوبی نشناسد، نیاز او را درک نخواهد کرد و همین امر باعث می شود تا جملات خود را به صورت حرفه ای به کار نبرده و کاربر زمانی که نیاز خود را در سایت برطرف نکند، صددرصد به کیفیت پایین محتوا پی خواهد برد و همین امر باعث بازدهی پایین سایت خواهد شد. محتوایی هدفمند همیشه به نیاز مشتریان خود توجه می کند و به همین دلیل است که یک نویسنده با ذوق و خلاق باید نیاز مشتری خود را به خوبی بشناسد و سعی کند در هنگام انجام تولید محتوا زبانی شفاف، بدون حاشیه و کاملاً ساده داشته باشد.

3.تسلط به اصول سئو

اصول سئو را دست کم نگیرید؛ چرا که یکی از مهم‎ترین مهارت‎ها در محتوا نویسی تسلط به اصول سئو است. شما هر چقدر خلاقانه بنویسید، ولی از الگوریتم های گوگل اطلاعی نداشته باشید، نمی‎توانید محتوایی باکیفیت را تولید کنید. به عنوان مثال طول محتوا اگر اندازه استاندارد خود را نداشته باشد، با مشکل روبرو می‎شود و به اعتبار سایت لطمه می‎زند. معمولاً یک محتوا نویس خلاق، ماهر و کاربلد سعی می کند همیشه کلمات کلیدی مناسبی را به کار ببرد و به تحلیل رقبا هم بپردازد. حتی توجه به تیترهای فرعی و عنوان اصلی هم خود جزء موضوعات مرتبط به اصول سئو هستند.

 متأسفانه برخی از محتوا نویسان به این نکات توجهی ندارند و به همین دلیل نمی توانند بازدهی کار خود را تضمین کنند. نویسنده باید بداند که چگونه از لینک های خارجی استفاده کند، چگونه از توضیحات متا استفاده کند، از تصاویر به چه شکلی بهره مند شود و بسیاری از موارد این چنینی دیگر.

4.ویرایش محتوا

به هر حال هر محتوایی نمی تواند کامل و بدون عیب و ایراد باشد و به همین دلیل، بعد از اتمام کار نویسنده باید به ویرایش محتوا بپردازد و یکی از مهارت های کلیدی که در محتوا نویسی مورد توجه قرار می گیرد، مهارت تصحیح و ویرایش محتوا است. ویرایش باید به صورتی باشد که کلیه اشتباه ها و خطاها را محتوا نویس بتواند از بین ببرد و مهم تر از همه به چگالی کلمات کلیدی توجه کند. به عنوان مثال کلمه کلیدی اصلی در یک محتوای هزار کلمه ای بیشتر از 6 مرتبه اگر تکرار شود، کیفیت کار را پایین خواهد آورد و به همین علت است که این مهارت را نباید دست کم گرفت.

5.تقویم محتوایی

شاید این موضوع چندان حائز اهمیت نباشد، اما بهتر است بدانید که یکی از مهارت های بسیار مهم در محتوا نویسی مهارت مدیریت و سازماندهی است. یعنی محتوا نویس باید بتواند به صورت همزمان چندین محتوا را مدیریت کند و اگر به درستی به اولویت بندی محتوا نپردازد، صد درصد اعتبار خود را در برابر کارفرما از دست می دهد.

 در این شرایط، برنامه ‎ریزی مهم ترین کاری است که نویسنده باید به آن توجه کند. توصیه ما به این افراد در این شرایط استفاده از تقویم محتوایی است و به هر حال تولید محتوا مانند هر شغل دیگری به برنامه ریزی، تلاش، تمرین و پشتکار خاص خود نیاز دارد و اگر منظم و مدیریت شده نویسنده کار خود را دنبال نکند، صد درصد با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو خواهد شد. 

6.لحن و سبک سازگار با موضوع

برخی از نویسندگان این گونه تصور می کنند که باید لحن و سبک خاصی را برای تولید محتوا همیشه رعایت کنند، در صورتی که مهارت نویسنده زمانی به چشم می آید که برای هر پروژه‎ ای بتواند از لحن و سبک متفاوتی و مطابق با نوع پروژه استفاده کند. این چنین است که نیاز مشتری را به خوبی پاسخ داده و می تواند در زمینه تولید محتوا طیف وسیعی را مدیریت کند.

 به عنوان مثال لحنی که برای تولید محتوای فروشگاهی نویسنده باید در نظر بگیرد، با لحنی که برای یک مقاله وبلاگی به آن توجه می کند، صددرصد متفاوت است؛ چرا که توضیح دقیق محصول مهم‎ ترین نکته برای صفحات لندینگ فروشگاهی است، در صورتی که جذابیت مقاله وبلاگی به مختصر بودن و کوتاه بودن مقاله است. این نکته را هم یک نویسنده قطعاً در مهارت های محتوا نویسی خود باید بگنجاند.

7.خلاقیت و خلق محتوایی یونیک

یونیک بودن محتوا هم خود یک مهارت است که صددرصد در محتوا نویسی مورد توجه قرار می گیرد. هرچقدر تحقیقات نویسنده کامل و دقیق باشد، اما نتواند محتوایی یونیک خلق کند، صد در صد نتیجه آنچنان که باید و شاید قابل قبول نخواهد بود؛ زیرا یک محتوای یونیک باید هدف و نیاز مشتری را مورد توجه قرار دهد و سبک و لحن متفاوتی را در بر بگیرد. سرقت ادبی همیشه خلاقیت محتوا را از بین می برد و به همین دلیل، جذابیت تیترها و استفاده از کلمات به جا در کنار به کار بردن تصاویر، ویدئو و پادکست های بهینه سازی شده از جمله مهارت هایی هستند که خلاقیت و یونیک بودن محتوا را تضمین می کنند.

خلاقیت و خلق محتوای یونیک

تقویت مهارت های محتوا نویسی

حال که به بررسی چند مهارت مهم در زمینه محتوا نویسی پرداخته ایم، بهتر است با راهکارهای تقویت این مهارت ها هم شما را آشنا کنیم. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که یک نویسنده عادی با یک نویسنده عالی تفاوت خود را در تمرین و پشتکاری که دارد، نشان می دهد.

 یک نویسنده خوب سعی می کند همیشه روی اصول سئو تمرکز بیشتری داشته باشد؛ چرا که الگوریتم های گوگل دائم در حال تغییر هستند و طبیعتاً تغییر اصول سئو به گونه ای است که به بروز ماندن نویسنده مربوط می شود و نویسندگانی که همیشه اصول سئو را بررسی می کنند، صد درصد می توانند محتوایی خلاقانه تر، امروزی تر و کاربردی تر را تولید کنند.

 یکی دیگر از راهکارهای تقویت مهارت نویسندگی در تولید محتوا، تمرکز روی یونیک بودن محتوا است؛ چرا که الگوریتم های گوگل چنانچه محتوا را با خطای کپی و موارد این چنینی تشخیص دهند، صد درصد رتبه بسیار پایینی را برای سایت مورد نظر پیشنهاد خواهند داد.

پیشنهاد مطالعه:چگونه محتوای کپی را تشخیص بدهیم؟

 همچنین یک نویسنده ماهر باید مطالعه را به یک عادت روزانه تبدیل کند تا بتواند با انواع لحن و سبک های نوشتاری آشنا شده و در محتوا نویسی از آنها الهام بگیرد. متأسفانه برخی از نویسندگان اهمیت تحقیق را دست کم گرفته اند و به همین دلیل آنچنان که باید و شاید نمی توانند محتوایی باکیفیت را تولید کنند، در صورتی که تحقیقی دقیق و کامل از منبعی معتبر همیشه باید یکی از مهارت های کلیدی در کار تولید محتوا باشد.

بیشتر بخوانید:چگونه تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم؟

تقویت مهارت محتوا نویسی

سخن پایانی

کارو کانتنت ارائه دهنده خدمات تولید محتوا و پادکست در ایران است که در این زمینه سابقه ای طولانی دارد. در امر محتوا نویسی و سناریو نویسی شما را با چند مهارت مهم و کلیدی به عنوان مثال آشنا کرده ایم. ولی شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مجموعه کاروکانتنت در ارتباط باشید تا در زمینه تولید محتوا با بازدهی و درآمد بالاتری روبرو شده و بتوانید به رتبه سایت خود کمک کنید.

دسته بندی شده در: