قواعد نگارشی در تولید محتوا از مهمترین اصول و دستورالعمل‌هایی هستند که نمی توان به راحتی از کنار آنها عبور کرد. این قواعد موجب می‌شوند تا مخاطب بتواند به راحتی یک متن را بخواند و مشکلی در ارائه پیام متن وجود نداشته باشد. تمام اشخاصی که قصد دارند در دنیای دیجیتال به فعالیت بپردازند، لازم است برای کسب و کار خود از تولید محتوا استفاده کنند؛ اما تولید محتوا علاوه بر اینکه نیاز به اصول سئو دارد، لازم است تا قواعد نگارشی که در این زمینه وجود دارد هم روی آن پیاده شود تا به آسانی بتواند فحوای کلام را به خواننده برساند. در این مقاله از سری مقالات کاروکانتنت سعی داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص شیوه نگارش در تولید محتوا و قواعدی که در این زمینه وجود دارد در اختیار شما قرار دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

مهمترین قواعد نگارشی در تولید محتوا

جهت سفارش تولید محتوا یونیک با رعایت اصول سئو کلیک کنید

اهمیت رعایت قواعد نگارشی در تولید محتوا

متاسفانه هنوز برخی از افراد به اهمیتی که رعایت اصول و قوانین نگارش فارسی در متن دارد به دید یک تزیینات بی‌اهمیت نگاه می‌کنند. با یک درک بهتر و عمیق‌تر نسبت به قوانین نگارشی می‌توانیم بگوییم اگر این اصول در یک متن رعایت شوند، کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به متونی که این علائم و قواعد در آنها رعایت نشده، پیدا خواهند کرد. استفاده از قواعد نگارش فارسی در محتوا به منزله احترام به خواننده و مخاطبینی است که می‌خواهند برای کار شما وقت بگذارند و آن را مطالعه کنند. بر اساس تجربه‌ای که در این زمینه داریم به جرات می‌توانیم بگوییم زمانی که از برخی علائم نگارشی سرجای خود استفاده نمی‌شود به صورت کامل معنای جمله تغییر خواهد کرد. احتمالاً شما هم مثال “بخشش لازم نیست اعدامش کنید” را شنیده‌اید. با کمک همین مثال می‌توان به آسانی متوجه شد که رعایت قواعد نگارشی در تولید محتوا اهمیت فراوانی دارد.

اهمیت قواعد نگارشی در متن فارسی

مهمترین قواعد نگارشی در تولید محتوا

قوانین نگارشی تولید محتوا از مهم‌ترین مسائل است که شاید تا امروز کمتر کسی به آن پرداخته باشد و خیلی ساده حتی برخی از افرادی که در زمینه محتوا نویسی هم فعالیت دارند از کنار آن می‌گذرند. در حالی که اهمیت رعایت قواعد نگارشی در تولید محتوا موجب خواهد شد تا یک مقاله بی‌عیب و نقص را داشته باشید. در ادامه به مهمترین قواعد نگارشی که باید در کار خود آنها را رعایت کنید، اشاره می‌کنیم:

جمع بستن صحیح کلمات

شما باید بدانید که هر کلمه را به چه شکلی جمع ببندید. کلماتی که بر اساس ریشه ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شیوه جمع بستن آنها با کلماتی که ریشه عربی دارند تفاوت دارد. به عنوان مثال دو کلمه «انتقاد» و «پیشنهاد» را در نظر بگیرید. اگر بخواهیم این دو کلمه را جمع ببندیم استفاده از واژه «انتقادات» که با “الف” و “ت” جمع بسته شده به سبب این که یک ریشه عربی دارد و واژه اصیل و عربی است کاملاً درست است؛ اما در برابر واژه پیشنهاد نمی‌توان از کلمه «پیشنهادات» استفاده کرد؛ زیرا پیشنهاد یک واژه فارسی است و برای جمع بستن آن بهتر است از “‌ها” استفاده کنید و آن را به اشتباه با “الف” و “ت” جمع نبندید. نشانه‌هایی که برای جمع کلمات فارسی باید از آنها استفاده کنید ‌ها و ان هستند.

حذف به قرینه لفظی

یکی از ویژگی‌های بسیار جذابی که زبان فارسی دارد، این است که شما می‌توانید حذف به قرینه لفظی داشته باشید. اما درست نیست که هر جایی از این کار استفاده کنید؛ زیرا به عنوان یک کار نامناسب در نظر گرفته خواهد شد. به این مثال توجه داشته باشید: (من آن مداد را خریده و با آن مشق‌هایم را می‌نویسم) این جمله اشتباه است و شکل درست آن به این صورت است:(من آن مداد را خریده‌ام و با آن مشق‌هایم را می‌نویسم)

حذف به قرینه لفظی زمانی انجام خواهد شد که یک سخن را بخواهید کوتاه کرده و از تکرار افعال جلوگیری کنید؛ اما در هر جایی شما نمی توانید از حذف قرینه لفظی استفاده کنید، زیرا افعال ناقص خواهند ماند.

استفاده نکردن از «ه» در پایان واژه‌های غیرمونث

حرف «ه» در آخر کلمات عربی یعنی که این کلمه مونث است؛ پس از نشانه «ه» زمانی می‌توان استفاده کرد که کلمه‌ای مونث باشد. اما برای کلماتی که غیر عربی و غیر مونث هستند استفاده کردن از این حرف از لحاظ قواعد نگارشی اشتباه است.

استفاده مناسب از «را»

همانطور که می‌دانید «را» از نشانه‌های مفعولی بوده که لازم است در نزدیک‌ترین مکان به خود مفعول آن را قرار دهیم. به این جمله توجه کنید:

 (بیشتر دانش آموزان درس فارسی که بسیار جذاب است را دوست دارند.)

اما شیوه درست و صحیح نوشتن آن به این سبک است:

(بیشتر دانش آموزان درس فارسی را که بسیار جذاب است، دوست دارند)

از «را» باید در محل مناسب استفاده کرد و سعی کنید تا جایی که ممکن است از به‌کارگیری واژه «را» به صورت اضافه خودداری کنید.

اصول نگارش برای تولید محتوا

کاربرد علائم نگارشی

از مهمترین قوانین نگارش زبان فارسی صحبت کردیم و حال لازم است در خصوص علائم نگارشی هم مباحثی را بیان کنیم. علائم نگارشی جایگاه و مکان خاص خود را دارند و نباید به شکلی غیر حرفه‌ای آنها را در کار استفاده کنید؛ زیرا اثر بسیار زیادی روی خواندن متن خواهند داشت. در ادامه به مهمترین قواعد نگارش فارسی برای استفاده از علائم نگارشی اشاره خواهیم داشت:

نقطه

استفاده از نقطه در پایان جمله‌های خبری، امری و جمله‌هایی که پرسش و تعجبی در آنها وجود ندارد صورت خواهد گرفت. برای محتوایی که تولید می‌کنید باید نقطه را به آخرین کلمه جمله متصل کنید و آن را با کلمه بعدی یک فاصله دهید.

ویرگول

ویرگول را باید از پر کاربردترین علائم نگارشی در زبان فارسی بدانیم. از ویرگول در جاهای مختلفی استفاده می‌شود و باید آن را هم، مانند دیگر علائم نگارشی همچون نقطه، به کلمه پیشین وصل کرده و با کلمه بعدی یک فاصله دهید. به صورت متداول استفاده از ویرگول زمانی صورت می‌گیرد که قصد داشته باشیم از تکرار حرف “واو” جلوگیری کنیم؛ همچنین از ویرگول برای بدل کلمات هم استفاده خواهد شد. هر جایی از جمله که لازم باشد، مخاطب برای خواندن ادامه مطلب مکث کند هم باید از ویرگول استفاده کنید.

نقطه ویرگول

استفاده از نقطه ویرگول یا«؛» زمانی باید صورت بگیرد که بخواهید بین دو جمله مرتبط با هم یک مکث کوتاه ایجاد کنید. نقطه ویرگول زمانی استفاده می‌شود که نویسنده جمله خود را تقریباً تمام کرده است؛ اما قصد دارد ادامه پیام را در جمله بعدی به مخاطب ارائه کند. برای استفاده از نقطه ویرگول باید آن را به آخرین کلمه جمله قبل بچسبانید و کلمه بعدی را با یک فاصله بنویسید.

علامت سوال

از علامت سوال زمانی استفاده می‌شود که شما یک جمله پرسشی داشته باشید. این علامت در انتهای جملات پرسشی قرار خواهد گرفت؛ به این شکل که آن را بلافاصله بعد از آخرین کلمه جمله قرار خواهند داد و با کلمه بعدی یک فاصله دارد.

علامت تعجب

هرگاه محتوای یک جمله عاطفی یا تعجب برانگیز باشد و شگفتی زیادی در آن وجود داشته باشد، در انتهای جمله از علامت تعجب استفاده می‌کنند. علامت تعجب هم مانند دیگر علائم نگارشی که تاکنون بیان کردیم باید به آخرین کلمه جمله متصل باشد و با اولین کلمه جمله بعدی یک فاصله داشته باشد.

پرانتز

از پرانتز زمانی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند توضیحات بیشتری را به مخاطب ارائه کنند. برای توضیح یک متن یا برای ذکر معنی و مترادف کلمات از پرانتز استفاده خواهند کرد. بکارگیری پرانتز در جمله به شکلی است که نباید هیچ فاصله‌ای بین کلمه‌های قبل و بعد آن چه در داخل پرانتز و چه بیرون از آن وجود داشته باشد.

نکات نگارشی تولید محتوا

اشتباهات رایج نگارشی

در نگارش فارسی برخی غلط‌ها وجود دارند که خیلی مرسوم هستند و معمولاً توجهی به آنها نمی‌شود. مهمترین این غلط‌های نگارشی را می‌توانیم موارد زیر بیان کنیم:

  • در کلمه‌هایی که از زبان‌های دیگر وارد زبان فارسی شده‌اند باید از «ت» استفاده کنیم و «ط» اشتباه است. به عنوان مثال «باتری» درست است نه «باطری»؛ «بلیت» درست است نه «بلیط»؛ «امپراتور» واژه صحیح است نه «امپراطور».
  • از تنوین در واژگان فارسی استفاده نکنید. واژه «مخصوصا»ً درست است؛ زیرا ریشه‌ای عربی دارد اما واژه «گاهاً» اشتباه است؛ زیرا گاه از عبارات فارسی محسوب می‌شود.

اگر املای درست کلمه‌ای را نمی‌دانید حتماً آن را در گوگل جستجو کنید. برخی از افراد حتی استفاده از دو حرف «غ» و «ق» را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و در کلمه‌ای مانند «قورباغه» آن را به اشتباه «غورباغه» یا «غورباقه» می‌نویسند.

نکات کاربردی در نگارش تولید محتوا

سخن پایانی

مهمترین قواعد نگارشی در تولید محتوا مباحثی بود که در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل از آنها یاد کنیم. در تولید و نگارش محتوای فارسی لازم است تمامی این قواعد به کار گرفته شود تا یک متن بی‌نقص را بتوانید به مخاطب تحویل دهید. کار تولید محتوا حرفه‌ای مهم و حساس است و با توجه به اینکه لازم است وقت زیادی به آن اختصاص داده شود لازم است کار خود را بی‌ارزش جلوه نکنید و قواعد و قوانینی که در این زمینه وجود دارد را به کار بگیرید. یک محتوا علاوه بر اینکه باید ساختار مطلوبی داشته باشد لازم است کاملاً روی آن کار شود تا بتواند منجر به بالا رفتن رتبه سایت در میان جستجوهای گوگل شود. در خصوص اصول نگارش برای تولید محتوای فارسی اگر علاوه بر مطالبی که در این مقاله در خصوص آنها صحبت کردیم نیاز به راهنمایی‌های بیشتری داشتید، می‌توانید با مشاوران ما در مجموعه کاروکانتنت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

  • چرا رعایت اصول و قوانین نگارشی در تولید محتوا اهمیت دارد؟

اهمیت رعایت این قواعد را می‌توانیم ارائه احساس ارزشمند بودن به مخاطب بدانیم. علاوه بر این گاهی اگر از این قواعد بخواهیم چشم‌پوشی کنیم موجب بروز نقص و خطا در رساندن پیام مطلب به خواننده آن خواهیم شد.

  • مهمترین علائم نگارشی که در محتوا بسیار اثرگذار بوده کدام‌ها هستند؟

نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، علامت تعجب، علامت سوال، گیومه و… از مهمترین علائم نگارشی هستند که موجب خواهند شد یک محتوا از خوانایی خوبی برخوردار شود.

دسته بندی شده در: